Indische recepten

@Zeemeermin wrote:

Spekkoek maak ik ook niet zelf hoor. De toko heeft hele lekkere verse te koop :drool: !

Welke toko? In Emmen Hoogeveen? :drool:

Valt wel mee hoor. :smiley:

Ik zal er eens op letten als ik in Zwolle ben.

Makro heeft ook lekkere maar die zit in Groningen.

Ook niet echt naast de deur.

O dat lijkt me ook lekker!

Hebben jullie weleens Bika ambon gehad? Ik lust het niet, maar mijn man wel. Hij heeft het ook zelf geprobeerd te maken maar had te weinig meel en dacht dat niet erg was :mrgreen: (het was dus ook mislukt).

@Zeemeermin wrote:

Die cake heb ik zelf nog nooit gemaakt. Hier een recept van internet geplukt die heerlijk klinkt (ga deze dus ook snel eens proberen) en volgens mij zoals jij 'm wil…

Ingrediënten:

1.280cc of 15 eidooiers

2.1 eiwit

3.175 gram Blue Band boter gesmolten en opgeklopt

4.60 gram bloem

5.150 gram kristalsuiker

6.10 gram melkpoeder

7.1/2 eetlepel choco pasta

8.1/4 theelepel vanille

9.1/2 eetlepel rum

Materialen:

•Bakvorm

•mixer

Bereidingswijze:

1.Dooier, eiwit, suiker, vanille en rum opgekloppen.

2.Roer de bloem, melkpoeder, en als laatste de boter.

3.Verdeel het deeg in drie delen

4.Aan 1 deel chocolade pasta toevoegen.

5.Bak in de oven op 200 ° C.

6.Eenmaal gaar, de delen stapelen met de bruine in het midden. Om te plakken kan jam of botercrème worden gebruikt.

7.Selamat makan!

bedankt, deze lijkt me ook erg lekker, maar is niet die ik bedoel.

Maar dat geeft niet. we kunnen het altijd een keer proberen.

Roti kukus, ken je dat ook?

Erg lekker, makkelijk ook om te maken.

M’n moeder is half indisch dus wij aten vroeger heel vaak indisch…zelf weet ik niet zo goed hoe het allemaal moet maar hier staan wel lekkere gerechten die ik kan proberen :lol:

@Maxim wrote:

@Zeemeermin wrote:

Spekkoek maak ik ook niet zelf hoor. De toko heeft hele lekkere verse te koop :drool: !

Welke toko? In Emmen Hoogeveen? :drool:

In Emmen heeft de toko ze in de vriezer.

Zullen we gauw even afspreken?

:drool: eten!!

Spekkoek heb ik 1 keer gemaakt, ik heb een indonesisch kookboekje van een Indonesische dame gekregen en het recept is wel prima maar het lukte me gewoon niet. Misschien nam ik te weinig tijd.

@Zeemeermin wrote:

MVSD Roti Kukus, ook nog nooit gemaakt. Ben ook meer van de hartige dingen dan van de zoete. Het zou wel kunnen dat ik het een keer gehad heb bij een Indonesische vriendin, die komt nog wel eens met leuke Indonesische hapjes / koekjes etc aan die ze zelf heeft gemaakt… altijd jummie :drool: !

Als er toch ergens boven Zwolle een eetdate gaat plaatsvinden… dan schuif ik ook graaaag aan :smiley: ! Of jullie schuiven bij mij aan :wink: !

Wat, een eetdate boven Zwolle???

Ik stem voor. Dan hebben we nog tot 1 maart ofzo want daarna ben ik hier weg. :wall:

@Maxim wrote:

Meiden al die kruiden zijn die gewoon bij ah te koop?

Ik woon in Drenthe vlakbij Coevorden, Hoogeveen en Emmen.

Ik heb dus geen idee of er hier iets van een Toko zit. :think:

In Hoogeveen de tamboerpassage zit een TOKO tegenover de Z…eeman :slight_smile:

Indische kippenpootjes (recept van mijn oma)

-10 hele kippepootjes

-2 grote tenen knoflook

-2 fijn gesneden uien

-1 eetlepel scherpe mosterd

-2 eetlepels sambal oelek

-beetje citroen (twee keer knijpen)

-stuk gemberwortel of 1 theelepel gemberpoeder (Djahé)

-6 eetlepels ketjap manis

-1 eetlepel stroop

je bakt de kip eerst even halfgaar in hete olie. Schep de kip eruit en laat uitlekken op keukenpapier. Maak de pan nu schoon en verhit er wat olie in. Uien en knoflook bak je in een beetje glazig in de pan. Doe er dan de gemberpoeder,sambal en mosterd bij even omroeren en meebakken dan een kopje water en een driekwart kopje ketjap, wat citroensap en de eetlepel stroop erbij.

Doe er de kip bij en alles zeker een uur laten koken (twee uur is het best) . Op zacht vuur met gesloten deksel laten pruttelen.

(indien gemberwortel is gebruikt, aan het eind verwijderen)

Rundvlees Ma Uhl

Ingredienten:

-500 gram rundvlees in stukjes (rib of borstlappen)

-2 uien in stukjes gesneden

-2 theelepels sambal oelek

-2 theelepes laos

-4 eetlepels ketjap manis (zoete ketjap)

-2 teentjes knoflook

-3 eetlepels stroop

-zout en peper

-olie of boter

-beetje meel evt.

Bestrooi het vlees met zout, peper en laos. Verhit de olie of boter in de (braad)pan en bak het vlees hierin op hoog vuur rondom bruin. Voeg de uien toe en bak deze samen met de sambal en de knoflook even mee (ca. 3 minuten). Draai het vuur nu laag en voeg de ketjap en 1 dl (half glas) water toe en vervolgens de stroop. Laat alles nu 3 uur sudderen op laag vuur. Kijk elk half uur even of het nog niet droog gekookt is, voeg anders steeds een beetje water toe. Als de saus na 3 uur nog wat te dun is, kun je hem wat verdikken. Doe hiervoor een beetje meel in een glas en voeg een beetje water toe. Roer dit goed door zodat de klontjes eruit zijn. Roer telkens een klein beetje door de saus heen tot het de goede dikte heeft.

@juulke wrote:

Indische kippenpootjes (recept van mijn oma)

-10 hele kippepootjes

-2 grote tenen knoflook

-2 fijn gesneden uien

-1 eetlepel scherpe mosterd

-2 eetlepels sambal oelek

-beetje citroen (twee keer knijpen)

-stuk gemberwortel of 1 theelepel gemberpoeder (Djahé)

-6 eetlepels ketjap manis

-1 eetlepel stroop

je bakt de kip eerst even halfgaar in hete olie. Schep de kip eruit en laat uitlekken op keukenpapier. Maak de pan nu schoon en verhit er wat olie in. Uien en knoflook bak je in een beetje glazig in de pan. Doe er dan de gemberpoeder,sambal en mosterd bij even omroeren en meebakken dan een kopje water en een driekwart kopje ketjap, wat citroensap en de eetlepel stroop erbij.

Doe er de kip bij en alles zeker een uur laten koken (twee uur is het best) . Op zacht vuur met gesloten deksel laten pruttelen.

(indien gemberwortel is gebruikt, aan het eind verwijderen)

wij krijgen zondag eters, en probeer elke keer een ander kip gerecht uit, en zondag gaat het deze worden. bedankt voor het delen

Juulke, ik ga vandaag de indische kippenpoten proberen, wij zijn hier gek op kip (ik gelukkig ook weer :mrgreen: ) dus komt goed van pas.

Maar ik heb alleen geen scherpe mosterd? Kan gewone ook? Of mis je dan nét een bepaalde smaak.

Nog een vraagje over de kip, wat voor stroop moet daarin?

Ga het denk ik morgen maken.

@Mutsie86 wrote:

Juulke, ik ga vandaag de indische kippenpoten proberen, wij zijn hier gek op kip (ik gelukkig ook weer :mrgreen: ) dus komt goed van pas.

Maar ik heb alleen geen scherpe mosterd? Kan gewone ook? Of mis je dan nét een bepaalde smaak.

Kan ook, maar dan doe ik er altijd wat extra sambal door (ligt er aan hoeveel je van pittig houd). Zonder extra sambal is het ook lekker.

@Amaya wrote:

Nog een vraagje over de kip, wat voor stroop moet daarin?

Ga het denk ik morgen maken.

eigenlijk moet er goela djawa in oftwel palmsuiker, maar dat heeft lang niet iederen in huis. Gewone stroop benaderd de smaak het beste vind ik. Je kunt dus gewoon stroop van de pannenkoeken gebruiken.

@juulke wrote:

@Mutsie86 wrote:

Kan ook, maar dan doe ik er altijd wat extra sambal door (ligt er aan hoeveel je van pittig houd). Zonder extra sambal is het ook lekker.

Dank je wel! Dat heb ik altijd in huis.

Ingredienten staan klaar dus ben benieuwd :drool:

Het was heerlijk! :drool: Zeker iets wat ik vaker ga maken. Ook omdat het eigenlijk heel simpel te maken is met dingen wat ik altijd al in huis heb.

:lol: :lol: ja zeker. Ik had bepaalde kruiden echt al tijden in huis… dus hub merkte al op: komen die ook eens op :lol:

Had paar maand terug eens ee recept gezien voor kip tandoori, maar nooit uitgeprobeerd nog :oops: Toen dus wel de kruiden gehaald.

Maar zie hier ook lekkere recepten met rundvlees dus wie weet, nieuw soort eten ontdekt :wink: :lol:

ik werk in een verpleeghuis speciaal voor molukse, surinaamse, indiche mensen en gister bleek er een of ander lichtjesfeest te zijn en had een bewoner uitgebreid voor gekookt, dus wij als nachtdienst mochten ook een bordje meeeten. heerlijk! :drool:

het rundvlees staat nu op en ruikt alvast zalig :drool:

zou het kiprecept ook met kipfilet gemaakt kunnen worden? alles met bot of vel wordt hier niet zo gegeten :shifty: