ik zit te prutsen...

Ik weet niet of iemand me kan helpen, maar ik zit in een bv-dip. Ik ben al een week of 5 aan het prutsen naar mijn idee. Daarvoor dronk Niek bijna om de 4 uur en dat heb ik nu nog niet weer voor elkaar. Ik ben ruim twee weken geleden verhuisd en dat gaf uiteraard de nodige stress. Daardoor heb ik twee weken 's middags en 's avonds weinig productie gehad en moest ik bijvoeden (gelukkig wel met al eerder gekolfde melk). Nu is de productie wel weer aardig geloof ik. Maar Niek blijft om de 2,5 a 3 uur komen. Hij drinkt de ene keer wel aardig normaal (1 borst 15-20 min en de ander 10 min) en de andere keer heel onrustig; 5 min. drinken en dan 10-15 min. wachten op een boer. Hij heeft erg last van de aankomende poepluiers. Deze voedingen duren dus erg lang. Daarbij komt dat ik pijn begin te krijgen; ik voed met tepelhoedje, maar inmidels zijn mijn tepels zo elastisch dat ze bijna door de gaatjes heen gezogen worden, en dat voelt niet prettig. Zonder tepelhoedje doe ik nu ook heel vaak, maar omdat ik een vlakke tepel heb krijg ik Niek bijna niet goed aangelegd. Hij zuigt dan een driehoekje in mijn tepel en ook dat voelt niet fijn :?

Dus nu zit ik flink te balen en de gedachte aan fv is al door mijn hoofd gegaan. Ik weet wel dat het goed komt met rust, maar ik zeg al 5 weken tegen mezelf dat het vanzelf goed komt, en het is nog steeds niet goed. Een lactatiekundige weet ik niet hoor, kost veel geld en dat wordt niet vergoed helaas. En ik geloof niet dat zij mooie tuitjes aan mijn tepels kan maken :stuck_out_tongue: Maar misschien heeft iemand tips om Niek wat rustiger te krijgen met het drinken? Dat zou al enorm schelen…

een lactatiekundige kan je tepels niet veranderen, maar ze kan wél kijken naar de manier van aanleggen en die verbeteren, en ook een tepelhoedje zou je alleen onder begeleiding van een LK mogen gebruiken. Bedenk anders dat je de kosten van één consult er binnen anderhalve maand uit hebt omdat je de kosten van kv uitspaart.

Ik heb geen ervaring met vlakke tepels, maar wél met tepelhoedjes. Het zijn handige hulpmiddelen, maar Leonie ging er ontzettend slordig van drinken. Ze slurpte de tepel zo naar binnen, en dat deed ze dus ook zonder hoedje :shock: AUW. Ik was blij dat ik er weer van af was…

Maar Niek blijft om de 2,5 a 3 uur komen. Hij drinkt de ene keer wel aardig normaal (1 borst 15-20 min en de ander 10 min) en de andere keer heel onrustig; 5 min. drinken en dan 10-15 min. wachten op een boer. Hij heeft erg last van de aankomende poepluiers. Deze voedingen duren dus erg lang.

Ik pik dit stukje er even tussenuit. De ene voeding gaat dus goed, zonder pijn en binnen 'de tijd' als je begrijpt wat ik bedoel. Wat gebeurt er als hij onrustig gaat drinken? Is hij dan goed aangelegd? Zit hem een boertje dwars? Heeft hij wel écht honger? Voel je de melk toeschieten, of merk je aan zijn drinkgedrag dat de melk toeschiet?

Nou, hij heeft vandaag nog niet normaal gedronken. Het is telkens krap 5 minuutjes en hij drinkt dan alleen als ik een tsr heb. Sinds vanochtend zit er ook niet veel meer in, de productie is weer erg laag. Naast dit probleem drinkt Niek sowiezo slecht, want ook kv krijgen we er niet goed in, hij heeft net 70 cc gedronken. Hij blijft boertjes laten en heeft veel poepluiers, vandaag al 3 (de laatste was een klein beetje, maar toch).

Ik ben aan het kolven geslagen, maar er komt bijna niks uit. Net na twee uurtjes ‘slapen’ uit beide samen 80…dat is toch echt te weinig!



Ik weet het dus niet meer zo goed; mijn productie is te laag en Niek wil gewoonweg niet lekker gaan drinken. Hij heeft geen koorts, gewoon 37.1, dus dat is t ook niet. :cry: word ik er van

He Wola, wat vervelend dat Niek zo slecht drinkt…

Het is wel normaal heb ik begrepen dat babies de ene keer lang drinken en de andere keer kort, als het gewicht maar netjes blijft toenemen, de baby alert is en genoeg plast is het goed.

Hoe is dat bij Niek? Heb je hem nog gewogen (wij gaan hier regelmatig op de personenweegschaal staan met en daarna zonder Wout). En hoe plast ie?

Logisch dat Niek minder drinkt als er een boertje of ontlasting dwars zit.

Maar als het aanhoudt dan is er mogelijk meer aan de hand, misschien kan je even langs bij de huisarts met 'm, of bij het CB, buikje laten beluisteren en bevoelen.

En die lactatiekundigen kun je ook telefonisch raadplegen, dat is geloof ik 25 euro, je zal Niek heus goed aanleggen want je bent al zo lang zonder problemen aan het voeden!

Nou sterkte ermee!

@WoLa wrote:

Nou, hij heeft vandaag nog niet normaal gedronken. Het is telkens krap 5 minuutjes en hij drinkt dan alleen als ik een tsr heb. Sinds vanochtend zit er ook niet veel meer in, de productie is weer erg laag. Naast dit probleem drinkt Niek sowiezo slecht, want ook kv krijgen we er niet goed in, hij heeft net 70 cc gedronken. Hij blijft boertjes laten en heeft veel poepluiers, vandaag al 3 (de laatste was een klein beetje, maar toch).

Ik ben aan het kolven geslagen, maar er komt bijna niks uit. Net na twee uurtjes ‘slapen’ uit beide samen 80…dat is toch echt te weinig!



Ik weet het dus niet meer zo goed; mijn productie is te laag en Niek wil gewoonweg niet lekker gaan drinken. Hij heeft geen koorts, gewoon 37.1, dus dat is t ook niet. :cry: word ik er van


Myrthe ging rond die leeftijd ook opeens 5 minuten drinken (en nog maar 1 borst per voeding). Volgens mij doen veel kindjes dit. Ze kwam ook nog zeker tot 6 maanden om de 2,5 Ã 3 uur. Het is heel westers om te denken dat er een bepaalde tijd tussen 2 voedingen moet zitten. Juist door je kind te volgen, werkt het vraag / aanbod principe goed en zorgt je kind dat de productie altijd is afgestemd op wat hij nodig heeft. Door wat vaker te komen, krikt hij de productie zo nodig ook weer op.

Uit de fles dronk Myrthe nooit meer dan 100 cc (gekolfde melk), zelfs niet toen ze al veel ouder was. En 80 cc kolven 2 uur na een voeding vind ik echt heel netjes!

Het enige wat ik ‘vreemd’ vind in jouw verhaal, is de pijn. Ik zou goed uitzoeken waar dat vandaan komt.

Een lactatiekundige kost inderdaad wat, maar -niet flauw bedoeld hoor- KV kost op termijn nog veel meer. Sommige verzekeraars vergoeden trouwens wel een LK dacht ik. Misschien een idee om eens te kijken? Je kunt morgen je verzekering nog stopzetten en dan heb je tot eind januari om een nieuwe te vinden. :wink:

Wat bedoel je met een driehoekje? Is het mogelijk om eerst met tepelhoedjes aan te leggen en als je borst een beetje ‘in vorm is gezogen’ zonder tepelhoedje aan te leggen? Of zijn ze meteen weer vlak? Als hij wat ouder wordt (groter mondje en meer ervaring met happen) wordt het aanleggen vanzelf veel makkelijker.

Ik hoop dat je snel van de pijn af bent!

Het aanleggen heb ik vandaag voor t eerst helemaal zonder hoedje gevoed en ik heb eigenlijk niet echt pijn. Het wordt alleen wat gevoelig als Niek wat gaat sabbelen omdat er niks meer uit komt…

Daarnet ging de voeding met Niek wel aardig, hij was rustig. Alleen nu zat de productie dwars natuurlijk; krap 5 min. drinken en daarna nog eens 5 minuten een beetje gezogen maar volgens mij niet echt wat binnen gekregen. Na een half uur de andere borst precies t zelfde en weer een half uur later de eerste borst, weer t zelfde. Nu hoop ik maar dat hij tevreden is, de kv moet ie niet :roll: 8) Hij valt trouwens ook steeds in slaap als er niks meer komt :?

Sanne, ik vind het toch wel raar dat hij ineens zo weinig drinkt hoor! en ik denk ook dat mijn productie zo laag is door de stress van het verhuizen. Ik heb aldoor niet meer 's middags kunnen slapen en 's nachts houdt de oudste ons ook wakker. Dus echt gek vind ik die dip niet. Maar Mirthe deed het er dus wel goed op?

Ik weet nog niet wat Niek weegt, vrijdag ga ik hier voor t eerst weer naar het CB en zal ik het horen. Ik vraag dan ook of we de prik kunnen uitstellen, de vorige keer had Niek daar zeer heftig op gereageerd en daar heb ik nu echt nog geen puf voor hoor, en Niek ook niet denk ik.

Maar goed, ik denk dat ik morgen idd even de HA moet bellen, buikje voelen lijkt me een goed plan. Kan hij direct voor ons aan de slag, we hebben ons net aangemeld :slight_smile:

@WoLa wrote:

Het aanleggen heb ik vandaag voor t eerst helemaal zonder hoedje gevoed en ik heb eigenlijk niet echt pijn. Het wordt alleen wat gevoelig als Niek wat gaat sabbelen omdat er niks meer uit komt…

Daarnet ging de voeding met Niek wel aardig, hij was rustig. Alleen nu zat de productie dwars natuurlijk; krap 5 min. drinken en daarna nog eens 5 minuten een beetje gezogen maar volgens mij niet echt wat binnen gekregen.


:think:

En wat zou er gebeuren als je na 5 minuten drinken, dus voor het sabbelen, de borst ‘opbergt’, klaaaaar zegt en de voeding beëindigd?

Sofie deed een week of anderhalf geleden ongeveer precies hetzelfde!

Werd maar niet tevreden en onrustig dat ze was :shock:

(uiteindelijk bleek het onrustige te komen als ze vol was, en ik maar doorstampen :oops: )



Ik ben extra gaan kolfen…

Dat heeft mij geholpen.

Een uur na de borst die ze had gedronken, kolfde ik de borst af.

De andere had dan voldoende tijd om vol te lopen zeg maar en kon ik de gekolfde borst als toetje aanbieden.

Ook heb ik Sofie zo vaak mogelijk aangelegd.

Dit heb ik een aantal dagen gedaan en het ging weer goed!

Ook extra drinken heeft geholpen!



En nu drinkt ze nog maar 5 of 10 minuutjes aan een borst, soms wat langer…



:hug: Komt allemaal wel goed meid.

Zolang Niek tevreden is en plasluiers houdt, is er niets aan de hand.

Als ik de borst weer op berg wil hij een half uurtje later weer drinken. Heb vanavond om 6 uur, half 7, 7 uur, 8 uur gevoed. Toen om kwart voor en kwart over 9 een flesje en een borst (borst steeds maar 4/5 minuutjes) Nu slaapt hij en ik ga ook :zzz: ben kapot…

Nou, ik heb de ha gebeld die me doorverbond met de doktersassistente die me weer aanraade om eerst eens het cb te bellen :lol: Goed, dus ik overlegd met de cb-arts en die zei dat het heel goed kon dat Niek minder drinkt, dat schijnt vaakt tussen 3 en 4 maand te gebeuren. Gister was ws een regeldag, maar vandaag en morgen moest dat beter worden. Anders moet ik woensdagmiddag even naar het inloopspreekuur om te wegen en te controleren. Dus nu hoop ik maar dat Niek aan 5 minuten drinken genoeg heeft. Hij blijft wel happen op zijn knuistje, maar de cb-arts zei dat dit komt omdat de hapfunctie zich beter ontwikkeld nu, als voorbereiding op de bijvoeding straks. Okee, zal wel dan denk ik. Niek heeft vannacht goed doorgeslapen, als anders: van 9 gisteravond tot kwart voor 5 vanochtend. Toen heeft hij 7 min. gedronken en kwam om half 9 weer. 5 min gedronken en drie kwartier later nog eens 3 minuten. tja, we zien wel wat de dag brengt. Ik hoop meer ritme :pray: