Is Chemische stof bisphenol A in babyflessen gevaarlijk?

Ik lees op internet dat uit de meeste plastic babyflessen een gevaarlijke chemische stof kan vrijkomen Bisphenol A. Dit kan autisme, kanker en vervroegde pubertijd veroorzaken.In Canada worden alle babyflessen met deze stof verboden en in de VS verkopen de grote winkelketens geen plastic flessen meer die deze stof bevatten.In Nederland heb ik hier nog niets van gelezen, maar ik maak mij wel zorgen. Wie weet hier meer van?

Zijn er tegenwoordig nog andere flessen dan plastick dan?

Volgens mij is de nederlandse wetgeving ook wel vrij streng en zal het hier ook wel zo zijn…

Anders kun je misschien eens contact opnemen met een klantenservice van een flessenfabrikant…

Ik weet dat difrax een hele goeie site heeft en een van de grotere flessenfabriekanten is, dus probeer het daar eens.

Je kunt je vraag stellen bij de Voedsel- en Warenautoriteit (VWA): http://www.vwa.nl :thumbup:

Ik heb de VWA gesproken. Zij vertelde mij dat zij weten van de gevaren van deze chemische stof in babyfessen en dat dit wordt onderzocht. Ook kwam ik tot de ontdekking dat er plastic flessen zijn waar geen Bisfenol A in zit. Deze zijn gewoon te koop in de winkel en heten Bfree. Op http://www.babyfles.nl staat er meer informatie over en ook links over Bisfenol A. Ik ben er wel erg geschrokken van de gevaren van deze giftige stof. google eens op -bisfenol a baby- of kijk onder links op http://www.babyfles.nl. dan lees je er veel meer over. In de VS lopen al twee rechtzaken tegen grote fabrikanten van plasticbabyflesje met Bisfenol A, waaronder Avent. Difrax wordt niet verkocht in de VS maar in deze flessen zit ook deze giftige stof. Net als veel anere moeders wil ik dat mijn kinderen zo gezond en veilig mogelijk worden opgevoed. Daarom adviseer ik om eens te zoeken op internet over Bisfenol A.

wat er van het giftig verhaal klopt weet ik niet, ik heb wel eens ergens gelezen dat het de hormoonhuishouding zou beinvloeden. Ik heb wel nagekeken in welke flessen het wel/niet zit.

Flessen die bisphenol A bevatten hebben vaak op de onderkant een driehoekje met PP of PC 7 erin. een van de twee weet niet meer welke.

Het zou dan gaan om helder hard plastic. Ook flessen van etos, hema etc daar zit het in.

Flessen van Bfree bevatten het idd niet, die van Medela zijn ook vrij van Bisphenol A. Dat plastic is wat zachter (ietsje) en wat waziger, als je snapt wat ik bedoel.

We hebben nu wel een antilekbeker van Avent, dat was de enige troebele die ik kon vinden. Er staat niks op verder dus hoop maar dat het goed is.

Mijn man werkt bij amerikaans bedrijf dat de grondstof levert voor o.a. flesjes van Avent. In die grondstof zit bifosfenol. Uit nieuwe flesjes komt hij zeker niet vrij bij normaal gebruik. Mogelijk komt de stof wel vrij als de flesjes wat ouder worden en vaak uitgekookt (en dat is nu net wat je bij flesjes doet!) maar hoeveel en of die hoeveelheid effect heeft op de baby dat is nog niet bekend. Wordt nu onderzocht. Maar ja dat duur taltijd vrij lang natuurlijk voor je zoiets zeker weet. Ik gebruik aventflessen maar zou, met deze info in het achterhoofd, in ieder geval voor iedere baby nieuwe kopen, voor de zekerheid…

He, nou voel ik me weer vervelend onder dit bericht. Waar koop je die flessen zonder?

Onder de aventflessen staat trouwens geen pp, maar wel op die aventbewaarbakjes (voor borstvoeding en dergelijken) maar echt helder zijn ze niet :think: Zijn die dan ook gevaarlijk? (Stomme vraag, natuurlijk zijn die dan ook gevaarlijk :wall: )

Misschien moet ik eerst die link eens lezen…

He bah, wat een naar bericht… Ik gebruik dus ook Avent-flesjes… :?

Heb ze bij mijn andere dochtertje ook altijd gebruikt.

Ik heb nu wel nieuwe Aventflesjes aangeschaft.

Maar ja… dan zou toch bijna iedereen er al ooit aan blootgesteld zijn zeg maar… :think:

@Lieke wrote:

Maar ja… dan zou toch bijna iedereen er al ooit aan blootgesteld zijn zeg maar… :think:

Dat denk ik ook, maar goed, de wetenschap gaat vooruit en nieuwe inzchten kunnen geen kwaad. Ik vind de mogelijkheid alleen al dat de hormoonhuishouding wordt beinvloed best schrikbarend, eigenlijk. Ik ben dan ook zo’n doos die dan meteen die andere flesjes haalt :oops: De oude van avent waren nog van Timo, en dus had ik toch nieuwe nodig :silenced: We zitten dus nu aan de Bfree flesjes, en ik moet zeggen, ze bevallen prima.

Ach, wij hebben geen nieuwe gehaald hoor. Ik denk dat het wel meevalt :think: :think: . We hebben flesjes van Difrax gekocht omdat Nure daar beter uit dronk en last van krampjes had. Maar we maken de melk nog steeds klaar in de Avent flesjes die we voor Rav al gekocht hadden.

Ik denk dat Avent wel blij is met die berichten als iedereen nu direct nieuwe gaat halen :slight_smile: .

Ach, ik zit hier niet om Avent te promoten :wink:

Hier een rectie van Difrax die ik kreeg naar aanleiding van mijn vragen hierover.

Volgens mij maken de kranten ophef over niets.

Dus niet bang zijn hoor…

Maja

Bisfenol A in babyflesje – mythes en feiten

Wat is het?

Bisfenol A is een stof die wordt gebruikt om policarbonaat te maken, een hard, transparant plastic materiaal. Van policarbonaat worden bijvoorbeeld flessen voor babyvoeding, zuivel en frisdrank gemaakt.

Bisfenol A wordt normaal gesproken tijdens de productie van policarbonaat of tijdens het harden van de coating omgezet in een onschadelijke chemische stof. Er is dan in het eindproduct nagenoeg geen Bisfenol A meer aanwezig. Het is echter mogelijk dat Bisfenol A onder invloed van bepaalde omstandigheden, zoals tijd, zuurgraad of ultraviolet licht, vrijkomt en in verpakte levensmiddelen terechtkomt. Dit proces heeft ‘migratie’ (bron: VWA, 20 dec 2005)

Waarom wordt Bisfenol A gebruikt in babyflessen?

Babyflessen worden gemaakt van policarbonaat, kunnen hergebruikt worden en zijn bestand tegen breken en hitte (bijv. uitkoken, afwasmachine of opwarmen in een magnetron of flessenwarmer). Policarbonaat wordt verwerkt in medische apparaten, papier, karton en verpakking voor levensmiddelen (frisdrankflessen etc.).

Waarom is er zoveel opheft over Bisfenol A?

Bisfenol A is een stof die ervan verdacht wordt in grotere hoeveelheden de hormoonhuishouding te kunnen verstoren.

Wat zijn wettelijke limieten voor Bisfenol A?

Omdat Bisfenol A schadelijk kan zijn voor de mens, heeft de Europese Unie een maximum gesteld aan de migratie van Bisfenol A uit kunststofverpakkingen naar levensmiddelen. Concreet houdt dit in dat uit de verpakking maximaal 0,6 miligram Bisfenol mag vrijkomen naar 1 kilo levensmiddel. (bron: VWA)

Is Bisfenol A schadelijk voor de gezondheid van kinderen?

NEE, er is absoluut geen reden tot ongerustheid:

• Internationaal wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat babyflesjes gemaakt van policarbonaat (volgens de huidige normen) veilig zijn voor kinderen. Het alternatief, babyflesjes gemaakt van glas, vormen juist een direct gevaar voor verwondingen (glasbreuken en- splinters).
  • Als Bisfenol A vrijkomt door migratie (alleen onder ongebruikelijke omstandigheden), dus niet door magnetronopwarming, wasmachine of uitkoken) dan wordt dit door het lichaam afgebroken binnen een dag en dus niet in het menselijke weefsel opgenomen.

Difrax reactie Vivienne van Eijkelenborg, Managing Director Difrax:

“ Difrax loopt al 40 jaar (sinds haar bestaan) voorop op het gebied van kennis en kunde van babyproducten. Veiligheid van onze producten staat voorop. Voor Difrax is maatschappelijk verantwoord ondernemen erg belangrijk en daarom hebben we een beleid ontwikkeld voor ons bedrijf EN onze leveranciers volgens het systeem van BSCI, dat heeft geresulteerd in een kwaliteitswaarborg van onze producten. Wij voldoen aan de Europese (CEN) en nationale (NEN) veiligheidsnormen voor babyproducten.

Ik ben zelf lid van de CEN commissie (Europees normalisatie Instituut) en dus ook op de hoogte van Europese en nationale ontwikkelingen op dit gebied. De ophef rond Bisfenol A ‘hype’ rond 2002 en gaf aanleiding tot breed internationaal onderzoek en veiligheid van deze stof in relatie tot levensmiddelen. Deze onderzoeken hebben aangetoond dat deze stof geen onveilige situatie oplevert voor kinderen volgens de huidige internationale normen. Godzijdank bestaan deze strakke richtlijnen voor babyproducten en ik kan met een gerust hart zeggen dat al onze producten voldoen aan de huidige normen. Naar aanleiding van alle ophef heeft de CEN zelfs een speciale limiet vastgesteld voor Bisfenol A in drinkgerei voor kinderen en deze norm is 20 keer zo streng als de huidige norm, waar we OOK aan voldoen.

Ik vind het onterecht dat nieuwkomers in de markt deze situatie aangrijpen om consumenten angst aan te jagen en hen over te halen om hun producten te kopen die ‘zogenaamd’ Bisfenol-vrij en dus veilig zijn. Zij vermarkten hun product door expliciet te refereren naar de normen waar wij vanzelfsprekend OOK aan voldoen. De consument mag en kan dat ook van ons verwachten. Ik vind deze ernstige vorm van angstmarketing niet integer. Wij willen consumenten echter eerlijk en open benaderen en geen fabeltjes de wereld insturen. Difrax wil niet ten koste van alles zoveel mogelijk volume draaien. Eerlijkheid en kwaliteit in woord en product tellen. Het welzijn van kinderen staat bij ons voorop. Dat blijkt ook uit onze maatschappelijke betrokkenheid door het ondersteunen van Goede Doelen voor kinderen�.