Ik had de huisarts een mailtje gestuurt omdat ik bij het begin van mijn vorige cyclus een vrij heftige menstruatie had. Zo erg dat ik 's ochtends een groot stolsel verloor en het bloed langs mijn benen liep :oops:
Het meestal dat ik op dag 2 vrij veel bloed verlies en meestal ook stolsels de gehele menstruatie, maar dit had ik nog niet mee gemaakt.
Ik maak me een klein beetje zorgen, ook omdat ik een LF van 7/8 dagen heb.
De huisarts mailt me net terug dat hij kan voorstellen dat ik schrik van hevig bloedverlies en dat hij mailt dat het fysiologisch kan zijn. Als ik wil dan kunnen ze bij de huisarts een inwendig onderzoek doen om baarmoeder, baarmoederhals en eierstokken te bekijken slik Dat kan op het spreekuur.
Ik zit me alleen even af te vragen hoe ze dat dan doen en of het door mijn huisarts gedaan word. Het uitstrijkje in januari vond ik al erg maar dat werd gelukkig door de assistente gedaan.
Waarschijnlijk doet je huisarts dit zelf want ik denk niet dat de assistente er voor is opgeleid om inwedige onderzoeken te doen.
Toen ik een inwendig onderzoek kreeg bij de huisarts keek ze eerst met een speculum naar de baarmoederhals, daarna voelde ze met haar vingers wat de stand van de baarmoederhals was en voelde ze of de eierstokken en baarmoeder misschien vreemd aanvoelde. Dit deed ze door zowel inwendig als uitwendig te voelen.
Het was bij mij geen pijnlijk onderzoek, alleen gevoelsmatig is het een beetje genant om daar zo wijdbeens te liggen. Maar dat is iets waar je jezelf een beetje over heen moet zetten.
Wat bedoelde je huisarts met dat het iets fysiologisch kan zijn? En heeft hij nog iets gezegd over je korte LF?
Succes bij de huisarts!
jeetje…nou dat is behoorlijk genant zeg :oops:
Ja ik weet dus niet wat hij met fysiologisch bedoelt. (moest net het woord even opzoeken in het woordenboek :shifty: )
Voor mijn korte LF ben ik nu 2x bij de gyn. geweest en volgens haar moet het geen enkel probleem zijn om met zo’n korte LF zwanger te raken :roll:
tja, m.b.t tot genant… hij/zij is gewoon je huisarts hoor, daar gebeuren dit soort dingen…
als je je niet prettig voelt al je huisarts je onderzoekt, is het wellicht een overweging een andere huisarts te zoeken… want naar mijn idee is je huisarts juist iemand waarbij je je prettig zou moeten voelen.
succes!
Net als Fietje al aangaf, persoonlijk voel ik me zo vertrouwd bij mijn huisarts dat ik er niets genants (meer) aanvind die inwendige onderzoeken.
Overigens volgens mijn gyn heeft zo’n korte lf wel degelijk invloed op kansen van zwangerschap. Ik had het nl. zelf ook en achteraf blijkt dat ik ook niet altijd een eisprong hebt. Mijn bm.sl vlies wordt wel dikker mede doordat er wel een eitje groeit oiv hormoon maar ei wordt niet groot genoeg. Ik had ook zo’n korte cyclus net als jij en ik moest van mijn gyn. (na bloedonderzoek) aan clomid beginnen.
Natas
oh maar ik heb een hele lieve huisarts hoor het is alleen het idee
In aug. ga ik weer terug naar de gyn. als ik dan nog niet zwanger ben. Vorige keer hebben ze bloed geprikt en had ik wel een eisprong, dat is het enige wat ze toen gecontroleerd hebben.
Talulah het onderzoek door je HA of gyn dat maakt weinig uit denk ik voor je?, is een drempel. Het is zooo lastig om daaroverheen te gaan, het is een soort natuurlijke grens die ze overschrijden. En die grens is er natuurlijk niet zomaar. Anders zou bv een naaktstrand al meer bezoekers trekken dan een ‘gewoon’ strand toch? 8)
Soms helpt het om het in je hoofd te zien als iets puur medisch. Want dat is het ook, er zitten geen bijbedoelingen aan, je HA of gyn is bezig met een onderzoek en zoekt naar ‘afwijkingen van de norm’ en kijkt echt niet met andere ogen naar je als je daar ligt. En ook niet als je daarna voor iets anders terugkomt. Het is bijna zakelijk…(bizar idee overigens want jij bent klant/patient maar zo is het wel) want voor een uitstrijkje komen ook jaarlijks tig ‘mutsen’ voorbij. Voor hen is het altijd makkelijker dan voor jezelf, maar geef gerust aan dat je daar nog moeite mee hebt. Je HA kan dan iedere stap aan je uitleggen en dat kan helpen om je wat meer gerust te stellen. :thumbup:
Overigens zegt 1 keer een meting in een willekeurige cyclus niet erg veel qua eisprong. Dit is iedere maand weer afhankelijk van je hormoonniveau’s en het kan dus zo zijn dat je de ene maand wel een eisprong hebt en de andere maand niet. Helaas, want daarover zekerheid hebben zou wel helemaal prettig zijn. Je kunt ovulatietesten gebruiken maar ook dat zegt niet alles, bloedtesten zijn nauwkeuriger zeker als ze in combinatie worden gegaan met echo’s om je eigroei en -sprong te volgen. Heel veel succes en is het niet bij je HA dan wel bij je volgende bezoek aan de gyn.
ja ik ga wel melden dat ik het een beetje genant vind, maar het zal wel goed komen. Ik zat me alleen af te vragen hoe het precies in zijn werk gaat.
Ik heb ovulatietesten gebruikt en een hele verzameling aan temp.lijsten aan de hand daarvan schijn ik wel een eisprong te hebben op dag 12/13/14.
Bel ik net met de huisarts om een afspraak te maken, blijkt er al een jaar een vrouwelijke arts aanwezig te zijn op de praktijk wist ik niet want ik kom er gelukkig nooi afkloppen
Ha, voor niets zorgen gemaakt! (of vind je een vrouw ook genant?).
Ik vraag me wel af wat het gaat helpen om te ‘voelen’. Maar goed.
De vraag over de korte luteale fase zou je ook hier http://forums.obgyn.net/vrouwengezondheid/VROUWENGEZONDHEID.0805/date.html 's kunnen stellen (of zoeken in hun archief, zoekmogelijkheid onderaan de pagina). Er zitten veel ervaringsdeskundigen. Ik heb er goede ervaringen mee.
Succes ermee, dat je maar spoedig een luteale fase van 8 en een 1/2 maand mag hebben!
Ja ik vraag me ook af of ze wel wat gaan voelen. Maar ja, ik hoop dat ik niks mankeer, die hevige menstruaties ook niet echt prettig :silenced:
Ik ben benieuwd.
Ik heb het hele internet al afgespeurd naar LF etc. mijn gyn. wil me niet eerder dan aug. 08 terug zien dus ik moet nog even afwachten. :?
Je kunt het verhaal van de heftige menstruaties niet aan jouw gyn voorleggen? :think:
Hij/zij kan nl een echo maken, zodat ze veel beter in beeld kunnen krijgen wat er misschien aan de hand zou kunnen zijn.
Een huisarts kan alleen voelen of er afwijkingen zijn. En of er misschien iets zichtbaar/voelbaar is wbt endometriose bijv.
IN de eierstokken kan de huisarts niet kijken en die zijn bij mij vanuit de vagina echt niet voelbaar. (en bij veel vrouwen niet)
Persoonlijk zou ik contact opnemen met de gyn hierover, zeker als je al bij een gyn onder behandeling bent. Kom je verder mee dan bij de ha.
Mocht de ha iets vinden, kan hij niet meer dan je doorsturen naar de gyn.
Succes!!
He Talulah, lang niet hier gezien. Tis nog steeds knudde dus :thumbdown: , balen hoor dat je gyn je pas in augustus weer wil zien…en nu ook nog van die heftige menstruatie… Succes bij je HA in ieder geval!
Hey Talulah, wat een gerommel toch weer joh :hug: Ik heb ook meerdere keren inwendig onderzoek gehad ivm met onverklaarbare buikpijn (al sinds mijn 15e, en nog steeds onverklaarbaar, maar oké…). Maar zo’n onderzoek stelt eigenlijk weinig voor hoor, het is alleen idd ff een drempel die je over moet, en kan me voorstellen dat een vrouwelijke arts al een prettiger idee is. Maar reken er niet op dat ze iets vinden dan hoor, ze kunnen idd maar zo weinig zien met zo’n onderzoek. Misschien idd een idee om ook het verhaal aan je gyn voor te leggen, of aan de ha door te geven dat je er niet gerust op bent en graag een echo zou willen, zodat hij je weer kan doorverwijzen naar de gyn, mocht de gyn het zelf niet nodig vinden :? Dat je pas in augustus terug moet komen is denk ik het vaste protocol he, eerst een jaar ‘zelf proberen’.
Meis, ik blijf hopen dat je gewoon spontaan zwanger wordt, zonder medische rompslomp
xHeske
hier even een berichtje om te vertellen hoe het afgelopen is.
Er waren geen afwijken te zien/voelen aan mijn baarmoederhals, baarmoeder had de juiste stand en de eierstokken waren niet vergroot.
Er was geen enkele reden voor een uitstrijkje of kweek.
Ik ben hier blij mee.
Das in ieder geval mooi :thumbup: