Ik maak me zorgen om mn dochter

Hoi allemaal,



Lang verhaal… maar wil toch een duidelijk beeld geven… Ze is dus bijna 2 en 5 maanden. Heel erg leuk kan veel lachen en kan natuurlijk ook heel stout zijn.



Waar ik meezit is dat ze de laatste tijd gewoon vaak koorts heeft en thuis 2 daagjes blijft (in de afgelopen 3 maanden 5 keer). ze heeft nu ook weer eczeem erbij gekregen en kan gewoon weinig hebben. Verder eet ze gewoon niets (daarom vaak ziek). Dit is niet een fase, ze is zoiezo een slechte eetster sinds geboorte. Maar het afgelopen halfjaar… eet ze gewoon bijna niks… af en toe een goede maaltijd (een keer per week) en daar teert ze verder op ofzo :think:



Vandaag bijv:



In de ochtend

twee hapjes van haar boterham en een glas melk, in de middag wilde ze helemaal niks en in de avond misschien een a twee lepeltjes warm eten. Toetje wilde ze ook niet. Voor het slapen gaan wilde ze melk, na 5 minuten gaf ze dat over (ze kan best snel overgeven, en als ze boos is dan doet ze haar vinger ook weleens vrijwillig in haar mond).



Dit is alleen vandaag, elke dag krijgt ze van alles warm/fruit/zuivel/ ze kookt mee, ik betrek haar met boodschappen doen… ik leg haar dingen uit… Maar als het op eten komt wil ze gewoon niet.



Ze is de afgelopen 7 maanden niets aangekomen (wel veel langer). Haar ribben zijn gewoon zo te tellen (ze is 11,5 en 89/90 cm) (was een tijdje terug zelfs 11,9.



CB en artsen zeggen het is een fase… een fase van een jaar???



(Ik heb het nu niet eens over dat het een hele pittige dame kan zijn, die slaat duwt schopt, bijt etc :think:





Ik weet het gewoon niet meer… :frowning:

Dat is idd ook wel heel weinig en al een lange tijd, snap dat je je zorgen maakt.

Misschien kan je via het cb of een opvoedbureau oid tips krijgen om haar aan het eten te krijgen, en anders is wellicht een bezoekje aan een dietiste iets. Ik weet dat die ook werken met kinderen met een ‘eetprobleem’. Misschien blijkt het idd toch een fase te zijn, maar dan heb je iig alles gedaan wat je kunt en ben je zelf wat geruster.



En helpt het om een beetje streng te zijn misschien? Lees nu niet dat dit wordt toegestaan of niet. Hier is de regel bijv gewoon 1 boterham op (tenzij ze zich natuurlijk niet zo lekker voelen ofzo) en eerder mogen ze gewoon niet van tafel of dat plakje ontbijtkoek of weet ik het.

hmmm dat is idd wel erg weinig :think:

is er echt niets wat ze echt lekker vind?



tygo heeft al vanaf 1,5 die “fase” :roll:

zolang er maar brood op zijn bord komt vind hij het goed

maar meer ook niet

gelukkig is hij nu weer steeds vaker van dat hij wil proeven

zo lust hij nu wel de bekende p’s wat natuurlijk niet dagelijks op tafel komt want je kan moeilijk je kind opvoeden met alleen patat pizza pannekoeken en poffertjes

hij is ook moeilijk met vlees maar vleesware op zijn brood onder het mom van dora worst en mikey kipfilet wil het wel

sinds kort ook dat hij kaas lust en gister wilde hij net als zijn grote neef in ene erwtensoep :shock:

hij heeft 3 hapjes geprobeerd en vond het toen alsnog genoeg geweest maar hij heeft het geprobeerd en daar heb ik hem ook voor gecomplimenteerd

vorige week ook 3 happen hutspot en een halve gehaktbal dus langzaam aan komt het weer een beetje terug



hier helpt niets hoor… dwingen, omkopen met als je 3 happen eet dan krijg je een lekker toetje, wekkertjes noem het maar op we hebben het allemaal geprobeerd

het enige wat helpt is gewoon negeren en gewoon zelf gaan eten

eet hij niet dan niet… hij mag gewoon een toetje als we zelf klaar zijn met eten en dus ook zelf een toetje nemen

soms (word steeds vaker ) blijft hij aan tafel en heeft dan ook engelen gedult, soms is hij een draaikont en heeft gedult voor niets en gaat dan van tafel

dwingen werkt hier toch averechts en is alleen maar spanning en stress

Je hebt er niet bij gezet of ze het interessant vindt om te helpen of niet, dus ik ga niet oordelen of je teveel nadruk erop legt of niet.

Ik zou er helemaal geen aandacht meer aan besteden, om eerlijk te zijn. Hier eten ze redelijk. De jongste heeft ook fases dat hij niets eet (behalve lekkere dingen :roll: ) en dan gaat hij maar zonder eten naar bed. Heel vervelend, maar ik blijf het aanbieden en na verloop van tijd eet hij wel weer een keer. Mijn dochter is bijna 5 en groot geworden op een korstje brood 's ochtends en 's middags en 2 happen avondeten. Nu eet ze 2 boterhammen en vaak haar bordje 's avonds leeg.

Dean eet 's avonds alleen vlees, terwijl hij alles aangeboden krijgt en eet sporadisch wat groenten omdat het in de stamppot zit. Als ze eten prijs ik ze de hemel in en eten ze niet, negeer ik het. Als we klaar zijn, gaat het eten gewoon weg en zijn ze morgen weer de eerst.

Das niet heel veel wat ze eet. Eet ze ook helemaal geen tussendoortjes, fruit, liga, rozijntjes oid. Mijn dochter eet ongeveer net zoveel als de jouwe en heeft ook al vanaf het begin problemen met gewicht (geboorte 9 pond, inmiddels 2 jaar en net 10 kg, dus 5,5 kg aangekomen in 2 jaar tijd) Ze is de afgelopen tijd zelfs afgevallen, weer afbuigende lijn en ze zat al onder de curve.



Het rumineren (teruggeven door eigen beweging) wat ze doet daar zijn therapieen voor, weet niet of ze het heeeel vaak doet of maar af en toe. Hoe zit je kindje op de curve van het cb?? Misschien idd een afspraak maken bij een ka/ maag lever darm ka (voor het expres terug geven) of eventueel bij een dietist als je je zoveel zorgen maakt.



Wat ze precies kunnen doen zou ik ook niet weten, want ze kunnen je kindje moeilijk dwingen om te eten en als het gewicht ook wel meevalt zullen ze haar ook niet opnemen in het ziekenhuis en aan een sonde leggen. Mijn ka zei altijd dat er in deze tijd en deze regionen nog nooit een kindje dood was gegaan aan te weinig eten. Als ze honger hebben eten ze vanzelf wel weer (en als ze teveel afvallen worden ze wel opgenomen in het ziekenhuis).



Hoe wij het doen is vooral gewoon alles blijven aanbieden en aan onze dochter zelf vragen wat ze wil eten, een boterham met iets wat wij verzinnen eet ze helemaal niet, maar als ik het haar vraag en ze wil hagels, eet ze iig een paar happen. Verder krijgt ze hier na een beroerde maatlijd gewoon een wat groter toetje (volle producten ivm kcal) en als het echt een hele tijd slecht is krijgt ze ook nog een vitamine pilletje die ze heel lekker vind. Van de week at ze opeens na een paar weken maar een paar happen bij haar ontbijt een hele boterham weg, daarna natuurlijk bijna geen tussendoortje en middageten, maar toen zat ze blijkbaar weer vol.



Hoe moeilijk het ook is, probeer je niet teveel zorgen te maken en het eten vooral gezellig te houden. Misschien is er iets wat ze wel eet, eet dat gewoon 1x per week, weet je iig dat er die keer wat goeds binnen komt.

Als ik het gewicht van jouw dochter vergelijk met de mijne maak ik ik me geen zorgen! Pien is 3 jaar en 3 maanden, 12 kilo en 94 cm. En ik maak me over haar gewicht geen zorgen, het is haar bouw!



De koorts is raar maar raar maar waar dat heeft mijn dochter ook vaak, zomaar koorts zonder aantoonbare reden! En eten is ook een kriem!



Al met al, ik kan je geen tips maar wel herkenning geven!

Hoe is de ontlasting van je meisje?



Mijn zoontje is ook altijd een slechte eter geweest.

Dit kwam dus omdat hij zo verstopt zat en er niks meer bij kon.

mijn dochter begon met slecht eten toen ze 19 maanden was en eet nu nog steeds slecht.



ze heeft tijden dat ze geen brood eet en geen middag,

dan weer tijden dat ze alleen middag eet. of alleen brood.

en tijden dat ze niks eet.



en heel soms een korte tijd max 2 weken dat ze goed eet.



nu eet ze al een week echt bijna niks.

als ik geluk heb 1 broodje op een dag.

maar meestal is het maar een half broodje.



ze klaagd ook al een week dat ze moe is en het koud heeft.

tjah niet raar natuurlijk als je niet eet.



Mijn nichtje heeft dit gedaan totdat ze 10 was.

daarna begon ze beter te eten en nu eet ze het best en meest verschillende dingen van ons allemaal.

dus waarschijnlijk komt het wel goed.



al begrijp ik je frustratie en bezorgdheid.

zo zit ik soms aan tafel en zit ze zielig naar haar bord te kijken en bekruipt me een eng gevoel. dan denk ik ineens aan anorexia etc. en maak ik me heel erg zorgen.

Onze zoon is ook een bar slechte eter. Ik kan hem werkelijk nergens blij mee maken :frowning: . Hij is 89cm en weegt 11.3kg, dus is ook aan de magere kant. We lopen bij de kinderarts vanwege zijn astmatische en allergische aanleg. Elke keer als ie weer ziek is geweest verliest ie weer telkens dat beetje extra aan gewicht dat ik hem continu probeer vet te mesten.

ik vrees dat hij gewoon ‘zo is’. De kinderarts vindt zijn lengtegroei het belangrijkste en als je hem ziet maakt hij een levendige en vrolijke indruk. Ook ontwikkelt hij zich prima. Dat is uiteindelijk het allerbelangrijkste. De kunst voor ons als ouders is om het wat meer los te laten…

Het feit dat hij slecht eet, maakt het natuurlijk moeilijker om het los te laten. En toch moet je je juist ook bedenken dat er ook zat kinderen zijn met dergelijke verhoudingen die meer dan genoeg eten, soms zijn ze gewoon zo gebouwd :slight_smile: Ik kan mijn zoon echt geven wat ik wil, maar hij komt niet aan. Weegt nu 23kilo bij 1.40-1.45m, weet het niet exact.

Hier komt weer een gedeelte herkenning.



Mijn oudste nu 3 jaar en mnd, eet al bijna 2 jaar slecht… Brood wil madam wel maar warm eten NO WAY!!!

Ze zit net iets boven het gemiddelde gewicht volgens cb, dus ze krijgt toch voldoende binnen!!



Mijn jongste is een kliko!!

En groeit heel snel, dus een lange dunne den… Net als mama vroeger…



Ik zou zeggen, veel succes met het bewaren van je engelen geduld.

Lekker gang laten gaan, bij ondergewicht lijkt het mij raadzaam een keertje een doorverwijzing naar ka of dietiste te vragen!!



Grt Bri

Charity heeft dus vanaf 19 maanden tot vorige maand slecht gegeten en nu…

Nu houd ze niet meer op met eten hahaha.

Echt nooit gedacht dit mee te maken heerlijk !!



En er is niks gebeurd wij hebben niks gedaan ze eet gewoon ineens en vraagt zelfs naar meer.