Ik heb altijd al ingetrokken tepels, waardoor de borstvoeding is mislukt. Weet iemand of hier iets aan te doen is? Niplette hielp niet!
barb73
Hoi,
Ik ga er even van uit dat je op dit moment zwanger bent en je aan het zoeken bent naar mogelijke oplossingen die een positieve invloed kunnen hebben op het verloop van je volgende borstvoedingsperiode, klopt dat?
Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Borstvoeding geven is een natuurlijke manier van voeden, maar het is ook aangeleerd gedrag; zowel moeder als kind moeten het leren. Vlakke of ingetrokken tepels kunnen dit leerproces bemoeilijken. Het aanleggen zal in de eerste periode extra aandacht vergen, dit moet extra zorgvuldig gebeuren om ervoor te zorgen dat de baby toch goed kan aanhappen en de borst goed leeg kan drinken. Een baby moet namelijk niet alleen de tepel, maar ook een groot gedeelte van de tepelhof in zijn mondje nemen (je geeft immers borstvoeding, geen tepelvoeding ). De baby zal de tepel dan als het ware naar buiten zuigen en zal van de borst zelf een speen vormen, waarbij de tepel helemaal achterin het mondje komt te liggen. Om de tepel wat meer naar buiten te brengen zou je vlak voor het voeden even kort kunnen kolven. De ervaring leert dat naarmate de borstvoedingsperiode vordert, de tepel uit zichzelf al meer naar buiten zal komen. Door het vake voeden wordt het weefsel namelijk soepeler. Daar komt nog bij, dat de baby door het vake voeden veel ervaring opdoet met het drinken aan de borst en daardoor ook steeds handiger zal worden in het drinken aan een borst met een vlakke of ingetrokken tepel. De eerste dagen na de bevalling zijn ook in dat opzicht trouwens ontzettend belangrijk. Een borst is dan vaak nog zacht en soepel, waardoor de baby vaak nog redelijk gemakkelijk kan aanhappen. Zo rond de derde/vierde dag kan er sprake zijn van stuwing. De borst wordt dan vol en hard en de tepel en tepelhof kunnen daardoor vervlakken. Als een baby de eerste dagen volop aan de borst heeft kunnen oefenen (borstvoeding in een notendop: een baby mag zo vaak en zo lang aan de borst als hij zelf wil, mits hij goed is aangelegd), is de kans groter dat hij ook beter met een gestuwde borst overweg kan.
Het scheelt vaak al heel veel wanneer een moeder zich van te voren goed heeft laten informeren en weet hoe ze haar baby het beste kan aanleggen. De juiste en volledige informatie stelt je in staat om eventuele problemen tijdig te (h)erkennen en waar mogelijk zelf op te lossen. Het bevordert je zelfvertrouwen en het vergroot je zelfredzaamheid. Je zou kunnen overwegen om informatiebijeenkomsten bij te wonen die door de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk en Borstvoedingorganisatie LLL in heel Nederland worden georganiseerd? Contactpersonen van de VBN en leidsters van LLL hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten komen meerdere aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk. Er is gelegenheid om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en twijfels bespreekbaar te maken; breng gerust ter sprake wat je bezighoudt. Je kunt ook altijd bellen met deze borstvoedingorganisaties, ze zijn beide zowel overdag als 's avonds en in de weekenden telefonisch bereikbaar voor informatie, vragen of problemen m.b.t. borstvoeding. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Meer informatie over deze organisaties en adressen bij jou in de buurt kun je vinden op http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl en op http://www.lll.borstvoeding.nl .
Wil je graag professionele, persoonlijke begeleiding, dan zou je (eventueel nu tijdens de zwangerschap al) een lactatiekundige kunnen inschakelen. Zij kan specifieke tips en informatie geven die op jouw persoonlijke situatie van toepassing zijn. Een vrijgevestigde lactatiekundige brengt kosten voor een consult in rekening. Gelukkig worden deze kosten door steeds meer zorgverzekeraars geheel of gedeeltelijk vergoed, Je kunt de door jou gemaakte kosten dus altijd proberen te declareren. Lukt dit niet, dan is het de moeite waard om deze kosten in je belastingaangifte mee te nemen. Binnen steeds meer ziekenhuizen is tegenwoordig ook een lactatiekundige werkzaam, die je tijdens een eventueel verblijf kunt inschakelen. Je zou van te voren kunnen informeren of dit bij jouw ziekenhuis ook het geval is? Dan weet je in ieder geval of je daar een aanspreekpunt hebt.
Meer informatie over vrijgevestigde lactatiekundigen kun je vinden op de site van de Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen (NVL): http://www.nvlborstvoeding.nl .
Er zijn verschillende manieren waarop vlakke of ingetrokken tepels zouden kunnen worden gecorrigeerd. Voor de ene vrouw werkt een bepaalde methode wel, en voor de andere misschien niet. Het is dus niet eenduidig bewezen dat een bepaalde methode steevast altijd succes heeft, zoals jij met de Niplette helaas al hebt ervaren. Andere mogelijkheden zouden kunnen zijn: het toepassen van tepelgymnastiek (je tepel voorzichtig vastpakken en voorzichtig wat uitrekken en tussen duim en vinger heen en weer rollen), het dragen van tepelvormers (een soort borstschelpen) of het toepassen van de Hofmann-techniek. Hierover kun je meer informatie vinden in het volgende pdf-document:
http://www.nijghversluys.nl/special/BVE/05.PDF .
Zo, het is een heel verhaal geworden zie ik . Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt?
Dankjewel voor je advies, ik zal me er in verdiepen!
Yvonne, kunnen ze jou hier niet in dienst nemen als vaste KOK-LK? Met een column ofzo, of een vraag van de week o.i.d.? Dan bouwen we een mooie database aan BV-info op :thumbup:
:oops: Dank je wel voor het compliment! Wil er wel ff bij vermelden dat ik geen lk ben hoor (I wish! ).
is dat een beschermd beroep dan? :mrgreen: .
Nou ja BVologe dan :lol: .
NOU! Lena :thumbup: :thumbup: :thumbup: das een hele goeie… sluit me daar helemaal bij aan…