Mijn dochtertje is bijna 9 maanden en eet alleen gepureerd fruit (uit een potje) maak elke dag (al een maand lang) vers fruit klaar, maar daar wil ze NIKS van hebben :shifty:
Groente dat doet ze al helemaal niet… zodra ze een beetje proeft gaat ze meteen kokhalzen, dan is het niet eens in haar gehemlte, dit is alleen het proeven. En ook ik maak bijna elke avond groente klaar…
Ik heb rapley model 2 weken geprobeerd, ze kokhalst en geeft alles over (ook de melk van de voeding daarvoor)
Eet geen vers fruit, gemaakt door mij
Eet helemaal geen groente, uit een potje of vers
Ik kan haar ook niet meer bijhouden met melk.
Ik zie kindjes om haar heen (jonger dan haar) allerlei groente en fruit eten en ligaatjes en rijstwafels.
In het begin van alles gekocht, maar niks komt haar mond in.
Ben een beetje gedemotiveerd HELP!
Op het CB vertelde ze mij dat ze het gaan voorleggen aan een logopedist en mij gaan bellen, een week verder niets gehoord. Twee keer gebeld niemand die me kan helpen…
Vervelend zeg! Ik zou het in ieder geval blijven aanbieden en anders naar de ha of was je daar al geweest?. Kruimel je ook wel eens een liga door het fruitpotje heen ??? Mijn dochter ging ook pas met 8 mnd vast voedsel eten. Veel succes
er schiet me net iets te binnen.ik heb geen idee of het werkt hoor,maar kindjes die moeilijk zijn met eten kan je soms verleiden door fijngemalen rozijntjes door het eten te doen…schijnen ze heerlijk te vinden…
Het is denk ik echt goed om er een prelogopedist naar te laten kijken. Uit je verhaal maak ik iig op dat het waarschijnlijk niet ligt aan wát ze eet, maar de substantie die ze moeilijk vind.
Stopt ze dingen/ speelgoed in haar mond? Hiermee verplaatst de wurgreflex zich naar achter in de mond.
Tandenpoetsen en kauwtandenborstels kunnen een eerste stap zijn. Er zijn allerlei oefeningetjes om het te trainen. Wat belangrijk is, is dat je kindje nu geen negatieve ervaring opbouwt met het eten (voor sommige kindjes wekt het zien van eten al een wurgreflex op)
PB anders ff waar je woont, wellicht kan ik kijken of er collega’s in de buurt zitten?
Ja ze is nog steeds een moeilijke eter. Fruit gaat nu goed (alleen uit een potje). Groente same story, ik heb een paar keer appelmoes erdoorheen gedaan. Na 40 minuten had ze 3 lepels op, met heel wat geruzie, gehuil en een schuddende hoofd… En uiteindelijk kwam ze in de buurt van het bordje en hup op de grond.
Vermoeiend dus :shifty: Maar ze blijft een schatje hoor :inlove:
Dus het gaat haar echt om de vorm van het eten (de stukjes).
Tanja: Super!!! Wat goed om zo een bericht te lezen, dat iemand mij kan helpen! Ik heb nog het CB gebeld en de centrale aan de tel gehad, een klacht achtergelaten. En uiteindelijk :roll: heb ik nu een afspraak voor de 24e. Ben benieuwd.
Ik woon in Amsterdam. Tanja: krijg je dan tips? Of ga je samen oefenen, wat moet ik me voorstellen bij een logopedist.
Speelgoed stopt ze in haar mond, kan daar ook goed op kauwen (bijtringen en knuffels met oren etc).
Ik lees het topic ook nu pas, maar mijn vriendin heeft precies hetzelfde (gehad)! Het is haar derde, en de andere twee waren geen probleem. Zij had ook vanalles geprobeerd, van rapley tot pureren, en van zoet tot ‘smaakloos’. Haar zoon begon bij alles wat ánders was dan melk, te kokhalsen. Inmiddels gaat het een heel stuk beter (kindje is bijna 2), maar nog is het een aandachts punt!
Dus ik hoop dat je geholpen kunt worden: ik had er nooit van gehoord, maar het kan dus echt dat een kindje het heel moeilijk heeft met eten…Ohja, het cb wist ervan, en deed ook niet veel: tot een jaar had hij genoeg aan melk…
De logopedist zal eerst in gesprek met jullie gaan, vragen stellen over haar gezondheid, verloop van het eten en drinken tot nu toe. Dan zal ze willen zien hoe ze eet, wat er gebeurt. Indien mogelijk zal ze tips geven over bijv de manier van aanbieden, het bestek, de substantie, samenstelling, de houding etc etc.
Ga iig nooit de strijd aan, eten is leuk en gezellig! Daarentegen is het ook belangrijk dat weigeren/ kokhalzen niet altijd stoppen betekent…probeer dat voor te zijn…dus stoppen vóór het misgaat of na kokhalzen nog 1 hapje zonder kokhalzen geven.
Ik zie dat het topic al weer een paar weken oud is, maar ben wel benieuwd hoe het nu gaat met het eten.
Ik heb een tijdje terug een soortgelijk topic geopend omdat ik dacht dat Ilse nooooooiiitttt zou gaan eten. Zodra ze een lepel zag, begon ze al te kokhalzen.
Maar het is helemaal goed gekomen…
Mijn goede voornemen om met groenten te beginnen, heb ik na het zoveelste sperziebonengevecht maar achterwege gelaten.
Potje peer… van mijn vinger af laten sabbelen… De tweede dag leek ze het al lekker te vinden en ben ik halverwege overgestapt op het lepeltje…
De derde dag alleen nog maar een lepeltje (nog steeds peer) en voila: mevrouw at peer van een lepeltje zonder te kokhalzen!
Toen de peer goed ging, ben ik worteltjes gaan geven. Ook uit een potje. De worteltjes at ze meteen van een lepeltje. Niet dat ze het lekker vond, maar ze at tenminste. En na een paar dagen leek ze het lekker te vinden.
Toen ben ik meteen begonnen met verse wortel en verse peer. En nu eet ze alles! Vaak nog de eerste happen met een smerig gezichtje, maar daarna gaat het mondje braaf open!
Hoop echt voor je dat het inmiddels gelukt is…
X
Ikenmama maakt gebruik van cookies
Om je bezoek zo optimaal mogelijk te laten verlopen maken wij gebruik van cookies. Wat wij bijvoorbeeld voor je doen:
✓ Inloggegevens voor Ikenmama voor invullen
✓ Personaliseren van content en advertenties
✓ Onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid v/d website
Cookies en privacy
Natuurlijk zorgen wij goed voor je privacy. De gegevens die Ikenmama op basis van de geplaatste cookies verwerkt, vallen onder onze Privacyverklaring.
Stel je cookies zelf in
Bedankt!
Je kunt ervoor kiezen om van minder cookies gebruik te maken: