Is de windpokken via tussenpersoon besmettelijk????

een vriendin is bij me op bezoek, deze middag is ze langs geweest bij persoon die kindje heeft van 8 maand en die de windpokken heeft, de blaasjes zijn net aan het uitkomen,

mijn vriendin en ik zelf hebben vroeger de pokken gehad, maar mijn vraag is nu , zou dit kwaad kunnen voor mijn dochter Lieke??? ze is nog maar net drie weken oud…

ik weet dat het via luchtwegen overzet maar ik maak me wat zorgen nu…

groetjes lynn mama van senne* en Lieke

Windpokken is hetzelfde als waterpokken neem ik aan :think:

Volgens mij kan het als jullie het allebei hebben gehad geen kwaad hoor…

Alleen als ze dat kindje zelf in de buurt zou hebben.

Iemand die wind- of waterpokken heeft gehad is er immuun. Volgens mij, maar ik ben geen arts, kan je dan niet meer besmet raken als hij in contact komt met iemand die waterpokken heeft en het dus ook niet doorgeven. Ik zou morgen even de huisarts bellen en het hem vragen.

het is onmogelijk dat ze besmet kan raken om een aantal redenen.

waarvan je er zelf al 1 opnoemt dat is dat je vriendin al de wpokken heeft gehad. daarnaast heb je een incubatie tijd tussen besmetraken en ziek worden dit is ongeveer 3weken. 3 dagen voor het uitbreken(ziek worden) is het pas besmettelijk totdat de blaasjes zijn ingedroogd.

dus je hoeft je echt geen zorgen te maken :hug:

:-*

ik kan geen wetenschappelijk of medisch onderbouwd antwoord geven, maar ik zou denken dat áls besmetting op die manier kan, het praktisch niet buiten de deur te houden is, en iedereen constant de waterpokken zou moeten hebben :think:

dank voor jullie snelle reacties, maar ik zat er eventjes mee in gisteren toen ik bezoek kreeg voor men meisje…