ik ga opvakantie en neem mee..... Tips en weetjes...

Omdat de vakantie er weer aan komt kreeg ik via de mail een briefing

met best wel handige informatie er in.

Aangezien er antwoorden in staan op vragen die hier op het forom heel veel gesteld worden dacht ik, wellicht handig om het hier ook de plaatsen?

Omdat linken waarschijnlijk niet mag heb ik het even gekopieerd :wink:

Reizen

Met je baby reizen is wel even wennen. Maar met de onderstaande adviezen voor verschillende reismogelijkheden kom je er zeker!

Met de auto

• Je kunt heel goed met de auto en je baby naar je vakantiebestemming, ook als deze ver weg is. Belangrijk is wel op de veiligheid te letten. De regels voor veilig vervoer op een rijtje:

• Je baby vervoer je in een speciaal babyautostoeltje. Gebruik een goedgekeurd stoeltje met(oranje) ECE-keurmerk. Het keurmerknummer moet beginnen met 03, gevolgd door de cijfers 44. Dan weet je dat je stoeltje voldoet aan de nieuwste Europese veiligheidseisen.

• plaats het stoeltje nooit voorin als je een airbag op die plaats in het dashboard hebt en zet het tegen de rijrichting in, zowel voor- als achterin de auto.

• Je kind op schoot houden is ten eerste verboden, en ten tweede ook levensgevaarlijk. Het is onmogelijk om een kind dat op schoot zit, vast te houden bij een botsing.

• Dus las vooral veel stops in (om de twee uur) en zorg ervoor dat je kleine zich even kan uitleven op het gras of een deken.

Zorg ervoor dat het niet te warm wordt in de auto, maar ook niet dat het tocht. Als je stopt, zet de auto dan in de schaduw. Airconditioning is ideaal, maar bedenk je wel dat deze niet functioneert als de motor uit staat. Hydrofiel luiers, handdoeken of theedoeken kun je prima gebruiken als zonnescherm.

Laat je slapende kind nooit alleen achter in de auto. Als echt de auto uit móet, zet de auto dan in de schaduw, draai de raampjes open en houd zicht op de auto van een afstand.

Zo zit je kind goed

Uit Engels onderzoek is gebleken dat regelmatig verouderde of niet goed passende stoeltjes worden gebruikt. Slechts 60% van de kinderen wordt in een passend stoeltje vervoerd… Ook installeren veel autobezitters met jonge kinderen (zo’n 70-80%!) het stoeltje verkeerd. Ze bevestigen het niet op de juiste manier in de auto of plaatsen het in de verkeerde rijrichting.

En hoe aantrekkelijk het ook lijkt, het is niet verstandig een gebruikt autozitje over te nemen. Aan de buitenkant van zo’n stoeltje is lang niet altijd te zien of het onherstelbaar beschadigd is, bijvoorbeeld na een botsing. Het kan ook incompleet zijn of de pasvorm kan veranderd zijn, waardoor het onveilig is geworden. De harnasgordels zijn vaak niet meer compleet of niet juist bevestigd. En als de gebruiksaanwijzing ontbreekt, weet je ook niet of je het zitje op de juiste manier installeert en gebruikt.

Lang rijden? Dat kan!

Een wijd verbreid misverstand is de gedachte dat je met kleine kinderen geen lange reizen kunt ondernemen, omdat te lang zitten in een Maxi-Cosi slecht voor het kind zou zijn. Natuurlijk moet je erop letten dat je, tijdens een lange reis, regelmatig rustpauzes neemt en je kleintje uit zijn Maxi-Cosi haalt. Maar er zijn geen aanwijzingen of onderzoeken die erop wijzen dat langdurig gebruik van zo’n autostoeltje tot lichamelijke problemen bij kinderen leidt, mits je niet dagenlang achter elkaar gaat rijden.

• Als je het zelf vol kunt houden, is 's nachts rijden met een kleintje dat slaapt natuurlijk ideaal. Laat je baby wel in zijn eigen stoeltje slapen, dus geen bedje op de achterbank of je baby op schoot.

• Let erop dat baby’s in een warme auto erg kunnen zweten en misschien wel twee keer zo veel moeten drinken als normaal.

• Een paar extra tips voor vervoer met de auto: maak speelgoed vast met een touwtje aan de autostoel, dan raakt het niet kwijt. En ga voor de afwisseling ook eens bij je baby achterin zitten.

Met het vliegtuig

Een vliegreis is meestal korter dan een autoreis naar een verre bestemming. Vluchten verlopen meestal probleemloos en bang zal je baby ook niet zijn. Een paar dingen om rekening mee te houden:

• Als je je vliegreis boekt, kijk dan niet alleen naar de vertrektijden en de duur van de vlucht, maar ook of er tussenstops gemaakt worden. Tussenstops zijn uitermate storend, want je moet je baby wakker maken, met al je spullen het vliegtuig verlaten om na een tijdje pas weer verder te vliegen.

• Op lange vluchten krijg je een bassinet voor je baby (een bedje dat je voor je eigen stoel uitklapt), op korte vluchten, bij maatschappijen die geen bassinets hebben of als alle bassinets al besproken zijn, houd je je kind op schoot. Het lukt niet altijd om een bassinet bij het boeken van je ticket al te reserveren. Ga dan zo vroeg mogelijk inchecken op de dag van vertrek, om je van een bassinet te verzekeren. Je kunt ook vragen of je je eigen maxicosy of bedje mee mag nemen. Deze moet dan wel aan strenge eisen voldoen.

• Voor baby’s tot twee jaar hoef je geen volledige stoel te betalen, maar slechts 10 % van de gewone vliegprijs. Voor de baby mag je handbagage meenemen tot een maximum van 10 kg., maar uitsluitend spullen die bestemd zijn voor de verzorging van jouw kind.

• Tijdens een intercontinentale vlucht passeer je meerdere tijdzones. Vergeet het dan maar met het opgebouwde slaap- en eetritme! Je kunt je het beste zelf ook aanpassen en je richten naar wat je kind aangeeft. Om in de gaten te houden welke tijd voor je baby geldt, kun jij of je partner het horloge op de tijd van het land van vertrek laten staan.

• Baby’s drinken tijdens een vlucht meer dan tweemaal zoveel als normaal. Geef ze zoveel te drinken als ze willen. Moeders die borstvoeding geven moeten zelf dus ook meer vocht innemen. Ter aanvulling kun je warm mineraalwater nemen. Zorg ook dat je poedermelk bij de hand hebt voor het geval dat je borstvoeding niet toereikend.

• Zo’n 15 % van alle kinderen heeft oorpijn bij stijgen en dalen. Geef je baby daarom tijdens opstijgen en dalen een zuigfles. Om de oren te klaren moet je een baby laten drinken op het moment dat je zelf de druk in je oren voelt toenemen (bij opstijgen en landen). Begin er niet te vroeg mee, want dan is je baby uitgedronken tegen de tijd dat het vliegtuig echt opstijgt.

• Als je bent aangekomen, probeer dan toch zo snel mogelijk in het ritme te komen van het vakantieland. Je baby probeer je zijn middagslaapje te laten doen op het tijdtip dat je thuis ook aanhoudt. En maak onderscheid tussen dag en nacht door bijvoorbeeld het licht niet aan te doen als je baby 's nachts wakker wordt. Na drie nachten heeft je kind vast het goede ritme te pakken.

Babycare Lounge op Schiphol

Mocht je vlucht overhoopt vertraging hebben, weet dan dat er op Schiphol een speciale Babycare lounge is. Hier kun je je baby privé verzorgen, voeden en zelfs in bed leggen. Voor ouders is er een comfortabele zitplek, zo kom je ook even tot rust in de hectiek die reizen met zich meebrengt.

De handbagage!

Wat neem je mee als handbagage voor onderweg?

• Extra (gekookt of bron-) water om je baby bij warmte voldoende vocht te geven middels een flesje en voor jezelf als je borstvoeding geeft; (Let op de aangescherpte regels voor handbagage, zie onder)

• Vochtig washandje, billendoekjes of keukenrol, dat je nat kunt maken: niet alleen voor het verschonen, maar ook om op te frissen of als je baby moet spugen;

• Handdoek en eventueel opblaasbaar verschoningsmatje om te verschonen;

• Extra setje kleertjes én natuurlijk voldoende luiers voor noodgevallen.

Regels handbage

Vanaf 6 november 2006 gelden voor alle vliegtuigpassagiers binnen de Europese Unie (EU) nieuwe regels voor wat mee mag in de handbagage. Vloeistoffen, gels en spuitbussen in de handbagage mogen alleen in kleine hoeveelheden (max. 100 ml per stuk) én op de juiste manier verpakt, worden meegenomen. Dit geldt voor alle passagiers die vertrekken van, of overstappen op, een vliegveld binnen de Europese Unie. De nieuwe regels gelden voor vloeistoffen, zoals water en andere drankjes voor consumptie, gels, pasta’s, lotions en de inhoud van spuitbussen. Ook je toiletartikelen vallen hier dus onder.

Er zijn twee uitzonderingen, die voor jou van belang zijn:

• Babyvoeding, die je tijdens de vlucht nodig hebt;
  • Medicijnen, die je tijdens de vlucht nodig hebt.

Paklijst voor je baby:

• Kleertjes voor warm en koud weer

Verschillende ‘laagjes’ zijn handig, zo kun je bij elk type weer je kind voldoende kleden. Neem genoeg rompertjes en T-shirtjes mee. Die kun je overal voor gebruiken: op het strand, in het zwembad, 's nachts als het erg warm is…

• Zonnehoedje of pet, zwemkleding, waterschoentjes, zwembandjes, badjasje, zwemluier

• Slabbetjes, hydrofiel luiers, handdoeken

Ook deze spullen kun je voor alles gebruiken: als zonnescherm, ook in de auto, om je kindje toe te dekken of schoon te maken.

Hygiëne en de zon:

• Luiers en billendoekjes, voor de eerste dagen

• Wegwerpwashandjes en/of gezichtsdoekjes

• Babyshampoo of -zeep

• Tandenborstel en tandpasta, als de eerste tandjes al door zijn

• Zonnebrandcrème en aftersun

Groot materiaal:

• Kinderwagen of buggy

• Campingbedje

• Buik- of rugdrager

• MaxiCosy

• Luiertas

*Strandtentje en/of parasol (ook voor op de kinderwagen)

• Klamboe (eventueel voor over kinderbedje)

• Babyfoon

• Fleecedeken of speelkleed

• (Zomer)slaapzakje

Eten, drinken en toebehoren:

• Fopspeentje

• Flessen en spenen

• Melkpoeder en/of pap (voor de eerste dagen)

• Potjes Babyvoeding (voor de eerste dagen)

*Babykoekjes of -rijstwafels

Babyreisapotheek

*Thermometer

• Kinderparacetamol

• Pleisters, verband, steriele gaasjes en wond-desinfecteermiddel

• Neusspray

• (Teken)pincet

• Insectenbeetmiddel/anti-jeukmiddel

• Middel tegen (luier)uitslag

• Oordruppels

• ORS tegen uitdroging

Officieel:

• Identiteitsbewijs: heb je je kind op één van jullie paspoorten bijschreven?

*Identiteitsplaatje of -armbandje

Ook niet vergeten!:

*Favoriete knuffel

• Slaapmuziekje

• Voorleesboekjes

• Speelgoed

Wij gaan in oktober een week naar Corfu. Maar als ik dan denk al het grote materiaal wat mee moet… :? Mag dat allemal mee in een vliegtuig?? En hoe ga ik dat allemaal dragen? Heb ook nog een peuter die mee gaat.

We gaan met mijn ouders, mijn broer met vrouw en dochter van dan 1,5 jaar en natuurlijk mijn man, twee dochters en ikzelf.

Ik zou wel graag wat ervaringen horen. :wink:

wij waren toen lars 8 mnden was 2 weken naar curacao geweest

heb gewoon het hoognodige meegenomen

potjes eten genoeg drinken wat speelgoed luiers ect zodat je de 1e 2 dagen wat hebt en wel de nodige appotheek spullen en verders zie ik daar wel haha buggy en de MC worden eerder ingeleverd dus verder hadden wij 1 tas voor lars en de koffers voor ons ging prima

@Wijnanda wrote:

Wij gaan in oktober een week naar Corfu. Maar als ik dan denk al het grote materiaal wat mee moet… :? Mag dat allemal mee in een vliegtuig?? En hoe ga ik dat allemaal dragen? Heb ook nog een peuter die mee gaat.

We gaan met mijn ouders, mijn broer met vrouw en dochter van dan 1,5 jaar en natuurlijk mijn man, twee dochters en ikzelf.

Ik zou wel graag wat ervaringen horen. :wink:

Bij wie heb je geboekt? Bij de meeste reisorganisaties schijn je een babypakket erbij te kunnen bestellen(dus bedjes etc.). Dan hoef je dat niet mee te sleuren. Misschien een idee om eens te informeren?

Mijn beste tip staat er overigens niet tussen dacht ik dus bij deze: Jasper is altijd al een moeilijke slaper geweest en heel gevoelig voor geur. Dus wij nemen telkens een hoeslaken mee waar hij al 1-2 nachten op heeft geslapen. :wink:

wij zijn vorige zomer ook wezen vliegen, T. was toen 9 mnd. en hadden in het hotel indd al een bedje en kinderstoel. alleen buggy meegenomen, een gekocht die helemaal in ligstand kon, muggennet en parasol erbij ideaal. toen we een auto huurde zat dat een zeer goede kinderauto stoel in :thumbup:

wat ik verder ideaal vond was zo’n klein, goedkoop opblaasbadje…onze kleine kon toen net kruipen en kon dus in het lege badje lekker spelen :thumbup:

potjes en luiers hebben ze daar indd vast ook wel. flesvoeding had ik wel meegenomen wilde hem niet voor die paar weken laten wisselen van merk.

enigste wat ik was vergeten was een goed voorbehoedsmiddel en op de gevolgen daarvan zit ik nu te wachten :silenced:

als jullie met meerder volwassenen gaan komt het vast wel goed maar veel van die grote dingen hoef je echt niet mee te nemen hoor denk ik!

fijne vakantie alvast!

ps. omdat wij zo’n paraplu buggy hadden mocht deze mee tot aan de deur van het vliegtuig, ideaal! toen we uit stapte stond hij onder aan de trap op ons te wachten! scheelt ook weel sjouwen!