ik baal van de groepsindeling - wat nu???

We kregen gisteren een brief van Laura’s toekomstige basisschool, waar ze na de zomer naartoe gaat. Met daarin de informatie in welke groep ze gaat komen.

Nou hebben ze op die school twee groepen 1, de ‘normale’ groep 1, en de instroomgroep. Laura is ingedeeld in de instroomgroep, wat betekent dat ze met een klein groepje gaan starten, en dat alle nieuwe leerlingen die in de loop van het schooljaar 4 worden (zullen er gemiddeld 2 per maand zijn), in die groep gaan instromen.

Ik ben daar niet zo blij mee, want:

• als Laura volgend jaar naar groep 2 gaat, zal ze driekwart van haar klasgenootjes kwijtraken (die worden pas na half oktober 4, en zullen dus groep 1 nog eens overdoen)
  • ik ben bang dat veel tijd en aandacht uitgaat naar de nieuwe leerlingen, en er niet zoveel voortgang zit in het lesprogramma (aangezien toch de meerderheid groep 1 gaat overdoen, zal dat misschien wat minder aandacht krijgen)
  • lijkt me onrustig, telkens nieuwe kinderen erbij
  • in januari krijgen ze op die groep ook nog eens een nieuwe leerkracht (maar goed, daar kan ik mee leven)

Maar eigenlijk het belangrijkste voor ons, Laura is behoorlijk vlot qua ontwikkeling, ik denk dat het voor haar beter is om in een klas te zitten met kinderen die al iets ouder zijn, en niet in een klas waar zij de oudste is, en de meesten net voor het eerst naar school gaan. Ik ben gewoon bang dat er dan te weinig uitdaging voor haar is (dat zie ik nu ook op het kinderdagverblijf waar ze de oudste is)

Maar ja, wat nu???

Ik ga morgen maar eens bellen met de school, maar ik vrees dat ik daar niet veel mee ga bereiken. Overigens sprak ik al een andere moeder die met precies hetzelfde probleem zit, zij gaat dit ook volgende week bespreken. Ze kunnen vast niet alle leerlingen gaan overplaatsen naar de normale groep… dus ik hoop niet dat alle ouders gaan klagen.

Maar ja, wat voor keuze heb ik, zo vlak voor de zomervakantie???

Gelukkig zijn er hier over het algemeen weinig wachtlijsten bij scholen, dus ik kan het natuurlijk nog ergens anders gaan proberen. Wat ik eigenlijk niet wil, we hadden verder wel een goed gevoel bij deze school.

Of maak ik het allemaal erger dan het is? Heeft er iemand ervaring met zo’n instroomgroep, hoe gaat dat er in de praktijk aan toe?

Nou, heel verhaal, maar ik wilde even klagen :wink:

En ik hoor graag wat jullie zouden doen in deze situatie… ik weet het even niet meer.

Merijn zit precies in hetzelfde schuitje, hij begint met 13 kinderen en daar komen er gaandeweg meer bij. De andere groep is een groep 1/2 bij ons, dus ook daar zullen een hoop kinderen weer doorschuiven, dus bij ons zijn er in beide gevallen verschuivingen.

De problemen die jij beschrijft had ik nog niet bij stil gestaan eigenlijk. Dus enerzijds denk ik, waar maak je je druk om, het loopt wel los allemaal. Dit omdat ik dus helemaal geen beren op de weg gezien heb.

Maar anderzijds haal je ook wel een aantal punten aan waarvan ik denk, ja eigenlijk is dat wel vervelend.

Dus ik ben ook benieuwd naar ervaringen… Maar ik maak me er niet druk om.

Na een nachtje slapen ziet de wereld er altijd weer wat zonniger uit :slight_smile:

Misschien maak ik me hier wel veel te druk om inderdaad, waarschijnlijk valt het in de praktijk allemaal wel mee.

Zojuist heb ik ook de directeur van de school gesproken hierover, en volgens hem zit de instroomgroep al bijna vol (hij had het over ongeveer 20 leerlingen) met kinderen van net/bijna 4, dus mijn zorg dat de meesten groep 1 nog eens overnieuw gaan doen, is niet helemaal terecht. Dus, we zien wel hoe het gaat lopen straks… ik ben weer een beetje gerustgesteld in elk geval.

Dat is denk ik het beste ook :wink:

Hier zit Aniek op een school met 3 locaties en bijna 750 leerlingen waarvan op “haar” locatie bijna 500!

Ze hebben hier dan ook 6 groepen 1/2 van elk rond de 28 kinderen.

Aniek heeft het afgelopen jaar 5 vriendjes/vriendinnetjes gekregen waarvan 2 Nu in groep 2 zaten.

Deze kinderen gaan na de vakantie naar groep 3 en aangezien Aniek in de klas blijft bij haar juffen en dan een groep 2’er zal zijn, raakt ze die vriendjes kwijt.

Kinderen zijn mega flexibel en ze maken wat mee met zijn allen.

Er komt een tijd dat ook zij naar groep 3 zal gaan en dan veranderd er het allermeest. Maar op de meeste scholen begeleiden ze voldoende.

Het komt heus wel goed :smiley:

Ik ga mee met Cell, al kan ik je HEEL GOED begrijpen hoor!!!

Kinderen zijn echter heel erg flexibel, en een instroomgroep is juist vaak wel lekker. Ze starten klein, zodat er in het begin veel aandacht kan zijn voor jouw dochter. Zo kan een juf ook snel inschatten op welk nivo ze zit, en daar op inspelen.

ik zou het dus even afwachten.

Succes!!

Ik heb net mijn eigen verhaal nog eens doorgelezen, en vind mijn reactie eigenlijk ook wel wat overdreven nu, ha ha.

Het was echt even mijn eerste frustratie die ik kwijt moest…

Voortaan eerst een nachtje slapen, en dan pas een bericht plaatsen :wink:

Ik heb er best vertrouwen in hoor, inderdaad, zoals jullie allemaal zeggen, kinderen zijn zo flexibel, het zal vast allemaal wel goedkomen. Laura is sowieso vrij gemakkelijk, dus nou ja, het is alleen mama die een beetje hysterisch was.

Volgende week de officiele kennismaking met nieuwe klas, nieuwe juf etc, en dan na de vakantie vol goede moed beginnen, spannend!

haha, daarom geven ze zulke brieven meestal vlak voor of in het weekend, daarna ziet de wereld er meestal heel anders uit als de eerste reactie gefilterd is :wink:

Kinderen zijn idd erg flexibel.

Ook de oktober grens bestaat niet meer, er wordt individueel naar kinderen gekeken, en dus kindjes die in december 4 worden kunnen ook al best naar gr 2 het jaar erop.