Intake Kraamzorg

Straks komt er iemand voor de intake. Heb dit bij tl niet gehad omdat we toen een kennis hadden en mijn moeder die kraamzorg deden. Nu dus wel een echte (voor 3 uur per dag, rest doet mijn moeder).



Maar wat zijn belangrijke dingen om te benoemen?



Ik heb nu


  • bv geven
  • kindje niet op rug leggen, maar op de zij!!
  • ben niet een persoon die op bed blijft liggen, maar gewoon haar ding doet





    verder weet ik het zo niet, ook geen idee wat het voorstelt zo’n intake…

@Cariska wrote:







verder weet ik het zo niet, ook geen idee wat het voorstelt zo’n intake…


waarschijnlijk niet veel meer dan dat wat je hierboven beschrijft. ze hebben vast een vragenlijstje waar ze doorheen gaan (zijn er oudere broertjes of zusjes? wat moet de kraamhulp daarmee, moeten ze naar school gebracht? dat soort vragen).

ik zou vooral benadrukken dat je iemand wilt die verstand heeft van bv, de rest wijst zich tzt wel!

Stelde bij mij ook niet veel voor hoor.

Idd wat standaard vragen: wat je verwacht, wat je in huis moet hebben, gezinssituatie etc.

@EstHe wrote:

Stelde bij mij ook niet veel voor hoor.

Idd wat standaard vragen: wat je verwacht, wat je in huis moet hebben, gezinssituatie etc.




ooh ja, en vervolgens plaatsen ze natuurlijk gewoon die ene kraamhulp die toevallig kan dan, totaal niks aantrekkend van die paar dingen die wél ter sprake zijn gekomen in het intake-gesprek :angel: :wall:

Ze hebben inderdaad een standaard lijstje waar ze doorheen gaan, dat is een goede basis. Meer dan je hierboven noemt, hoef je echt niet te bedenken.

Ze zullen je misschien vragen of je bezwaar hebt tegen een stagiar erbij. Ik had geen bezwaar en kreeg er ook één. Omdat het geen jong ding was, had je er ook echt wat aan, in feite had ik 2 kraamverzorgsters :thumbup:

Maar dat is net wat je prettig vindt. Ik heb overigens op een gegeven moment gezegd ‘zo en nu zijn het teveel mensen hier!’ en is de stagiair even weggegaan.

Je mag ook aangeven of je liever een wat jongere kraamzorg hebt of juist liever wat ouder. De BV staat vast met stip op 1, en ondanks dat ze met een keurmerk werken kan het gebeuren dat je iemand treft die welliswaar mss de kennis heeft op papier, maar niet uit de praktijk. Loop je tegen problemen aan waardoor je er niet uitkomt; zij kunnen voor jou contact leggen met een lactatiekundige (kan de VK ook die de nacontrole doet!) als het een ‘groot’ probleem is. Maar is het puur gebrek aan ervaring mag je vragen om een andere kraamzorg.

@fiep klophout wrote:

@EstHe wrote:
Stelde bij mij ook niet veel voor hoor.

Idd wat standaard vragen: wat je verwacht, wat je in huis moet hebben, gezinssituatie etc.




ooh ja, en vervolgens plaatsen ze natuurlijk gewoon die ene kraamhulp die toevallig kan dan, totaal niks aantrekkend van die paar dingen die wél ter sprake zijn gekomen in het intake-gesprek :angel: :wall:


Idd!

Ik had wel een paar dingetjes die ik wel of juist niet wilde aan mn kraamster.

Antwoord was dat ze niet met voorkeuren werken, ze hebben geen invoersysteem dat jouw ideale medewerkster eruit komt rollen. Nouja :wall:

Maar opzich ook wel logisch, ze werken op oproep natuurlijk. Maar dan nog, mensen kunnen toch voorkeuren hebben etc.



Had wel aangegeven dat ik iemand niet wilde als kraamster, wist dat ze er werkt. Daar houden ze dan weer wel rekening mee…

zelf vond ik bv en omgang met oudere broer(s) heel belangrijk.

In jouw geval dus omgang met grote zus.



Voor hun is het ook een hele verandering en dan loopt er nog steeds een vreemd iemand in huis rond EN die baby die niet weggaat 8) .

We hebben het hier echt elke keer enorm getroffen met de kraamhulp.



Vanwege hoge geboortegewicht hier steeds vanuit VK hoop gezeur over bijvoeden ed, na geboorte nummer 3 (4700 gram) zonder kraamhulp naar huis in de avond met brief voor de volgende ochtend dat er vooral na de bv bijgevoed moest worden.

Dus ik geeft dat heel laconiek, kraamhulp: wat wil je dat ik hier mee doe?

Nou neem het maar voor kennis aan, maar mijn kind wordt nog eerder elk uur aangelegd dan dat ik hem op voorhand al bij ga voeden.

Kraamhulp: goed dat ik het weet, dan gaan we daar voor, brief gaat achter in de map.



1e keer dat de VK er over begon hoefde ik niet eens zelf te ‘verdedigen’ de kraamhulp stond haar vrouwtje en heeft heel duidelijk ons standpunt overgebracht en daarna geen gezeur meer :angel: .



En verder werken ze een lijst af en dat spreekt allemaal voor zich.

niet meteen bijvoeden onthoudt ik ook! Thanks!

Oh nee meis en zeker die eerste 48 uren niet! Dat is juist waarmee je alles op gang helpt! En een gezond geboren kindje heeft ook reserve voor die eerste 48 uur. Veeeeeeel aanleggen is dan stukken beter. Of er moet echt een drastisch probleem zijn met de suikerspiegel van je kindje. Maar dan nog geldt; aanleggen en als er bijgevoed moet worden; lepeltje, BV hulpset, of bekertje. Geen speen, geen fles. :-* Ik zeg altijd maar; in principe kent iedere kraamverzorgende die gouden regels maar het worden platina regels als je ze zelf ook kent. 8)

intake gehad, leuke jonge meid die alles begreep wat ik zei (niet bijvoeden, niet op de rug enzo) goed gevoel erbij! Deed ook erg leuk tegen tl en de honden!!

Maar wie de intake doet zegt niets over wie de kraamzorg komt geven, he?



Hier tenminste niet. De intakers waren hier ‘aparte mensen’, die gewoon alleen maar op kantoor werkten en de intakes doen. Dus dan is het nog te hopen dat degene die je uiteindelijk als kraamverzorgster krijgt het ook begrijpt…

@mamaMarije wrote:



Dus ik geeft dat heel laconiek, kraamhulp: wat wil je dat ik hier mee doe?

Nou neem het maar voor kennis aan, maar mijn kind wordt nog eerder elk uur aangelegd dan dat ik hem op voorhand al bij ga voeden.

Kraamhulp: goed dat ik het weet, dan gaan we daar voor, brief gaat achter in de map.



1e keer dat de VK er over begon hoefde ik niet eens zelf te ‘verdedigen’ de kraamhulp stond haar vrouwtje en heeft heel duidelijk ons standpunt overgebracht en daarna geen gezeur meer :angel: .



Ha hier juist andersom, mijn kraamhulp snapte zo ongeveer niks, maar gelukkig 1 ding wel, en dat was dat ze gewoon moest doen wat de VK haar opdroeg. anders was het hier helemaal mis gelopen. ooooh ik krijg alweer kriebels als ik aan haar denk.....

nienke nee weet ik hoor maar een fijn gevoel bij intake is toch wel fijn!

nee wij hebben het echt getroffen hoor… de kraam bij de 2e snapte heel erg dat wij de kraamweek bij de oudste gemist hadden en heeft er echt alles voor gedaan om ons echt een kraamweek te geven.

Ook de verse papa niet vergeten in het geheel etc etc.



Bij de 3e… echt die kon lullen en poetsen :lol: . En leuk met de kinderen. Ze had een tas vol met van die vormballonnen, mochten ze afentoe iets kiezen wat zij dan voor ze ging maken.

Op de laatste dag van de kraamweek was mijn man met de oudste 2 naar sinterklaas op het werk en ik lag met nummer 3 te slapen.

Word ik wakker, komt ze kopje thee brengen: ja ik hoop niet dat je het erg vindt hoor, maar ik heb alles aan de kant staan beneden en de vloer even goed geboend, zet het zo nog wel even terug hoor.



Erg? Erg? Wanneer kom je weer? :mrgreen:

Konden we echt een paar week op teren zoals zij het huis achterliet .



En bij de jongste zij was zo leuk met de kinderen ook. Wat stiller type, maar voelde ook heel duidelijk aan dat wij met meerdere kinderen natuurlijk al een gezin zijn met eigen gewoontes en gebruiken en omgang met de kinderen en voegde zich heel soepel in het geheel.

Nummer 3 keutelde de halve dag om haar heen. Sommige dingen duurden daardoor langer voor haar, maar ze deed gewoon alles met een kleine schaduw achter zich aan.

De oudsten vroegen zelf of zij ze een keertje uit school wou halen en heeft ze ook 2 of 3x gedaan.



Wat ik toen gewoon heel leuk vond was dat zij er ook bij de bevalling al bij was en daarna de volledige week erbij kon zijn. Erg fijn dat iemand die er ook bij was er later nog is om over die bevalling te kunnen praten/ terug te kijken op.



Hoor soms verhalen dat ik echt blij ben met onze kraamhulpervaringen.

Hahaha mamaMarije klinkt echt heerlijk (op die eerste kraamweek na natuurlijk). Zo hebben wij ook al 2 x een superkraam gehad. Ondanks dat de eerste keer hier natuurlijk ook absurd was maar zelfs die keer super begeleid. De tweede keer dezelfde kraam gevraagt en gekregen en de derde keer straks…weer dezelfde! :mrgreen: Ze staat al op de planning om vanaf eind april ‘in de wacht’ te staan voor ons. :dance:

Oww, ik hoop zo dat ons kraambureau dat ook wil doen :pray: zou echt zoooo graag onze kraamvrouw nog een keer hebben :pray: :pray:

We hebben in ieder geval nog contact via facebook dus dat gaat al goed :smiley:



(en nu eerst nog zwanger worden :shifty: )

Soms kan het niet hoor ivm vakanties ed. maar ditmaal hebben we (weer) geluk dat ze die niet in mijn uitgerekende periode heeft. En wat ik begreep is het best uniek 3x dezelfde kraam.

Caris welk kraam bureau heb je?



Hier twee keer verschillende kraam bureaus. De eerste kraamhulp was een jong ding. Wist goed van aanpakken en helemaal pro bv. Helaas is het niet gelukt maar aan haar lag het niet!

Bij de eerste wel een stagiar gehad en dat was drama voor mij dus nooit een stagair weer.

Bij de tweede een hele lieve vrouw gehad genammt Gerda die mijn dochter agenda noemde hihi. Ook een geweldige tijd gehad met iets meer structuur echt super! Mijn dochter heeft het nog regelmatig over haar!

Bij de tweede niets mrt bv te maken gehad maar bij haar had ik er alle getrouwen in dat dat ook goed zou komen

isis!