In slaapvallen en dan 5 min later klaarwakker

Hey dames,



Jarid drinkt met gemak 1 borst leeg en heeft de 2e vaak als toetje. Voldaan valt hij in slaap, om even later klaar wakker te zijn en gewoon bij je te willen zijn. Laat je hem alleen liggen gaat hij huilen, of hij ligt heel lang wakker als je foppie gebruikt.



Nu had ik vanmiddag gekolfd zodat hubbie kon voeden. Van de 120 cc die ik gekolfd had, heeft hij 60-70cc gedronken en viel toen als een blok in slaap. 3 uur later werd hij pas weer wakker.



Enig idee hoe dit komt?



Ik heb nog gekolfde melk van vanmiddag…proberen te geven kijken of hij dan wel gaat slapen? Of heet dit een wakker moment? (Vanmorgen ook al bij 2 voedingen…)



X Do



P.S. hij krijgt zo nu en dan een fop, omdat hij een enorme zuigbehoefte heef. Het liefst lurkt hij elk uur, gewoon om te kunnen zuigen, niet vanwege de honger. Hij komt elke dag +/- 60 gram aan en elke borst geeft met kolven minimaal 70 cc

Nou, volgens mij lurkt hij het liefst elk uur om de vraag/aanbod goed te krijgen meis…

Jarid is pas 10 dagen dus het is nog helemaal niet goed op elkaar afgestemd.

Om die reden zou ik je dat flesje gekolfde melk ook af willen raden tot je bv echt goed op gang is en het is ook verstandig zodat je geen tepel/speenverwarring krijgt.

Mijn advies is dus dat flesje en de fop lekker weg te doen, Jarid lekker vaak aanleggen en je zult zien dat er vanzelf regelmaat in komt en dat hij straks lekker voldaan is :slight_smile:

Het flesje wat hij kreeg was met speciale speen.



Als ik hem elk uur zou aanleggen dan neemt hij 2 slokken en stopt weer.



Hij ligt nu gezellig bij papa op de arm om zich heen te kijken. Als je hem op bed legt accepteert hij dat alleen met fop. Die hij overigens niet accepteert als hij honger heeft, hij weet dus blijkbaar dondersgoed dat dat geen tepel is! :wink:



Dat hij een fop heeft komt door het ziekenhuisverblijf (hij was daar erg onrustig en vond rust door de fop) en vanwege zijn enorme zuigbehoefte. De VK en de kraamhulp (met BV-certificaat) beaamden dit.



X Do

Maar dan nog, ook met speciale tepelspenen fles kun je tepel-speen verwarring krijgen… :?

Ik sluit me aan bij Mellie, ik denk dat hij idd het vraag-aanbod aan het regelen is… en ikzelf zou hem lekker aanleggen… hij heeft waarschijnlijk een regeldag, waarin ze dus extreem vaak drinken… Verder kun je proberen wat regelmaat te brengen in het ritme… dus door hem op tijd in bed te leggen bij de eerst signalen dat hij moe is… na het wakker worden, meteen voeden… en daarna knuffelen of even in de box… kindjes van 10 dagen slapen meer dan wat anders… dus ik zou me geen zorgen maken over dat hij zo vaakt komt… en de speen geven in het ziekenhuis :naughty: Ik ken het… gebeurd helaas erg vaak… Maar goed…

Meis, een kraamverzorgster van een bureau mét bv certificaat wilde mij vertellen dat ik geen melk meer had terwijl ik gewoon regeldagen had :?

Hetzelfde als het cb die zogenaamd pro-bv was dus uiteindelijk ben ik na 4 weken op kv overgegaan terwijl dit achteraf helemaal niet nodig was :frowning:

Dus dat blijft mensenwerk…een vk of kraamhulp die écht het bv-beleid volgt zal nóóit een fop aanraden als je bv geeft :wall:



Nogmaals je kindje is pas 10 dagen, hij heeft een paar weken nodig om goed aan de borst te leren drinken.

Hier staat het een en ander over tepel/speenverwarring klikkerdeklik.

Geen enkele speen aan een fles lijkt op de moederborst hoe graag fabrikanten dit willen doen geloven.

Door nu al te gaan kolven verstoor je ook het vraag/aanbod proces, nu zie je mischien het probleem nog niet maar dat kan dus nog wel komen.

Dit is in ieder geval een hele handige site: http://www.borstvoeding.com en hier vind je een schat aan informatie.



Dat hij maar 2 seconden drinkt als je hem aanlegt wil ook nog niets zeggen en dat doorslapen al helemáál niet.

Het kan nog weken duren voordat hij uberhaupt aan doorslapen gaat denken, daar is hij nu nog veel te jong voor :?

De eerste weken zijn cruciaal… als je het dan goed doet is dat bepalend voor de rest van je BV periode… dus weg die kolf :? en laat je mannetje het regelen, papa kan ook na een paar weken wel een fles geven… :silenced:

En hier nog even de 10 vuistregels die ieder borstvoedingsgecertificeerde instelling móet naleven, hier zul je zien dat jouw vk en kraamhulp die fop niet hadden mogen adviseren :slight_smile:

@Dominique wrote:





Als ik hem elk uur zou aanleggen dan neemt hij 2 slokken en stopt weer.




Hier ook een meisje dat enorm veel zuigebehoefte heeft, maar wij doen het met de pink om inderdaad de verwarring te voorkomen.



Wat je hierboven schrijft is denk ik al heel duidelijk. Hij heeft behoefte om te zuigen, en om dicht bij je te zijn…niet om te drinken denk ik. Gewoon lekker bij je nemen en een pinkje geven.

Ik geloof persoonlijk niet dat jouw bv nog aangepast moet worden omdat je schrijft dat je mannetje lekker groeit (hier ook zo’n 50gram per dag) en hij komt duidelijk niets te kort :inlove:



Hoe dat met het flesje zit weet ik niet, maar heb je hem al eens voor en na de voeding gewogen? (als je een weegschaal heb natuurlijk…Amélie dronk dus gewoon 60 per keer)

Is het na iedere voeding zo dat je hem niet in bedje kan leggen? Misschien is het en idee om hem dan te verschonen, even met hem ‘spelen’ en dan wakker in z’n bedje te leggen?



Het is in het begin gewoon een beetje elkaar leren kennen.

Neem hem lekker bij je als hij bij je wil zijn is mijn advies (ik ga mijn kleintje ook maar weer uit haar bedje halen, want die vind er blijkbaar niets aan :wink: )

Rhode, de BV wordt telkens aangepast :mrgreen: die regeldagen zijn er na een aantal maanden nog… en echt pas na een tijdje is dat vraag-aanbod principe aangepast… bovendien kan zelfs een pink, tepel-speen verwarring veroorzaken… dat wist ik ook niet maar las ik laatst op volgens mij de site van BV.com :angel:

Ehm…sorry Rhode…vraag en aanbod is in deze korte tijd nog lang niet op elkaar aangepast :?

Dat duurt echt een paar weken hoor.

Er word niet voor niets geadviseerd om pas na 6 weken met flesjes e.d te beginnen…

@rhode wrote:

Hier ook een meisje dat enorm veel zuigebehoefte heeft, maar wij doen het met de pink om inderdaad de verwarring te voorkomen.



Wat je hierboven schrijft is denk ik al heel duidelijk. Hij heeft behoefte om te zuigen, en om dicht bij je te zijn…niet om te drinken denk ik. Gewoon lekker bij je nemen en een pinkje geven.


Van een pink kan een baby net zo goed tepel speen verwarring krijgen :wink:

Ik zou je kindje gewoon bij je houden, hij is nog maar 10 dagen!! Gewoon lekker aanleggen en als je denkt dat hij geen honger heeft maar zuigbehoefte de leegste borst geven.



Wij hebben trouwens wel na 4 dagen een speen gegeven omdat hij ook heel veel zuigbehoefte had, geen verwarring gehad hoor. Maar goed, dat is ieder z’n eigen. Gewoon goed de manier van aanhappen en drinken in de gaten houden.

Maar hoe lossen jullie het dan op als de baby elke 5 minuten even aan de borst wil om vervolgens na nauwelijks 1 mini-teugje weer wegdoezeld, loslaat, om vervolgens het ritueel weer opnieuw te doen…



Vannacht heeft hij trouwens als een roos geslapen!



Gisteravond had hij om 21.15 de borst gehad en we zijn toen allemaal als een blok in slaap gevallen. Op een gegeven moment ging hij huilen vanwege een vieze luier, maar het bleek ook al 2.30 te zijn! :shock: Wauw en niet eens extreem hongerig ofzo, gewoon normaal.



Ik heb hem weer aangelegd en daarna kwam hij om 6 uur, 9 uur en daarna om 11.30 (na badje e.d.). Nu slaapt hij op z’n wippertje, ledikantje voldeed niet (bleef huilen). Hij ligt nu tevreden in de woonkamer.



Misschien was het gisteren een beetje een regeldag om dag/nacht-ritme om te wisselen?



X Do

@Fryskefaam: hier ook inderdaad enorme zuigbehoefte. Ook een beetje geassocieerd met darmkrampjes en onrust vanuit het ziekenhuis nog een beetje (of zichzelf, dat zal blijken). Hij wil graag wat met zijn mond te doen hebben, of dat nu 1 teug BV is elke 5 minuten of vaker, of de fop/vinger/etc. dat maakt hem niet uit.



Hij legt goed aan en drinkt super! Alle geluiden die je moet horen hoor je en alle bewegingen zie je. Hij is ook supersterk!



X Do

@Dominique wrote:

Maar hoe lossen jullie het dan op als de baby elke 5 minuten even aan de borst wil om vervolgens na nauwelijks 1 mini-teugje weer wegdoezeld, loslaat, om vervolgens het ritueel weer opnieuw te doen…


Dat valt niet op te lossen, dat regelt zich vanzelf als hij ietsje ouder is en de bv goed op gang is.

Je zult zien dat er vanzelf een ritme ontstaat waarin hij wel wakker genoeg is en ook langer gaat drinken



@Dominique wrote:
Vannacht heeft hij trouwens als een roos geslapen!



Gisteravond had hij om 21.15 de borst gehad en we zijn toen allemaal als een blok in slaap gevallen. Op een gegeven moment ging hij huilen vanwege een vieze luier, maar het bleek ook al 2.30 te zijn! :shock: Wauw en niet eens extreem hongerig ofzo, gewoon normaal.



Ik heb hem weer aangelegd en daarna kwam hij om 6 uur, 9 uur en daarna om 11.30 (na badje e.d.). Nu slaapt hij op z’n wippertje, ledikantje voldeed niet (bleef huilen). Hij ligt nu tevreden in de woonkamer.


Ik denk dat hij gewoon lekker in je buurt wil zijn, hij heeft 9 maanden in jou gewoond en de grote buitenwereld kan nogal wat indrukwekkend zijn.

Ik had dat met Ryan ook de eerste tijd, ik heb hem dan ook lekker bij mij laten slapen op de bank en veel tutmomentjes in bed.

Dit duurt ook niet eeuwig hoor, na 2 á 3 weken is dat wel over en kun je hem vanzelf wegleggen zonder huilen :slight_smile:

@Dominique wrote:


Misschien was het gisteren een beetje een regeldag om dag/nacht-ritme om te wisselen?

X Do


Kan kloppen, regeldagen komen voor rond de 10e dag, 4 weken en de rest ben ik even kwijt, moet ik even zoeken wat het ook alweer was :mrgreen:

Onze kleine meid lurkt soms ‘ik-weet-niet-hoelang’ aan de borst. Ligt ze heerlijk ontspannen kleine slokjes te nemen. Laatst was het geloof ik 3 kwartier! (En mij tepels verweken niet hoor, zoals vaak beweerd wordt…) Ze slaapt dan niet echt, maar ligt wel met haar ogen dicht. Vervolgens valt ze even echt in slaap om dan wakker te worden. Vaak kletsen we dan wat voordat ze naar bed gaat. Ik leg haar zoveel mogelijk wakker in bed zodat ze zelf in slaap leert vallen. Het regelt zich vanzelf.

Als ze wel heel intensief heeft gedronken is ze meestal zó moe dat ze net als jouw kindje als een blok in slaap valt en na een tijdje wel weer wakker wordt. Een powernap noem ik het altijd. Toch merk ik dat ze dan vrij snel weer echt moe wordt, al zijn het hier maar kleine seintjes hoor. Een heel kort gaapje of mopperen. Dan is het hopla, meteen naar bed.

Hier trouwens wel een speentje, maar die kwam pas na een tijdje. Als maar even het idee heb dat ze aan de borst wil dan doe ik dat. Mocht het inmiddels letterlijk haar neus uit komen dan houdt het natuurlijk op, maar dan halen we het speentje wel tevoorschijn. Ik denk dat je op deze manier wel het snelst op elkaar bent afgestemd qua vraag en aanbod.

En vergis je trouwens niet in de hoeveelheid die een kindje in heel korte tijd wegkrijgt. :shock: Ik wist het ook niet, maar daar valt soms niet tegenaan te kolven.

@Dominique wrote:

Maar hoe lossen jullie het dan op als de baby elke 5 minuten even aan de borst wil om vervolgens na nauwelijks 1 mini-teugje weer wegdoezeld, loslaat, om vervolgens het ritueel weer opnieuw te doen…




Ik kreeg de tip van de kraamverzorgster om Nadia wakker te “kriebelen” en dat hielp heel erg goed.

Als ze in slaap viel dan kriebelde ik in haar nekje of onder haar voetje, zodat ze weer verder dronk :wink:

dat elke 5 minuten een teugje willen, is als hij tussen voedingen door niet kan slapen…dus niet tijdens de voeding zelf…



Vandaag ging het iig heel erg goed! :smiley:

Owww zo :slight_smile:

Maarruh… niet alle kindjes slapen tussen alle voedingen door hoor 8)