In hoeverre is IVF verenigbaar met het geloof?

Mijn moeder is vanwege haar geloof fel tegen op IVF en het alleenstaand ouderschap…

Je behoort binnen een huwelijk met man en vrouw kinderen te krijgen en op een natuurlijke manier…

IVF is duivels volgens haar…

Wat zijn jullie meningen hierover… ben ik benieuwd naar…

Aub geen heftige discussies… puur jullie mening…

Ik ben niet geloving, dus vanuit het geloof kan ik het eigenlijk niet zeggen.

Mijn mening is dan ook: Ja, waarom niet?

:-* Liefs, Evelien :vlinder:

mijn mening… ik ben vrij makkelijk met dit soort dingen.

God heeft mensen verstand gegeven, en lange leve de wetenschap waardoor dit soort dingen mogelijk zijn :thumbup:

maar ik ben geen type om daar te lang over na te denken hoor. Ik kan het niet theologisch onderbouwen en dat wil ik niet eens.

ik zie het aleen maar positiv.

Zie niet wat er fout aan zou zijn … en aleenstaande ouder zijn kan toch geen crime zijn :hand:

dit is toch nog iets tussen man en vrouw… alleen word je een beetje geholpen met de medische wereld…

Tot nu toe klinkt het allemaal zeer positief moet ik zeggen :wink:

Ik ben hier wel blij mee moet ik zeggen, want als ik mijn moeder even weer heb aangehoord, zie ik het soms wel eens wat somberder in… Zucht…

Ik boven overigens alleen en dus niet met een partner en er wordt gebruik gemaakt van donorzaad…

Maar de bevruchting moet nog steeds zo plaatsvinden… Zaadcellen moeten dus wel de eicel zelf binnen dringen en als er een goede embryo bij zit wordt deze ingebracht en moet hij nog steeds zelf innestelen…

Dus er zit zeker nog wel een stukje natuur bij…

Liefs,

Wishgirl

Sommige mensen vallen er wel over dat er bij IVF vaak meer eicellen worden bevrucht dan er worden teruggeplaatst. Dat is een reden die ik wel eens hoor om er tegen te zijn.

Wat Lydia zegt, God heeft mensen verstand en mogelijkheden gegeven en daar mag je ook gebruik van maken.

Succes met je overweging!

het is maar net hoe je geloven beleeft…en zo te lezen is je moeder nogal recht van leer :shifty:

in mijn ogen heeft het niks met het geloof te maken, maar met karakter en hoe iemand wíl geloven.

want als je regels op de eerste plaats zet, en niet liefde en menselijkheid…tsja…

want ik geloof niet in 1 geloof :shifty: er zijn zoveel geloven :wink: en nog veel meer persoonlijke uitleggingen die niks met de werkelijk inhoud te maken hebben maar alles met karakter en innerlijke behoeftes zoals duidelijk regels nodig hebben als houvast

dus of het mag…dat bepaal alleen JIJ :-*

Mijn pa is ook nogal rechtlijnig in zijn geloof en ze doen veel dingen niet.

Maar over IVF en dergelijke zegt hij:

God schiep alles al voor de mens het kon bedenken… dus ook de ivf techniek die de mens heeft ontwikkelt met het door God geschapen brein valt onder zijn schepping.

Immers… zonder brein, geen wetenschap :wink:

Verder worden er idd meer eitjes bevrucht, maar net als in de natuur worden alleen de bruikbare emmies gebruikt of bewaard. Ze worden niet zomaar vernietigd.

In de natuur zal een man ook veel bruikbare zaadjes lozen en een vrouw krijgt in haar leven vele eisprongen, die echt niet allemaal bevrucht zullen raken.

Dat is de natuurlijke manier van verspillen zeg maar, nu gebeurt het in wetenschappelijke omgeving, ja en?

Ook krijgen vrouwen miskramen, kindjes in de maak, net zo ver als bij een emmy, die het toch niet halen… is dat dan ook des duivels?

Nee hoor, wat mij betreft niet tegenstrijdig, kan er niets voor bedenken… het is meer dat de mens een handje helpt bij het natuurlijke proces.

Icsi vind ik persoonlijk weer wat verder gaan, dan word er vooraf geselecteerd en geinjecteerd, niets meer aan toeval overgelaten, dat is absoluut niet meer natuurlijk.

IK heb daar niks tegen, maar mijn pa vind dat dus wel de grens, kan me daar wat bij voorstellen.

Het is niet helemaal waar dat niet zomaar goede embryo’s weggegooid worden. Er wordt/worden er (als je geluk hebt) 1 of 2 teruggeplaatst. Als de kwaliteit niet goed genoeg is om in te vriezen, wordt de rest heel oneerbiedig weggegooid… Deze embryo’s waren waarschijnlijk best geschikt om terug te plaatsen, maar niet goed genoeg om in te vriezen.

Kan me best voorstellen dat er vanuit het geloof weerstand is daarop.

Al ben ik zelf absoluut van mening dat je je leven zo moeilijk, maar zeker ook zo makkelijk kunt maken als je zelf wilt!! :wink:

Ik ga mee in de mening dat als god alles gemaakt heeft, hij ook heeft gezord voor de wetenschappers die IVF en ICSI bedacht hebben. Op die manier vind ik ook beide methoden gewoon kunnen.

Ik vind het vreemd als mensen zeggen dat god alles geschapen heeft, maar IVF en ICSI niet. Het is of alles wel of alles niet.

@angelbaby wrote:

Ik ga mee in de mening dat als god alles gemaakt heeft, hij ook heeft gezord voor de wetenschappers die IVF en ICSI bedacht hebben. Op die manier vind ik ook beide methoden gewoon kunnen.

Ik vind het vreemd als mensen zeggen dat god alles geschapen heeft, maar IVF en ICSI niet. Het is of alles wel of alles niet.

hier ben ik het mee eens. Als liefde je motief is, hoe kan God het daar niet mee eens zijn?

@lydia wrote:

mijn mening… ik ben vrij makkelijk met dit soort dingen.

God heeft mensen verstand gegeven, en lange leve de wetenschap waardoor dit soort dingen mogelijk zijn :thumbup:

.

Mee eens.

Ik kan het me ook niet voorstellen dat God nieuw leven dat gewenst is en met liefde ontvangen wordt als een zonde zal zien…

Maar ja… je weet het natuurlijk nooit! …

Maar goed… blijft wel het feit dat ik de IVF alleen in zal moeten zonder dat mijn moeder het weet en zonder dat ze me steunen zal dus…

En dat vind ik dus heel jammer…

En of het anders kan… Nee… mijn moeder is er heeeeel duidelijk in geweest…

Toen ik haar vorige week nog voorlegde dat ze zelf bij een hartoperatie even “dood” heeft gelegen en of dat dan wel mocht zei ze dat dat wel mocht en dat dat heel wat anders is…

Het moment dat je tijdens zo een operatie aan een hart-longmachine ligt houdt deze machine het lichaam in leven en de momenten dat je aangekoppeld en afgekoppeld wordt van deze machine is er dus even niets dat je in leven houdt, maar je hart ligt wel stil…

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er steeds meer moeite mee krijg dat mijn moeder er niet voor me is… IVF vind ik niet even iets dat je maar even doet immers…

Ik vind jullie meningen wel heel waardevol…! Een hart onder de riem! En ze laten me even weer zien hoe ouderwets mijn moeder hierin is en hoe kortzichtig en dat ik mezelf tekort doe als ik er niet voor ga…

Weet in ieder geval dat wij er wel zijn om je te steunen en naar je te luisteren. Je bent dan ook van harte welkom in het IVF/ICSI topic!

Het lijkt me extra zwaar om deze behandeling te moeten ondergaan, als je ook nog weet dat je eigen moeder er zo tegen is…Ik vond het al zwaar met hun steun… Nogmaals, bij ons ben je van harte welkom!

http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=53465&highlight=

Transplantatie, mag ook niet?

Inentingen?

Spiraaltje? (bij sex komt zaad bij eitje, eitje wordt bevrucht, maar kan niet innestelen door spiraaltje)

Zoveel dingen hebben voors en tegens.

En als het dan zo dichtbij komt als bij je dochter, en het is inderdaad een daad van liefde, zou ik me er als moeder toch nog een keer extra in verdiepen en naar kijken, en kijken of op basis van deze persoonlijke ervaring de eigen grenzen wellicht verlegd kunnen worden. Maar ja voor veel mensen telt zelf nadenken niet, alleen de regeltjes… :cry: