pak ik het aan?
ik wil stoppen met borstvoeding, ik heb er gewoon geen zin meer in :oops:
bijna anderhalf jaar drinkt hij nu bij mij en ik voed hem nog gemiddeld 7 keer per 24 uur :shifty: :shifty: en ik ben het nu gewoon zat… :oops:
maar ja hoe kan ik nu stoppen zonder dat het al teveel drama wordt?
dat vraag ik me ook wel eens af, hoe kom je er weer vanaf :mrgreen:
bij zoon ging dat gewoon automatisch, maar dat zie ik bij dochter ook niet gebeuren.
Je zou kunnen proberen te minderen, afspreken (kan ze misschien wel beetje begrijpen) dat het alleen 'savonds /'s ochtends mag.
Of cold turkey, weekendje weg gaan of zo, zodat ze even geen keus heeft.
Petje af hoor! 7x per dag en dat anderhalf jaar lang. WAUW
Het advies van het CB bij mij toendertijd was.
BV - BV - BV - BV - BV - BV - laatste laten vallen
BV - BV
3e laten vallen
BV - BV - BV - BV
5e laten vallen
BV -
2e laten vallen
BV - BV - BV
4e laten vallen
-
1e laten vallen
BV - BV - BV - BV - BV
6e laten vallen
En als je geen stuwing hebt dan kan je dit in eigen tempo afbouwen.
Mocht je wel stuwing hebben dan eerst zorgen dat de stuwing weg is en dan de voglende afbouwen.
Ik hoop dt je hier wat aan hebt.
Lastig…
Ik zou eerst proberen te minderen: alleen nog op vaste momenten en niet meer zelf actief de borst aanbieden. Op andere momenten wat anders te drinken aanbieden als hij er om vraagt.
Mijn oudste is dol op melk (koeienmelk trouwens), die biedt ik wat anders aan als ze erom vraagt en dat accepteert ze. Maar dat is uiteraard wel wat anders, want melk staat hier simpelweg niet in de koelkast en jouw borsten doe je uiteraard niet de deur uit.
Succes/sterkte!
Kun je iets met dit artikel op bv.com? Borstvoeding afbouwen-Praktische tips. Op de site van Borstvoedingorganisatie LLL is nog de volgende informatie te vinden: Stoppen met borstvoeding.
ik heb 11 maanden gevoed en ook zoveel per 24 uur.
ik ben zo ineens gestopt.
bij mezelf moest ik toen af en toe kolven.
mijn dochter was een flessen weigeraarster. dus die heeft de eerste dag niets gedronken, na deze eerste dag begon ze het te snappen en wilde ze wel de fles.
@fiep klophout wrote:
dat vraag ik me ook wel eens af, hoe kom je er weer vanaf :mrgreen:
bij zoon ging dat gewoon automatisch, maar dat zie ik bij dochter ook niet gebeuren.
Je zou kunnen proberen te minderen, afspreken (kan ze misschien wel beetje begrijpen) dat het alleen 'savonds /'s ochtends mag.
Of cold turkey, weekendje weg gaan of zo, zodat ze even geen keus heeft.
ze is een hij :mrgreen:
mijn oudste twee stopten allebei zelf bij 11,5 maand… ik hoopte dat manoël het niet zou doen, want ik wilde het jaar vol maken, maar nu denk ik wel eens, had hij dat toch maar gedaan… was een stuk makkelijker
maar goed net nu ik het voornemen heb om te stoppen blijkt hij bijna 40 graden koorts te hebben… dus ik ga dan maar even wachten tot hij beter is… en dan kijken of hij er iets van begrijpt als ik zeg dat het alleen nog 's avonds en 's ochtends mag… weet niet hoeveel een kind op deze leeftijd begrijpt? maar het is altijd het proberen waard.
heb ook al eens geprobeerd gewoon avond weg te gaan, maar hij huilt dan gerust paar uur achter elkaar net zolang tot ik weer thuis ben :? :?
Klavertje, ze begrijpen veel meer dan ze kunnen zeggen. Denk dat je best kunnen zeggen als hij bv wil dat hij mag drinken als hij naar bed gaat (of welk ander moment maar de volgende is)
Wat lastig dat hij zo mamaverslaafd is :hug:
@mereltje85 wrote:
Wat lastig dat hij zo mamaverslaafd is :hug:
Met alle respect voor de wens van de moeder om te willen stoppen met bv: het is volkomen normaal dat een dreumes de nabijheid van zijn moeder nog echt nodig heeft en regelmatig terugkeert naar de veilige en geborgen basis, mamma’s borst…
Vanuit dat oogpunt is het wellicht een optie om te bekijken welk voedingsmoment voor je zoontje geschikt zou zijn om eerst te laten vervallen, is er bijvoorbeeld een voedingsmoment waarbij hij meer is afgeleid of minder de tijd neemt om echt goed te drinken?
Voor nu in ieder geval beterschap voor je zoontje :hug:
Yvonne, ik ben met je eens dat die kleintjes je nog zo nodig hebben hoor, maar het is wel heel lastig als papa niet kan troosten als mama er eens niet is.
@mereltje85 wrote:
Klavertje, ze begrijpen veel meer dan ze kunnen zeggen. Denk dat je best kunnen zeggen als hij bv wil dat hij mag drinken als hij naar bed gaat (of welk ander moment maar de volgende is)
kind van vrienden is net iets ouder, en die hebben ook al een maandje of 2 de afspraak niet overdag te drinken. Ze vraagt er wel nog naar, maar begrijpt ook dat het niet mag.
Ik zou gewoon hem steeds wat anders aanbieden. Ik heb met Stijn t ook zo gedaan. Die was wel iets ouder maar ik denk dat jouw zoontje het wel zou snappen. Als hij vraagt oftie mag drinken bij jou zeg je: nee, niet bij mama maar je mag wel een sapje, of water of wat je dan ook te drinken wil aanbieden. En zelf niet meer actief de borst geven. Dat werkte bij mij het beste en toen was het uiteindelijk over. Duurde wel een tijdje. Ik heb hem niet ‘gedwongen’ van de borst gekregen maar het wel wat natuurlijker gestuurd zal maar zeggen. Toen hij 1,5 was dacht ik Ooooh ik kom er nooooit meer vanaf maar toen hij twee en een maand was laatste keer gevoed.
Ik ben rond die tijd op mijn verzoek verder gaan voeden.
Kon ten uitleggen alleen bij wakker worden en slapen gaan. Dat vond ik zelf nog prettig. En dat begreep Liv toen ook al vrij goed (vanavond als je naar bed gaat mag je weer)
Zelf met bijna 2,5 jr helemaal gestopt, maar blijft lastig hoor. Dochter vraagt er nog steeds om!
Succes, hopelijk gaat het zonder al te veel drama’s :hug:
@Yvonne Z. wrote:
Kun je iets met dit artikel op bv.com? Borstvoeding afbouwen-Praktische tips. Op de site van Borstvoedingorganisatie LLL is nog de volgende informatie te vinden: Stoppen met borstvoeding.
bedankt ik zal ze even doorlezen!
@mereltje85 wrote:
Yvonne, ik ben met je eens dat die kleintjes je nog zo nodig hebben hoor, maar het is wel heel lastig als papa niet kan troosten als mama er eens niet is.
precies dat… ik snap dat ze een ouder nodig hebben, maar manoël wil alleen mij (nou ja mijn borst) en dat is frustrerend ! ook voor mijn man.
ik zal als hij beter is even met hem praten :mrgreen: en dan iig overdag niet meer gaan geven en van de nachtvoedingen wil ik eigenlijk ook af, maar ik wil ook slapen
ik snap dat je het zat ben, was ik bij de tweede ook met 1 jaar. Ben toen ook gewoon ‘gestopt’. Niet meer aangeboden. Maar ze vroeg er ook niet meer om. Denk dat jij die vraag wel ga krijgen…
Ik zou de 7 voedingen afbouwen naar 3 of 4 en daarna na 2 en dan kijken of je dat fijn vind. misschien heb je bij die 2 voedingen wel een ander gevoel dan bij deze 7?
en zo niet, dan verder afbouwen… succes.
Met Manoël een gesprek gehad… gezegd dat de “tieta” nu na anderhalf jaar op is… zijn antwoord was duidelijk… ik kreeg een bak water over mij heen… whaha … geloof dat dat zijn manier was om duidelijk te maken dat hij het niet met me eens is
maar goed hij slaapt nu zonder gedronken te hebben… nu de nacht nog door en dan hoop ik dat we door het ergste heen zijn.
heb maar gekozen voor cold turkey stoppen, ben bang dat het anders nooit wat wordt… :roll:
En, hoe gaat het nu?
goed! vrijdagochtend voor het laatst gevoed! mn borsten werden wel heel hard enzo, kreeg ook koorts, maar heb een borstonsteking kunnen voorkomen! nu zitten er nog wat harde stukken in, maar dat zal wel langzaam wegtrekken!
manoël accepteert het opzich wel… maar de nachten zijn nog niet je van het! maar goed! dat komt vast nog!
eindelijk heb ik nu wat meer vrijheid, want nu krijgt mijn man manoël 's avonds ook stil …