Is een liter genoeg?

Ik hoor zo vaak dat kindjes niet genoeg hebben aan die ene liter voeding die ze per dag mogen. Moeders die lopen te rekken tot voedingstijd, kindjes gewoon honger hebben, die speciale voeding moeten voor hongerige babies, die al heel vroeg aan bijvoeding moeten beginnen omdat 1 liter gewoon niet genoeg is.



Zou de voeding dan niet moeten worden aangepast zodat je er méér dan 1 liter vanmag geven?

Nu mag dat niet omdat er een ‘overdosis’ aan voedingsstoffen inzit. Dat is slecht voor de nieren. Maar als ze er nou gewoon eens minder in deden, zodat ze er meer van mogen drinken? Of ben ik nou zo naïef?

Het is toch eigenlijk idioot als er zoveel kindjes zijn die je met de gewone flesvoeding niet tevreden krijgt :think:



Wat zijn jullie ervaringen?

En zouden ze er iets aan moeten doen? en wat dan?

Bij Rav was die liter genoeg :thumbup: .



Bij Nure was die liter al heel snel niet meer genoeg :? . Zelfs niet die voor hongerige babys. We hebben echt lopen rommelen, steeds rekken of toch maar iets meer geven :roll: . Totdat hij 4,5 maand was en toen raadde het CB ook aan om bijvoeding te gaan geven. Hij krijgt nu 5 flessen van 220 cc met 7 scheppen en groente en fruit. En hij is gelukkig tevreden nu :smiley: .

eh…



ik heb een mening die veel moeders “storend” vinden.

Zij ervaren het anders, dus heb ik per definitie ongelijk…



Even hard gezegd, vreters worden niet geboren, wel gemaakt.



Ik lees wel erg vaak dat moeders niet naar het kind en de signalen kijken, maar ze lezen enkel de verpakking of wat het cb zegt.

Kind drinkt maar 80, maar het “moet” al 120 drinken, dus net zolang aanbieden tot de fles leeg is.

Daarmee ga je voorbij aan het natuurlijk gegeven dat een kind zichzelf in gezonde toestand niet uithongerd, maar drinkt tot het voldaan is.



Een maag rekt op, hoe meer je erin pompt, hoe groter de maag word en hoe meer behoefte het kind zal hebben aan nog meer voeding.



Ook word zuigbehoefte, onrust, slaap, gewone dorst allemaal wel aangezien voor honger.



Verder is er zeker een rol weggelegd voor flessenfabrikanten.

De meeste flessen zijn zo gemaakt dat een kindje geen moeite hoeft te doen voor een voeding. Het komt makkelijk en zodoende is de fles binnen 10 minuten leeg. MAAR het is wetenschappelijk allang onderzocht en bekend dat je hersenen, zowel bij babies als volwassenen pas na ongeveer 10 a 15 minuten genoeg serotonine naar de hersenen hebben gestuurd waarmee ook de hersenen het signaal “voldaan” afgeven.



Borstvoeding moeten ze veel meer voor doen, ze worden er moe van en dan word er meer serotonine afgegeven, dus bv kunnen best snel gaan.



Ze moeten de flessen dus traag maken, dat zal even wennen zijn, maar werkt wel.



Het is dus een combi van overvoeren door gebrek aan signaalherkenning en te snel drinken met een fles waardoor het lichaam niet optijd het “voldaan” gevoel kan realiseren.

En ook een soort misplaatste trots want ik lees ook bij bijna elke moeder… zus en zo drinkt al wel 150 cc… knap he! soms zijn kindjes dan amper 2 weken oud en het lijkt haast wel een soort wedstrijd van hoeveel een kindje al wel niet opdrinkt.



Ik weet ook echt wel wat het is, Peter leek ook niet te verzadigen te zijn. Bij hem was een fles waar hij veel moeite voor moest doen al na circa 3 dagen een enorme vooruitgang. Ook maakten we de flessen gewoon dunner, dus 150 cc met 4 schepjes inplaats van 5. Hij deed het er net zolang op, maar dan had de fles wel minder calorien…

Het gaat ook niet om een liter vocht, maar om max 30 schepjes van dat poeder per dag.



Nu weer een kindje met een behoorlijk geboortegewicht die wel 8 flessen van 120 op kan op een dag…

Dus ook hier alweer verdunde flessen, zo kan hij toch drinken als hij behoefte heeft, maar zitten we nog steeds netjes aan 24 schepjes per dag.

Alsnog is hij voldoende aangekomen. Gewoon keurig zeg maar… 300 gram per week. Daar waar Peter in het begin voor we door hadden wat we konden doen, wel 500 gram per week aankwam.



Flesvoeding is ergens gewoon veel te snel, te eenzijdig en dan krijg je dus kindjes die er niet voldaan op zijn.



Maar hee… dat is mijn mening he, zoals gezegd, velen zijn het absoluut niet met me eens, prima.

Maar hier geen kindjes van 4 of 5 maanden met enorme gewichten… als de natuur het niet regelt, dan regelt mama hier de natuur… :lol: :shifty:

@ Cell: op zich heb je wel een beetje gelijk. Stijn heeft in het ziekenhuis gelegen ivm vroeggeboorte. In het begin krijgen ze dus sondevoeding. Op een gegeven moment kreeg hij BV en BV uit de fles. Tenminste als ik genoeg had en anders kreeg hij FV erbij. Hij moest en zou een x aantal cc moeten drinken. Maar soms was hij al vol en dronk hij dus niets meer uit de fles. De rest werd door de sonde heen gepompt met als gevolg dat het er binnen een x aantal minuten net zo hard weer uit kwam. Niet alle verpleging vond het nodig dat het via de sonde naar binnen werd gedaan. Tuurlijk moeten deze kindjes goed op gewicht blijven en goed eten. Maar het is niet goed om een kind te dwingen om te eten en maar volstoppen. Daardoor leert hij later ook geen maat houden en ontstaan er te dikke kinderen. Tenminste zo werd het ons uitgelegd. Een kindje kan beter nog iets in de fles laten zitten en dan later weer iets eerder zijn voeding krijgen.

Nu ik dit zo zit te typen bedenk ik me dat het misschien wel helemaal niet hier thuis hoort. Maar moest het toch ff kwijt. :oops:

jeetje joni, wat erg dat ze dat zo met stijn gedaan hebben :shock: .



met bv heb je ook wel die druk hoor, ze moeten zo en zo vaak drinken van de kraamhulp en dat moet dan zolang duren. Gelukkig kunnen ze niet zien hoeveel cc het is, anders dan maakten ze je nog gekker… Hier ook kindjes die eerder aan de onderkant zaten. Je moet echt stevig in je schoenen staan om dan vol te houden en te zeggen: er hoeft niet meer in dan ze uit zichzelf willen.

Hier aan een liter ruim genoeg. Soms aan een halve liter ook nog wel. Jayden heeft gewoon niet zoveel honger geloof ik, vaak drinkt hij maar 100 a 120 uit een fles, en dat 5 keer per dag.

wij hebben aan een liter ook voldoende ze krijgt nu 4x per dag een fles van 190cc en meestal laat ze een bodempje staan de andere keer drinkt ze het helemaal leeg ze groeit goed en ze komt een pond per maand aan momenteel.

@ cell ik denk dat in sommige gevallen idd verkeerd wordt “geluisterd” naar het kind ik ken een baby van net 5 maanden die met 3 maand al 9 kilo woog en elke keer als hij maar huilde de borst kreeg of een fruithap of een fles.hij is echt flink :shock:

onze kraamhulp vertelde van iemand die elke keer als de baby huilde een fles gaf. Die zat aan het einde van de kraamweek op 800 cc :shock: . Je snapt niet dat het kind het weg krijgt.

Ik weet wel zeker dat wij goed naar ons kind en naar de signalen hebben gekeken die hij geeft. Juist omdat we goed naar hem hebben geluisterd hebben we het gedaan zoals we het gedaan hebben.



Rav dronk vaak minder dan hij zou moeten drinken en ook bij hem hebben we nooit zitten proppen.



En bij Nure hebben we hem zeker niet elke keer dat hij huilde een fles gegeven. Maar we hebben wel gemerkt dat hij niet tevreden was met wat hij kreeg en dat hij gewoon meer nodig had. Nure is best zwaar, maar hij is ook groot. Dus lengte en gewicht zijn in evenwicht. Ik vind het heel vervelend dat iemand anders dan de conclusie trekt dat er wel sprake zal zijn van overvoering en slechte signaalherkenning :shock: :shock: :evil: :evil: . Trots op het feit dat hij zoveel drinkt…Dat zijn wij eigenlijk nooit geweest. Ik had liever gehad dat hij minder dronk.



En dingen als meer water in de fles doen, langzame speen en weet ik wat niet meer hebben wij allemaal wel gedaan. ( we hebben inmiddels een hele verzameling flessen en spenen in huis van DR Brown tot Difrax en Avent)



Gelukig hebben wij nu een hele tevreden baby. Die het prima doet op 4 flessen en zijn fruit en groente :smiley: .



Vraag me af waarom er zo weinig mensen gereageert hebben verder :think: :wink: .

Zeer bewust maak ik daarom ook duidelijk dat dit mijn mening is en dat ik weet dat er veelal anders word gedacht.



Er zullen heus wel uitzonderingen zijn, die zijn er altijd. Maar helaas zie en hoor je toch ook veel en vaak dat het wel door beschreven factoren lijkt te komen.



Die :evil: kun je wat mij betreft dus achterwege laten, ik heb je toch niet persoonlijk iets verweten ofzo?



Er word zowieso niet heel veel hier gepost, ook andere vragen staan soms dagen open.

Mooi dat Nure nu tevreden is met 4 flessen :clap:

Thijmen dronk 5 x 200 binnen no-time leeg.

Mirthe doet dat niet, dat vond ik wel even lastig omdat ik dat niet gewend was.

We bieden nu een fles van 200 aan en kijken hoeveel ze wil.

Als ze stopt dan doen we een boertje en even een pauze en daarna proberen we het nog een keer.

Soms drinkt ze dan door en soms heeft ze echt genoeg gehad.

Maar ze zit bij lange na niet op die liter.

En dan hoeft ook niet.

Sam had ruim voldoende aan de liter, hoefde dus ook niet op zoek naar oplossingen.

Maar begrijp heel goed wat Cell bedoelt. Ikzelf heb in het begin Sam ook nog wel eens de borst/fles aangeboden bij iedere traan die hij liet met het idee dat ie dan alweer honger had. ( arme jong had kramp, fijn hé, nieuwbakken mama :? )



Maar denk dat de richtlijnen misschien ook wel aangepast moeten worden aangezien kindjes steeds zwaarder geboren worden. Voorheen was een 8 ponder een uitzondering en nu meer regel. Hoe zwaarder het kindje geboren wordt, hoe meer voeding het natuurlijk gelijk in de eerste levensweken nodig heeft. Dus misschien is die liter wel achterhaald? :shifty:

Djanel is nu ongeveer twee weken van de bv af en hij krijgt 4 flessen van 200cc aangeboden, maar hij drinkt ze nooit helemaal op. Meestal houdt hij zo’n 40cc (soms meer) over. Ik kreeg al commentaar van het cb dat ik hem toch die 40cc moest geven maar ik ga mijn kind niet dwingen en als hij echt niet meer moet dan niet.



Cell, Djanel is ook een grote en zware baby maar als je ziet wat hij eet dan vraag je je af hoe het komt :think: groenten eet hij bijna niet, boterhammetje smorgen en fruit smiddags…

Maar hij is echt een dikkertje door de bv, ik voedde op verzoek en hij kwam soms wel 7/8 keer per dag. … Maar niet denken dat als je een zware baby ziet dat het dan gelijk moet zijn dat de ouders hem volstoppen met eten :wink:

Zo denk ik niet TaMa… erfelijke factoren spelen soms ook mee.

Maar ik “vraag” mezelf wel altijd af hoe een kind gevoed word.



Dat dan weer wel :wink:

Ik ben ook best angstig voor het kweken van te dikke kinderen, ik ben zelf veel te zwaar en inmiddels is wel duidelijk dat mijn moeder ook een dikke hand heeft gehad in de aan mij geleerde eetgewoonten.



Het zal echt niet altijd opgaan, maar feit is wel dat de mate van jonge kinderen met overgewicht toch echt toeneemt. Daar moet toch ergens een oorzaak van zijn.

Je maakt mij niet wijs dat als 1 op de 6 a7 kinderen tegenwoordig al te zwaar is rond de 4 jaar, dat dit niet aan “mede” aan de ouders te wijten is.

Als ouder voedt je je kindje, je geeft bepaalde eetgewoonten mee.



Wij moeten met Peter ook oppassen hoor, die heeft zeker wel aanleg om dik te worden en dus mag hij niet net zoveel eten als hij zin heeft want dan hebben we hier straks een billie turf.

Heel bewust geven we hem vaker op de dag wat te eten, maar dan kleine porties. Dat is veel beter dan grote porties op minder keren per dag.

Dus hij eet bijkans 6 a 7 keer en dan ook rustig als tussendoor nog een boterham. Het werkt, tenminste bij hem wel.



Hoe dat met bv gaat weet ik niet zo, maar ik denk dat dit “vet” is wat kinderen er idd af lopen. Maar kunstvoeding is totaal anders van samenstelling en minder “lichaamseigen” en met name als kinderen kunstvoeding krijgen en te zwaar dreigen te worden, zou men iets objectiever moeten zijn voor de opmerking word gemaakt dat het er wel word afgelopen. Dat is duidelijk niet altijd zo.

Het vet van bv wordt opgeslagen in bestaande vetcellen. Dat lopen ze er dus idd weer af. Het vet uit koeienmelk kweekt nieuwe vetcellen. dat lopen ze er ook af, maar die nieuwe vetcellen blijven bestaan en kunnen makkelijk weer gevuld worden. daarom blijft het risico op overgewicht bestaan, terwijl bv-vet dat weg is, ook weg blijft.



Het probleem van die liter zit niet in het vet, maar in de overdosis voedingsstoffen, dus ook de vitamines, mineralen, etc. Die voedingsstoffen in koeienmelk worden niet goed opgenomen door het lichaam. dat lossen ze op door er gewoon extra in te doen. Als dan de helft wordt opgenomen is het genoeg. Maar die andere helft moet worden afgevoerd door de nieren en dat is belastend. Vandaar dat maximum.

Wat ik dus gek vind, is dat ze aan voeding voor hongerige babies gewoon extra zetmeel toevoegen. dat vult, houdt ze tevreden én maakt ze dik. Zou het niet slimmer zijn om voeding te maken met minder toegevoegde voedingsstoffen, zodat kinderen er wél meer van verdragen kunnen zonder hun nieren te beschadigingen? Dan hoef je geen zetmeel toe te voegen en kunnen ze gewoon méér drinken van hetzelfde spul, maar zonder de overdosis vitamines en mineralen.



Vast naïef bedacht, maar dat zat ik me dus af te vragen… :think:

Wat ik begreep gaat het niet zozeer om de voeding, maar om de hoeveelheid vocht. De nieren kunnen maar een liter aan. Maar ik vraag me dan af hoeveel een grote baby binnen krijgt met bv. Dat gaat toch op verzoek en zo kunnen ze toch ook meer dan een liter binnen krijgen?



Nummer 1 was een groot kind en had met 4 maanden echt niet meer genoeg aan een liter. Rijstebloem erbij etc., niks hielp en toen hij met 5 maanden ook te weinig aan kwam ben ik maar begonnen met bijvoeden omdat hij niet meer melk mocht. Het CB was wel me me eens dat hij niet genoeg meer had aan een liter en ik wilde wachten tot bijvoeden met 6 maanden, maar ja, we moesten wat. Gelukkig waren de nachtelijk huilpartijen van de honger direct over nadat hij vast voedsel erbij kreeg.



En nu … nummer 2 … nog groter en met twee maanden zit hij al aan de liter … zucht … ik vrees …

in kunstvoeding zitten eiwitten en daarom mogen ze niet meer dan 1ltr voeding… Dat kunnen de nieren niet verwerken…

In bv zit dat niet, of anders, en mogen ze zoveel drinken als ze willen…



gr patricia

ze mogen zoveel vocht als je wil, water is niks mis mee. Het gaat om wat er in dat water zit, dat afgevoerd moet worden door de nieren.

Het cb vertelde me dat het niet erg is als ze een paar dagen achter elkaar iets meer dan een liter drinken. Dan hebben ze een groeispurtje. Dit mag echter niet langer dan 3 dagen duren en dan moeten ze weer terug naar max. 1 liter.



Voor de 2 maanden hebben ze nog geen liter nodig, maar rond de 2 maanden, de 3 maanden, 4,5 maand en 6 maanden zijn er vaak van die groeispurts is me verteld.



Hier dus gehad met 2 maanden, maar toen wist ik het niet en hebben we het kunnen rekken met extra water en een speen. Inderdaad was het na 2 dagen weer over en nu drinkt hij weer gewoon ca. 900/950 cc per etmaal.

Ik deelde mening van Cell.

Het maagje van een pasgeboren baby is ongeveer zo groot als een kastanje. Er kan bij een pasgeboren baby zo’n 10cc per keer in.

Zo’n maagje wordt alleen groter (te groot) als de baby overvoerd wordt.

Ik heb zelf een keer met mijn jongste in het ziekenhuis gelegen omdat hij aan de sonde moest. Hij was toen net een jaar geweest en was (en is) nog aan de borst. Echter: in het ziekenhuis luisterden ze niet naar mij (hij drinkt vaak en dan kleine beetjes) en ze keken ook niet naar mijn kind (die zich niet prettig voelde met die sonde) In plaats daarvan plempten ze gewoon in 1 keer een (voor hem) enorme hoeveelheid vocht door zijn neussonde. Gevolg: spugen, huilen, kramp etc. Zelfs professionals hebben blijkbaar soms nog nooit gehoord van letten op signalen, en luisteren.

Voor zover ik weet, wordt elke baby met een klein maagje geboren, al zal de ene baby meer eetlust hebben dan de ander, dat kan altijd.