Incidenteel vervoer in auto

Mijn dochter van 4 jaar zit op een mkd die in bezit is van leerlingenvervoer. Daar maakt zij geen gebruik van behalve als ze uitjes maken (zwemmen, bos, strand etc). Op het mkd zitten kinderen van 2 tot 7 jaar en de busjes hebben dan ook gewoon autostoeltjes.

Vanochtend gingen zij naar Ballorig en tot mijn verbazing heeft het busje waar zij in vervoerd worden alleen autostoeltjes vanaf 15kg. Mijn dochter schommelt in gewicht momenteel tussen de 14.5 en 15.2 kg. In onze auto zit ze dus gewoon nog in een 9-18kg stoel.

Toen ik zei dat ze eigenlijk nog niet in een stoel kon die zij hadden werd ik met grote ogen aangekeken en geen andere oplossing, ze hebben namelijk geen kleinere stoelen.

Ergens vind ik het best gek dat een mkd hier geen rekening mee houdt. Ik heb d regels even opgezocht en zie daar staan dat bij incidenteel vervoer waarbij er logischer wijs geen kinderzitjes aanwezig zijn het kind los of in alleen gordel vervoert mag worden.

Mag het dan ook incidenteel gewoon in een te grote autostoel? Ik meen trouwens gelezen te hebben dat onder de 15kg een autogordel niet altijd blokkeert, klopt dat? En incidenteel, hoe vaak is dat voor jullie? Ze gaan standaard 2 keer per maand zwemmen en denk 1 a 2 keer per maand ergens spelen. Dus ze zit bijna wekelijks in de bus.

Wat zouden jullie doen? Haar gewoon laten gaan in een autostoel van 15kg, ze zit er immers bijna aan. Haar dan gewoon steeds zelf brengen tot ze groot genoeg is?

Incidenteel vind ik persoonlijk niet wekelijks maar meer 3 x per jaar ofzo :wink: .

Persoonlijk kijk ik meer naar hoe ze in een stoeltje zitten. of de gordels goed aansluiten en niet langs de nek snijden of iets dergelijks. Aangezien ze al bijna de 15 kilo heeft bereikt en ik in je vorige rubriek er uit haalde dat jullie een slank dametje hebben dus waarschijnlijk al wel de lengte heeft, denk ik dat het niet zoveel kwaad kan. Daar zullen waarschijnlijk de meningen erg over verdeeld zijn hoor maar zo heb ik altijd naar mijn kinderen gekeken. Mijn jongste zit bijvoorbeeld ook al aan de 14 kilo met nog geen 2 jaar :shock: ja een bolletje :wink: maar die zie ik voorlopig echt nog niet in zo’n grotere stoel zitten…maar meer omdat ze nog klein is.

Ik hoop dat je er wat mee kan. Maar vooral doen waar jij je gerust bij voelt.

Weet je dat ik nog niet eens aan de lengte gedacht had. :oops: ze is 1.02 dus misschien kan het in de lengte gewoom wel al. Zal haar van de week eens passen. :slight_smile:

Thnx voor je antwoord had er echt niet bij stil gestaan dat lengte een rol speelt.

Marijne schommelde ook rond de 15 kg toen we haar overzette en dat deden we dus ook vooral om de lengte, dat ging prima. Ze is net zo lang als jouw dochter.

Als je echt te licht bent, dan blokkeert inderdaad de gordel niet, dat klopt. Maar dan moet je echt flink te licht zijn. Je moet bedenken, het stoeltje is officieel vanaf 15 kilo, dan moet het voor de testresultaten vanaf 14 / 14,5 kilo al goed zijn. Je kunt dus er dus geen kind van 13 kilo in zetten, dan werkt de gordel niet, maar zo rond de 15 kilo is geen probleem.

Wekelijks is inderdaad niet incidenteel :wink: en ons kdv regelt geen enkel stoeltje, dat moeten wij zelf aanleveren bij uitjes. Ik weet niet wat de afspraken zijn bij een mkd.

Ik zou haar dus gewoon laten gaan.

Bedankt voor ue antwoord. Zal dan inderdaad gewoon moeten lukken, dus kan ze voortaan wel gewoon mee met het busje.

De bus zit vol met stoeltjes dus eigen stoeltke past er niet in. Dit komt omdat het busje dus ook voor leerlimgen vervoer is.