inenten voor turkije?

Hallo weet eigenlijk niet echt waar dit thuis hoort maar laten jullie je kinderen inenten als je naar turkije ? Ik las ergens iets over hepatitis a en b…

Ben heel benieuwd !

Volgens mij is het enige risico dat je loopt hepatitis A en is een inenting daartegen bedoeld.

Maar wanneer je naar de kust gaat is het risico miniem. Het binnenland daarentegen dan is het wel aan te raden.

Als je geen risico wilt lopen haal je die prik effe maar let vooral op wat je eet. Eet bijvoorbeeld geen snipperschaap die al 2 dagen op een spies in de hete zon staat te draaien want dat is een bron van bacterien.Geen water uit de kraan etc…

Vond dit op een site:

Vaccinaties en inentingen

Voor een bezoek aan Turkije is het slim om de nodige vaccinaties te halen. U kunt o.a. ingeënt worden tegen difterie, polio, tyfus en tetanus. Soms is het ook nodig om een prik te halen tegen hepatitis of malaria. Toch zijn de inentingen voor Turkije niet verplicht, maar aanbevolen worden ze wel. De meest voorkomende klachten zijn diaree en overgeven. Een (lichte) voedselvergiftiging loopt u dus snel op. Dit komt voornamelijk door de hoeveelheid olie in het Turkse eten en het drinken van kraanwater. Daarom raden wij u aan alleen bronwater in gesloten flessen te kopen en zo goed mogelijk te letten op uw voeding

je kan het nakijken op de site van travel clinic :thumbup:

Dank je dames!

Zijn er van jullie die naar de kust wel inentingen hebben gedaan? Aangezien bijna iedereen tegen me zegt dat t onzin is. Maar voor Veron wil ik zeker voor hem geen risico lopen. Dus ben wel benieuwd wie wel en wie niet dit heeftgedaan en waarom?

Gr loes

dat wij naar turkye gingen dat ethan 2jr was en levi 8mnd.

heb ik ethan wel laten inenten omdat hij mee eet.

levi kreeg volledige bv en kreeg afentoe een potje dus was het niet nodig.

ook dat ethan voor het eerst met 8mnd ging heb ik het ook niet gedaan om dezelfde reden.

dus als ze mee eten zou ik het wel doen.

de eisen zijn in nederland veel hoger we hebben zelfs keurmerken enz.

in turkye komt er niet zo snel een keuringsdienst van waren langs en als het al zo is 1x in de tien jaar denk ik.

Bij twijfel zou ik het gewoon doen, waarom risico lopen als het niet nodig is?

Ik zou het wel doen - vaccinatie tegen Hepatitus A heb ik het dan over.

Als je de inenting binnen een jaar herhaalt, ben je minimaal 25 jaar en waarschijnlijk levenslang beschermd.

De kans is natuurlijk groot dat je de in de rest van je leven wel vaker buiten West-Europa op vakantie gaat, dus dan kun je het net zo goed nu meteen doen, toch?

Laura heeft de inenting gehad met 1,5 jaar (bij kinderen onder de 1 jaar oud wordt het niet gedaan trouwens), en een jaar later de herhaling, beide keren zonder bijwerkingen, dus wat dat betreft is het geen heftige inenting of zo.

Wij zijn 2x geweest. Eerste keer toen Mayra 7mnd was en de tweede keer was ze 2jr en 8mnd (en Ian was toen 14mnd).

Beide keren zonder inentingen, wel zelf potjes eten meegenomen (en ROos Vicee STOP) en alleen water uit de kraan gebruikt, ook voor tanden poetsen. Fruit altijd naspoelen met flessenwater of schillen. Opletten voor de hoeveelheid olie die ze binnenkrijgen via het lokale eten.

Dit jaar januari zijn we naar Egypte geweest. Zelfde verhaal en ook geen problemen. Ik geef de kindjes wel wat extra zoet en zout (een boterham met jam of zo en een kopje soep van het buffet. That’s it, verder geen moeilijke dingen -al had ik wel Orisel in de koffer!)

Geen problemen gehad.

Succes met je beslissing.

ALTIJD laten inenten als je naar Turkije gaat!!!

Dat je geen Hepatitus A oploopt in een hotel of dat je dat alleen krijgt als je ‘naar het binnenland’ reist is helaas, grote onzin. Je kunt HepA heel gemakkelijk oplopen. Juist het eten wat je in toeristengebieden krijgt is vaak kwalitatief niet denderend, en Hepatitus A komt overal voor en zeker ook in de toeristengebieden. Je gezonde verstand zal je daar niet bij helpen. Als iemand met Hep A naar de wc gaat, zijn handen daarna niet wast en jouw eten bereidt in je 5 sterren resort is de kans groot dat jij het ook oploopt. Dus het is absoluut niet waar dat je in toeristengebieden daar geen of minder risico oploopt.En dat is niet niks, het is een ernstige aandoening, namelijk leveronsteking die uiteindelijk kan leiden tot leverkanker wat weer kan leiden tot overlijden. En: er bestaan geen medicijnen tegen.

De inentingen moet je 2 keer binnen een jaar halen, dan ben je voor 25 jaar beschermd en dat bespaart je een hele hoop mogelijke ellende.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat de kans om HepA aan de kust heel vele malen groter is dan in het binnenland. In het binnenland ben ik nog nooit ziek geworden, aan de kust in hotels regelmatig. Juist omdat men het daar niet zo nauw neemt met voedselveiligheid en hygiene.

Mijn advies: INENTEN

Ga morgen even de ggd bellen om een afspraak te maken… hubbie vind het niet nodig voor hemzelf hij is zelfs in de binnen landen van suriname geweest zegt hij zonder. Ik doe het wel want ik ben ook gauw vatbaar dus dan maar liever voor het onzekere…

Bedankt voor alle reactie’s