Ik heb endometriose

Ik heb vandaag gehoord dat ik Endometriose heb…

Ik zit even in een achtbaan:

Twee maanden geleden was ik nog zwanger. 8 mei kreeg ik een curretage want het hartje klopte niet meer. Toen bleek ik cystes te hebben op m’n eierstok die in een rap tempo groeien (inmiddels 8 x 4 cm) en 10 augustus wordt ik daaraan geopereerd. Of de eileider gespaard kan worden is nog niet definitief.

Vandaag kreeg ik de uitslagen van bloedonderzoek en daar kwam dit dus uit. Dit is zo’n beetje het verhaal in het kort.

Nou dat is wel een beetje veel in 1 keer allemaal… ik heb op endometriose.nl gelezen net en daar werd ik niet blij van. Ik las vooral veel dingen over veel pijn en onvruchtbaar worden / zijn…

Tja… ik weet niet wat ik daar allemaal van moet denken.

Zijn er hier mensen met ervaringen / verhalen. Hoe ervaren jullie het… etc.

X Danielle

Hey danielle hier oook een endometriose-patient.

Ook Nicje en Juudje hebben endo en nog wat meiden hier op het forum die de aandoening hebben.

Ikzelf heb lichte mate. Maar wel heeeeeeeeel veel pijnklachten. Ikzelf eb hetop plekken zitten waar het niks van invloed heeft op de vruchtbaarheid.

Afhankelijk van de plek heeft het dus wel al dan niet invloed er op, ook depijnklachten zijn afhankelijk van de plek… per menstruatie en cycles kan het aanwezige aantaal endometriosse haarden verschillen.

De ene maand kan er meer of minder aanwezig zijn dus. en ook de pijn kan verschillen.

Ik heb nog een link voor je van hier van het forum

http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=34020

Ook op de startpagina van KoK is er ergens een link over endopmetriose.

En ja http://www.endometriose.nl staat veel info,

gr bianca.

Och lieverd,

Ik weet nog heel goed, toen ik zelf het vermoeden van endo had, ik op internet ging neuzen.

Ik werd er zo bang van… :cry:

Zoveel doomsenarios… Ik werd er helemaal naar van en het heeft even geduurd voor ik het een plekje durfde te geven.

Ik las ook op het endo-forum, maar daar ben ik heel snel mee gestopt. Al die enge verhalen… :?

Nee, zover was en ben ik niet. (Ookal heb ik een erge vorm van)

Dus mijn eerste tip, staar je niet teveel blind op die enge verhalen. En heb je vragen, stel ze hier (kijk eens bij: ‘Als zwanger worden langer duurt’ en dan bij ‘Mijn naam is endomertiose’)

EDIT: Zie dat Bianca de link erbij gezet heeft :-*

Wij kunnen je misschien ook antwoorden geven.

Oh en ik wil nog even aanvullen.

Ik heb hele erge pijnklachten tijdens de menstruatie.

Een vriendin van mij heeft alleen tijdens de eisprong veel pijn.

Zo verschilt het per persoon en per gradatie.

Dus probeer bij jezelf te blijven qua pijn. Kijk niet naar anderen en wees niet bang dat het bij jou ook zo zal gaan.

Het KAN, maar hoeft niet.

Probeer het te accepteren. Ook dat heeft tijd nodig, geeft niet, geef het die tijd!!!

Als voorbeeld, ik heb aardig geaccepteerd dat ik ziek ben, maar dat ik nog niet zwanger ben, vreet aan me. Daar kan ik nog geen plekkie voor vinden. Maar ik accepteer wel dat ik ziek ben, endo hoort bij mij (al ben ik het heeeeeeeeel graag kwijt hoor :wink: )

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga gelijk even lezen in jullie toppic.

Ik heb ook endo(metriose) en bij mij konden ze d.m.v. een kijkoperatie het meeste weg halen.

Wij hebben inderdaad ook in de medische mallenmolen gezeten, maar nadat de endo weggehaald was, ben ik toch zwanger geraakt en Kimberly is nu ruim een half jaar. Dus het is per persoon verschillend, op welke plaatsen endometriose zit en in welke mate.

Sterkte om het een plaatsje te geven. :hug:

Hier nog een endo-klant.

10 jaar geleden ben ik eraan geopereerd, daarna ben ik fulltime aan de pil gemoeten.

Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap een cyste gehad naast mijn eileider, welke sprong met 6wk zw.sch. Medisch gezien zou dit onmogelijk moeten zijn… maar toch gebeurde het.

Toch ben ik nu iedere keer nog zonder problemen zwanger geraakt, tegen alle verwachtingen van de gyn in.

Alle 3 de zwangerschappen zijn niet zonder problemen geweest, maar beter zwanger met troubles als niet zwanger.