Hoi, ik heb het volgende probleem: Ilja lust z’n groentehap niet meer! Dit begon ongeveer een maand geleden, hij was toen ziek, dus niet zo raar dat ie dan geen trek heeft. Maar sindsdien is 't echt kieskauwen geblazen! :roll: Na 2 hapjes is het brullen en krijg ik er niks meer in. Yoghurt en fruithap (zowel vers als uit potje) gaat er trouwens wel in als koek! Meneer vindt groente dus niet lekker denk ik… :think:
Het gekke is dat het tot vorige maand altijd prima ging met de groentehap, en opeens lust ie het dus niet meer. Hij kreeg (bijna altijd) potjes, ben nu ook maar zelf gaan maken maar ook dat is geen succes.
Heb hem ook zelf laten klungelen en spelen ermee, maar dan beland het overal maar niet in z’n mondje…
Hetzelfde heb ik trouwens met z’n brood, eerst ging dat goed, nu moet ie er niks meer van hebben. Kortom: fruithapje, fles en yoghurt gaat prima, brood en avondeten (groentehap) dus niet!
Als ik de groentehap weghaal en hem een bakje yoghurt geef, dan gaat dat mondje dus wel meteen open he… (boefje! :mrgreen: )
Wat kan ik nu het beste doen? Ik snap dat ik er geen strijd van moet maken en ik kan het er ook moeilijk in proppen, maar hij eet dus al bijna een maand nauwelijks groente (1 tot 2 hapjes, misschien 3 tot 4 als ik mazzel heb!). Ik raak er dus een beetje stressy van eerlijk gezegd…en ben geneigd het er toch maar in te proppen voor zover dat lukt maar echt fijn voelt dat niet! Uiteindelijk zit ik dan met een boos en huilend kind en voel ik me weer zo stom dat ik het hem toch opgedrongen heb… :oops:
Ik heb vanmorgen wat aardappels en worteltjes gekookt, ongeveer 4 porties, en mijn idee is om hem de komende dagen steeds hetzelfde aan te bieden, om hem (weer) aan de smaak te laten wennen…
Moet ik het iedere dag blijven proberen (blijven aanbieden)? Of is het nu beter om het even te laten rusten en het volgende week weer opnieuw te doen? Gaat dit weer over, is het een fase ofzo? (sprongetje?)
Alle advies en tips zijn welkom! Alvast bedankt!
Oh ja, dit is trouwens zijn eetschema:
ontbijt: bordje pap van bambix en opvolgmelk (180 cc, deels pap, deels flesje)
tussendoor: fruithapje (vers of potje)
lunch: 1 boterham met beleg en 1 fles opvolgmelk (180 cc, soms drinkt ie minder)
tussendoor: crackertje of halve liga en en beetje diksap / thee
avondeten: groentehap (die hij dus niet of nauwelijks eet…) en bakje yoghurt (wat wel opgaat)
Soms nog een laatste fles van 120 cc, soms niet (hij wil hem niet altijd, maar als hij niks gegeten heeft, dan biedt ik het hem toch aan, ben zo bang dat ie wat tekort komt… :think: )
Hallo,
Toch proberen om je niet druker om te maken hoor,is lastig ik weet het
Maar mischien is het gewoon een fase hoor.
Mariano heeft ook perioden gehad dat hij slecht at en dan weer dat hij geen melk wilde of geen brood :think:
Het is nou niet zo dat hij niet genoeg binnen krijgt hoor,gewoon kleine beetjes blijven aanbieden.
Sucses
Esmie
Lieve Em, je hoeft je er niet druk om maken hoor. Het komt vanzelf wel weer een keer goed. Ja lekker makkelijk gezegd hè.
Je zegt dat hij yoghurt en fruithap wel eet, misschien vindt Ilja het wel even lekker om niet te hoeven kauwen. Dan zou je de groentenhap helemaal glad kunnen pureren, mss dat hij het dan wel eet.
Tygo wilde een tijdje geleden ook zijn groentenhap niet eten. Ik heb toen elke keer een gepureerd appeltje erdoorheen gedaan, om het wat zoeter te maken. En toen lustte meneer het wel :mrgreen: . Nu eet hij weer gewoon zijn groentenhappie.
En echt, je hoeft je er geen zorgen om maken. Dikke :-*
Kaylee wil haar warm eten ook niet meer, sinds we verhuisd zijn :roll: Vraag me af of het een wat met het ander te maken heeft :think:
Magoed, gepureerd wil ze al lang niet meer. Geprakt nu ook niet meer. Rapley wil ze nog wel eens wat eten, maar niet dat je denkt van waaw
Yoghurt en zo eet ze inderdaad ook wel.
Ik laat het maar zo en hoop dat het vanzelf weer goed komt. Zou niet weten wat je eraan kan doen, dwingen wil toch niet :think:
Nee, daar heb je idd gelijk in Vicky, dwingen helpt niet! (heb 't wel geprobeerd, erg he? :oops: )
Bedankt voor 't meedenken en de tips!
Het toeval wil dat meneer nu een halve boterham op heeft! Zonder verzet en met veel gekraai en plezier! :dance:
En Myrella, goed idee van die appel erdoor! Gister bij m’n ouders heb ik er een beetje appelmoes opgedaan (en ik had me zo voorgenomen dat nooit te doen… :doh: :oops: ), en toen at ie ineens een stuk meer! Maar was niet echt gelukkig met die ‘oplossing’! (maar ik wilde zo graag dat ie iets at!)
Een klein beetje geraspte verse appel erdoor is dan een betere optie!
Ik zal proberen het wat meer los te laten, denk dat dat het beste is!
Ja… vervelend is het he… Nu moet ik zeggen dat Kaylee pas 7.5 kg weegt en dat dat nog extra stress er bovenop is hier :roll: Want ze heeft al 0.0 reserves… Boterhammen eet ze gelukkig wel nog goed, alleen die warme hap he :think: Als ze echt niet eet dan geef ik wel eens een extra toetje, heeft ze tenminste nog iets binnen.
Is niet gek hoor dat je probeert te dwingen, je wil natuurlijk wel graag dat ze wat eten Alleen nu heb je dus gemerkt dat het geen zin heeft
Komt wel weer goed (hopelijk snel haha).
Probeer anders gewoon potjes.
Neem een half potje waar je zelf nog wat groente of aardappel aan toevoegd.
Misschien wil Ilja dan wel weer, zolang hij groeit en zijn andere eten wel neemt zou ik me geen zorgen maken.
Blijf het alleen wel aanbieden.
Suc6 meid, tis niet makkelijk :-*
Em, mijn meiske heeft hetzelfde schema als jouw kindje. En dat is vaak pure theorie want de praktijk wijst echt anders uit…hoe frustrerend ook. Ik heb geprobeerd er een lijn in te vinden, maar niet gevonden. Het is maar net hoe de wind waait. Alles wat er in gaat, vinden we mooi meegenomen en ze krijgt gewoon 3 flessen op een dag (zie leeftijd… :roll: ) Dat ook op aanraden van het CB, maar dat had ik zelf ook al bedacht.
Wij geloven nog steeds in de beter tijden en dwingen niets.
Hou vol. Komt goed.
@Em wrote:
Moet ik het iedere dag blijven proberen (blijven aanbieden)? Of is het nu beter om het even te laten rusten en het volgende week weer opnieuw te doen?
dit is exact het advies dat ik destijds kreeg voor Wessel… en het heeft wel gewerkt.
Inmiddels heeft ie meerdere periodes van “slecht” eten gehad…
slecht beschouw ik dan als “selectief”. Hij kiest zelf wat hij lekker vind, of nodig heeft.
Niet proppen, niet dwingen, maar vertrouwen hebben in je kindje… Dan is de kans het grootst dat het weer voorbij gaat. Zodra hij doorkrijgt dat het een “ding” is dat jij graag wilt…
Ik gaf Wessel wel extra fruit voor de pitamientjes toen hij geen groente at.
Oh ja… wie weet helpt het om een keer een verrassing te doen en 's middags warm eten te geven? of groente op de boterham???
Gisteravond was ik heel moe en heb wat geslapen, dus Emiel had deze keer de groentehap gedaan, hij had er banaan doorheen gedaan maar Ilja wilde weer niet hoor, hij werd zo boos dat ie aan z’n haren begon te trekken, geen succes nog dus! :roll: Ik was dan ook blij dat ik er niet bij was!
@emster wrote:
Probeer anders gewoon potjes.
Neem een half potje waar je zelf nog wat groente of aardappel aan toevoegd.
Ja, daar zat ik ook al aan te denken, om weer die 4-maands potjes te halen en er dan een aardappeltje ofzo bij te doen... :think:
Mamalena, vervelend dat jouw kleintje ook niet wil eten! Van het cb moest ik naar 2 flessen gaan, maar zolang Ilja 's-avonds niet wil eten krijgt hij er mooi nog 3 hoor!
Vicky, kan me voorstellen dat het voor jou ook stressy is omdat je meisje geen reserves heeft! Hopelijk gaat ze gauw lekker eten! :pray:
Preggie, bedankt voor de tip, misschien ga ik dat ook eens uitproberen, 's-middags groentehapje en wat extra fruit. En ik zit er idd aan te denken om het even een aantal dagen te laten rusten die groentehap.
Bedankt voor de tips, ik heb nog genoeg om uit te proberen! :wink:
Groenten? Kun je die eten dan? Om die van mij even te parafraseren. Die is nog steeds een heel, heel slechte groenteeter. Krijgt nog een papfles en twee flessen opvolgmelk per dag. Eet wel brood, maar ook matig fruit, behalve bananen. Maar mama gaat haar echt niet elke dag banaan geven. Ik vond het verschrikkelijk moeilijk, ik was hardstikke bang dat ze veel te weinig vitamine C binnen zou krijgen. Maar als ik terugkijk is de lijn heel langzaam stijgend, maar zeker stijgend. We dwingen hier niks af. Het komt vanzelf wel goed.
Afgelopen dagen geprobeerd Ilja warm te laten lopen voor bruine bonen uit potje met vers gekookte appel erdoor, fijn gepureerd. Je zou zeggen dat zo’n zoetig hapje toch heerlijk moet zijn, maar nee hoor! :snooty: Na 2 hapjes keek ie me echt zo aan van: mama, moet ik dit echt opeten?!?!
Vanavond maar een 4-maandspotje opgewarmd: worteltjes met aardappel en…Ilja heeft alles opgegeten, met smaak! :mrgreen: :dance:
Ik was al bang dat hij geen warm eten lustte, maar daar ligt het dus niet aan (aan het warme).
Brood gaat sinds gister opeens ook heel goed!
Kortom: jullie hadden gelijk en het komt vanzelf wel weer goed dus! :-*
(en er zal ongetwijfeld wel weer een dag komen at ie niet wilt eten, maar dan hoef ik me daarover in ieder geval geen zorgen meer te maken!)
Joh, Em, 't is niet te geloven!! En neem maar van mij aan: volgende week eet ie weer wel bonen en geen worteltjes… :roll: :lol: Het zijn net mensen… Hahaha.
@mamalena wrote:
Joh, Em, 't is niet te geloven!! En neem maar van mij aan: volgende week eet ie weer wel bonen en geen worteltjes… :roll: :lol: Het zijn net mensen… Hahaha.
:mrgreen: :lol: :mrgreen: :lol:
Hier gaat 't nog steeds heel goed met eten! Sterker nog: we hebben opeens een veelvraat in huis! :shock: Brood gaat erin als koek (2 boterhammetjes) en de groentehap gaat nu ook goed. Ik moet het wel heel fijn maken, meneer blieft geen stukjes of dikke substantie (vreemd, want voor fruit maakt dat weer niet uit, dat gaat er altijd in… :think: )
Heb vandaag dan ook een goeie staafmixer gekocht, had ik dat maar eerder gedaan, deze (braun) werkt als een trein! :thumbup:
Volgende stap wordt dus grover voedsel, maar goed, ben allang blij dat ie weer groente eet (ook zelfgemaakte!) dus voorlopig doen we het nog lekker zo!
Ligt het aan het weer ofzo?! Er wordt hier ook ineens gegeten! Brood, warm eten…Geen enorme hoeveelheden, maar het gaat erin. Ik zie ook niet echt een lijn erin hoor. Wat je zegt: Het één moet juist grof zijn en het ander niet… :think: Tja,…het zal wel.