Ik heb er geen goed gevoel bij....

Het volgende is er aan de hand:

Vanaf 1 januari zijn er nieuwe regels voor de gastouderopvang.

De nieuwe regels hebben nogal wat consequenties voor sommige gastouders. Nu zit ik in een positie waarin ik mij niet lekker voel. Het gaat om het volgende:

Bijna twee jaar pas ik , via een erkend gastouderbureau, op een meisje van nu 2,5 jaar oud. Dit jaar is haar zusje, nu 1, erbij gekomen. Twee volle dagen in de week pas ik op hen. Een dag in de week gaan zij naar een andere gastouder.

Verder vang ik geen kinderen op.

De andere gastouder past op dit moment op 13 kindjes en moet er dus een paar afzeggen i.v.m. de nieuwe regels. Nu heeft zij aan de vraagouders van mijn oppaskinderen te kennen gegeven dat ze óf stopt die ene dag, of dat ze alle dagen wil hebben. Aangezien ik van plan ben om over een jaar te stoppen, kiezen ze voor de optie om helemaal over te stappen. Wat ik vanuit het oogpunt van de kinderen en hun ouders begrijp en respecteer.

Alleen vraag ik me af of dit nu de bedoeling is van de nieuwe wetgeving, dat er zodanig met kinderen geschoven gaat worden, zodat het voor de ene gastouder beter wordt en de andere met lege handen komt te staan?

Ik heb niet een goed gevoel bij de manier waarop dit geregeld wordt via het gastouderbureau.

Gastouders moeten zelf met een planning komen, zodat ze niet teveel kinderen opvangen. Maar hoe zit dat met de gastouders die het in principe prima voor elkaar hebben (of hadden in mijn geval).

Feit is dat de vraagouders zeer tevreden met de opvang hier thuis zijn (vorige week gaf ze nog te kennen dat ze hoopte dat ik niet per 1 januari zou stoppen ivm alle regels), alleen willen ze meerdere wisselingen van gastouder voorkomen.

Daarbij werd aan de vraagouders te kennen gegeven door de consulente van het gastouderbureau dat ze dit ‘verhaal’ maar niet naar buiten moeten brengen. :?

Dit geeft mij een onaangenaam gevoel.

Het is beslist niet mijn bedoeling om te gaan touwtrekken om de kinderen. Ik heb vrede met de beslissing van de vraagouders, maar heb het gevoel dat het niet helemaal klopt.

Wat moet je hier nu mee?

ik ben ook gastouder en ik zit echt 13 kids :shock: :shock:

Werkt ze alle dagen ofzo en komen die kids allemaal op andere dagen. Heeft ze wel het max aantal kindjes per dag (INCL. eigen kindjes)?

Verder kan je hier weinig aan doen idd, ik heb ook al een paar keer gehad dat kids naar een andere gastouder gingen omdat dat de ouders beter uit kwam, en vooral omdat je aangeeft over een jaar te willen stoppen snap ik die ouders wel :shifty: Leuk is het niet idd, maar vrees dat je weinig verder kan doen, jaa je gastouderburo achter hun kont aanzitten dat ze nieuwe kids zoeken voor je! of over naschoolse opvang denken, aangezien hier ook vaak vraag naar is (hier iig wel).

maar wat die conculente nu bedoelt :think: dat vind ik idd echt heel vaag! Gaan die ouders nou weg omdat de koppeling geen succes bleek, dan kan ik me er iets bij voorstellen, om negatieve publicatie voor jou te vermijden zeg maar. Maar aangezien dit niet het geval is kan ik me als enige reden bedenken dat ze het niet naar buiten moeten brengen omdat jij anders geen kans hebt op andere kindjes, omdat je nog maar een jaar gaat werken ??? lijkt me trouwens wel dat je dat in een kennismakingsgesprek zal aangeven dan dus dat lijkt me ook geen logische reden.

Ik zou het g.oburo even bellen als ik jouw was en om duidelijkheid vragen. Zeg dat je geen lekker gevoel aan het gesprek/ of iig aan die uitspraak hebt overgehouden.

succes ermee iig :hug:

rare situatie maar inderdaad wat overstap wel begrijpelijk,wel eerlijk van jou dat je meteen aangeven hebt dat je over jaar stopt.maar werkt nu in je nadeel nieuwe kindjes zul je ook niet snel krijgen of moet maar tijdelijk nodig zijn.

wat aantal kinderen betreft 13 kan makkelijk als er veel kindjes maar 1 dag komen,ik werk 4 dagen als gastouder en heb momenteel 15 gastkinderen kinderen,paar komen alleen in de schoolvakanties met jonger broertje of zusje mee

zou inderdaad om opheldering vragen

Het gaat niet om dat ik niet zou voldoen inderdaad. En ik snap de vraagouders heel erg goed, dat heb ik ook meteen aangegeven. Het liefst zou ze nog een jaar blijven, maar dan moeten ze dus binnen een jaar twee keer een nieuwe plek zoeken. Dus alle begrip.

Alleen dat dus de andere gastouder nu die kinderen ‘wegkaapt’. Zij moet gaan snijden in het aantal kinderen en met een planning komen, zodat ze per dag niet meer dan 6 kinderen heeft.

En die twee meiden waar ik ook op pas, die zijn echt supermakkelijk. Ze heeft een paar andere kinderen die niet zo makkelijk zijn.

Voor die andere gastouder is dit dus ideaal en naar mijn idee heeft ze dus misbruik gemaakt van de info die ze (heel dom) van mijzelf heeft gekregen.

Die consulente bedoelt dus eigenlijk te zeggen dat deze manier niet zo netjes is, en daarom mag de vraagouder het niet naar buiten brengen. Ik denk dat ik niet de enige ben bij wie dit gebeurt. ik denk dat er nu toch niet zulke nette dingen gebeuren, omdat het natuurlijk allemaal om geld gaat. Er moet geschoven worden met de kinderen (niet alleen die van ‘mij’), maar er zijn een aantal gastouders die tot nu echt teveel kinderen op een dag hadden. Ze zijn echt heel capabel, maar het mag officieel niet. En nu wordt de controle natuurlijk opgeschroefd, dus nu moeten ze er voor zorgen dat ze niet over die 6 kinderen komen.

Ik maak me nog niet eens zo druk over het feit dat ik nu geen nieuwe kindjes meer krijg. Dan maar financieel een stapje terug. Maar het gaat mij echt puur om de manier waarop dit gaat.

Die andere gastouder eist naar mijn gevoel twee dagen op, waar ze nu eigenlijk geen aanspraak op zou kunnen maken. Ze heeft kinderen genoeg. Maar heeft echt puur gekeken wat voor haar het handigst is. Dat is zakelijk.

Maar dat ben ik helaas niet…

En ja, ik wilde gewoon ‘open kaart’ spelen. Dat is dus niet zakelijk en waarschijnlijk dom. Ik heb nu mijn eigen glazen ingegooid. Als ik het niet had gezegd, dan waren de meiden ws gewoon bij mij gebleven. Maar dat voelt voor mij ook niet goed. Dan zette ik hen volgend jaar voor het blok en dat wil ik niet.

Oh ja, ik heb al wel gebeld met de consulente; zij geeft aan dat het gastouderbureau en de andere gastouders (met teveel kids) ook voor het blok gezet zijn (door de nieuwe regelgeving), dus moeten ze wat.

Blijkbaar werkt het gewoon zo; Ik word voor het blok gezet, dus kan ik een ander ook wel voor het blok zetten… :?

Zij heeft dus vanaf 1 januari nog steeds een riant inkomen, ik sta met lege handen. En dat voelt toch niet leuk.

vind het vere van netjes zou het zelf ook nooit gedaan hebben,is het voor jou niet mogelijk 2 dagen deze kindjes op te vangen.

zodat de andere gastouder haar andere gastkindjes niet weg hoeft te sturen.

ze zitten er natuurlijk mee dat jij het niet als werk wilt blijven doen,vandaar de andere gastouder.

moet zeggen dat ik dan met de ouders afgesproken zou hebben dat ze als jij stopt evt terug bij me konden komen,dan is er waarschijnlijk vast weer plaats.

door nieuwe wet gaan er ook kindjes weg bij gastouders dus komt over jaar vast plek vrij,zou het iedergeval met gastouders onderling evt met ouders erbij besproken hebben.

erg jammer om zo je gastkindjes kwijt te raken

Dat verloop zal blijven, het is natuurlijk helemaal niet zo dat de planning die ze nu per 1 januari moet maken jaren zo blijft. Dat verloop blijft. Dus het was in mijn ogen ook netter geweest om gewoon te wachten tot eind volgend jaar (op zijn vroegst, want ik heb ook aangegeven dat het wel langer kan duren, want banen liggen niet voor het oprapen).

Die kindjes die de andere gastouder nu opzegt en dan die twee dagen van mij erbij neemt, dat had ze ook wel dan kunnen doen… Toch?

Het blijft altijd een komen en gaan.

Dus dat is eigenlijk ook mijn “punt”, ze had die twee dagen niet hoeven opeisen… En dat het gastouderbureau dit ook maar ‘logisch’ en OK vindt, dat vind ik raar. (maar goed, ze verdienen natuurlijk veel meer geld aan haar dan aan mij)

En nogmaals, vanuit de vraagouders is deze keuze heel logisch. Het is gewoon jammer dat het niet per se is wat ze hadden gewild. Alleen lijkt dit nu de beste oplossing en vanuit hen bekeken is dat ook zo.

waarschijnlijk vind het gob het wel makkelijk zo,nu hoeven ze bij jou geen RI en huisbezoeken meer te doen.daarbij hoeven ze jou niet in te schrijven in het nieuwe gastouderregister enz enz

Maar vind het echt niet kunnen zet gerust hun naam hier neer,dit GOB verdient geen klanten.

Misschien idee voor jou om bij ander GOB in te schrijven die wel elke gastouder serieus neemt,of ze nu veel of weinig kindjes hebben.

heb ook al keer gehoort dat gastouders die maar 1 of 2 gastkindjes willen ze buiten werken echt triest.

zeker met nieuwe regels,als je zelf nog kleine kindjes hebt kun je vaak niet eens meer kindjes opvangen.

maritkollau; wat bedoel je met die laatste zin over gastouders die maar 1 of 2 kindjes willen en buiten werken?

Ik vind het een hele rare gang van zaken. Ik moet zeggen dat ik denk dat mijn gob hier niet mee akkoord was gegaan eigenlijk :?

Zij kunnen natuurlijk prima tegen die vrouw zeggen dat het haar beslissing is of ze stopt met die ene dag of niet, maar ze kan toch niet jouw dagen opeisen. Ik vind het echt heel erg raar en niet netjes van het gob dat ze jou hierin niet steunen.

Ik heb zelf drie kleine kinderen. De oudste twee maakten op de woensdag tot nu toe altijd speelafspraakjes hier thuis, omdat ik ze niet steeds kan halen en brengen. Maar dat mag ook niet meer volgens de nieuwe regels. Dus wat dat betreft, het geeft me veel meer vrijheid met mijn eigen kinderen. Nu kunnen ze overal weer aan mee doen en spelen waar en wanneer ze willen. (Nou ja, als ik het ook wil :wink: )

Maar dat is inderdaad een punt, ze verdienen natuurlijk niet zoveel aan mij, als aan de go die over de week verspreid meer dan 10 kinderen opvangt.

Daarom zijn ook juist die go zo boos dat het uurloon niet omhoog gaat. Dit jaar krijgen we 3,60 per kind en dat blijft volgend jaar zo. Terwijl die go die veel kinderen hebben minder kinderen mogen gaan opvangen (volgens mij mag je nu ook niet onbeperkt veel kinderen hebben, alleen was er geen controle dus konden ze het wel doen, nu kan elk moment de GGD op de stoep staan).

Dus ze moeten al inleveren en je krijgt per uur ook nog niks extra. Dat levert natuurlijk veel frustraties op en blijkbaar zulke acties.

Dat is ook wel anders zeg…

Ik ben een jaartje terug gestopt met gastouder zijn (en ik moet zeggen, het is voor de eigen kindjes idd echt wel fijn hoor!), maar ik mocht echt niet meer dan het max aantal kindjes opvangen. Niet omdat het gecontroleerd werd, maar omdat het gewoon onverantwoord is. Ook dat vind ik echt een misser van jouw gob hoor :?

Je zou dit toch ook moeten doen uit liefde en niet voor het geld zeg. Naar hoor, ik zou mn kinderen mooi niet naar zo’n rare go sturen.

@Lune wrote:

Zij kunnen natuurlijk prima tegen die vrouw zeggen dat het haar beslissing is of ze stopt met die ene dag of niet, maar ze kan toch niet jouw dagen opeisen. Ik vind het echt heel erg raar en niet netjes van het gob dat ze jou hierin niet steunen.

Jij geeft hier inderdaad precies mijn gevoel en idee weer, en dat in twee zinnen!

Het is zelfs zo dat het gob die andere gastouder de laatste maanden nog twee gezinnen heeft aangeboden (die ze heeft geaccepteerd) onder het mom van, dan neem je een stagiaire en dat telt alles dubbel.

En zo werkt het dus ook niet. Of je nu hulp hebt of niet, je mag maar 6 kinderen tegelijk opvangen. Je mag niet concurreren met de kinderdagverblijven.

Het gob moest dat weten, maar heeft desondanks toch die kinderen aangeboden. Dus is die go erg boos op de consulente geweest. Wellicht dat ze daarom nu ook zoveel steun krijgt van het gob.

Ik hoorde zelfs dat de consulente haar had geadviseerd om ‘gewoon’ op papier de kinderen op een andere dag te zetten. Dus bijvoorbeeld opvangen op dinsdag, maar schrijven voor woensdag :?

Het blijkt idd dat het gob ook niet goed bezig is.

:shock:

Oke… Nou ik vind dit een klachtenbrief waardig hoor. En dan gewoon erin zitten dat mensen dat adviseren. Ongelooflijk.

En voor jou; lekker overstappen naar een ander bureau als je nog kindjes op wilt vangen!

@Lune wrote:

maritkollau; wat bedoel je met die laatste zin over gastouders die maar 1 of 2 kindjes willen en buiten werken?

Ik vind het een hele rare gang van zaken. Ik moet zeggen dat ik denk dat mijn gob hier niet mee akkoord was gegaan eigenlijk :?

bedoel dat er gastouderbureau’s zijn die gastouders met maar weinig gastkindjes gewoon zeggen als je niet meer kindjes via ons op wilt vangen kun je vertrekken bij het GOB omdat ze vinden dat ze teveel tijd(geld) in jou moeten steken.het is triest maar het gebeurt wel :cry:

@@nneke! wrote:

Het is zelfs zo dat het gob die andere gastouder de laatste maanden nog twee gezinnen heeft aangeboden (die ze heeft geaccepteerd) onder het mom van, dan neem je een stagiaire en dat telt alles dubbel.

En zo werkt het dus ook niet. Of je nu hulp hebt of niet, je mag maar 6 kinderen tegelijk opvangen. Je mag niet concurreren met de kinderdagverblijven.

Het gob moest dat weten, maar heeft desondanks toch die kinderen aangeboden. Dus is die go erg boos op de consulente geweest. Wellicht dat ze daarom nu ook zoveel steun krijgt van het gob.

Ik hoorde zelfs dat de consulente haar had geadviseerd om ‘gewoon’ op papier de kinderen op een andere dag te zetten. Dus bijvoorbeeld opvangen op dinsdag, maar schrijven voor woensdag :? .

onvoorstelbaar GOB is echt fout bezig controlles GGD komen in dit geval niet voor niks onverwachts,dan valt deze GO door de mand en kan helemaal stoppen.zijn de ouders en kindjes weer de dupe terwijl die er niks aan kunnen doen.

Het blijkt idd dat het gob ook niet goed bezig is

@@nneke! wrote:

Ik hoorde zelfs dat de consulente haar had geadviseerd om ‘gewoon’ op papier de kinderen op een andere dag te zetten. Dus bijvoorbeeld opvangen op dinsdag, maar schrijven voor woensdag :?

Het blijkt idd dat het gob ook niet goed bezig is.

pardon!! :shock: dit is gewoon fraude! klinkt misschien overdreven, maar dit mag gewoon echt niet! het is niet verantwoord (of je het nou aankan of niet), wat nou als er wat gebeurd? dan zit je mooi met teveel kids en als de GGD daarachter komt dan heb je toch een serieus probleem hoor.

Ik zou geloof ik niet eens voor zo’n buro willen werken die haar gastouders zulke rare dingen aanbied :snooty:

Ik ben ook zeker niet van plan om nog mijn energie te steken in dit GOB. Ik zoek wel wat anders…

Nu hoor je dus inderdaad de gekste verhalen, er is echt wel opschudding ontstaan. Rare gang van zaken hoor, terwijl ik altijd dacht dat het een degelijk GOB was.

Gisteravond was er een van de vraagouders van die GO die mijn kindjes nu “inpikt” bij Hart van Nederland. En het GOB dus ook…

Ze hebben het heel moeilijk om voldoende GO te houden… OH??

:think:

jeetje was dat jou GOB heb het gezien,is gewoon krom kindjes worden waarschijnlijk weggestruurt omdat die vraagouder geen vaste uren afneemt ivm haar werk in de zorg.gastouder wil vast inkomen en werkt dus echt om het geld,niet omdat ze gastouder zijn nu zo leuk vind.is tenminste het gevoel wat ik bij deze berichten heb,nu weet ik natuurlijk niet of deze gastouder alleenstaand is of hoofdkostwinner want dan kan ik er wel wat bij voorstellen.

maar blijft raar verhaal ze had andere kindjes bij haar kunne houden als jij gewoon je gastkindjes had kunnen behouden,dus had ze minder kinderen weg hoeven sturen.

maandag bij radar wordt ook aandacht aan nieuwe regels gastouderopvang 2010 en de gevolgen besteed

Het was idd mijn GOB en op de achtergrond was mijn consulente aan het werk.

Maar ik wil wel even zeggen hier dat het wel echt een heel lieve en goede gastouder is. Ze vindt kinderen ook echt heel erg leuk, ze doet het met veel liefde en plezier. Natuurlijk zal geld ook een rol spelen, vandaar ook dat ze “mijn” kindjes ook drie volle (lange) dagen wil hebben. Het verdient natuurlijk goed en het is makkelijk, altijd dezelfde dagen.

“Mijn” kindjes komen op zich wel goed terecht, volgens mij. Alleen vind ik de gang van zaken niet kloppen.