Ik kom er niet vanaf... wat nu?

Het was weer eens zo ver: we hadden weer spruw. Vijf dagen gentiaan violet gebruikt, weer alles heet wassen met azijn, kolven en flessen uitkoken na ieder gebruik, zoogcompressen weggooien iedere voeding, mezelf ook nog eens met daktarin erbij behandeld en zondag waren we klaar met de kuur. Het is nu dinsdag en Tessa loopt alweer te smakken en te klakken en onrustig en kort te drinken en ik heb weer jeuk… Het lijkt erop dat het weer terug is / komt :cry:

Na 2 keer daktarin en 3 keer gentiaan violet weet ik echt niet meer wat ik doen moet…

Van daktarin krijgt Tessa diarree, de gentiaan irriteert haar mondje, dus na een paar dagen krijgt ze daar ook last van.

Ik wil die 6 maanden zo graag halen… help… wat zie ik over het hoofd? Hoe kom ik hier vanaf?

:frowning: Joh, dat is toch wat :frowning:

Je zou eens kritisch naar je dieet kunnen kijken? Dit is wat Gonneke daarover schrijft op haar site:

Voor mensen die erg gevoelig zijn voor schimmelinfecties kan het nodig zijn om ook dieet maatregelen te nemen. Te vermijden zijn enkelvoudige suikers (suiker, honing, e.d.), gisten en schimmels (bier, gistbrood, schimmelkaas), alcohol en melkproducten.

Een VBN-lk deelde tijdens een workshop die ze gaf over spruw eens een ervaring van een vriendin/kennis van haar, die met name in de weekenden klachten kreeg door een schimmelinfectie. Zij bleek zich op zaterdag heerlijk te goed te doen aan patat, maar kreeg door het hoge gehalte aan koolhydraten steeds weer last van spruw…

En wellicht kun je uit de voeten met het candidaprotocol op bv.com? Dit is de link: http://www.borstvoeding.com/problemen/spruwcandida/candida-protocol.html . Het recept voor de tepelzalf-voor-alle-doeleinden die in dat artikel wordt genoemd, kun je vinden op http://www.borstvoeding.com/problemen/pijnlijke-tepels/behandeling-van-pijnlijke-tepels-en-pijnlijke-borsten.html .

:hug:

Ow dat meen je niet… vre-se-lijk zeg… zit jij daar nu alweer mee te klooien… :frowning:

Lieve Lena… ik hoop zo dat je iets kan met de info van Yvonne… dat die die stomme, vervelende spruw snel kwijt raakt…

Dit haalt ook de lol van het voeden af toch… :silenced:

Jakkes…jij ook al?

Wij zijn er net 2,5 week vanaf, en ik ben nu alweer druk aan het smeren.

Wij hebben 4 flesjes nystatine gehad, op het laatst een stootkuur van 3 dagen waarbij het opeens bij Amélie weg was, maar bij mij nog niet, dus ik ben 3 weken door blijven smeren (dit kreeg ik bij de huisartsenpost te horen!).

Nu 2,5 week later jeukt het bij mij alweer…bij Amélie zie en merk ik nog niet zoveel, dus ik ben weer aan het smeren en wassen…

Ik snap er ook niets van! Bij Rhodé nooit spruw gehad, en nu heb ik het aan de lopende band…

Jij in elk geval succes en sterkte! :-*

Lena, wat bááálen!!! :evil: Ik hoop zo dat je er toch nog vanaf komt en je doel gaat halen. Ik duim voor je. :thumbup: :thumbdown:

Heb je al eens in het alternatieve circuit gezocht? Niet dat ik een tip voor je heb in die richting, maar wie weet.

Sterkte!!

het candidaprotocol van borstvoeding.com ken ik, dat heb ik ook gevolgd.

die tip van het eten is een goeie, maar om nu in het wilde weg suiker, brood, melk en ‘dingen met veel koolhydraten’ te schrappen, dat gaat me toch wat ver. Maar ik zal eens goed opletten wat ik eet en of ik een verband zie.

Trouwens, die koolhydraten heb ik nodig… Ik eet nu grofweg twee keer zoveel als zonder borstvoeding en val desondanks af. Ik heb eigenlijk de hele dag door honger. Als ik koolhydraatrijke produkten ga schrappen, dan red ik het niet.

Ik weet dat ze zeggen dat het je 2 boterhammen met kaas kost, en dat zou je ook denken, want zoveel kan tessa toch niet nodig hebben. Maar bij Lara was het precies zo, en zodra ik stopte werd mijn eetlust weer normaal… :think:

Nystatine heb ik niet geprobeerd. Tessa kreeg diarree van de daktarin en volgens de huisarts zijn al die schimmeldodende middeltjes lid van dezelfde familie. Als ze last heeft van het ene, krijgt e het waarschijnlijk ook van het andere. Als ik het toch wil, kan ik het krijgen, maar nu wil ik het niet meer. Het middel moet niet erger worden dan de kwaal.

Ik weet niet wat er te krijgen is in het alternatieve circuit. Ben er een beetje huiverig voor eigenlijk. Je weet niet wat je gebruikt als het niet wetenschappelijk onderzocht is.

Ja Fai, veel lol hebben we er zo niet aan :wink: . Als het goed gaat, dan is het hartstikke leuk en dan hoop ik echt dat we het nog heel lang kunnen doen, dan snap ik helemaal waarom jij zo’n bv-fan bent :smiley: . Maar ja, dan komt die stomme spruw weer en dan is Tessa ongelukkig en doet het zeer en drinkt ze te weinig, dus dan kan ik me niet eens voorstellen dat ik het nog een maand volhou…

@lena3 wrote:

Ja Fai, veel lol hebben we er zo niet aan :wink: . Als het goed gaat, dan is het hartstikke leuk en dan hoop ik echt dat we het nog heel lang kunnen doen, dan snap ik helemaal waarom jij zo’n bv-fan bent :smiley: . Maar ja, dan komt die stomme spruw weer en dan is Tessa ongelukkig en doet het zeer en drinkt ze te weinig, dus dan kan ik me niet eens voorstellen dat ik het nog een maand volhou…

:angel: maar ook ik heb geen roze wolk BV periode gehad hoor… :wink:

Ben ook begonnen met 5 dgn geen melk… daarna een flink BO… kloven…tussendoor hier thuis een hoop stress en een partner die depressief werd… therapeuten die eisten dat ik zou stoppen… vervolgens zwanger… pijnlijke tepels en toch doorvoeden met bijna geen druppel melk… daarna 4 wkn ziekenhuis met longontsteking en een drain op het laatst… :wink: En ik ben altijd BV fan gebleven… die longontsteking en 2 kids aan de borst gun ik niemand… 3 longartsen die zeuren dat ik moest stoppen is ook geen pretje… ik had alleen Az aan mijn zijde…

Niet verkeerd bedoeld hoor en ik snap ook dat dit ontzettend frustrerend is maar ik heb echt niet ‘makkelijk praten’ of zo… :naughty:

Ik gun jou gewoon ook een zorgeloze BV periode… maar als je niet precies WEET wat er is dat zorgt voor die spruw, ja dan is dat gewoon klote… kom je niet verder… Vind het echt rot voor je meis… :hug:

maar over melkproducten… ik dacht dat yoghurt juist goed was voor de darmbacterien… en juist spruw zou kunnen voorkomen… :think:

ik ga zoeken…

Biologische yoghurt, ook wel “levende�of “probiotische, is de redder van het immuunsysteem. Het bevat heilzame lactobacillus- en bifidabacterieën. Een gezonde darm moet hiervan wemelen. Stress, antibiotica en slechte voeding zorgen ervoor dat “slechte�bacteriën de boel overnemen. Yoghurt helpt de balans te herstellen.

Heeft dan toch ook te maken met zuurgraden en zo? of gaat dit over vaginale schimmel en niet over orale schimmel? :oops:

@faizaa wrote:

Niet verkeerd bedoeld hoor en ik snap ook dat dit ontzettend frustrerend is maar ik heb echt niet ‘makkelijk praten’ of zo… :naughty:

O sorry Fai, zo had ik het helemaal niet bedoeld! Kan me die toestand met je longen nog goed herinneren.

Maar je doet het érgens voor hè, nou daar doe je (jij) het dus voor, denk ik dan: een tevreden kindje dat intens gelukkig is aan je borst.

Ik weet niet of er verband is tussen je darmflora en spruw :think: . Ik weet dat mijn huisarts vindt van niet, maar die vindt wel meer :mrgreen: .

@lena3 wrote:

@faizaa wrote:

O sorry Fai, zo had ik het helemaal niet bedoeld! Kan me die toestand met je longen nog goed herinneren.

Maar je doet het érgens voor hè, nou daar doe je (jij) het dus voor, denk ik dan: een tevreden kindje dat intens gelukkig is aan je borst.

Ik weet niet of er verband is tussen je darmflora en spruw :think: . Ik weet dat mijn huisarts vindt van niet, maar die vindt wel meer :mrgreen: .

Sorry dan begreep ik het ook verkeerd… :oops: ik denk nl dat er maar weinig mensen zijn die een zorgeloze BV periode hebben… maar spruw is gewoon verrekte lastig… je kan beter kloven hebben of een BO… want ik zou ook allang flauw zijn geworden van dit geklooi… je hebt er zo gewoon geen grip op… :frowning:

Ja ehm jouw HA… volgens mij zaten jullie niet altijd op 1 lijn he… :mrgreen:

hi hi, ik heb er een paar en zorg nu dat ik met bv-dingen bij de ouwe beer kom, met 30 jaar cb-ervaring :mrgreen: .

geen idee hoeveel mensen een zorgeloze bv-periode hebben :think: . Opstarten is vaak effe lastig en iedereen heeft weleens wat neem ik aan. Als ik om me heen kijk dan gaat het bij vriendinnen makkelijker, maar dat zijn er niet veel. Hier op het forum komen natuurlijk vooral mensen met vragen, dus dat is ook niet representatief.

Ja kapotte tepels en een BO heb ik ook gehad, maar dat is inderdaad makkelijker op te lossen en in het vervolg te voorkomen (voor mij dan, anderen krijgen zo’n bo steeds weer terug). Het nare hieraan vind ik vooral dat het voor Tessa niet fijn is zo.

Maar ja, bv of geen bv, met babies heb je gekloot :mrgreen:

Met het alternatieve circuit bedoel ik ook niet van die zweverige types die vage middeltjes voorschrijven, maar bijv. een klassiek homeopaat. Als ik vanavond tijd heb zal ik eens voor je zoeken op i-net. Wie weet kom ik iets tegen.

@lena3 wrote:

hi hi, ik heb er een paar en zorg nu dat ik met bv-dingen bij de ouwe beer kom, met 30 jaar cb-ervaring :mrgreen: .

geen idee hoeveel mensen een zorgeloze bv-periode hebben :think: . Opstarten is vaak effe lastig en iedereen heeft weleens wat neem ik aan. Als ik om me heen kijk dan gaat het bij vriendinnen makkelijker, maar dat zijn er niet veel. Hier op het forum komen natuurlijk vooral mensen met vragen, dus dat is ook niet representatief.

Ja kapotte tepels en een BO heb ik ook gehad, maar dat is inderdaad makkelijker op te lossen en in het vervolg te voorkomen (voor mij dan, anderen krijgen zo’n bo steeds weer terug). Het nare hieraan vind ik vooral dat het voor Tessa niet fijn is zo.

Maar ja, bv of geen bv, met babies heb je gekloot :mrgreen:

die stomme baby’s ook… :mrgreen:

nee maar hebt gelijk hoor… ik denk dat jij ook gewoon iets zou doen, als je maar zou weten wat… je hebt al de 'standaard dingen gedaan om spruw op te lossen… dus waar het precies aan ligt… :think: Misschien je vraag eens op het BV forum stellen of zo… :oops:

Zuren zijn goed tegen de schimmels… Wel eens de tip gekregen van sinasappelsap te smeren in het mondjes van je kindje. Weet dat je kindje dat nog niet mag ,maar enkel smeren met het sap zou toch geen kwaad kunnen. Je tepels insmeren zou dan ook kunnen toch.

wie weet heb je er wat aan

Hoelang heb je gesmeerd met daktarin??

Jarreau wrote:
Zuren zijn goed tegen de schimmels.. Wel eens de tip gekregen van sinasappelsap te smeren in het mondjes van je kindje. Weet dat je kindje dat nog niet mag ,maar enkel smeren met het sap zou toch geen kwaad kunnen. Je tepels insmeren zou dan ook kunnen toch.
Quote:

Nou, dat zou ik toch niet doen hoor. Citrusvruchten zijn bij uitstek vruchten waar kinderen heel heftig op kunnen reageren. Ook op enkele druppeltjes. Er wordt aangeraden om de eerste 9 maanden géén citrus te geven.

Mamalena ik heb 4 kindjes en heb hetz elf gedaan bij Melody toen. Tja toen was dat nog niet zo wat betreft citrus zuren. Het hielp wel :wink:

Ze vragen naar ideetjes ik roep maar zeg niet datz e het moeten doen :wink:

Ja, dat snap ik wel, dat je alle tips geeft die je weet. Maar als je niet ziet dat het ook kwaad kan, wil niet zeggen dat het geen kwaad doet. Beetje naief. Mij lijkt het geen verstandig idee.

Ik wacht ook lang met citrusvruchten. Maar… als ze straks bijvoeding krijgt en we raken niet van die spruw af, dan ga ik toch wel eerder begonnen ermee. Fruit is sowieso wel zuur en ik zou haar ook wat yoghurt kunnen geven. Maar toch even kijken of ik het kan uitzingen tot 6 maanden. Het gaat nogal op en neer, en vandaag gaat het wel aardig, dus ben ik weer helemaal optimistisch :wink: .

Daktarin heb ik niet lang genoeg gesmeerd. Nadat de klachten weg waren nog 1 week. Ze kreeg er zo’n diaree van dat ik er toch mee stoppen wilde en het nu niet opnieuw wil gebruiken.

(en zo worden die schimmeltjes resistent, ik weet het :oops: )

mamalena, een klassiek homeopaat voldoet voor mij aan jouw beschrijving van ‘een zweverig type dat vage middeltjes voorschrijft’ :lol: . Ben er één keer geweest, maar nee, ik geloof er echt geen bal van. Een kruidenvrouwtje wil ik best geloven trouwens, dat zie ik dan eerder zitten.

Citrusvruchten zijn idd behoorlijk allergeen, maar cranberries zijn niet zo sterk allergeen. (niet meer als appels)

En die zijn ook zuur. Een een allergie voor azijn komt helemaal zelden voor.

Beide dus middelen om je tepels en mondje mee schoon te maken na de 6 maanden.

Bosbessensap wordt in dit gebeuren ook wel genoemd.

Tot die tijd nog 1 kuurtje gentiaan? Ik zou het verder ook niet weten… eventueel bel je gonneke of het mogelijk is de gentiaan nog iets meer te verdunnen omdat Tessa er zo geirriteerd mondje van krijgt?

mondje schoonmaken met azijn vinnik wel zielig hoor… Dan eerder cranberry ofzo. Bij de vbn zeiden ze trouwens dat sinaasappelsap idd zuur is, maar ook veel suikers bevat en dat vinden die schimmels dan weer lekker. Ze gaven ook het advies om mijn tepels met verdunde azijn schoon te maken na iedere voeding. Het zal wel laksigheid zijn van mij, maar zie dat eens te organiseren… (ik heb ook nog een doorzonwoning hè, ik kan niet beneden met blote boobs rondwandelen). Het kan wel, maar direct na iedere voeding dat zit er gewoon niet in.

Het gaat nu redelijk goed, dus hopelijk houden we het weer effe een paar weekjes vol. Dan nog een kuurtje en dan is ze 6 maanden en kunnen we weer andere geintjes uit gaan halen. Zoiets dan maar…