Ik kan wel janken....

Het is bijna zover: mijn meisje gaat naar de basisschool.



Zij heeft er wel zin in, maar als ik eraan denk, kan ik wel janken.

En jank ik ook…



Het idee dat ik mijn lieve kleine meisje niet meer de hele dag bij me heb, vind ik vreselijk.

Het idee haar alle dagen te moeten missen, maakt me zo verdrietig.



Ze begint meteen na de zomervakantie en ik laat haar tot de herfstvakantie alleen de ochtenden gaan. Vooral voor haar, want ze is nog erg klein en na een ochtend psz al uitgeput.

Maar ook heel egoïstisch, om haar nog niet de hele dag te hoeven missen :oops:



Bij B’Elanna had ik dat helemaal niet, maar nu…



Herkennen jullie dit?

Nu nog niet maar ik denk dat ik over 1,5 jaar wel herken.

Ik denk dat het komt omdat ze de jongste is. Zij gaat een nieuwe fase in en jij ook. Toen B naar school was je druk bezig met het krijgen van een tweede en wist je dat je met wat geluk de baby-, dreumes-en peuterfase nog een keer zou meemaken.

Ik had het bij alledrie, maar inderdaad bij de jongste wel het ergste. Hoewel, bij de oudste was het ook wel erg erg :lol:

Toevallig startte hij die dag in de kleuterklas en mijn jongste in de peuterklas, dus zat ik opeens voor het eerst, met maar 1 kindje alleen thuis. Tranen met tuiten heb ik gehuild :wink:



Het hoort erbij he, maar dat loslaten is gewoon niet gemakkelijk. Fijn iig dat je haar lekker de middagen thuis kunt houden, zo’n ochtend is zo om!

Anders misschien de woensdag thuis een optie? Hier is dat standaard, het eerste kleuterjaar, de overige dagen tot 13u, dus dat valt op zich nog wel mee. Ik kan de groten op de lange dagen die ze nu wel maken (tot 14.45) nog zo missen, ik vind het heerlijk die lange middagen met ze!



:hug:

ja ik had dat heel erg toen mn dochter ( nu negen) naar school moest…

toen dachten we dat ze echt onze laatste was ( vruchtbaarheidsproblemen) dus ik zag mezelf ineens achter de geraniums zitten

gelukkig merkten we snel dat zij het wel heeeel leuk vond op school. en na verloop van tijd begon ik weer te ontdekken dat even kindloos zijn ook heel fijn kon zijn, gewoon even tijd voor mezelf

en als ze dan weer thuis was , dan was ik zo blij! en had ik weer alle tijd voor haar



maar ik denk echt datt normaal is hoor dat gevoel :hug:

ik heb er nu helemaal geen last van… zie er eigenlijk wel naar uit dat hij gaat :oops: hij is er zo aan toe en het lijkt mij ook heerlijk om even alleen aandacht te kunnen geven aan de jongste…

Ik heb dat niet zo, ze vind het ook leuk op de psz en echt moeite hebben we er beide niet mee gehad :think:



I,lona is aan het eind van de ochtend op de psz ook moe, maar als ze thuis is laad ze weer op :wink:

dat is niet een reden ook niet omdat mama het zo erg vind ze dan maar alleen de ochtenden te laten gaan, eens moet je toch door de zure appel heenbijten .

ik kan er over de laatste nog niet over mee praten,



maar de middelste gata in januari, nou van mij mag ze nu al.

begrijp me niet verkeerd het is een schat van een meid. maar ze is zoooo toe aan meer uitdaging.

ze gaat nu al een extra dag naar de psz, zodat ik wat meer rust heb.



maar ik denk dat ik met de jongste zometeen ook erg veel moeite zal hebben. maar dat duurt nog 4 jaar gelukkig

Nou, Benthe ligt om 13.30 toch echt te slapen, dus is erg moe…



En dat ik ze dan nog even iets langer bij me heb is (een prettige) bijzaak…

ik heb dat met Y ook gedaan, eerst halve dagen tot de kerst en daarna hele dagen, hij trok het anders gewoon niet

Y.eline is een half jaar halve dagen naar school geweest anders trok ze het niet. Nu gaat ze 2 hele dagen en 3 halve maar die hele dagen breken haar ook flink op maar ja het is nu niet anders aangezien ze ruim 5 is nu…



Gelukkig duurt het met je jongste nog een paar jaar haha al kijk ik er wel na uit dat ze eind van het jaar naar de Psz gaat, even meer uitdaging is goed voor haar…

Ik heb geluk dat de kinderen hier op school een continu rooster hebben tot 13uur, en de jongste kleuters het 1e jaar de woensdag nog vrij zijn :thumbup: .



Ik had er ook meer moeite mee met de jongste dan met de oudste, maar ook dat viel hier mee. Ze was er gewoon aan toe, en ik ook.

Ze is 4 jaar lang echt altijd bij mij geweest, geen psz of kdv. En nu is ze gewoon klaar voor het maken van vriendjes en het in de klas zitten bij haar juffie. Zij heeft het enorm naar haar zin en dat straalt ze uit ook! Dat maakt het voor mij ook weer makkelijker.

Ik vind het vooral erg fijn voor haar, en ben trots dat ik nu al zulke grote kinderen heb… Ik had verwacht dat ik er meer problemen mee zou hebben…



Maar fijn dan toch om haar de 1e tijd 's middags nog thuis te hebben!

mijn oudste is nu een maand geleden begonnen op school, het begon moeilijk veel huilen bij het afscheid (van die blikken wat doe jij nou mij hier helemaal alleen achter laten al huilend) nemen en moeite met plassen op school. Nu gaat het super zwaaien bij het afscheid en plassen op school hij gaat zelfs na de vakantie al op schoolreis…



ik vondt het ook best moeilijk 1e keer naar school te brengen maar je ziet gewoon dat ze er aan toe zijn. Marc gaat hele dagen is niet echt moe meer baldadig als hij 's middags thuis komt. Waar ik wel een beetje moeite mee heb is die schoolreis dat vindt ik echt doodeng…



gr marina

Ze is dan 4 jaar toch?

Dan gaan ze hier al anderhalf jaar gewoon naar school.

Cas is net 3 geworden en gaat nu sinds januari naar school en de laatste maand ook al volle dagen. Lukt prima hoor!

Daarom kan ik me niet voorstellen dat dat bij een 4-jarige niet zou lukken! :wink:

Ik blijf me er maar over verbazen dat ze bij jullie zo laat naar school gaan, vervelen ze zich dan niet?

Aan 2,5 jaar zijn ze daar echt wel klaar voor hier… dat merk je zo goed.

Dan gaan ze zich vervelen bij de dagmoeder en zo…

Senne is nu ook 4 en gaat al zo lang naar school, dat is dan zo raar als je dat vergelijkt met jullie kindjes die dan nu pas starten.

Het is gewoon een landgewoonte en ik zeg niet wat goed en wat niet goed is maar het blijft zo anders voor mij! :wink:

In de klas schilderen/kleuren ze, leren ze vanalles, hebben ze vriendjes/vriendinnetjes enz, dat is toch een lange tijd om dat allemaal te missen?

Dus wees gerust, ze zal het héél fijn vinden hoor op school!



Marina, Cas gaat dinsdag op schoolreis… hij is net 3! :wink:

Heel gek verschil idd.



En het zal idd best kloppen dat peuters van 2,5 zich gaan vervelen… maar dan ga je toch nieuwe dingen aanbieden? Dat komt natuurlijk op een eerder moment ook al voor, bijv overgang van baby-dreumes, waarbij je dan simpele dingen als tekenen en kleien aan gaat bieden, ander speelgoed.

Nou, als er dan met de peuterleeftijd weer zo’n fase komt ga je gewoon weer andere dingen aanbieden. Ik ging toen ook naar een speelgroepje, zodat ze wat meer in contact kwamen met andere kindjes van dezelfde leeftijd en je hebt natuurlijk de psz ook nog.

Het zal best dat kindjes eraan wennen om zo jong al elke dag (lang) naar school te gaan, maar ik vind dat het nou niet direct ‘goedpraten’ (ik bedoel niet dat er iets echt goed te praten valt, ik kom niet helemaal lekker uit mn woorden).



Ik zou ze niet al zo klein willen missen hoor :slight_smile:

@Bietje wrote:

Ze is dan 4 jaar toch?

Dan gaan ze hier al anderhalf jaar gewoon naar school.

Cas is net 3 geworden en gaat nu sinds januari naar school en de laatste maand ook al volle dagen. Lukt prima hoor!

Daarom kan ik me niet voorstellen dat dat bij een 4-jarige niet zou lukken! :wink:

Ik blijf me er maar over verbazen dat ze bij jullie zo laat naar school gaan, vervelen ze zich dan niet?

Aan 2,5 jaar zijn ze daar echt wel klaar voor hier… dat merk je zo goed.

Dan gaan ze zich vervelen bij de dagmoeder en zo…

Senne is nu ook 4 en gaat al zo lang naar school, dat is dan zo raar als je dat vergelijkt met jullie kindjes die dan nu pas starten.

Het is gewoon een landgewoonte en ik zeg niet wat goed en wat niet goed is maar het blijft zo anders voor mij! :wink:

In de klas schilderen/kleuren ze, leren ze vanalles, hebben ze vriendjes/vriendinnetjes enz, dat is toch een lange tijd om dat allemaal te missen?

Dus wees gerust, ze zal het héél fijn vinden hoor op school!



Marina, Cas gaat dinsdag op schoolreis… hij is net 3! :wink:




in duitsland gaan kinderen pas met 6 jaar naar school…wij zijn hier in nederland dus gewoon heel gemiddeld :wink:

Lune, wij belgen zijn mss wat luiere moeders ivm knutselen en zo! :lol: :wink:



Fiep, dat wist ik niet! Da’s erg laat zeg!

Vandaag is de juf geweest om kennis te maken. Gelukkig is het de juf die ik hoopte en het klikt heel goed. Benthe is helemaal gek van haar.



Ook is de juf het er mee eens dat ze eerst alleen ochtenden gaat, dus ik ook weer blij.



15 augustus gaat ze de eerste ochtend mee lopen en dan de 18de en de week daarop dan de 4 ochtenden.



Ben al ietsjes geruster en kalmer… maar vind het nog steeds niet leuk…

komt vast helemaal goed.



Hier waren de oudste 2 heren er ontzettend aan toe en vond ik het dus ook prima dat ze naar school gingen (al was het wel rustig hoor in huis :shifty: ).

Merk aan nummer 3 (nu ruim 2,5) dat hij toe is aan wat meer… hij zal na de zomer op de psz starten voor 2 dagdelen. Zal hij denk ik helemaal leuk gaan vinden.



En met 2.5 hele dagen naar school zoals in België… onze oudste sliep de zondag voordat hij naar school ging nog 's middags en in het begin sowieso woensdag en vrijdagmiddag nog en vaak hield ik hem nog een extra middag thuis… puur om te slapen.



Zelfs nu nog met bijna 7 trekt hij het soms niet… kind zijn moeder en opa ben ik bang. Als wij vroeger zo’n schooljaar hadden als onze kids dit jaar (dus laat vakantie) dan stortte ik zo’n 3 a 4 weken voor de vakantie letterlijk in.

Pas vanaf een jaar of 9/10 haalde ik de vakantie wel, maar was dan gewoon 2 weken knock out.



Heb het nu niet meer zo extreem, maar nog steeds in lichte mate. Mijn vader ook nog altijd.

@fiep klophout wrote:





in duitsland gaan kinderen pas met 6 jaar naar school…wij zijn hier in nederland dus gewoon heel gemiddeld :wink:




In Duitsland gaan ze meestal vanaf hun 3 jaar naar de Grundschule/Vorschule, maar dat is inderdaad niet verplicht, net zoals bij ons pas vanaf 5 jaar leerplicht is.

de meeste kinderen gaan al een tijdje voordat ze 6 zijn naar school overigens.

Bij lasse was ik er gillend klaar voor dat hij naar school ging bij Nena voel ik me er emotioneler bij - bij het idee dan. Alsof ik komend jaar nog wil absoberen ofzo. Ze gaat wel naar kdv maar toch. HEt idee dat mijn meisje dan ineens vier is. Een soort van mini-empty nest syndroom.



Maar afijn nog 10 maanden te gaan en wellicht ben ik er tzt net zo goed weer gillend klaar voor.