Heb even een gekke vraag, maar het houdt me bezig.
Het kán zo zijn, dat je bij je eerste echo niets ziet. Of bijv een vruchtje wat gestopt is met groeien. Vaak moeten mensen gecurreteerd worden omdat het niet zelf afkomt.
Maar hoe ging dat dan in de tijd (nog niet zo vreselijk lang geleden) dat er geen termijnecho’s bestonden???
Want hoe wist je dat dan, dat er iets niet goed was, als het niet zelf afkwam?
snappen jullie wat ik bedoel?
Uiteindelijk komt het altijd vanzelf af denk ik, je lichaam stoot dat af maar dat ging dan misschien met meer pijn gepaard en je werd er misschien zelfs ziek van (denk ik).
Ik heb helaas een missed abortion gehad, morgen moet ik gecurreteerd worden. Anders was ik morgen 13 weken geweest, met 8 weken is het gestopt met groeien.
Wat mezelf betreft kan ik zeggen dat ik vrijwel geen zwangerschapskwalen meer heb en mijn buik groeit helemaal niet meer. Tot een week of 10 zag je bijna dagelijks verschil en ik had een behoorlijke buik, nu is hij inmiddels alweer redelijk gekrompen. Ik heb geen buikpijn gehad en ook geen drup bloedverlies, mijn lichaam stoot het op de een of andere manier niet af. Dus ik denk dat je het het eerst merkt aan je kwaaltjes en dat je niet meer/minder groeit. Op een gegeven moment zal dat toch opvallen. En uiteindelijk stoot je lichaam het wel af, neem ik aan.
Mag ik er dan ook vraagje tussendoor gooien,
Wat is het verschil tussen een missed abortion en een miskraam?
Of is het allebei precies hetzelfde.
Bij een missed abortion wordt het niet afgestoten door je lichaam en zie je op de echo pas dat het kindje niet is gegroeid en er geen hartje meer is. Een curretage is dan nodig om het weg te halen. Een miskraam begint met bloedverlies en dan wordt het wel afgestoten. Maar de term miskraam wordt ook wel in het algemeen gebruikt voor als het fout is gegaan.
Wij hadden de eerste echo met 7w6d en die was helemaal perfect. Het kindje lag precies op schema qua groei en het hartje klopte luid en duidelijk, geen vreemde dingen te bekennen. Met de 2e echo met 10w6d bleek dat het kindje met precies 8 weken of 8w1d was gestopt met groeien en het hartje klopte ook niet meer. Ik liep er dus al 3 weken mee rond, terwijl het helemaal fout zat. En nu nog steeds… Vandaar morgen de curretage.
ma dan is het vruchtje niet uit zichzelf afgestoten, het zit er dan dus nog. Bij een mk verlies je uit jezelf het vruchtje.
@Jippie wrote:
Bij een missed abortion wordt het niet afgestoten door je lichaam en zie je op de echo pas dat het kindje niet is gegroeid en er geen hartje meer is. Een curretage is dan nodig om het weg te halen. Een miskraam begint met bloedverlies en dan wordt het wel afgestoten. Maar de term miskraam wordt ook wel in het algemeen gebruikt voor als het fout is gegaan.
Wij hadden de eerste echo met 7w6d en die was helemaal perfect. Het kindje lag precies op schema qua groei en het hartje klopte luid en duidelijk, geen vreemde dingen te bekennen. Met de 2e echo met 10w6d bleek dat het kindje met precies 8 weken of 8w1d was gestopt met groeien en het hartje klopte ook niet meer. Ik liep er dus al 3 weken mee rond, terwijl het helemaal fout zat. En nu nog steeds… Vandaar morgen de curretage.
Oh wat naar meid, veel sterkte morgen :hug:
Bedankt voor de uitleg trouwens :-*
@Jippie wrote:
Wat vreselijk .
Heb precies hetzelfde meegemaakt, zelfde termijnen zelfs, alleen kwamen we er met 12 weken achter. Maar ook inderdaad minder misselijk met 11 weken en buik die leek te zakken.
Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen morgen :hug:
jippie en kittycat, wat vreselijk voor jullie zeg, veel sterkte morgen Jippie :-*
Bedankt, meiden! Lief dat jullie zo meeleven! :-*
Daar komt ook de 12 wkn termijn vandaan.
Vroeger toen er nog geen echo’s waren, kregen de meesten vrouwen een miskraam rond de 12 a 13 wkn.
Vaak was het al veel vroeger mis gegaan maar het lichaam kan het nog lang vasthouden.
Vandaar dat er vroeger werd verteld dat het beter was om niets te zeggen tot je over de 12 wkn grens heen bent (geeft uiteraard nog steeds geen garantie helaas)
Tegenwoordig met alle vroegtijdige echo’s is de regel niet echt meer van toepassing, maar op de een of andere manier houden we ons er toch nog steeds aan vast.
Zo vraag ik me weleens af hoe dat vroeger met bevallen ging.
Ik heb nu 2 prima bevallingen gehad, maar ik weet zeker dat als ik de eerste bevalling 100 jaar geleden had moeten doen ik een groot probleem had gehad.
Joseetje, dat hebben wij ons inderdaad ook afgevraagd.
We waren op kraamvisite bij vrienden van ons en kwamen tot de conclusie dat als we 100 jaar geleden geleefd hadden, onze mannen samen een biertje konden drinken want vrouwen en/of kinderen hadden het waarschijnlijk niet gered (3x spoedKS…)
Best bizar eigenlijk…
Jippie en Kittycat…hele veel sterkte :hug:
Ach Jippie, meid, wat erg voor jullie! Heel veel sterkte! :kaars: :hug:
En kittycat, jij ook joh! :kaars: :hug:
Dames, bedankt voor de reacties…jullie zien wel dat ik me niet druk maak hè… :liar: