Is dit spruw?

Nou ja, titel zegt het al… :?



Sofie heeft een witte waas op haar tong en het voeden is redelijk pijnlijk.

Ze kan (niet altijd) erg onrustig aan de borst zijn, slikt veel lucht in en laat dan ook vaak los of gaat aan de tepel liggen trekken… auwie :shifty:

Ze komt wel heel netjes om de 3 of 4 uur.

Behalve gisteravond, toen ben ik van 22u. tot 01u. aan het voeden geweest, mevrouw bleef maar vragen om de borst… en ze dronk ze ook echt helemaal leeg…

Na de laatste voeding had ik echt niets meer :shock:



Mijn tepels zijn zelf ook gevoelig (ook als ik niet voed, afdrogen was nog nooit zo’n avontuur geweest :roll: ) maar weet eigenlijk niet of dat gewoon bij het voeden op zich hoort of dat dat niet gebruikelijk is.



Anywayz… zie foto :?

Kan dit spruw zijn?

En zo ja, kan ik wachten tot maandag om de HA te bellen of moet ik dan meteen de HAP contacteren.

Die witte waas weet ik eerst aan de melk zelf het lijkt gewoon op melk wat op de tong ligt… maar ook een uur of wat na de voeding heeft ze zo’n witte tong.



Sorrie voor de vele vragen hoor :oops:

Ik heb geen ervaring met spruw…

Maar je hebt zelf pijn (pijnlijk is het de eerste tijd wel ja, maar met afdrogen had ik geloof ik toch geen pijn) én de waas blijft op haar tongetje zitten…

Ik zou even bellen, dan kun je gaan beginnen met medicijnen.

Sterke!

Jayden had ook zo’n witte tong en ik kon het er ook niet afvegen,maar een paar dagen later was het weg, ze zeggen ook dat bij spruw het in de binnenkant van de wangen zit en de lipjes parelmoerachtige glans hebben, enne ja ik had toen ook last van de tepels,nu nog af en toe,maar dat komt denk ik door het vaak happen en weer loslaten dat deed jayden ook, nu nog weleens, ik zou het ff in de gaten houden en anders toch ff naar de HA als je het echt niet vertrouwd, succes :thumbup:

Ja, spruw, direct bellen! (sorry even kort)

Inderdaad spruw gelijk de HAP bellen :-*

ja idd . het is Spruw. Herkenbaar. Succes.

Ok thanx!



Ik ben net thuis, kinders liggen nu te slapen.

Ga morgen ochtend meteen met de HAP bellen.



Het lipje van Sofie is inderdaad ook wat glanzig (ofzo :eh: )…

Mijn tepels steken nu ook en ik voel me al sinds gisteren niet zo heel fit…



Nogmaals bedankt!

ja… spruw!

niet langer wachten hoor… morgen bellen…



sterkte

ja ziet eruit als spruw

HA kan dit bevestigen



zorg dat je zelf ook behandeld wordt. voor je baby krijg je een gel voor in het mondje. Na elke voeding beetje smeren (en niet 4x per dag zoals in de bijsluiter staat, dat is voor flessenkinderen)

Je neemt de hoeveelheid voor de hele dag en die deel je door het aantal voedingen. Klein bolletje links, eentje rechts in het mondje, eentje boven en een onder de tong.



De creme voor jezelf is gewone daktarin en kun je halen bij de drogist. (miconazolnitraat) Dun smeren op en rond je tepels. succes!

Dat is inderdaad spruw, Senne had er ook last van.

Nou wat zei de ha.?

De HAP…

Mag morgen mijn eigen HA bellen…

Fijn he :roll:



:?



Het lijkt al wel minder ondertussen… :think:

@Mirretje2 wrote:

De HAP…

Mag morgen mijn eigen HA bellen…

Fijn he :roll:



:?



Het lijkt al wel minder ondertussen… :think:




PARDON??? kon je niet even langskomen??? :wall: :wall: :wall:

Na mijn uitleg, dacht ze dat we het best tot morgen aan konden kijken :?



Deze HORK hadden we eerder ook al toen Thomas lang hoge koorts had.

Toen belden we ook in het weekend en was mevrouw niet blij met ons want we waren geen spoedgeval.

Maar het feit dat we met Thomas zooooooo lang (wel 3 dagen waarvan de laatste pas met symptomen dat ie echt niet lekker was) hadden rondgelopen met boven de 38,5 was wel weer een hele misdaad en werden we nog net niet voor slechte ouders uitgemaakt :evil:



Anywayz… ik heb om 8 uur meteen mijn eigen HA gebeld en we kunnen om 10.20u. terecht.

Mijn eigen HA is gelukkig echt een lieverd, dus die neemt dit soort dingen altijd wel serieus.

En we hebben dus idd spruw.



Nou heeft Sofie een drankje “Nystatine” en ik een of andere creme.



Het drankje moet echter enkele minuten in de mond gehouden worden…

:roll: :roll: :roll:

En hoe ga ik dat voor elkaar krijgen met een baby van 3 weken oud :wall:



Nou ja, we zien wel, anders vraag ik om iets anders, maar ik heb zo’n gevoel dat dit niet echt gaat werken :twisted:

Nystatine op een wattenstaafje doen, en dan wrijven op de tong en de wangetjes.

Op die manier was het bij ons redeliijk snel onder controle.

Nystatine dan even uit het flesje ergens in een schoon bakje doen en van daaruit op het staafje en dan in de mond.



Marieke

Goede tip!

Thanx!

oh, ik hoop dat je er snel vanaf bent Mirretje! Denk je ook goed om alle andere maatregelen qua hygiene enzo? Weet je vast wel, anders ff op bv site kijken…

@Wola



Nou ik ben dus niet voorgelicht blijkbaar.

Ik zoek me rot op het internet wat ik nu moet doen qua hygiene om het tegen te gaan :wall: :?

Mijn HA is heel lief hoor, maar als ie haast heeft dan ben je ook zo weer buiten :doh:

O fijn is dat…

Kijk gauw even hier! http://www.borstvoeding.com/problemen/spruwcandida/candida_protocol.html



Na elke voeding de zoogcompressen verwisselen

Alles wat met melk in aanraking komt wassen op minstens 60 graden en behandelen met azijn

Spenen en andere dingen die regelmatig in de mond komen behandelen met azijn (uitkoken is niet voldoende)

Zelf matigen met suiker, schimmel houdt van een zoete, warme, broeierige omgeving.