Noud gaat sinds vorige week donderdag naar school. De eerste dag was alles helemaal geweldig, hij kwam dolenthousiast thuis. Vrijdag was hij een dagje vrij en sinds zondagnacht is het helemaal mis… Huilen, 's nachts vreselijk spoken, zijn hele trui opeten enz…Nu werk ik zelf op een basisschool en weet dat het erbij kan horen, maar nu het over mijn eigen kind gaat merk ik pas wat een impact het heeft. En hoeveel zorgen je je kan maken… Vannacht heeft hij van 1 tot half 4 liggen huilen, hij zegt dat hij buikpijn heeft. Gistermiddag heeft hij ook een beetje overgegeven dus het kan ook buikgriep zijn. Nu is hij heel moe en wil niet naar school. Ik denk dat ik hem vandaag maar thuis houd, hij is zooo moe… Maar helemaal lekker zit me dat ook weer niet… Ik wil niet dat hij nu denkt dat hij zomaar thuis mag blijven als hij gaat zeuren…
Wat is jullie ervaring met de eerste schoolweken?
Gelukkig heb ik dit nooit meegemaakt,dus ik kan je geen tips geven.
Sterkte ermee want het lijkt me verschrikkelijk,ook voor je zoontje
hoeveel dagen gaat hij, meteen voor het “volle pond” of ben je van plan hem 's middags bijv. thuis te houden (weet niet wat daar de schooltijden zijn)
Ik ken wel meer van die kindjes, en ze zijn dan echt wel zielig hoor. Ik zou alles er om heen gewoon heel rustig houden, geen activiteiten plannen na schooltijd, gewoon ontspannen dingen doen thuis, kalm aan.
Heeft hij volgende week ook vakantie?
hij is nu maandag de hele dag geweest en dinsdag ook. Vandaag is hij thuis en morgen wil ik hem alleen de ochtend laten gaan, vrijdag hebben ze ook alleen de ochtend. Daarna is hij ma, di en woe vrij en moet hij donderdag en vrijdag weer naar school. Ik heb het idee dat hij de activiteiten heel erg leuk vind, maar dat hij nog niemand heeft waar hij zich veilig bij voelt. Noud heeft heel erg behoefte aan een veilig plekje en op het kdv had hij 2 superjuffen die altijd heel erg lief voor hem waren en hem veel knuffelde enzo. Deze juf is vast heel professioneel en bekwaam, maar het is geen knuffeljuf…
probeer hen gewoon te laten gaan,is vaak ook heel erg wennen.is natuurlijk ook best heftig voor zo’n mannetje.
houd er verder wel rekening mee dat buikgriep op dit moment heel erg heerst,dus als jou indruk is dat hij echt ziek is gewoon thuishouden.en na de pasen nieuwe start maken,begint hij in die tussen tijd van wanneer moet ik weer naar school.maak dan bv kalender welke dagen wel 1 of 2x zodat het voor hem duidelijk is,sommige kinderen hebben dit meer nodig als andere duidelijkheid.
hij heeft ook de leeftijd dat je uit kunt leggen dat hij als hij echt ziek is thuis mag blijven,maar dat hij daar niet over moet jokken.omdat je hem anders niet meer kunt geloven als het welk echt is
succes
marit
mijn nichtje is nu net 4jr en gaat ook voor het eerst naar school.
wat jij beschrijft komt erg overeen met mijn nichtje.
die had ook buikpijn en heeft overgegeven. ze geeft zelf wel aan dat ze school niet leuk vind en op het “boemeltje” wilt blijven (=psz).
ook zei slaapt niet en als ze al slaapt is het niet in haar eigen bed maar bij haar ouders.
ik hoop dat het een fase is en snel weer overgaat als ze eenmaal helemaal gewend zijn aan al dat nieuwe.
het geeft een behoorlijke inpact op die kleintjes zoveel veranderingen en nieuwe prikkels wat ze allemaal moeten gaan verwerken.
sterkte!
:hug:
En hij heeft dus ook buikgriep… vandaag niet naar school geweest en 3x gespuugd en krom gelegen van de buikpijn. Hij ligt hier nu op de bank te slapen . Maar hij blijft ook zeggen dat hij niet meer naar school wil.Morgen gaan ze paaseieren zoeken met zijn klas, daar had hij eigenlijk wel zin in maar nu hij echt ziek is houd ik hem misschien maar tot na de pasen thuis!
@mamaartje wrote:
En hij heeft dus ook buikgriep… vandaag niet naar school geweest en 3x gespuugd en krom gelegen van de buikpijn. Hij ligt hier nu op de bank te slapen. Maar hij blijft ook zeggen dat hij niet meer naar school wil.Morgen gaan ze paaseieren zoeken met zijn klas, daar had hij eigenlijk wel zin in maar nu hij echt ziek is houd ik hem misschien maar tot na de pasen thuis!
als hij nu ziek is kun je hem beter na pasen opnieuw laten starten,als hij het al moeilijk vind naar school te gaan kun je hem beter eererst goed op laten knappen voordat hij weer gaat.dan zal hij ook in een rustigere periode starten zonder extra activiteiten,kan hij eerst aan het gewone school ritme wennen.
succes
marit
Mijn dochtertje is half febr. 4 geworden en zit nu sinds een klein maandje op school. Bij haar verloopt het allemaal nog heel soepel. Ze vind school helemaal geweldig. Wil al met klasgenootjes afspreken en is zelfs al naar een verjaardags feestje geweest.
Bij de andere kinderen zag ik de terug val ook altijd pas na een paar maanden . En dan niet een terug val in die zin dat ze school niet meer leuk vonden. Maar dat ze naar een dagje superlief en superbraaf geweest te zijn op school thuis de behoefte hadden om eens exra de kont tegen de krib te gooien. Maar ook dat was van voorbijgande aard.
Maar bij noud het die buikgriep duidelijk parten gespeeld. Ik zou hem daar inderdaad eerst maar heel goed van laten bekomen. En dan strakjes een verse start maken.
kun je hem na pasen niet tijdelijk halve dagen laten gaan.
mijn nichtje gaat nu ook tijdelijk halve dagen omdat ze het echt niet naar haar zin heeft en alleen maar terug trekt en huilt.
en daarna kun je het weer langzaam gaan opbouwen.
beterschap!! :hug:
En hoe gaat het nu?
lief dat je het vraagt :-* het gaat gelukkig heeeel veel beter. Vandaag had hij na ruim 2 weken vakantie wel weer eventjes moeite, maar het viel niets tegen. Noud is nu eenmaal een kind dat moeite heeft met veranderingen, maar ik heb het idee dat zijn juf hem al goed in de gaten heeft. Ze heeft hem nu naast een echte 'hulp-juf" gezet die hem gewoon de hele dag op sleeptouw neemt, dat heeft mijn mannetje dus echt nodig. In een kort gesprekje 's ochtends zei zijn juf ook dat hij opp cognitief gebied helemaal geen problemen heeft, maar dat hij alles gewoon nog heel erg spannend vind. En zijn tempo is nog erg laag, dat herken ik wel heel erg. Noud weet alle namen van alle kinderen, kan vertellen wie welke beker en broodtrommel heeft en wie wat gedaan heeft… Dus zijn concentratie ligt bij heeeel andere dingen dan waar het zou moeten liggen.
Achteraf is hij die eerste week ook gewoon echt ziek geweest :oops: :oops: