inenting baarmoederhalskanker

Mijn dochter van 14 heeft een oproep gehad om zich te laten inenten. Nu komt ze er zelf mee dat ze het niet wil. De redenen vind ik eigenlijk ook wel gegrond.

Het is nog niet genoeg getest, effect op de lange termijn zijn nog niet bekend. Het biedt geen zekerheid tegen alle vormen van baarmoederhalskanker.



Ze zegt tegen me. ik wil eigenlijk nog een jaar of 2 wachten, tot ze er meer van weten.



Heb er eens over na zitten denken en eigenlijk kan ik haar geen ongelijk geven. Destijds was iedereen ook lyrisch over DES. Ondertussen weet iedereen welke vreselijke gevolgen daaruit voortgekomen zijn.



Wat zouden jullie doen? Ik heb zoiets, ik kan haar toch niet dwingen?

Ze heeft echt veel info opgezocht op het internet en laat dat ook aan me zien.

Ik vind het persoonlijk bewonderingswaardig dat je dochter zelf informatie heeft opgezocht en daardoor weloverwogen de keuze maakt om niet in te worden geënt (op dit moment). Als ouders zou ik denk ik die keuze alleen maar respecteren en haar niet dwingen om zich toch in te laten enten. :thumbup: Zodra er meer bekend is over mogelijke gevolgen en bijwerkingen kan ze wellicht alsnog besluiten om zich wel (of niet) in te laten enten.

hoorde het ook via de schoolarts

dat alle tieners een inenting krijgt tegen baarmoederhalskanker

Ten eerste vind ik het echt top van je dochter dat ze zich er zo over inleest en een weloverwegen keus lijkt te willen maken :thumbup:



Maar weet ook dat er heel veel indianenverhalen rondgaan onder tieners over het vaccin. Je zou kankercellen ingespoten krijgen etc. Als dat de reden zou zijn voor je dochter om het niet te doen, dan is het een verkeerde. Wellicht is het handig om eens samen erover te praten bij de huisarts of bij een gyn?

:thumbup: jeetje wat een verstandige meid en wat een volwassen reactie!

Ik heb inderdaad ook gehoord dat het nog niet voldoende getest is en ik las in de krant dat het wellicht juist BMhalsK. kan veroorzaken… :shock: Het fijne weet ik er niet van.



Ik denk dat ik samen nog meer informatie zou zoeken erover. Huisarts, gyn, de organisatie die pro-enten is, maar ook 1 die ertegen is. Dan heb je zoveel mogelijk van de info die er beschikbaar is -en niet alleen van internet- en dan kun je denk ik de meest weloverwogen keuze maken.

Dat respecteer ik ook van haar. Ze heeft er blijkbaar goed over nagedacht. Ga morgen even bellen, want ze zijn de campagne al gestart.

Ook even of het over een paar jaar ook nog gratis is dan. Want per inenting ( je moet er 3) betaal je 130 euro per stuk! :shock:



Op school zijn er toch ook een aantal meiden die zich niet laten inenten hoorde ik al van haar.



Nou ja, mijn andere dochter mag er nog even over nadenken.

Mijn dochter is ook zo bijde hand en ging ook verder zoekn. We kwamen er niet uit en hebben een ggd arts opgebeld. Die heeft haar aan de telefoon gekregen en uitgelegd hoe en wat.

Blijkt dat veel mensen denken dat je bv onvruchtbaar kan worden. Nou is het zo dat het niks met je baarmoeder en eierstokken te maken heeft. De vacinatie doet iets met je witte bloedlichaampjes .



Ze mocht zelf beslissen je kan ze er niet natoe trekken immers.



Ze is inmiddels geprik en heeft na een weekje nog wel last van haar arm.

30 maart mpet ze weer!

Hier heeft mijn dochter uiteindelijk besloten om zich niet te laten enten.

Ze wil eerst meer resultaten zien op de lange termijn. Daarbij, ontkomen aan een uitstrijkje doe je toch niet.

Haar argument, “tja mam in de jaren 60/70 dachten ze ook dat softenon en DES geen kwaad konden”. Tja, wat moet je daar dan tegenin brengen.



Mocht na een aantal jaar blijken dat het toch effectief en veilig is. Kan ze alsnog ingeënt worden.

Echt super van je dochter!! Ik heb zelf baarmoederhalskanker gehad maar ik laat mijn dochter niet inenten en dat komt ook doordat er niks bekend is op de langere termijn. Je gaat je toch niet laten inenten tegen het een en vervolgens ziek worden van het ander? Ofzo.

Nee, precies!

Ik heb twee kleine meiden, die dus nog lang niet toe zijn aan deze vaccinatie’s. Maar dacht ik zoek er alvast wat info over en kwam o.a. op de site terecht van Tinus Smits.

Na het lezen van dit stukje komen die prikken er bij mijn meiden nooit in!



Risico’s van baarmoederhalskanker

Cervarix, het HPV-vaccin, van meisjes van 13, 14 en 15 jaar. Volgens de overheid zou je met dit vaccin baarmoederhalskanker kunnen voorkomen. Zij hebben een op naam gestelde uitnodiging gekregen, een HPVfolder en een stickervel. In september zijn de meisjes van 12 jaar aan de beurt. Ondanks de vele informatie is mij gebleken dat nog veel ouders en hun dochters twijfelen of ze moeten kiezen voor deze vaccinatie. In deze Nieuwsbrief geef ik argumenten waarom meisjes zich niet moet laten vaccineren. Volledige wetenschappelijke onderbouwing van de argumenten is te vinden in het HPV-dossier, te downloaden op http://www.nvkp.nl



•Anders dan de publiciteit je zou doen geloven is baarmoederhalsanker een zeer zeldzaam voorkomende ziekte. Deze kanker krijg je pas nadat je eerst een aantal voorstadia hebt doorgemaakt. Deze voorstadia komen altijd naar voren bij een uitstrijkje. Het overlevingspercentage van vrouwen die meedoen aan het bevolkingsonderzoek waarbij afwijkende cellen zijn gevonden, is bijna 100%. Als je regelmatig een uitstrijkje laat maken dan krijg je dus geen baarmoederhalskanker. In Nederland kennen we het bevolkingsonderzoek vanaf 30 jaar. Dit onderzoek zal binnenkort naar alle waarschijnlijkheid worden uitgebreid met een HPV-test. Hierdoor wordt het nog eenvoudiger om verontrustende situaties in beeld te krijgen zodat adequaat kan worden gereageerd. Als je behoort tot de risicogroep (je rookt en gaat met veel jongens naar bed, eventueel zonder condoom), dan zou ik het verstandig vinden eerder een uitstrijkje te laten maken (10 jaar na het eerste seksuele contact).

•Er is nog geen enkel bewijs dat het vaccin kanker gaat voorkomen. Dat is alleen maar een veronderstelling. Het duurt namelijk 10 tot 15 jaar voordat een beginnende HPV-infectie uiteindelijk baarmoederhalskanker kan veroorzaken. Het middel is nog maar 6 jaar geleden voor het eerst getest.

•Vaccineren voorkomt baarmoederhalskanker niet!. 1 op de 3 baarmoederhalskankers hebben geen enkele relatie met de 2 HPV-typen uit het vaccin. Je zal ondanks de vaccinatie dus toch regelmatig een uitstrijkje moeten laten doen!

•Het vaccin Cervarix is niet getest op de meisjes die het nu gaan krijgen. Of het vaccin wel effectief is voor deze jonge meisjes moet worden afgewacht. Omdat hun hormoonhuishouding nog volop in ontwikkeling is en hun hersenen nog niet volledig zijn ontwikkeld, zou het heel goed kunnen zijn dat ze niet hetzelfde reageren als de vrouwen waarop het vaccin is getest.

•Cervarix beschermt tegen 2 HPV-typen. Het zou kunnen zijn dat één van de andere HPV-typen die ook kankerverwekkend zijn, nu de kans zullen krijgen om meer naar de voorgrond te treden. Dit is een welbekend fenomeen bij virussen. Het heet replacement. Dit vergroot dan de kans op het krijgen van baarmoederhalskanker.



Ik hoop dat dit stukje nuttig is voor diegenen die nog twijfelen. En als je je dochter(s) toch wilt laten vaccineren is dat uiteraard jullie eigen keuze.



Groetjes Chantal

Nouja om het stukje wat je net schreef wel even te vervolledigen zal ik nog even mijn ervaring vertellen. Ik was pas 20 toen ik voor het eerst het bed deelde, dus feitelijk moest ik met 30 jaar pas een uitstrijkje maar toch had ik toen ik ongeveer 25 was een pap3 uitstrijkje, het was een voorstadium zogenaamd maar dat klopte niet, het was wel baarmoederhalskanker zei de arts later. Gelukkig was ik er wel op tijd bij door gewoon zelf op mijn lichaam te letten.

Nu ik heb het wel zeker van mijn ex aangezien hij een andere ex had die vertelde dat ze genitale wratjes had en het virus veroorzaakt volgens mij of wratjes of kanker.



Toch krijgt mijn dochter geen prik, meer de boodschap dat ze heel goed op zichzelf moet passen en haar lichaam in de gaten moet houden.

@Jarreau wrote:

Mijn dochter is ook zo bijde hand en ging ook verder zoekn. We kwamen er niet uit en hebben een ggd arts opgebeld. Die heeft haar aan de telefoon gekregen en uitgelegd hoe en wat.

Blijkt dat veel mensen denken dat je bv onvruchtbaar kan worden. Nou is het zo dat het niks met je baarmoeder en eierstokken te maken heeft. De vacinatie doet iets met je witte bloedlichaampjes .



Ze mocht zelf beslissen je kan ze er niet natoe trekken immers.



Ze is inmiddels geprik en heeft na een weekje nog wel last van haar arm.

30 maart mpet ze weer!




Het is ook baarmoederHALS he en het heeft er misschien niet letterlijk iets mee te maken maar als je geopereerd moet worden halen ze een stukje van je baarmoederhals waardoor die verkort wordt en je tijdens een zwangerschap een soort van bandje om je baarmoederhals krijgt zodat het kindje niet te vroeg geboren kan worden.

Mijn dochter krijgt 13 oktober haar derde prik.

Ze wilde hem zelf graag halen.

Ik vind het een goed iets…

onze dochter van 13 jaar heeft die prik ook niet gehad en besloten het niet doen