Inbakeren

Inbakeren, hoe zit dat?



Ik hoor (steeds) twee verhalen.



De een zegt: dit moet je in overleg met het CB doen. Waarom?



De ander zegt: zonder CB kan het ook.



Omdat onze zoon best wel onrustig is in z’n slaap (zit enorm te plukken aan z’n pyjama, slaapzak, lakentje) zit ik te denken of het verstandig is om hem in te bakeren.

Maar hoe pak ik het aan?

ik ben er een beetje uit, heb n wel ingebakerd maar z niet, dus alweer tijdje geleden. Maar volgens mij is je zoon behoorlijk oud om nog met inbakeren te beginnen. Ik heb het hier rond 6 mnd afgebouwd, omdat hij toen zoveel kracht in zijn lijfje kreeg, dat ie bijna in staat was ingebakerd en al om te rollen, en een ingebakerd kindje op de buik, dat wil je volgens mij niet…

ik heb wel eens begrepen dat je het met 6 maanden af moet bouwen, dus lijkt het me een beetje te laat. Wat je aan onrust kunt doen weet ik niet zo goed. Hier is het zo’n beetje altijd dat ze het koud heeft als ze onrustig is, dus slaapt ze nog steeds met een hele dikke winterslaapzak, pyjama, 2 dekens en een lakentje, ook overdag, anders is het niks.

Ik heb het beide keren zonder advies van het cb gedaan…



Indy heeft tot 10 maanden ingebakerd geslapen, kreeg haar er niet uit… ik vond dr steeds weer op dr buik dus toen toch maar geprobeerd uit te bakeren. Ze is toen een buikslaper geworden en binnen en paar dagen was ze het gewend dat ze in een gewone slaapzak sliep. De maanden ervoor ook steeds geprobeerd maar steeds zonder succes.



Mick slaapt ook nog steeds ingebakerd en krijg hem er ook niet uit, heb het 1 nacht geprobeerd laatst maar toen was hij elke 1,5 uur wakker :shifty: dan maar inbakeren hoor dan is hij rustiger en slaapt hij zo 6 uur achtereen.



Maar persoonlijk vind ik hem te oud om er nu nog aan te beginnen :oops:

Ik denk ook dat je er eigenlijk al ‘te laat’’ mee bent.



Ik heb siem de eerste week ingebakerd gehad. (Ook tijdens de borstvoeding maakte ik een loempia’tje van hem :inlove: ) Hij maaide met zijn armpjes zichzelf steeds wakker. Ook fladderde hij heel erg dus hij sliep heel moeilijk en onrustig.



Bij het cb zeiden ze dat het niet altijd helpt. Siem slaapt graag met zijn armpjes naast zijn hoofd en werd na de eerste week gewoon erg driftig als hij ingebakerd lag. Hij wurmde dan net zolang tot zijn armpjes weer naast zijn hoofd lagen en ja dan is het effect van inbakeren ook weg. Want ze vroeg toen: hoe slaapt hij met zijn armpjes. Als een kindje zo slaapt adviseren ze het ook niet want dan druis je in tegen zijn natuurlijke houding.

Cathelijne heeft rond de 4 mnd een periode gehad dat ze zichzelf wakker sloeg…



Ik legde haar klem met haar armpjes in een slaapzak naar beneden onder het dekentje.



Nu geeft ik haar in allebei de handen een knuffeldoekje om aan te frunniken en dat werkt ook heel goed!

Advies vragen bij het CB kan natuurlijk geen kwaad.



Maar hier was het advies: “koop maar een Pacco”. :roll: tja, dat noem ik dus geen advies…





Maar met inbakeren moet (naja, niet moet natuurlijk niets, maar het wordt aangeraden) je stoppen zodra ze proberen te rollen of anders uiterlijk met 6 maanden. Met 7 maanden zou ik dus zeker niet meer beginnen met inbakeren.

Inderdaad, inbakeren zal ik niet meer doen op deze leeftijd.

Naar mijn mening is inbakeren ook alleen voor de eerste 6 maanden, als ze weinig/geen controle hebben over hun bewegingen.



Ik heb hier eerst ingebakerd in een Pacco, maar al vrij snel bij beiden kinderen over gegaan naar de Puckababy.

Die heeft volgens mij ook een slaapzak voor de grotere ‘baby’s’.

Kijk maar eens op hun website.

Die bakerzakken waren écht ideaal, kan ik iedereen aanraden, aangezien je dan niet of nauwelijks af hoeft te bouwen naar ‘los’ slapen.



En anders toch even informeren bij het cb, kan nooit kwaad.

Inbakeren zou ik niet echt meer doen op deze leeftijd. Ze raden aan om je kindje rond de 6 maanden zonder bakerzak/doek in bed te leggen ivm het omrollen.

Maja wij hebben we puckababy gebruikt, erg tevreden. Maar tis niet echt inbakere, kindjes kunnen nog steeds handjes en beentjes gewoon bewegen. Maar geeft wel meer geborgenheid. Miss zou je een puckababy mini kunnen gebruiken, deze heeft openingen bij de schouders voor de armpjes. Of de puckabag deze slaapzak is een wat smallere slaapzak als andere slaapzakken.

Niet meer doen nu hoor. Als ze gaan draaien is het gevaarlijk.

Ligt hij al in een gewone slaapzak? Anders zou je dat eerse eens kunnen proberen.

Heeft hij al een knuffeltje of een doekje? Als hij iets vast kan houden heeft hij misschien minder om aan te plukken.

Wie weet wordt hij wel rustiger als hij straks kan draaien en een buikslaper blijkt te zijn. Je zou het eens kunnen proberen, hem op zijn buik te slapen leggen. De eerse keer dan wel onder toezicht doen of heel regelmatig even gaan kijken.

met 7 maand NIET doen!



ik heb het onder begeleiding van de kinderarts gedaan, bij de middelste.

zij mocht tot 6 mnd erin (tot ze echt goed kon rollen).

Dat inbakeren, ik had al wel zo’n vermoeden dat hij daar te oud voor is. Ik had het gewoon eerder moeten doen (wat we ook gedaan hebben, maar dat was toen geen succes).



Hij was een buikslaper, maar nu niet meer. Vindt het vreselijk om op de buik te slapen en te liggen.



Ligt in een winterslaapzak met mouwen. En een knuffel/speen gooit hij weg. :oops: :wink:



Vannacht gelukkig goed en lang geslapen. :dance:



Ik ga eens kijken voor zo’n puckabag.

Het advies van het cb is ook nodig ivm heupdysplasie. Zij kunnen daar op controleren, bij een vermoeden van heupdysplasie wordt er vaak een echo gemaakt.

Kinderen met heupdyspdjvds (wat een rotwoord om te tikken zeg :roll: :smiley: ) mogen niet ingebakerd worden.

Aangezien ik het vroeger gehad heb, hebben we Marijne alleen de armpjes vastgelegd mbv een hydrofiel luier. Totdat de echo was geweest maar toen had ze het ook al bijna niet meer nodig.



Maar slaapt je zoontje wel goed? Want misschien is het wel zijn manier van in slaap komen. Dat zou ik hem dan niet afnemen :wink: Bovendien zal hij in een puckabag toch gewoon doorgaan met plukken en rommelen? Handjes kunnen op deze leeftijd niet meer vast.

@Marlous79: Ja, zo iets stond me ook bij, dat het daarom nodig was…maar hier werd dus alleen maar gezegd ‘koop maar een Pacco’. Heb zelf nog gezegd dat ik het ook vroeg ivm de heupjes, omdat ik wel eens gehoord had dat je daarom advies moest vragen, maar daar werd niet op gereageerd… Nu zit het bij ons niet in de familie oid, maar toch…