hoi,
nano wordt in december 4, aangezien dat een vreselijk drukke maand is gaat ie in januari beginnen met school. hij komt dan in een instroomklasje. Dat klasje begint in januari en is dus voor kinderen die wslk 2,5 jaar kleuteren aangezien ze zo laat in het jaar instromen.
Klinkt allemaal logisch.
Maar opeens vroeg ik me vannacht af: zo’n instroomklasje he: hij begint dan dus eigenlijk in een bijna leeg klasje met kindjes die allemaal nog niet gewend zijn aan school. Dus dat betekent niet dat ie mee kan gaan et de kindjes die allemaal al een beetje snappen hoe het werkt. Lijkt me best uh gek.
Iemand ervaring met zo’n instroomklasje en hoe dat dan in de praktijk werkt?
(de school doet het dit jaar voor het eerst op deze manier geloof ik)
Heb geen ervaring hiermee, bij tigo op school hebben ze alleen maar groep 1/2combi kleuterklassen…
Tigo zijn nichtje is wel in zo’n instroomklas begonnen (groep 0 noemde ze het) en mijn schoonzusje vond dat weer erg positief.
Ik denk dat het allemaal niet zoveel uitmaakt. Alle vormen hebben denk ik zo hun voor- en nadelen.
Ik heb postive ervaring met de groep 1/2 klas en weet zeker dat alle ervaringsverhalern over instroomklassen net zo postitief zullen zijn
Las ik laatst niet ergens dat school nog een ver van mijn bed verhaal was ;-)? Volgens mij komt het nu wel redelijk in de buurt van de slaapkamer
@Frank@ wrote:
Las ik laatst niet ergens dat school nog een ver van mijn bed verhaal was ;-)? Volgens mij komt het nu wel redelijk in de buurt van de slaapkamer![]()
ja dat was alweer een paar dagen geleden

en verder denk ik idd dat het best wel voordelen zal hebben hoor, zo’n instroomklasje. maar vraag me opeeens gewoon af hoe dat in den beginne er uit ziet, tijdens de opstart. dat lijkt me zoveel anders dan dat je in een bestaand klasje instroomt.
Bij Merijn op school hebben ze het ook.
De kinderen die in januari en februari 4 worden moeten tot maart wachten en dan stromen ze in in groep 0.
Merijn zit nu in een klas van 15 kinderen, waarvan er 8 in maart al begonnen zijn en de rest in augustus zoals merijn.
Ik heb niet het idee dat de kinderen die bij Merijn in de klas zitten die in maart al begonnen zijn er onder geleden hebben.
Lijkt me enerzijds ook wel weer fijn juist dat alle kindjes nieuw zijn. Allemaal fris gestart etc.
Ik had bij Merijn juist af en toe het idee dat een paar van die ‘oudere’ kinderen al erg ‘gehaaid’ waren tov de nieuwe kinderen. (nu overigens niet meer hoor, dat was de eerste dagen)
Laura zit ook in een instroomklasje, ze zijn 2 weken geleden gestart met 13 kinderen, allemaal nieuw (allemaal 4 geworden ergens tussen eind mei en half september).
Daar zullen dan in de loop van het jaar nieuwe kinderen bij gaan komen.
Wat ik zelf een beetje jammer vind, is dat de helft van de klas dus volgend jaar doorgaat naar groep 2, en de andere helft (de kinderen van na december dus) nog een keer groep 1 gaan doen dan (al kan het dus goed zijn dat ze volgend jaar nog wel bij elkaar blijven in een combinatiegroep 1/2). Dus feitelijk is het voor Laura niet echt een instroomklas, het is gewoon haar groep 1.
Persoonlijk heb ik er niet zo’n heel prettig gevoel bij eigenlijk, maar we moeten eens zien hoe het loopt.
De start vond ik vrij chaotisch in elk geval, allemaal nieuwe kinderen, niemand die al weet hoe het allemaal moet, dus geen vaste routine om in mee te draaien.
En ik heb een beetje het gevoel dat er wel veel aandacht uitgaat naar de kinderen die wat meer moeite hebben met wennen (op zich wel logisch natuurlijk), en dat de andere kinderen dan een beetje aan hun lot worden overgelaten (maar dat is meer mijn gevoel he, je bent er natuurlijk niet zelf bij).
Zo moest Laura de eerste dag echt zelf maar uitzoeken waar de wc was (ja, de juf wees wel ergens in de gang, daar moet je zijn, neem maar een vriendinnetje mee - die het ook niet wist, en succes ermee)
Ook zit je dus met 13 paar ouders die allemaal van de juf willen horen hoe hun kind het gedaan heeft op school die eerste dag, die ook even aan de juf de hele gebruiksaanwijzing van hun kind kwijt willen in de 10 minuten voordat de les begint, dus het hele gebeuren van naar binnen gaan en afscheid nemen vind ik ook erg druk en chaotisch.
Ik neem aan dat het allemaal wel rustiger gaat worden als iedereen zijn draai wat meer gevonden heeft. Dus misschien moet je me over een maand nog maar eens vragen naar mijn ervaringen.
@Mejis wrote:
Persoonlijk heb ik er niet zo’n heel prettig gevoel bij eigenlijk, maar we moeten eens zien hoe het loopt.
De start vond ik vrij chaotisch in elk geval, allemaal nieuwe kinderen, niemand die al weet hoe het allemaal moet, dus geen vaste routine om in mee te draaien.
En ik heb een beetje het gevoel dat er wel veel aandacht uitgaat naar de kinderen die wat meer moeite hebben met wennen (op zich wel logisch natuurlijk), en dat de andere kinderen dan een beetje aan hun lot worden overgelaten (maar dat is meer mijn gevoel he, je bent er natuurlijk niet zelf bij).
Zo moest Laura de eerste dag echt zelf maar uitzoeken waar de wc was (ja, de juf wees wel ergens in de gang, daar moet je zijn, neem maar een vriendinnetje mee - die het ook niet wist, en succes ermee)
Ook zit je dus met 13 paar ouders die allemaal van de juf willen horen hoe hun kind het gedaan heeft op school die eerste dag, die ook even aan de juf de hele gebruiksaanwijzing van hun kind kwijt willen in de 10 minuten voordat de les begint, dus het hele gebeuren van naar binnen gaan en afscheid nemen vind ik ook erg druk en chaotisch.
Ik neem aan dat het allemaal wel rustiger gaat worden als iedereen zijn draai wat meer gevonden heeft. Dus misschien moet je me over een maand nog maar eens vragen naar mijn ervaringen.
Ik denk dat je je hele voorstelling van je kind naar de basisschool misschien wat moet bijstellen. Ik bedoel, het grote loslaten is begonnen en dat betekent ook dat je niet meer precies te weten zult komen hoe je kind zijn dag beleeft, omdat je er gewoon niet meer ieder moment van de dag bij kan zijn.
De juf kan gewoonweg niet erg uitvoering op iedere ouder in gaan, omdat daar geen tijd voor is. Ik vind dat ook jammer. Op het KDV kreeg je altijd een uitvoerige overdracht etc., dat is op school helaas niet meer zo.
Er wordt nu een bepaalde mate van zelfstandigheid verwacht van je kind met het naar de wc gaan etc. Dat is even wennen maar over een klein tijdje weet ze niet beter.
KOmt vast allemaal wel goed.
@jet wrote:
@Mejis wrote:Persoonlijk heb ik er niet zo’n heel prettig gevoel bij eigenlijk, maar we moeten eens zien hoe het loopt.
Ik denk dat je je hele voorstelling van je kind naar de basisschool misschien wat moet bijstellen. Ik bedoel, het grote loslaten is begonnen en dat betekent ook dat je niet meer precies te weten zult komen hoe je kind zijn dag beleeft, omdat je er gewoon niet meer ieder moment van de dag bij kan zijn.
De juf kan gewoonweg niet erg uitvoering op iedere ouder in gaan, omdat daar geen tijd voor is. Ik vind dat ook jammer. Op het KDV kreeg je altijd een uitvoerige overdracht etc., dat is op school helaas niet meer zo.
Er wordt nu een bepaalde mate van zelfstandigheid verwacht van je kind met het naar de wc gaan etc. Dat is even wennen maar over een klein tijdje weet ze niet beter.
Ik bedoel met mijn verhaal helemaal niet dat ik vind dat ik te weinig tijd krijg van de juf, maar ik wilde eigenlijk alleen aangeven dat ik het vaak erg chaotisch vind, omdat ik het gevoel heb dat iedereen tegelijk aandacht wil van de juf, dus én de ouders, én de nieuwe kinderen.
En ik snap best dat Laura nu zelfstandig naar de wc kan, maar ik vind het een beetje raar om zo’n kind maar wat te laten zoeken op haar eerste dag … neem dan even de hele klas mee voor een rondleiding om te laten zien waar de wc precies is en hoe de deur open en dicht kan.
En ik denk dat je dat soort dingen in een instroomklasje met allemaal nieuwe kinderen, veel sterker hebt in het begin, dan in een normale klas waar jouw kind dan even het enige nieuwe kind is, en de anderen al gewend zijn, dat was eigenlijk mijn punt.
(verder heb ik er volgens mij helemaal geen problemen mee om mijn kind los te laten hoor, maar misschien komt dat hier anders over :think: )
Thijs is afgelopen maart begonnen in een instroomklas. Er zaten toen 10 kindjes in de klas. Ik vond het juist prettig dat hij op die manier aan school kon wennen. Juf heeft nog alle tijd voor alle kindjes die nieuw zijn. Eind van het schooljaar was het een klas van 20+, allemaal 4.
Nu zit hij dus echt in groep 1 en is heel makkelijk gewend aan de grote groep en de 5 jarige in de klas.
Ik hoop dat Ilse met de tijd ook zo’n instroomklasje krijgt.
ooh… elk kindje zou lekker moetne kunnen beginnen in een instoomgroepje, vaak zijn dit kleine groepjes en wordt alles gedaan op een rustig temp. Alleen kinderen die verder zijn zijn beter af in een groep 1/2 combi.
Zelf heb ik twee jaar de instroomgedraaid. Direct routine en stuctuur, dat is vor deze kinderen erg belangrijk!
Het is aan de school zelf hoe ze he toppakken met de aandacht voor de ouders. op mijn school was het gebruikelijk dat de ouders met het kind een keer op school in de nieuwe klas kwamen kijken en dat de oduers de mogelijkheid hadden om dingen over hun kind die de leerkracht moet weten te vertellen. hmmm deze zin klopt niet, maar ben ff druk.
Daarnaast was na twee weken een telefonisch moment van de juf naar de ouders toe hoe het ging, ging het totaal niet werd er eerder aan de bel getrokken, vaak is dit niet nodig omdat kinderen al gewent zijn op peuterspeelzalen ed, dus vaak weet je al wat voor kind er in je klas komt.
Ik vind het juist sneu voor van die ienieminie ukkies die net vier zijn, in moeten stromen bij gigantische banjes van bijna zeven! als ze zijn blijven zitten, de oudsten an groep 2 dan al zeven. Het niveau is heel hoog en daar gaat dan veel langs ze heen.
Dus… khoooop dat ik je heb gersutgesteld! mijn ervarings als leerkracht is super positeif met deze geweldige kleine kleutertjes!
@Mejis wrote:
@jet wrote:@Mejis wrote:Persoonlijk heb ik er niet zo’n heel prettig gevoel bij eigenlijk, maar we moeten eens zien hoe het loopt.
Ik bedoel met mijn verhaal helemaal niet dat ik vind dat ik te weinig tijd krijg van de juf, maar ik wilde eigenlijk alleen aangeven dat ik het vaak erg chaotisch vind, omdat ik het gevoel heb dat iedereen tegelijk aandacht wil van de juf, dus én de ouders, én de nieuwe kinderen.
En ik snap best dat Laura nu zelfstandig naar de wc kan, maar ik vind het een beetje raar om zo’n kind maar wat te laten zoeken op haar eerste dag … neem dan even de hele klas mee voor een rondleiding om te laten zien waar de wc precies is en hoe de deur open en dicht kan.
En ik denk dat je dat soort dingen in een instroomklasje met allemaal nieuwe kinderen, veel sterker hebt in het begin, dan in een normale klas waar jouw kind dan even het enige nieuwe kind is, en de anderen al gewend zijn, dat was eigenlijk mijn punt.
(verder heb ik er volgens mij helemaal geen problemen mee om mijn kind los te laten hoor, maar misschien komt dat hier anders over :think: )
Ik interpreteerde je 1e verhaal inderdaad anders dan je nu hier opschrijft.
Ik interpreteerde je 1e verhaal inderdaad anders dan je nu hier opschrijft.
Ok, geeft niet.
En laat ik aan mijn hele verhaal nog iets positiefs toevoegen ook - ik vind het wel heel fijn dat er gestart wordt met een klein groepje (een klein klasje is natuurlijk altijd prettig).
:lol:
Hier zijn de twee jongsten in een dergelijk instroomklasje begonnen. Vond het wel prettig dat ze in zo’n klein groepje konden beginnen. Lijkte me als kleuter best moeilijk om in een bestaande grote klas te komen.
Natuurlijk hebben ze niet de uitdaging van de grotere kinderen in de klas. Maar natuurlijk wel de uitdaging van de andere kinderen.
Het is vaak rustiger in een dergelijke klas. 1 omdat die kleinder is maar ook omdat de drukke grote kleuters die allan aan grope 3 toe zijn er niet zijn.
De oudste 4 zijn wel gelij in een groep 1/2 gestart maar mijn voorkeur gaat toch uit naar het starten in een derglijk instroomgroepje.
dank jullie wel voor alle antwoorden.
was me er niet echt druk over aan het maken, maar vroeg me gewoon af hoe dat nou precies in z’n werk gaat. Ik vraag me nog steeds af met hoeveel kindertjes nano daar nou op die eerste dag in januari zit, maar we zullen het allemaal wel zien!
ik begon met tien, maar eindigde in juli met 30 :shock:
Hier beginnen ze met een groepje van 5 tot 10 en dat loopt dan tot 20. Daarna worden de kinderen weer over de andere groepen 1/2 verdeeld.
Sanne is voor de vakantie (is eind mei 4 geworden) begonnen in groep 1. Daar zaten kinderen van 4 en 5 jaar in de klas. Tegen de tijd dat ze begon was ze nr 30 van de klas…(ik mocht ook na de vakantie starten maar mijn grietje was er echt aan toe)…
Ze maakt al vriendinnetjes in de 8 weken dat ze er eignelijk gezeten heeft (6 juli was er al vakantie) en ze mocht 2 weken voor haar 4e verjaardag beginnen. …
echter is ze nu in groep 0/1 gebleven (iedereen na maart bleef in groep 0/1) rest ging naar groep 1/2…ik baalde eerst wel maar zie nu wel in dat het beter is voor haar…
ze is nu met 14 begonnen allemaal nieuw of net nieuw en dat loopt vanzelf…waarschijnlijk beginnen er wel meer in januari denk ik anders even bellen hoet het zit…ik vind het nu heerlijk…allemaal ukkies en geen 5 jarigen erbij die dan echt al wel veel ouder lijken…
Ja, Jeroen begint op 12 oktober in groep 1/2, in januari gaat hij naar de instroomklas 0/1. Hij zal dan al gewend zijn in groep 1/2, waarschijnlijk zal hij een paar maanden in de instroomklas zitten (tot na de grote vakantie), ze gaan dan kijken of hij dan eventueel naar groep 2 kan. Komt hij weer bij dezelfde juf waar hij gaat starten.
Mijn gevoel: ik weet het niet, aan de ene kant denk ik nu: het verschil van de ruim 5-jarigen en de net 4-jarigen is best groot hoor. Er zit in die groep (1/2) een paar rauwdouwers erbij. Jeroen is iemand die gauw tegen een groter kind aankijkt (aanbidden). Dus denk ik nu laat hem maar lekker rustig beginnen. Ik maak mij niet zo druk om, ze doen volgens mij wel wat voor het kind het beste is. Ze zijn heel erg kindgericht! Zo kan hij ook zelfvertrouwen opbouwen.
Groetjes,
Moon