‘Inbakeren baby helpt niet’
Uitgegeven: 27 mei 2008 10:38
UTRECHT - Het inbakeren van baby’s helpt niet tegen huilen. Dat concludeert bioloog Bregje van Sleuwen in een onderzoek waarop ze woensdag promoveert aan de Universiteit Utrecht.
Inbakeren is het van top tot teen stevig omwikkelen van baby’s. Vroeger werd de methode veel gebruikt. De laatste tijd zijn er weer deskundigen die het inbakeren propageren. Het zou vooral huilbaby’s rustig maken.
Volgens de promovenda helpt het veel beter om baby’s veel regelmaat en voorspelbaarheid te bieden. Dus het kind een dagpatroon te bieden met een vaste volgorde. Het is volgens haar ook belangrijk om de baby bij de eerste signalen van vermoeidheid wakker in het eigen bed te leggen.
nouo dat had ze dan hier met eigen ogen mogen aanschouwen…
Dave sliep ECHT veel beter en huilde minder…dankzij het inbakeren…
heeft vast zelf geen huilbaby gehad…
zeg het alsjeblieft niet tegen Mirthe, dan begint ze straks mischein weer met huilen
Wat een onzin. Kes was zooooooo’n ander kind toen hij ingebakerd werd. Van hele dagen huilen naar een slaapbaby. Kweenie hoor…
Hoe heeft ze dat onderzocht???
Hier heeft het wel degelijk geholpen, een heel ander kind!!
Inderdaad, klinkklare onzin!
Broes en Senne werden gewoon helemaal andere jongetjes met het inbakeren en dit keer let ik nóg veel beter op de signalen en ik zal het inbakeren (indien nodig) zéker en vast weer gebruiken! :thumbup:
@Greetje14 wrote:
Volgens de promovenda helpt het veel beter om baby’s veel regelmaat en voorspelbaarheid te bieden. Dus het kind een dagpatroon te bieden met een vaste volgorde. Het is volgens haar ook belangrijk om de baby bij de eerste signalen van vermoeidheid wakker in het eigen bed te leggen.
iets met een klepel en zo…
want de dingen die ze noemt zijn allemaal dingen die door iemand als Blom worden aangevoerd. inbakeren is vaak juist niet alleen maar het inpakken van je kind, maar het daarmee aanbrengen van regelmaat en wakker in bedje leggen enzo.
hier was het een tijd een uitkomst, kan deze promovenda onderzoeken wat ze wil…
bietje :shock: loop je nog steeds rond met dikke buik joh??? Jemig, dat had je een maandje of twee geleden toch ook niet verwacht???Hoe gaat het? Hou je het nog een beetje uit? zijn je jongens lief voor je?
@fiep klophout wrote:bietje :shock: loop je nog steeds rond met dikke buik joh??? Jemig, dat had je een maandje of twee geleden toch ook niet verwacht???Hoe gaat het? Hou je het nog een beetje uit? zijn je jongens lief voor je?
Ja, nog steeds 2 cm, zoals 3 weken geleden dus! :o
Veel harde buiken en rommelingen maar het zet maar niet door! :roll:
Eerst schrik dat hij te vroeg zou komen, dan mag hij er nu uit en wil hij niet! :wall: :lol:
Van mij mag het wel beginnen hoor, maar meer van nieuwsgierigheid naar dat mannetje want verder gaat het eigenlijk nog behoorlijk goed!
Broes is ziek en Senne hangt de kapoen uit maar dat lukt wel!
Lief dat je naar me vraagt! :-*
en ook hier bracht het geweldig uitkomst.
Alleen maar huilen, zes weken lang, inbakerdoek om en hij was stil.
Ja, ook de regelmaat erin, maar de combinatie met inbakerdoek was wel een succes…!!
Heeft ze het ook zonder inbakerdoek onderzocht want dan is het misschien wel leuk om te weten. Staat dat onderzoek ergens?
Ik gebruikte het ook niet tegen het huilen…Maar tegen het rustig worden…
Onderzoeksmonderzoek. Hier heeft het geholpen…
Hier hielp het inbakeren ook !! Met rust en regelmaat alleen kreeg ik Lucas niet stil en als hij de doeken om kreeg was hij binnen een paar minuten in een diepe slaap.
Ik heb een tijdje als arts op een kinderafdeling gewerkt en ken het onderzoek vrij goed en het is een zeer gedegen en goed onderzoek. De uitkomst laat niet zien dat voor een individueel kind inbakeren onzin zou zijn, het geeft enkel aan dat in een vergelijkende studie met duizenden huilbaby’s er geen verschil is aangetoond tussen wel versus niet inbakeren. De onderzoeksgroep die zich met dit onderzoek bezig houdt is heel gedreven en de eerste in NL die het ‘probleem’ huilbaby’s zo uitvoerig onderzoekt. En zoals met heel veel dingen is het ook bij huilbaby’s een combinatie van factoren (rust, regelmaat, uberhaupt de afname van het huilen na drie maanden etc.).
Ik wil alleen maar aangeven dat het niet als aanval of afwijzing tegen inbakeren is onderzocht. Denk maar andersom, de onderzoekers hebben dit onderzoek uitgevoerd om de ‘kracht’ van het inbakeren te onderzoeken en veronderstelden waarschijnlijk zelfs juist WEL een verschil, maar dat blijkt uit de objectieve gegevens dus niet zo te zijn.
Een reactie als “ze zal zelf wel geen huilbaby hebben gehad” vind ik dan zo jammer.
Misschien moet het dan wat uitgebreider in de media gebracht worden? :think:
Zo wek je (de media) een beeld wat dus niet helemaal corect is. Dan krijg je al gauw dit soort uitspraken 8)
Bij mijn kleine vriendje van mijn vriendin werkt het inbakeren iig ook perfect!! Manneke slaapt zoveel beter, omdat hij zijn speen niet uit kan trekken, omdat het veilig aanvoelt…
@Nicje wrote:
Misschien moet het dan wat uitgebreider in de media gebracht worden? :think:
Zo wek je (de media) een beeld wat dus niet helemaal corect is. Dan krijg je al gauw dit soort uitspraken 8)
Bij mijn kleine vriendje van mijn vriendin werkt het inbakeren iig ook perfect!! Manneke slaapt zoveel beter, omdat hij zijn speen niet uit kan trekken, omdat het veilig aanvoelt…
dan krijg je zeker dat soort uitspraken. En helemaal als je een moeder bent die continu geconfronteerd wordt met huilen ik niet hoor dus ik spreek nu voor anderen :oops: maar ik zou me dat voor kunnen stellen.
@Zusara wrote:
Ik heb een tijdje als arts op een kinderafdeling gewerkt en ken het onderzoek vrij goed en het is een zeer gedegen en goed onderzoek. De uitkomst laat niet zien dat voor een individueel kind inbakeren onzin zou zijn, het geeft enkel aan dat in een vergelijkende studie met duizenden huilbaby’s er geen verschil is aangetoond tussen wel versus niet inbakeren. De onderzoeksgroep die zich met dit onderzoek bezig houdt is heel gedreven en de eerste in NL die het ‘probleem’ huilbaby’s zo uitvoerig onderzoekt. En zoals met heel veel dingen is het ook bij huilbaby’s een combinatie van factoren (rust, regelmaat, uberhaupt de afname van het huilen na drie maanden etc.).
Ik wil alleen maar aangeven dat het niet als aanval of afwijzing tegen inbakeren is onderzocht. Denk maar andersom, de onderzoekers hebben dit onderzoek uitgevoerd om de ‘kracht’ van het inbakeren te onderzoeken en veronderstelden waarschijnlijk zelfs juist WEL een verschil, maar dat blijkt uit de objectieve gegevens dus niet zo te zijn.
Een reactie als “ze zal zelf wel geen huilbaby hebben gehad” vind ik dan zo jammer.
Ik ben dan ook wel heel erg benieuwd naar je mening over het KISS syndroom. Mijn oudste zoon heeft daar behoorlijke last van gehad, maar volgens heel veel artsen bestaat dit syndroom niet eens, en was hij een gevalletje “huilbaby met overbezorgde ouders” .
Jij zegt dat je het onderzoek vrij goed kent dan zul je ook wel heel wat kindjes hebben meegemaakt hebben die hier last van hadden.
Bestaat het KISS syndroom in jou ogen wel of niet?
Inderdaad is het mede de schuld van de media, die trekken een onderzoek snel uit haar verband.
Wat het KISS-syndroom betreft geloof ik wel degelijk dat er kinderen zijn die vanwege geboorte-trauma last hebben van hun lichaam. Het lastige is dat hier geen wetenschappelijke bewijzen voor zijn en dat maakt dat sommige artsen het ontkennen.
Het risico zit ook in een verkeerde benadering door onkundige fysiotherapeuten of zelfs ‘krakers’ en ik denk dat daarom sommige artsen terughoudend zijn. Maar ik heb inderdaad genoeg gezien die met behulp van geregistreerde kinderfysiotherapie binnen een aantal behandeling van hun klachten af waren. En ik verwijs kinderen ook zeker door naar de fysio als ze klachten hebben of een sterke voorkeurshouding bijv.
Ik ken het onderzoek naar huilbaby’s van congressen en presentaties (gehouden door de onderzoekers zelf) en natuurlijk vanwege het bijhouden van de vakliteratuur
Ik bedoel het overigens niet negatief hoor, ‘dit soort uitspraken’
En ik geef alle mama’s met hun reacties gelijk
@Fryskefaam wrote:
Hoe heeft ze dat onderzocht???
Hier heeft het wel degelijk geholpen, een heel ander kind!!
Yep, hier ook.
Leve de bakerdoek!