Ik heb er weer zin in!

Maandag begint het hier weer: school!

Afgelopen week zag ik er eerst heel erg tegenop, de vakantie is voorbij gevlogen en ik zou nog wel veel langer willen genieten…

Maar nu schilde ik net een appeltje voor de kinderen en toen dacht ik aan de leuke tijd die weer gaat komen… de oogstmaand op school, appels plukken en daar allerlei dingen mee maken, bramen plukken, jam maken… de herfsttijd die weer komt en de jaarfeesten.

Als het schooljaar begint gaat het allemaal weer zo snel. En ik hou eigelijk wel van die tijd… de tijd na de zomervakantie tot aan de kerstvakantie.

En ik vind het leuk om op school weer alle ouders en kinderen te zien, de juffen, de concierge. En ik ben heel benieuwd hoe de eerste schooldag zal zijn, het brengen van de oudste kleuters naar de 1e klas en voor ons klasje ook het wegbrengen van de “jongste” kleuters naar de andere kleuterklas.

Ik vind het gewoon spannend, een heel nieuw schooljaar… wat zal het ons brengen?

Thomas vind het heel spannend, hij weet dat hij niet bij zijn juffie kan blijven, en de andere juffie is ook wel erg lief maar (nog) niet zijn juffie.

Wel kregen we vorige week een kaartje van de “nieuwe” juf dat maakt het voor hem al iets makkelijker.

Het enige waar ik echt tegenop zie is het vroege opstaan weer :zzz: .

Ik zie er ieder schooljaar steevast weer erg tegen op. En ik moet er de eerste weken ook echt weer helemaal inkomen. Geniet van de rust en vrijheid die de schoolvakantie met zich meebrengt en het begin van het schooljaar voelt dan ook echt aan als het weer in het gareel moeten.

Jongste gaat van groep 1 naar groep 2. Zelfde locaal, zelfde juffen. Geen spectaculaire veranderingne dus. Zo ook niet voor de twee die daarboven komen en naar resp. groep 5 en 7 gaan.

De oudste twee gaan naar de 3de en 2de van het vwo. De enigste echte stap maakt oudste dochter die dit jaar op het vwo begint. Maar ben nu voorbereid op de paniek, de klappende deuren en de stress die die overgang de eerste maanden met zich meebrengt. mar heb er nu vertrouwen in dat het na een paar maanden weer helemaal goed komt. Dat het helemaal iets te maken heeft met beginnende pubertijd maar puur de stress die ze zich door de leerkrachten laten aanpraten.

En eigenlijk herken ik dat wel van vroeger.