Helemaal allen.
Gisteravond om half 12 ging de telefoon van mijn man: hij werd opgeroepen om te strooien. Da was heel vreemd, wan we stonden net op het punt om te gaan slapen: de katten hun blikvoer, de konijnen eten en drinken, lampen uit, tanden gepoetst en ring! Telefoon!
Dan moet je toch even helemaal omschakelen.
Vanmorgen rond half 10 was hij eindelijk weer veilig thuis. Nauurlijk dook hij meteen te bed en hij weet al dat hij strakjes opnieuw opgeroepen gaat worden om weer te komen strooien. Vandaag hebben we en kinderverjaardag, waar hij niet mee naartoe kan. Hij komt strakjes wel even zijn gezicht laten zien daar, maar ja, dat is het risico van strooidienst hebben.
De overuren zijn wel fijn natuurlijk, maar op verjaardagen vind ik het weleens jammer dat hij dan niet mee kan.
Hier even een stukje met uitleg over een strooidienst, het is wel een quote uit een ander topic:
Mijn man heeft deze week al 40 overuren buiten zijn gewone werk om gemaakt door het strooien.
Bovendien heeft hij ook al meerdere keren meegemaakt dattie zijn route klaar heeft, op de zaak komt en dan te horen krijgt dattie de route nog een keer mag gaan rijden en dat er dan de schuiver zelfs aan moet, omdat het met heftige sneeuwval soms gewoon niet bij te houden is.
Hij heeft op een nacht diezelfde wijk 3 keer moeten doen, er was niet tegenop te strooien en te schuiven…
En ze kunnen wel meer strooibakken kopen ( de vrachtwagen wordt omgebouwd tot strooier, na het strooien wordtie weer omgebouwd tot vuilniswagen, vrachtwagen of wattie daarvoor dan ook was) maar dan moeten ze ook vrachtwagens bij kopen die de rest van het jaar nutteloos staan, plus een berg extra personeel inhuren en de cursus gladheidsbestrijding geven, dus dat kan niet.
het is niet zo dat je een vrachtwagen insteld op “strooi” en dan rijden maar.
De hoeveelheid per vierkante meter moet je instellen, hoe breed hij moet strooien ( sommmige strooiers, bijv. die voor de snelweg hebben een bereik van 10 meter, in binnenstraatjes is dat natuurlijk veel minder) en dan heb je ook nog nat en droog strooien.
Bovendien helpt het strooien pas als er auto’s overheen rijden, dan ontstaat er een chemische reactie waardoor de sneeuw oplost.
Aanvulling van mijn man:
Roteb rotterdam zuid heeft op dit moment 7 grote wagens en 9 kleintjes rijden en die worden verwacht om ALLE fietspaden en doorgaande routes testrooien binnen 4 uur… Dat houd in:
half 3 bed uit
3 uur op de zaak en beginnen met het ombouwen van de vrachtwagens,
daarna de srooiers vullen…
4 uur beginnen met strooien…
op dit moment hebben we dus nog net iets meer dan een uur de tijd voordat de stad gaat leven. Dan hebben we gewoon de tijd niet om ff een tussenstopje temaken.
Als we klaar zijn moeten we dus ook de wijken nog in om het vuil op tehalen. dat betekent, als het meezit , dat we na 14 tot 16 uur naar huis mogen om een paar uurtjes slaap tepakken om vervolgends de volgende nacht hetzelfde ritueel tekrijgen.
aan de andere kant… Hebben jullie al eens opgelet wat er gebeurt als een strooiwagen een gemiddelde straat met sneeuw binnen rijd ?
Dan vliegen de ijsballen en stenen om je oren want je verziekt de sneeuwpret van de kleintjes…
Bij ons zijn er in dit seizoen als 4 ruiten gesneuvelt, 2 gasten dikke ruzie gehad en 1 die klen gereden is en bijna in elkaar getrapt is…
Ik zeg niet datt het overal zo is maar in rotterdam zijn der maar weinig strooiers die "even"de wijk ingaan :).
Tot zover even mijn klaagzang over het alleen zitten tijdens het strooien met dit mooie weer!
Onbegrijpelijk dat ze de mensen van de strooidienst aanvallen/lastig vallen! :shock:
Kinderen horen toch ook gewoon niet OP de straat te spelen :naughty: . Er is genoeg sneeuw naast de straat!
Wij hebben op klokhuis gezien over het strooien/gladheid, indrukwekkend hoor!
Th vind het een super cool beroep!
Bedankt “man” en collega’s voor het schoon houden van de straten! :thumbup:
En een dikke :hug: voor jou omdat je nu alleen zit en straks ook alleen naar die verjaardag gaat.
En wat aardig van je man dat hij ondanks al het overwerken toch ook nog even zijn neus komt laten zien op die verjaardag!
Goeie man heb jij uitgekozen (hard werken, mensen helpen en er toch ook nog zijn voor de andere dingen!).
:shock: ik ben juist blij als ze komen strooien (maar goed ik heb een hekel aan kou/sneeuw en alles wat daarmee te maken heeft :D) wat een ***** die ze aanvallen zeg :naughty:
Hoorde laatst een kennis zeuren.
Zij wonen aan een doodlopende weg (kun je wel met de fiets door).
Hij maar zeiken dat ze bij hen in de straat nog niet geschoven en gestrooid hadden :shock:
De strooiers hadden het druk genoeg met de hoofdwegen.
Ze draaien weet ik hoeveel overuren in de week en dat krijg je dit soort reacties.
Hub (wiens broer ook ‘strooier’ is geweest) heeft hem even haarfijn uitgelegd hoe het zit en hem de tip gegeven om dan zelf de schep maar te pakken :mrgreen: [/b]
:shock: :shock: :shock: jeetje joh word ze gewoon aangevalle :shock: :shock: :shock: Ik snap dat echt niet hoor… mensen die hulp bieden, aanvallen :wall: Het is te gek voor woorden!!
succes ermee als je mannetje weer weg moet.
Niet leuk, een man bij de strooidienst. Vriend van ons zit ook bij de strooidienst. Die werd laatst om half 3 uit zijn bed gebeld, was de volgende dag om half 4 klaar. Snel naar huis wat eten en even slapen, want om half 6 moest hij alweer strooien… Is hij net 2 uurtjes thuis geweest. Vlak daarvoor had hij ruim 48 uur gewerkt, waarvan 3 uurtjes thuis geweest… Lang leve de winter
2 uurtjes thuis zijn en weer gaan werken mag hij niet. Hij krijgt wel een minimum aan slaapuren, want anders wordt het nog gevaarlijker. Stel dat zo’n chauffeur in slaap valt tijdens het strooien… dan zijn de rampen niet te overzien.
Ik ben ook wel trots op hem hoor, want een strooidienst is een hele week. Vorige periode is hij elke nacht opgeroepen en inderdaad ook rond half 3 uit bed gebeld.
Hij heef dan liever dattie gebeld wordt voordat hij naar bed gaat, dan halverwege de nacht. Vandaag ging om 18 uur de telefoon, hij werd om 19 uur verwacht voor weer een strooisessie. Hij is dus weer de weg op.
Hij heeft toch 3 kwartier op die verjaardag kunnen zijn.
Hihi woon in rotterdam zuid en bedank je hub dus heel hartelijk dat i zulke uren draait nu om alle wegen veilig te maken :inlove:
Hier moet hub het ook doen (hij zit dan niet bij de strooidienst maar in tereinchef van een grote sportclub naast het wel bekende stadion op zuid (Zelfde club maar dan amateurtak) ) en is naast verantwoordelijk voor de velden ook verantwoordelijk voor het strooien op gedeeltes
Mijn vader zit ook in de strooiploeg. Hij kan elke dag/nacht van 04:00 tot 12:00 gebeld worden, en hij heeft sinds de sneeuw begonnen is amper nog een hele nacht geslapen.
even een paar dikke :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
voor alle strooiers.
(ik wist niet dat het zo zwaar was, maar ja, dit seizoen is natuurlijk ook veel meer winters dan de vorige jaren.)
sterkte ermee, groetjes,
louwina