Ik wil mama.... (na 9,5 maand opeens fles weigeren)

He Dames,



Tijd om wat advies in te winnen…



Sinds Anouk een maandje terug een medicijnenkuur heeft gekregen, weigert ze de fles. Ze heeft 2 weken lang, 3 keer per dag, medicijnen met een spuitje in haar mond gekregen. Ik heb alles geprobeerd voor ik besloot het in haar mond te spuiten, van een lepeltje, ergens doorheen geroerd, enz, maar Anouk is niet gek, en weigerde het mooi… Dat werd zo erg dat ze niks meer wilde eten, dus besloten we de medicijnen los te geven, zodat de associatie tussen eten en medicijnen verdween en ze na een paar dagen weer durfde te eten. Maar nu is ze dus bang voor de fles… En voor haar tandenborstel :? Misschien is het toeval, maar ik heb het idee dat het wel met die medicijnen te maken heeft, dat ze er nu een hekel aan heeft als er iets in haar mond gedaan wordt. Eten gaat goed, ze krijgt het meeste in stukken, en na een paar dagen argwanend naar de lepel gekeken te hebben, gaat yoghurt er ook weer goed in. Maar die tandenborstel en de fles, dat blijft drama.

Voorheen dronk ze prima uit de fles, sterker nog, door een slechte start had ik haar, na mamamelk via vingervoeden, eerder aan de fles dan aan de borst (bedankt nog voor dat briljante advies, medewerkers van het ZH :wall: ) Nu is het dik drama. Ze wordt echt helemaal panisch. De ene keer al als ze de fles ziet, de andere keer hapt ze in een reflex, maar na enkele slokken raakt ze dan alsnog in paniek. We hebben al vanalles geprobeerd:


  • Vers gekolfde melk gegeven, want misschien was de melk uit de vriezer niet lekker
  • Melk in een tuitbeker doen en die aanbieden
  • De fles in haar handen geven, terwijl ze op schoot zit (dan gaat ze op de speen bijten, en als we willen helpen naar achteren te kantelen met haar hoofd, zodat de melk in de speen komt, raakt ze in paniek)
  • De fles na de eerste borst geven, als de eerste dorst weg is
  • De fles door anderen laten geven, zodat ze mama niet ziet en ruikt en liever de borst wil
  • De fles geven als ze heel moe en dus rustig is, of juist als ze net wakker is (en dus niet (te) moe)
  • Een nieuwe speen op de fles, voor het geval de oude niet lekker meer doorloopt, of gek smaakt door de vaatwasser
  • De fles in haar handen geven als ze speelt, op haar rug, zodat ze hem zelf in haar mond kan doen (doet ze ook, dan gaat ze liggen kauwen, soms op speen, soms op handvat, terwijl de melk over haar shirt loopt)
  • De melk op allerlei locaties aanbieden, in de huiskamer, haar kamer, grote bed, enz



    Ik vergeet vast de helft, mijn geschudde hersentjes (auto-ongeluk) werken niet optimaal…



    Anouk drinkt nu dus alleen nog maar bij mama. Hardstikke goed voor mijn ego :inlove: , maar we willen haar erg graag weer aan die fles laten wennen, want zo kan ik geen 3 uur meer ergens heen. Niet dat ik megavaak weg ben, ik ben bijna 24/7 in de buurt van mijn moppie, maar af en toe even tijd voor jezelf moet kunnen… Ik ben door de laatste periode met tegenslag (zie linkje in onderschrift) echt even toe aan een dagje pauze, lekker in bed liggen of naar de sauna ofzo, maar ik kan niet, want Anouk drinkt niet dan. Geen druppel…



    Wie heeft er tips of een idee hierover? Ik ben even ten einde raad…



    Ps, ik hoop dat mijn verhaal niet te warrig is geworden, door de whiplash en hersenschudding heb ik wat probleempjes met concentreren enzo… :shifty:

Smile… Ik heb geen goed en werkend advies voor je… Wel een dikke :hug: die ik je wil geven…



Misschien is het wel goed om even “flessenrust” te nemen… Even de fles niet aanbieden… Heel lastig voor jou, juist nu jij een btje tijd en rust nodig hebt, maar denk dat Anouk jou nu ook heel hard nodig heeft en de stress (waarom drink je nou niet uit de fles??) ook aanvoelt… Voor haar zal het ook niet niets zijn wat er allemaal is gebeurd… Misschien wil ze over een paar dagen wel weer?? Dan kijk je er zelf misschien ook met wat minder stress tegenaan en pakt ze de fles wel in 1x weer…

Enneeee… Als je even tijd voor jezelf wilt… Yoghurt en fruit zit ook veel vocht in… Dat wil ze wel toch?? Misschien kan ze dan ipv een bv een btje yoghurt krijgen??



Hele dikke :hug: en sterkte!



Krys

Op deze leeftijd hoef je niet meer om de 3 uur te voeden hoor. Laat iemand haar wat fruit tussendoor geven als jij weg wilt. Mijn dochter kreeg op deze leefijd nog maar 2 x borstvoeding op een dag en 1 fles. Voor de rest groente en fruit.

Bedankt Krystle!!



Ja, in yoghurt zit inderdaad ook vocht, dus als het niet om dagen gaat, maar om maximaal een dagje, kan dat misschien best, als ze de vlak voor vertrek en direkt na thuiskomst (nog) even gevoed wordt. Bedankt voor de tip!



Die flessenpauze hebben we na het ongeluk gedaan, de afgelopen dagen hebben we de fles niet aangeboden, ze had genoeg aan haar hoofd… Maar nu zijn we er weer mee begonnen, en ze raakt nog net zo in paniek als vorige week. Voor het ongeluk waren we al 3 weekjes aan het oefenen, de ene dag meer dan de andere, en zonder resultaat, en nu komen we dus nog niet verder. Ik dram niet door als ze begint te huilen, maar als ik elke keer stop zodra ze huilt, kom ik geen steek verder natuurlijk. En ik wil haar ook niet het idee geven dat als ze maar piept, ze haar zin (dus boobie) krijgt… Hetzelfde geldt trouwens voor de tandenborstel. Dat ding zorgt sinds de medicatie voor grote paniek. Ik wil haar niet overstuur maken, maar nu worden haar tandjes dus al weken niet gepoetst (ik probeer het wel (bijna) elke avond weer even voorzichtig, laat haar ook met de borstel spelen, zodat hij minder eng is voor haar) Zelf stopt ze wel de fles en tandenborstel in haar mond, maarja, het lukt haar niet om zelfstandig te drinken of poetsen, en zodra ik wil helpen (hoofdje naar achteren, zodat speen zich vult met melk, of tandenborstel beetpakken om te helpen poetsen), raakt ze in paniek…



Omdat wij kaartjes hebben gekocht voor een jaarlijks evenement, wil ik Anouk binnenkort echt even bij familie kunnen laten logeren. Vorig jaar heb ik mijn kaartjes moeten verkopen, omdat ik volledige bedrust had toen, en deze kaarten heb ik al een jaar in huis, dus ik zou erg balen als we niet kunnen gaan… Anouk gaat voor hoor, dus wat niet kan, dat kan niet, maar na 2 jaar lang pech en doorbikkelen, kan ik dit avondje echt even gebruiken! Maargoed, wat jij al zegt, misschien kan het voor een keertje opgelost worden met een schaaltje yoghurt en wat extra fruit overdag.



Pfffff, vlak na Anouk’s geboorte hoorde ik al herhaaldelijk dat ik mijn handen vol zou krijgen aan haar, dat het een dametje met pit en een eigen willetje is. Nou, dat merk ik :lol: Onze prinses :inlove:

Natalinde, we zaten gelijk te tikken :slight_smile:

Ik weet dat ze niet elke 3 uur hoeft te drinken, maar ik voed op verzoek, en dat komt bij Anouk neer op 4 voedingen per dag. Tussen 2 voedingen zit gemiddeld 4 uur en de nachten slaapt ze normaliter door (19-7) Behalve tijdens sprongen/problemen (ziekte, ongeluk gehad), dan wil ze 's nachts ook nog wel eens drinken (of alleen mamatijd :wink: )

Als Anouk dus om 11 uur drinkt, en al met al (schone broek, even geinen na de voeding, enz) misschien 11.30 klaar is, moet ik om 15 weer bij haar terug zijn, heb ik dus met veel rennen en vliegen ruim 3 uurtjes voor mezelf, zo kwam ik op dat getal :slight_smile:

Dat fruit is een prima oplossing voor eventjes, maar door een hele berg ellende de laatste tijd hoop ik op den duur echt wat langer pauze te kunnen nemen, bijvoorbeeld een heel weekend, en dan kan ik Anouk toch niet een heel weekend lang op fruit en yoghurt (en brood en warme prak) laten leven? Ze moet toch wel WAT mamamelk binnenkrijgen, het gaat toch ook om de voedingsstoffen, niet alleen om het vocht? Voor een korte pauze binnenkort zie ik extra fruit en yoghurt dus als een prima oplossing, maar ik wil haar toch echt terug aan die fles, omdat ik de borstvoeding nog een poos vol hoop te houden, maar dat alleen maar red als ik ook af en toe even tijd kan maken voor mezelf…

En zoals van de week na dat ongeluk. We zijn aangereden en ik had nog net de heldere geest mijn moeder te bellen, voor de ambulance arriveerde en ik weggereden werd. Zij nam Anouk na enkele uren ZH mee naar huis, waar Anouk duidelijk om melk vroeg (specifiek, duidelijk herkenbaar moppertje), maar het niet uit de fles dronk… Niet dat ik hoop dat er ooit nog zo’n situatie komt, maar voor dit soort momenten, of als ik ziek ben, of ooit eens ga stoppen met de BV (jaja, ook dat moment gaat eens komen :wink: ) of wat dan ook, zou het toch fijn zijn als ze die fles weer gaat accepteren…



Als ik mijn hele verhaal zelf teruglees, kan ik het volgens mij als volgt samenvatten: Sinds het gedwongen medicijnen moeten slikken, wil Anouk de regie wb wat er haar mond ingaat. Zelf eten (Rapley), of van de lepel happen (wanneer zij wil, in haar tempo), of met de fles/tandenborstel spelen is prima, ermee geholpen worden, en dus de controle kwijt zijn, zorgt voor paniek…



Wat trouwens van de gekke is…: Ik heb mijn beslissing om borstvoeding te geven bij deze leeftijd deze week al twee keer moeten verdedigen. Deze personen vonden het beide sowieso raar om een kind dat al zo oud is nog te voeden… En zeker met mijn gezondheid en pech de laatste tijd, vonden ze dat ik de BV dan maar op moet geven, zodat ik ook eens bij kan komen… Ten eerste heb ik dan juist een probleem, want ook kunstvoeding moet dan met een fles gegeven worden. Ten tweede vertik ik het om de BV op te geven voor een dagje/weekendje rust, daarna kan ik er juist weer met volle moed tegenaan… Doe ik zo mijn best, kan ik het nog gaan verdedigen ook :doh:

Hi Smiley,



Ik weet niet of je al eens contact hebt gehad met een lactatiekundige, maar misschien zou je daar eens om raad kunnen vragen?



Zo weet ik dat er verschillende borstvoedingshulpmiddelen bestaan. Normaal gesproken worden deze gebruikt in een poging een kind dat niet uit de borst kan/wil drinken terug te krijgen aan de borst, maar bij sommige middelen kan het (volgens mij) ook andersom. Je zou bv eens kunnen informeren naar een soort kunstborst (weet de naam niet meer). Dat is een soort fles, maar dan in de vorm van een borst. Weet ook niet hoe het drinken eruit precies werkt, maar zou je moeten navragen. Is geloof ik van Medela, zal straks anders ff googlen…

Of een fingerfeeder zou misschien ook een tijdelijke oplossing zijn…



Of misschien wil ze wel uit een rietje drinken? Mika is met bijna 11 maanden begonnen met uit een rietje drinken. Eerst probeerden we het uit een beker, met zo’n lang, dik rietje, maar dat ging niet (meneer snapte natuurlijk niet dat hij moest zuigen om er wat uit te krijgen :mrgreen: ). Toen kreeg ik de tip van zuslief (4 kinderen, dus plenty ervaring :wink: ) om een pakje drinken te nemen, met zo’n klein rietje. Je kan dan in het begin het drinken een beetje omhoog duwen en via het rietje in het mondje ‘spuiten’. Na één keertje voorzichtig knijpen, had meneer het gelijk door :thumbup: en sindsdien wil hij alléén nog maar uit een rietje drinken (maakt nu niet meer uit hoe dik/lang)!

Misschien kan je dat eens proberen? Desnoods de eerste keer/keren wat aanknoeien en moedermelk in een leeg pakje doen, als je nog geen ‘pakjesdrinken’ wil geven?



groetjes Loïs

Loïs, bedankt voor je reactie!!

Wat een goede tip van die pakjes!! :thumbup: We hebben hier al aangemodderd met rietjes, maar ze snapt er geen bal van. Aan de borst moet ze immers niet zuigen, maar ‘kneden’, dus ze begint dat rietje ook te kneden met haar mond. Maar meeknijpen lijkt me een goed idee. Ik vind haar ondertussen ook al oud genoeg om soms wat (aangelengd) vruchtensap te drinken, dus dat is dan meteen twee vliegen in één klap. We gaan het meteen proberen :smiley:



Vingervoeden heb ik ook overwogen, maar dat gaat denk ik niet werken, omdat ze die medicijnen ook met een spuitje in haar mond kreeg, zo is de afkeer ontstaan. Een LK bellen kan inderdaad ook, ik heb besloten dat te gaan doen als we er niet uitkomen binnenkort, maar ik wil het eerst even samen proberen.



Ik heb er trouwens ook al meer rust in als ze dan maar een keertje een borstvoeding minder krijgt als de fles/rietje niet werkt. Ze is al bijna 10 maanden, en haar vocht haalt ze evengoed wel, dmv yoghurt en fruit. Als ze dan eens in de twee weekjes een (half) dagje van huis weg is, dan zal het niet zo’n ramp zijn als ze een voeding (of 2) mist. Mocht ze een heel weekendje uit logeren gaan is dat weer wat anders, maar dat gaat de komende tijd niet gebeuren. Misschien ergens tegen haar eerste verjaardag weer eens, en dan zijn we al een heel eind verder, wie weet hoe goed het drinken dan alweer gaat.



Nogmaals bedankt!

En Smiley…



Hoe gaat het met drinken…? erg nieuwsgierig ben :slight_smile:

Hoihoi,



Ehm… Niet :angel: Tenminste, niet van een andere ‘bron’ dan mama.

Ik heb de rietjestip opgevolgd, met succes, binnen een paar uur snapte Anouk het systeem. Ondertussen drinkt ze ook uit haar antilek-rietjesbeker en mag ik haar ook helpen met leren drinken uit een gewone beker. Dat gaat dus allemaal prima, zolang er geen mamamelk in zit :think: Gek kind, als ze een slok proeft, weigert ze meteen en gaat ze miepen. En dat was nu juist het hele punt, dat ze mamamelk moet kunnen drinken tijdens de sporadische oppasdagen…

We hebben er niet te lang in doorgedramd, want ze ging met een rietjesbeker met melk al dezelfde kant op als met de fles melk. Ze kreeg een afkeer van het rietje en weigerde ook als er water in de beker zat. Omdat ik niet wil dat ze elke vorm van drinken weigert, ben ik gestopt met proberen. Ze moet toch uit een (rietjes-)beker kunnen drinken, ik ga haar echt niet voeden tot haar 16e ofzo :wink:

Voor de oppasmomenten heb ik nu ontdekt dat Brinta prima mengt met mamamelk. Ze krijgt dan dus een bord pap ipv een fles melk, zo krijgt ze toch haar mamamelk binnen. Een heel weekend weg kan zo dus even niet, want ze kan geen 4 borden pap per dag eten, maar dat is dan nog maar even geduld hebben… Ze wordt steeds ouder en binnenkort zal het zo’n ramp niet zijn als ze eens een dagje wat minder mamamelk krijgt en desnoods wat andere zuivel krijgt die dag (yoghurt smult ze van). Uiteraard zal ik dan thuis evengoed kolven, om de produktie niet te laten kelderen.

Ik heb me bij deze situatie neergelegd. Mevrouw de prinses heeft een duidelijke eigen wil… Zo ook hierin, dat blijkt wel :lol:

Hé, maar Anouk is nu toch al 10 maanden? Volgens mij hoeven ze dan in principe ‘nog maar’ een halve liter melk per dag binnen te krijgen.



Ik heb Mika lang nog 3x per dag gevoed, vooral om te zorgen dat ik voldoende melk zou houden tot aan de OP (gehemeltespleet). Met 10 maanden is Mika uiteindelijk geopereerd en toen ben ik na een paar dagen gelijk overgestapt op 1x voeden per dag. 's Ochtends kreeg hij een fles pap met mamamelk, 's middags bv en 's avonds yoghurt. Met 10,5 maanden, toonde hij eigenlijk helemaal geen interesse meer in de borst en ben ik gestopt met de bv. Hij kreeg toen 's ochtends en 's middags opvolgmelk (wilde daar eigenlijk niet aan beginnen, maar wilde toch ook nog geen koemelk geven) - met een rietje :wink: - en 's avonds nog wat yoghurt.



Zou zoiets ook geen idee zijn voor jullie? Bijv. 's ochtends mamamelk of opvolgmelk (als jij er niet bent) en 's middags ook en dan 's avonds yoghurt. Jij zou dan alleen wel moeten kolven als je er niet bent…

Lief dat je meedenkt!!



Inderdaad, ze hoeft geen sloten melk per dag meer :wink: Ze krijgt echter BV op verzoek, wat bij haar momenteel neerkomt op 4 keer daags een beetje. Ze heeft op dit moment een eigen schemaatje gemaakt, 7, 11, 15 en 19 uur, wat ze netjes volgt, mits ze niet even regelt of ziek is.

Opvolgmelk vind ik niet nodig om te geven als ik ook voldoende mamamelk heb. Uiteraard is het een oplossing in noodgevallen, maar dat is dit niet, het gaat mij om momenten dat ze uit logeren gaat, voor haar plezier en mijn rust, dat is dus niet echt een noodgeval, dus zoek (nouja, zocht) ik naar andere manieren om het op te lossen.

Omdat ze inderdaad niet zoveel melk nodig heeft per dag, is het probleem al snel opgelost als ze maar een deel van de dag weg is. Ze krijgt dan een keertje een flink bord pap, en op het moment dat we elkaar zien die dag, mag en kan ze tanken. Ondertussen heb ik dit al twee keer zo gedaan voor een middagje en avondje, en het ging prima. Ze zeurt bij de ‘oppas’ (oma, tante) niet om melk, en krijgt toch de hoeveelheden wel binnen.

Het enige wat nu dus nog niet kan, is haar een heel weekend uit logeren brengen, wat wel de bedoeling is geweest. Dan zou ze 2,5 dag alleen maar melk in papvorm kunnen krijgen, en omdat ze echt geen 500 cc melk met behoorlijke hoeveelheden brinta erdoor gaat eten op een dag (dat maakt wel zo’n 700 gram pap…), zal ze in dat geval die dagen te weinig mamamelk krijgen. Daarom wacht ik dus met een heel weekendje uit logeren maar tot ze nog ietsje ouder is, en ze (een deel) van de mamamelk voor een keertje kan vervangen door een schaal yoghurt. Daar vind ik het nu nog te vroeg voor, net als jij toen vond.

Of ze opvolgmelk zou accepteren uit een beker weet ik niet, ze heeft het nog nooit gehad. Ik heb dus besloten de weekendjes uit te stellen, dan hoef ik haar niet nu nog even snel opvolgmelk te leren drinken, als ze over 1,5 maand mag leren af en toe eens een glas koemelk of yoghurt te drinken/eten. Die paar weekjes kan ik nog wel wachten :wink:

Ik had ook zo m’n bedenken of Mika opvolgmelk überhaupt wel zou lusten, maar het ging erin als pap :drool: :mrgreen: . Hij heeft van zo’n 10,5 maand tot 14 maanden opvolgmelk gehad, pas daarna heb ik kunnen overstappen op gewone melk. Jaja, meneer vond de warme opvolg melk zo lekker bij z’n boterhammetje 's ochtends, dat hij eerst niet eens iets anders accepteerde! 8)

Eigenlijk pas sinds een week of 3 vindt hij het ook in orde om 's ochtends aanmaaklimonade te krijgen.

's Middags krijgt hij sinds kort karnemelk. Blijkt hij heel lekker te vinden (lekkerder dan ‘gewone’ melk) en is eigenlijk ook beter voor kleine kinderen.



Mijn ouders wonen te ver weg voor Mika om te logeren en tot voor kort woonden we nog bij m’n schoonouders in huis (wel eigen appartementje), dus is het thema ‘logeren’ bij ons helemaal nog niet aan de orde geweest. Heb dus eigenlijk ook nooit te hoeven piekeren hoe ik zo’n situatie zou oplossen ivm bv…



Kan dus verder ook alleen maar zeggen: doe waar JIJ je goed bij voelt!

En als jij ècht nog heel graag op verzoek bv wil blijven geven, dan ga je daar toch gewoon nog ff lekker mee door! Anouk zal het echt niet uitmaken nog een paar weekjes niet te gaan logeren en jij hebt al 10 maanden zo met haar uitgehouden, dus trek jij die paar weekjes extra dan ook nog wel, toch…? :wink:



Oh ja, yoghurt verdragen kinderen al veel eerder dan koemelk. Mika heeft vanaf ca 9,5 maand 's avonds yoghurt gekregen. Eerst niet elke avond en maar een klein beetje (1/4 bekertje), maar met ca 10,5 maand dronk (yoghurt is bij ons extreem dun, meer richting ‘drinkyoghurt’ :slight_smile: ) hij elke avond na z’n eten nog een half bekertje yogurt!

Ah, karnemelk is wel een goede, die onthou ik :smiley:



Anouk heeft in het verleden al middagjes en een enkel nachtje bij familie doorgebracht. Dat ging altijd probleemloos, ze dronk mamamelk op verzoek, ook bij een ander uit de fles. Melkmoppertje wordt beantwoord met melk, door mij, of door de oppas :wink: Toen ik dit topic opende, was er een hele hoop gebeurd, waardoor ik toe was aan een dagje voor mezelf. Maar juist door alle dingen die gebeurd waren, dronk Anouk opeens niet meer uit de fles…

Na die tijd is er ook nog het een en ander gebeurd (ZIE HIER), en kan ik die rust nog harder gebruiken dan toen. Maar we hebben ondertussen dus ook een oplossing gevonden voor af en toe een dagdeeltje. Het weekendje dat toendertijd gepland stond, is komen te vervallen, omdat we toen de paptruuk nog niet hadden en ze echt niks dronk. Nu is er voorlopig helemaal geen sprake meer van een weekendje, hooguit dus af en toe nog voor een middagje, dus ik hoef mijn hoofd er niet meer over te breken. De eerste keer dat een weekend weer opnieuw aan de orde kan zijn, is Anouk al jarig geweest, en zijn we al weer veel verder.



Nog even grappig om te melden trouwens: Schrijf ik net dat Anouk haar eigen schema heeft bepaald en om 7, 11, 15 en 19 uur wil drinken, veranderd ze dat vandaag :lol: Ze is al een weekje (of 2) aan het rotzooien met haar slaapjes en lijkt daar nu een nieuw schema gevonden te hebben, en vandaag laat ze zomaar opeens een voeding vallen… Het is 14.30, en ze heeft pas 2 keer gedronken, waarvan de laatste keer nu net. Ik ben benieuwd of ze nu ook op 3 keer over wil. We zullen zien :wink:

Hi Smiley,



computer/internet doet de laatste tijd niet wat ik wil :x , dus sorry voor m’n late reactie…



Heb je andere berichtje gelezen. Jeetje zeg, 't heeft je ècht allemaal niet meegezeten! :hug:



Maar toch nog eventjes volhouden, hoor, voor Anouk! :thumbup:

En daarna héééérlijk genieten van je wel verdiende rust (nou ja, af en toe eens een weekendje dan :wink: … ! :hug: