Invriezen

Ik heb gisteren 100ml ingevroren. Kan ik de opbrengst van vandaag erbij invriezen?

Ik vond invriezen in het formaat van 100 ml juist altijd handig, dat was het formaat wat Kaya ongeveer altijd dronk toen ze een maand of 3 was en naar het KDV ging.



Maar om je vraag te beantwoorden: Ik heb eigenlijk geen idee, maar ik deed het zelf (later) wel. De nieuwe melk bracht ik eerst terug op koelkasttemperatuur voordat ik het in het bakje goot zodat het verschil zo klein mogelijk was. Qua houdbaarheid hield ik de oudste melk aan.

Nee, je mag borstvoeding van verschillende temperatuur niet met elkaar mengen.



Je mag de opbrengst van vandaag dus wel los van die van gister invriezen.

Maar je mag het niet bij elkaar doen.



Als ze beide ontdooit zijn, mag je ze wel weer bij elkaar doen om bijvoorbeeld direct aan je kindje te geven.

thanks, hier drinkt ze iets meer dan 100ml

zijn plastic bakjes geschikt?

ik kon op internet geen info vinden, dus ik stel mijn vraag hier. En wat kom ik nu tegen… :doh:



Vers afgekolfde moedermelk kan toegevoegd worden aan een portie al ingevroren melk, mits het eerst 30-60 minuten in de koelkast is gekoeld én als de hoeveelheid die wordt toegevoegd niet groter is dan de reeds ingevroren melk.

Het belangrijkste is denk ik dat de ingevroren melk niet ontdooid en dan weer bevriest.

Ik heb inderdaad altijd los ingevroren, maar uiteindelijk voor niks. Marijne lustte de ontdooide melk niet :roll: van sommige vrouwen wordt de melk anders na bevriezen en dat was bij mij het geval.

Dus ik zou dat wel even testen voordat je een enorme hoeveelheid invriest :wink: Ik heb alles wel kunnen gooien :wall:

Invriezen kan in principe in alles zolang het maar geschikt is om voedingsmiddelen in te bewaren, en in de vriezer mag natuurlijk, ik mik het altijd in gewone diepvrieszakjes.

Ik heb wel altijd geleerd dat je geen verse melk bij al bevroren melk mag doen (na onrdooien kun je het wel mengen)

Ontdooide melk kan er idd anders uitzien of ruiken (ranzig!!!) en vast ook anders smaken dan verse, Emma maakte daar gelukkig nooit een punt van, hopelijk de broertjes ook niet want er ligt hier al het nodige te wachten in de vriezer.

Hier zette ik over de hele dag alle melk die ik kolfde in de koelkast (gewoon in het flesje waarin ik het gekolfd had, dus niet bij elkaar in) en dan aan het einde van de dag deed ik het in één flesje/bakje/zakje oid in de vriezer. Wat ik aanhield is binnen 24 uur in de vriezer stoppen.

Het moet inderdaad dezelfde temperatuur hebben, en dat advies wat je las, om gekoelde melk bij bevroren melk te doen, dat zou ik zelf niet doen, zou toch denken dat er weer een beetje ontdooid en dat lijkt me niet de bedoeling.



Hier veel info over het bewaren van afgekolfde melk: http://www.borstvoeding.com/kolven/bewaren.html

Ik heb het maar gewoon bij elkaar ingegooid. Bedankt voor de info!

Het ziekenhuis hield ook aan, niet warm bij koud! Maar verder maakten zij van 2 kleine flesjes 1 grote klaar. En dan zelfs van 2 dagen. Ik zou ook alle gekolfde melk van 1 dag eerst koelen en de volgende dag invriezen. Alleen hèb ik niet zo veel om in te vriezen! Hihihi. Maar productie wordt hier volgens mij al weer wat hoger na 2 dagen thuis en alle voedingen live te doen. Borsten voelen ook voller aan voor n voeding. Wie weet lukt het nog om de kv weg te laten!

Het gaat ook niet om warm bij koud. Maar opbrengst van 2 dagen(beide id koelkast uiteraard) bij elkaar in.



Hopelijk kun je snel kolven! Geef het gewoon de tijd, bij de een komt het sneller op gang dan bij de ander.