Ik snap niets van die ovulatietesten

Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met de volgende vraag. Als de eisprong geweest is kan je dan alsnog een héééél licht streepje zien? En hoe lang blijft een dikke rode streep te zien (die aangeeft dat er een eisprong opkomst is)? kan het bijvoorbeeld zijn dat je 's avonds test en een héééél lichtje streepje ziet, terwijl er bijvoorbeeld 's ochtends een eisprong was (die je niet getest had)?

Ik ga normaal af op het cervixslijm. Maar soms kom ik geen wijs meer uit al dat geslijm als er sperma bij zit… :?

Graag jullie ervaringen!

Welke testen gebruik je?

Ik had bijna altijd twee positieve dagen, maar de strepen moeten volgens mij bij alle testen net zo donker, of donkerder zijn dan de controlestreep. Het werkt dus een beetje anders dan zwangerschapstesten, waarbij een teststreep wil zeggen dat je zwanger bent.

Over het algemeen is het dus zo dat bij ovulatietests altijd een streepje komt, maar je moet dus vergelijken met de controlestreep.

Wanneer was volgens jou zelf je eisprong? Die testen geven namelijk ook een positieve uitslag als je zwanger bent.

Als je een korte LH piek hebt, dan zou het inderdaad kunnen zijn dat je je eisprong mist met 1 x per dag testen. Dus theoretisch kan het zijn dat je 's avonds geen positieve ovulatietest hebt, terwijl deze 's morgens wel positief had kunnen zijn.

De streep wordt na de eisprong weer lichter inderdaad. Welke testen heb je? De Matcare ovutesten vond ik zelf niet zo duidelijk, bij mij werd de teststreep nooit even dik als de controlestreep.

Hoi,

Dank voor jullie antwoorden. Ik heb ovulatietesten van “Testjezelf”. Deze zijn via internet te bestellen. Ik heb normaal een cyclus van 31-33 dagen ongeveer. Ik heb eigenlijk nog nooit een cyclus gehad die korter dan 31 dagen was. Dus toen ik op 9 maart ongesteld werd (wat ongeveer een week duurde dus tot 16 maart), dacht ik nog wel even de tijd te hebben voordat ik en mijn vriend aan het werk moesten. Op woensdag 18 maart (of misschien de dag ervoor) verloor ik wat slijm en dacht: oei we moeten opschieten nu. Op vrijdag 20 maart en zaterdag 21 maart heb ik ovulatietesten gebruikt en die gaven een héééél licht streepje aan. Op die dagen hebben we geklust. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat de eisprong nog zou komen. Maar in de dagen erna had ik ook iedere keer bij de ovulatietesten een héééél licht streepje. En nu nog…help. Het lijkt er nu op dat de eisprong misschien wel rond 18 maart heeft plaatsgevonden maar dat zou dus twee dagen nadat mijn menstruatie was gestopt. Dat lijkt me zo onwaarschijnlijk. Daarnaast, als het zo zou zijn, ik heb nog nooit zo’n vroege eisprong gehad.

Bij mijn eerste zwangerschap heb ik, toen ik die ovulatietesten gebruikte (van Clearblue overigens) ook nog nooit een streep gekregen die even donker was als de streep die altijd verschijnt…Vreemd dus al bij al…

Ik heb verschillende testen gebruikt in het verleden, maar ik vind de meeste erg onbetrouwbaar en onduidelijk.

Alleen over de digitale testen van clearblue ben ik erg tevreden, ze zijn wel erg duur, maar dan heb je ook wat, en dan is het in ieder geval duidelijk. Met een andere test had ik altijd een vaag streepje, daar heb je dus niks aan…

Die van Clearblue zijn idd erg duur. Maar ik denk dat het misschien wel in mijn geval is dat ik een korte LH-piek heb. Iets anders kan ik op dit moment niet verzinnen. Ik had vóór mijn eerste zwangerschap ook Clearblue ovulatietesten gekocht en daar heb ik ook nooit een tweede donkere streep gezien. Altijd een tweede streep die lichter was als de controlestreep…

Ik vond de testen van Clearblue juist niet zo duidelijk. Je kreeg inderdaad wel een smily te zien, maar als je de cassette er dan uit haalde dan was de lijn nog helemaal niet zo dik. De tweede en derde dag was hij wel goed dik. Hierdoor had ik minstens 3 dagen positieve testen met als gevolg dat je soms te vroeg klust en als je stopt met testen erna toch je eisprong mist.

Ik testte later dus ook altijd met de goedkope testen van internet (zozwanger). Een beetje geknoei, maar wel goedkoop en duidelijk. En, als ik twijfelde deed ik er 's avonds gewoon nog een. Voor die prijs maakte dat niet zoveel uit.

Overigens heb je vaak de hele maand door een licht streepje bij de ovulatietest. Dat zegt niets, want elke vrouw heeft, ongeacht een naderende eisprong wel wat LH in haar systeem. De positieve ovulatietest is dan ook een teken dat er een LH PIEK is…