Is dit ook boos worden?

Ik las in het Groene Boekje van het ConsulatieBureau dat je niet boos moet worden als je kind een ongelukje heeft.

Ik zeg heel vaak tegen mijn 2,5 jaar oude dochter, als ze een poepbroek heeft, op vriendelijk toon hoor, 'poepen doe je toch niet in je broek maar op de… ’ waarop zij afmaakt ‘see’ (w.c. dus).



Ben ik dan ‘te’ bezig of doen jullie het ook zo?

Doe ik ook wel hoor… Heb geen idee of het te pusherig is…

Ik maak er ook een grapje van… Hij weet dondersgoed dat hij op de wc kan plassen en poepen. Dus ik wij hem er wel op in de hoop hem bewust te maken… maar niet op een vervelende manier

Nou ik vind dat niet te hoor. Boos worden vind ik echt straffen. Je mag toch wel laten weten dat je het niet echt fijn vind en waar het wel moet? Dus ik vind het echt geen boos worden hoor!! Ik zeg er zo op die manier ook wat van!

Ik zeg dat dus ook…maar op een normale toon…zijn net begonnen omdat mn zoon zelf aangeeft af en toe op de WC te willen (begon als geintje)…



Probeer hem nu steeds vaker duidelijk te maken dat hij gewoon op de wc mag als hij moet…vanmorgen lukte het weer…hij gaf t op tijd aan en heeft op de wc geplast en had een droge luier!

Maar de keer daarop zat zn luier weer vol…hij vraagt t nu zelf af en toe en soms vraag ik hem of hij wil…maar niet elke dag…



Ik denk dat ik hem pas op volle luiers moet gaan wijzen als hij echt elke dag en bij elk plasje op de wc wil…niet zolang het allemaal nog een leuk spel is voor hem…

ik zeg er op het moment zelf niks van en zeg gewoon, kom gaan we een schone broek aan doen.

ik zeg het meestal nadat de broek aan is: volgende keer een plasje in de wc doen he? of: mama roepen, dan gaan we heeeeeeeeeeeeeeeeeel snel (dat vindt ie leuk namelijk) naar de wc.



ik vind het op het moment zelf dus wel te pusherig…

hij vindt het al niet leuk dat ie nat is

en wordt er erg nerveus van.

als ik dan ook nog met mijn preek(je) aankom,

dan heb ik echt een nerveus kindje, dus dat wil ik niet.



maar hij is daarentegen ook nog jong,

dus heb nog ff de tijd

ik vind dat je niet te boos of pusherig over komt hoor je laat haar gewoon er aan denken dta ze het daar doen moet , en dat weten ze wel maar ze moeten iets heel vaak horen voor het er in zit , ik doe dat zelf ook :think: