inentingen en prematuur

hoihoi



even een vraagje. Mijn dochtertje is 6 weken te vroeg geboren. Nu hebben we de kaarten voor de inentingen binnen maar ik twijfel. Niet om haar te laten inenten maar wel de tijd. Pak ik de leeftijd die ze nu heeft of die ze zou hebben als ze was bijven zitten.



Wat zouden jullie doen het verschil is maar 6 weken maar toch.



groetjes

marlies

Volgens mij nemen ze de leeftijd vanaf de geboorte en niet vanaf de uitgerekende datum. Dochter van vrienden van ons kwam 10 weken te vroeg en heeft haar eerste inentingen in het zhs gehad en ze was thuis voor de uitgerekende datum.



Mijn eigen dochter kwam met 36+5 en die is ook gewoon op leeftijd en niet op uitgerekende datum ingeënt, maar goed, dat is nog weer minder natuurlijk.

Mijn dochter was 4 weken te vroeg, maar is ook geënt op de leeftijd en niet op uitgerekende datum.

1 Van de november 2007 beebjes was ook veel te vroeg geboren. Zij hebben er voor gekozen de entingen uit te stellen. Dat kan dus ook nog.

mijn dochter was ook 4 weken te vroeg en is gewoon ingeent… je kan ze ook bellen en vragen of het kwaad kan om het 6 weken later te doen?

Persoonlijk, zou ik het niet doen… Helaas ken ik een verhaal van iemand bij wiens zoontje het ook is gebeurd en da’s niet zo goed afgelopen… :vlinder: :kaars: :cry:

hoihoi



niet inenten of niet later inenten?



groetjes

marlies

Ik zou het persoonlijk 6 weken later laten doen, ook teveel verhalen gelezen zoals die van ICL.

onze kinderarts was daar erg duidelijk in (a is 12 weken te vroeg geboren)



En prematuur moet je in alles qua leeftijd corrigeren BEHALVE de entingen!

A heeft ze dan ook gewoon op de ongecorrigeerde leeftijd gekregen, zonder enig probleem!

@marlies wrote:

hoihoi



niet inenten of niet later inenten?



groetjes

marlies




Ik zou dus later gaan inenten… Het betreffende kindje was een week of 7 te vroeg geboren, dus volgens mij vergelijkbaar met Bente. De moeder van het kindje had ook haar twijfels over inenten op dat moment, maar heeft zich toch over laten halen…



Wat zegt je eigen gevoel??? Het wel of niet vaccineren en al dan niet op een later tijdstip, is overigens je eigen beslissing heh… het is nl. sowieso niet verplicht om te laten vaccineren (en overigens ook niet om naar het CB te gaan).

Ga me nu toch ook wel zorgen maken, hier een 5 weken te vroeg geboren mannetje, ik moet 14 oktober voor zijn 1e inenting. Weet nou ook niet of ik dat moet doen of moet wachten :think:

ik maakte me ook zorgen en ben eens aan het googelen geslagen :mrgreen:



Bij het RIVM vind ik het volgende:



Moeten vaccinaties bij een te vroeg geboren kind worden uitgesteld?



Nee, te vroeg geboren kinderen hebben juist veel baat bij tijdig vaccineren.



Vroeger dachten we dat het goed was om bij een te vroeg geboren kind later met inenten te starten. Nu weten we dat het juist bij deze extra kwetsbare kinderen belangrijk is om op tijd te vaccineren. In de laatste maanden van de zwangerschap krijgen ongeboren kinderen veel afweerstoffen van de moeder, zodat ze al vóór de geboorte tijdelijk tegen enkele infectieziekten zijn beschermd. Te vroeg geboren kinderen missen dit ‘cadeautje’ van hun moeder. Ze zijn daardoor nog veel vatbaarder voor ziekten dan kinderen die op tijd zijn geboren. Het is daarom verstandig om vaccinaties bij te vroeg geboren kinderen niet uit te stellen, maar op de normale kalenderleeftijd uit te voeren.




Is een kind van twee maanden niet te jong voor vaccinatie?



Nee, vaccins kunnen zo worden gemaakt dat zij ook bij jonge kinderen werkzaam zijn.



We weten dat het immuunsysteem van pasgeborenen (al ver voor de geboorte) heel goed in staat is om op veel, maar niet alle, ziektekiemen te reageren en ook immuniteit op te bouwen. Ook is bekend dat vaccineren op zo’n jonge leeftijd niet schadelijk is voor (de ontwikkeling van) het kind.



Voor een aantal ziekten geldt dat deze juist bij heel jonge kinderen voor veel problemen zorgen. De antistoffen die het kind vóór de geboorte van de moeder heeft meegekregen, beschermen dan niet of onvoldoende (lang). Het is dan van belang dat kinderen immuniteit hebben opgebouwd vóór de meest kwetsbare periode door zo snel mogelijk te vaccineren.



Vooral in de laatste maanden van de zwangerschap krijgt het ongeboren kind veel antistoffen van de moeder. Die bescherming is echter beperkt en van korte duur. Beperkt, omdat niet alle afweerstoffen van de moeder het kind kunnen bereiken en, als zij het kind wel bereiken, niet altijd optimale bescherming bieden. Van korte duur, omdat na twee tot drie maanden de beschermende werking is verdwenen. Door kinderen te vaccineren als zij rond de twee maanden oud zijn, worden zij beschermd voordat de natuurlijke bescherming is verdwenen.



Het immuunsysteem van een gezond kind is bij de geboorte wel ver ontwikkeld, maar nog niet volgroeid. Dat is pas rond de tweede verjaardag het geval. Tot die leeftijd kunnen kinderen op sommige ziektekiemen onvoldoende of helemaal niet reageren, zoals de Hib-bacterie, de pneumokok en de meningokok. Dat heeft te maken met de opbouw van de ziektekiem. De vaccins zijn echter zo samengesteld, dat het immuunsysteem van jonge kinderen wel wordt geprikkeld om antistoffen te maken.




pff, ik weet het ook nog niet hoor verder. Op andere sites lees je juist weer het tegenovergestelde alhoewel dat vaak wel natuurgeneeskundige sites zijn. RIVM is toch wel betrouwbaar over het algemeen.



De KA heeft er tegen ons ook niets over gezegd. Mag hopen dat als het echt not done is dat een arts dat meldt als de zorg van je kindje wordt overgedragen aan de HA en CB… :think:



Ga zelf nog even nadenken, T.ygo is 3,5 week te vroeg geboren. Als hij echter enigszins verkouden is stel ik het sowieso wel uit!!

Vind het ook moeilijk en word wel gestoord van alle tegenstrijdige berichten :thumbdown: weet het niet zo goed :think: ga ka wel bellen, heb gelukkig nog tot de 14e bedenktijd.

Mijn dochter is 2 weken te laat geboren. Wij hebben ervoor gekozen om haar met een half voor het eerst te laten vaccineren.

Vind haar nog veelste klein om dat ‘spul’ in dat kleine lijfje te spuiten.



Ik zou dus zeker later doen. Maargoed ieder zn keuze, volg je gevoel.

@mamy wrote:

onze kinderarts was daar erg duidelijk in (a is 12 weken te vroeg geboren)



En prematuur moet je in alles qua leeftijd corrigeren BEHALVE de entingen!

A heeft ze dan ook gewoon op de ongecorrigeerde leeftijd gekregen, zonder enig probleem!


Dat zei onze KA ook (Em was ook 6 weken te vroeg). Wij hebben echter gekozen voor later vaccineren. Dat hadden we ook gedaan met een à terme geboren kindje.

lastig is dat he. ons zoontje is 8 weken te vroeg geboren, we hebben geloof ik na 2,5 maand vanaf geboortedatum laten enten, ik heb ook eerst overleg gehad met kinderarts omdat ik er ook onzeker over was. hij heeft er geen last van gehad, maar ik weet ook niet wat goed is ofwat niet goed is eigenlijk…

Hij krijgt 16 november voor het eerst zijn inentingen, ka en ikzelf vonden het toch beter om die 5 weken erbij te tellen. Hoop dat ik er goed aandoe.

hoihoi



ik heb het aan de ka gevraagd en die zei gewoon inenten als ze nog in het ziekenhuis had gelegen had ze ze ook gehad.



daarna bij het cb aangegeven dat ik het liever wil uitstellen dat ik niet goed weet waarom maar dat het mijn gevoel is. De verpleegkundige ging er in mee en wij stellen het dus uit



groetjes

marlies