Is drop tijdens de zwangerschap, gevaarlijk!?

Zwangere vrouwen kunnen trekdrop en andere varianten van het zwarte snoepgoed beter links laten liggen. Kinderen krijgen op latere leeftijd vaker last van hart- en vaatziekten wanneer hun moeder zich tijdens haar zwangerschap te buiten is gegaan aan zakken drop.

Drop breekt de beschermende barrière van de moederkoek af, stelt medisch bioloog Onno Meijer van de universiteit van Leiden. Daardoor hebben eventuele stresshormonen van de moeder effect op de ontwikkeling van een ongeboren kind. Op latere leeftijd kan dat leiden tot hart- en vaatziekten tijdens haar zwangerschap te buiten is gegaan aan zakken drop.

(Bron: Spitsnieuws)

Wie heeft er ervaring mee of juist een indien mogelijk tegenovergestelde ervaring?

Tijdens beide zwangerschappen heeft mijn gyneacoloog mij verboden drop te eten, en daarmee alle varianten van drop, ook zoethout en zoethout thee, vooral omdat het hoge bloeddreuk veroorzaakt en ik daar zo wie zo al sinds mijn 15de last van heb.

mijn moeder heeft erg veel drop gegeten tijdens haar zwangerschap van mij. Ik heb wel een stollingsafwijking, maar die is erfelijk…:mrgreen:

Verder denk ik dat het verstandig is drop te laten staan, maar dan vanwege risico op hoge bloeddruk

ben benieuwd wat je hiermee als discussie-onderwerp wilt :think:

op een forum kun je een medisch wetenschappelijk onderzoek niet overdoen. wat zegt de ervaring van een aantal mensen met drop? wat valt hieraan te argumenteren?

@mamy wrote:

mijn moeder heeft erg veel drop gegeten tijdens haar zwangerschap van mij. Ik heb wel een stollingsafwijking, maar die is erfelijk…:mrgreen:

Mijn moeder heeft ook heeeel veel drop gegeten toen ze zwanger was van mij, en heb ook een stollingsstoornis :think:

ehm tja ik heb alle zw.schappen altijd wel gewoon drop gegeten en soms ook echt wel meer dan 2 dropjes.

Maar ik heb dan ook een bloeddruk die daar niet moeilijk over doet (een onderdruk van 75 is bij mij al aan de hoge kant en dat haal ik alleen tegen de tijd dat ik bijna beval).

Heb het ook wel tegen de VK gezegd en die heeft altijd gezegd: zolang jij niet wekelijks een hele zak wegwerkt en je bloeddruk gewoon blijft… dan weet je zelf ook wel wat kan/normaal is.

Ik at ook gewoon drop en niet slechts 2 lullige dropjes. Totdat ik het niet meer lustte. Toen ik het al heel lang niet meer lustte is mijn bloeddruk omhoog gegaan.

Over 80 jaar zullen we weten of ze er last van heeft gehad.

@elisaatje wrote:

ben benieuwd wat je hiermee als discussie-onderwerp wilt :think:

op een forum kun je een medisch wetenschappelijk onderzoek niet overdoen. wat zegt de ervaring van een aantal mensen met drop? wat valt hieraan te argumenteren?

als een modie dit nou gewoon even verplaatst naar het media-hoekje :angel:

ik zie er ook zeer weinig discussie-voer in.

@Vicky S wrote:

@mamy wrote:

Mijn moeder heeft ook heeeel veel drop gegeten toen ze zwanger was van mij, en heb ook een stollingsstoornis :think:

grappig....welke?

Al moet ik zeggen dat ik niet in het drop-verband :mrgreen: geloof hoor, want ik heb in de zwangerschap van mijn zoon geen drop gegeten en hij heeft de afwijking ook! :wink:

ik heb ook begrepen dat drop niet goed is tijdens je zwangerschap

maar ben niet zo’n drop fan

heb een tijdje last van lage bloeddruk gehad en toen advies gekregen om drop te eten

heb toen wel lakrisal genomen dat vind ik nog wel lekker

hier ook 2 x een dropverbod gehad ivm hoge bloeddruk.

deze zwangerschap heb ik een te lage bloeddruk en adviseerde de gyn om dropjes te gaan eten.

dus ik geloof wel dat drop wel/niet goed is in bepaalde gevallen.

ik las pas geleden ergens dat zwangeren die meer dan 100 gram drop per dag eten kinderen krijgen met een lager IQ.

dat drop een verhoogde bloeddruk veroorzaakt is bekent… door eht zoutgehalte wat er inzit.

maar dat je kind er door later hart en vaatziekte kan krijgen, dat wist ik niet.

tja mijn bloeddruk is altijd aan de lage kant, dus ik heb geen dropverbod gekregen tijdens mijn zwangerschappen.

maar daarbij wel gezegd dat ik niet meer dan een paar dropjes mocht eten en niet hele zakken.

“Op latere leeftijd”, stelt het artikel. Hoe kunnen wij daar nu al iets zinnigs over zeggen dan? :angel:

tja ik ben geen dropliefhebber, maar bij beide zwangerschappen had ik toch altijd drop bij me!

Dit ivm een zeer lage bloeddruk, en heel soms waren die dropjes dan, oke niet lekker, maar wel eventjes fijn!

@D. wrote:

“Op latere leeftijd”, stelt het artikel. Hoe kunnen wij daar nu al iets zinnigs over zeggen dan? :angel:
nou ik vind 2 jaar en 7 maanden al best een late leeftijd :angel:

Maar al zouden we allemaal al stokoude kinderen hebben, dan verzandt het toch alleen maar in reacties zoals we die kennen in roken-tijdens-de-zwangerschap-discussies (‘maar mijn moeder rookte ook de hele zwangerschap en ik ben heel gezond’) enz enz.

Dus het enige waarover hier valt te discussieren, is eigenlijk of dit wel een discussie is 8)

Er word toch ook geadviseerd overal dat je moet opletten met drop tijdens zwangerschap?

@Rooike wrote:

Er word toch ook geadviseerd overal dat je moet opletten met drop tijdens zwangerschap?

Precies, vind het niet echt discussiewaardig…

Dit is al heel lang bekend…

Ik ben het volkomen met jullie eens. Ik heb dit op verzoek geplaatst maar er valt weinig tot niets over te discussieren dus idd maar naar media verhuist. :mrgreen:

@Madre wrote:

@Rooike wrote:

Volgens mij was het alleen bekend dat het slecht zou zijn voor de moeder (kan leiden tot hoge bloeddruk) en dus indirect ook slecht voor het kind. Ik wist niet dat het slecht zou zijn voor de placenta en voor het kind dat hij/zij later hart- en vaatziekten kon krijgen. Als ik dat had geweten had ik wrsch iets rustiger aangedaan met die zakken drop!

Vk had mij geadviseerd om wat zoute dropjes of andere zoutige snacks te eten, omdat mijn bloeddruk zo laag was. Vond ik helemaal niet erg, want ik ben echt dol op zoute drop!

@RainbowR1 wrote:

@Madre wrote:
@Rooike wrote:

Volgens mij was het alleen bekend dat het slecht zou zijn voor de moeder (kan leiden tot hoge bloeddruk) en dus indirect ook slecht voor het kind. Ik wist niet dat het slecht zou zijn voor de placenta en voor het kind dat hij/zij later hart- en vaatziekten kon krijgen. Als ik dat had geweten had ik wrsch iets rustiger aangedaan met die zakken drop!

Vk had mij geadviseerd om wat zoute dropjes of andere zoutige snacks te eten, omdat mijn bloeddruk zo laag was. Vond ik helemaal niet erg, want ik ben echt dol op zoute drop!

Dat het slecht is voor de rest wist ik ook niet, heb me daar nooit zo in verdiept eigelijk, maar toevalliog wist ik dat het word afgeraden als je zwanger bent, althans, ik lees het overal in de folders die ik hier heb liggen. Nou ben ik niet zo kapot van drop maar kan me voorstellen dat je zakken wegwerkt op bepaalde momenten… :wink: