Ik heb zo'n jeuk en heb bloed laten prikken. Ben nu bang

Hoi allemaal,

Ik ben Emma en alweer 29 weken zwanger. De afgelopen dagen kreeg ik alleen steeds meer jeuk. Door een berichtje op een ander forum ben ik vanochtend toch naar de huisarts gegaan. En die dacht aan iets met mijn galblaas. Ik weet alleen niet meer hoe het heet. Ik heb bloed laten prikken en hoor morgen meer.

Wie heeft dit ook gehad? Ik maak mij veel zorgen voor mijn kindje.

groetjes,

Emma

het kan idd een reactie van je galblaas zijn,m aar naar mijn weten is het heeeeel vervelend voor mama, maar onschuldig voor het kindje.

Probeer je niet te druk maken, maar wacht de uitslagen even af.

Het kan cholestase zijn , goed dat je hebt laten bloedprikken. Ik had eind van de zwangerschap ook jeuk extreem mijn leverwaarden ook duidelijk slecht. Omdat het steeds slechter werd hebben ze Ivan gehaald.

Rivella had het ook tijdens haar zwangerschap van Abby

( dec 06 en okt 08 mama)

misschien dat zij je meer kan vertellen…

succes

Colle had me even gewezen op dit topic.

Allereerst wat balen dat je zo’n last hebt, ik kan idd uit ervaring zeggen dat dit echt geen pretje is.

Allereerst een paar vragen.

Heb je overal jeuk of is het beperkt tot je handen en voetzoelen?

Als je alleen of overwegend jeuk hebt aan je handen en voetzolen dan kun je wel vanuit gaan dat het Cholestase is.

Als het dat is dan moet je contact opnemen met je gyn zodat die de controles van de VK kan overnemen, het is belangrijk dat je dan goed in de gaten gehouden gaat worden.

Mocht het PUPPP (“Gewoon” zwangerschapsjeuk) zijn dan kun je evt. vragen naar Zyrtec.

Dit was voor mij HET medicijn.

Waarschijnlijk zullen ze eerst andere middeltjes proberen die minder “schadelijk” zijn maar bij mij hielpen die allemaal niet of nauwelijks, wat tijdelijk wel heel goed heeft geholpen is arnicazalf/gel maar na een tijdje hielp dat ook niet meer.

Ik had het geluk dat ik in de zomer zwanger was waardoor ik onder een natte handdoek kon slapen maar met dit weer lijkt me dat niet verstandig.

Ik zal zo eens kijken of ik het oude “jeuk topic” nog kan vinden.

Ik wil je iig sterkte wensen want jeuk is echt erger dan pijn :hug:

Ik hoop dat je er snel vanaf bent :hug:

Heb heel mijn eigen berichtgeschiedenis doorgespit, geen idee waarom deze niet terug te vinden is met de zoekfunctie :think:

http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=62087&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Oh ja en als je Zyrtec krijgt, vraag dan naar de merkloze variant (Cetirizine Dihydrochloride), dat scheelt een bult geld, het wordt nl. niet vergoed.

Je kan ze vragen op leverwaarden te prikken, dat doen ze waarschijnlijk ook. Wat ze niet altijd vanzelf doen is daarbij/daarvan de Gamma-gt, ASAT en ALAT ook te prikken, bilirubine zullen ze vast wel al ook prikken. Ook ik had zwangerschapscholestase, ze constateerden het bij mij bij 36 weken en 6 dagen in de middag en ik zou dezelfde dag meteen een ks krijgen, maar er was geen plek dus werd het direct de volgende ochtend op zondag. De waarden waren die dag al enorm omhoog geschoten en direct na de bevalling namen ze meteen weer sterk af gelukkig.

Laat het checken en veel succes!

Hoi iedereen, bedankt voor jullie lieve berichtjes. Ik heb gisteren bloed laten prikken en de huisarts had het inderdaad over galzouten. Ik heb alleen nog geen uitslag en begin het wel een beetje eng te vinden. Mijn man had nog het volgende artikel over zwangerschapscholestase gevonden.

Ik hoop nu maar dat het PUPPP is. De jeuk heb ik overal, maar ook op mijn hand en onder mijn voeten :? Maar ik maak nu wat meer zorgen om mijn kindje en heb daardoor minder last van de jeuk.

Groetjes,

Emma

Hier vindt je ook heel veel info, het is alleen wel een Engelstalige site maar wel overzichtelijk: http://www.itchymoms.com/.

Mocht het zo zijn dat je idd Cholestase hebt, dan wordt je eerst door gyn overgenomen als je nog bij vlos liep, en krijg je evt. ursochol voorgeschreven. Je krijgt daarnaast waarschijnlijk ook 3 keer inde week een ctg van je beeb en wekelijks een echo. Is niet overal hetzelfde, maar als de waarden nog een beetje te doen zijn, dan proberen ze nog even te rekken totdat je iets verder in je zwangerschap bent. Daarna zullen ze zeer waarschijnlijk bij max. 37 weken je kindje halen.

Maar misschien is onderstaande geeneens op jou van toepassing hoor, blijf gewoon opletten dat je je kindje net zo vaak voelt als anders, niet dat het een dag helemaal stil is, en anders aan de bel trekken. Veel succes met die spannende en iig heel irritante laatste (jeuk)weken!

Hoe is het afgelopen? Ik word ook op zwangerschapscholestase getest en was benieuwd naar hoe het bij jou is afgelopen…

Hoi, ik weet niet of je mijn afloop of die van emma bedoelt, maar bij mij werd het dus een keizersnede met exact 37 weken en dezelfde nacht had ik zo goed als geen jeuk meer, er werd nog wel 24 uur vaak bloedgeprikt maar de waardes zakten ook heel snel. De volgende dag was alles normaal, kindje hield er niks aan over en was ook dat vocht en het zere stramme uit mijn handen en voeten. Kwam bij mij ook daardoor nl.

succes met je bloeduitslagen!