hoi wat weten jullie van wel geen softijs/milkshakes eten/drinken tijdens de zwangerschap?
ik las dat net op facebook ineens dat dat niet zou mogen, en als ik het een beetje opzoek gaat het vooral over de hygiëne, over hoe goed het apparaat waar het mee gemaakt wordt schoongemaakt wordt.
en op sommige sites werd het afgeraden vanwege hoge bloeddruk…
nu heb ik al aardig wat swirls en mac flurry’s op de laatste maanden, maar dat zijn van grote bedrijven waar ze (lijkt mij dus) aardig strenge schoonmaak eisen hebben…
zouden jullie het wel blijven doen of gewoon vanaf blijven?
(van de ijsboer en andere kleinere zaakjes zal ik me wel aan het verpakt ijs houden denk ik nu)
Ik deed het wel, maar dan idd vooral echt zelf versgemaakt schepijs bij Saluti’s en bij de mac… Niet bij de febo, want die heeft wel vaker tikken op de vingers gehad als het op hygiene van ijsmachines aankwam. Ook bij Ikea nam ik geen ijs. Zij stoppen erg veel eibestanddelen in het ijs en ik zat niet te wachten op salmonella ofzo.
Maar met wat opletten en idd, grote ketens die voor zichzelf strenge richtlijnen hebben, heb ik het altijd gewoon maar gedaan.
Overigens ook 2 zwangerschappen en absolute perenijs verslaving gehad… geen softijs behoefte… :mrgreen:
Nog nooit over gehoord, ik denk dat het wel meevalt. Anders kun je ook echt nergens meer uit eten ofzo. Ik eet alleen dingen met een hoog risico niet dus rauw vlees / rauwe vis / rauw ei (jammer van de sushi ).
Kaas lust ik niet dat scheelt
En verder niet. Vind het soms een beetje doorschieten…want het gaat om de kans dat het a. een slechte hygiene is, b dat er ook daadwerkelijk schadelijke bacterieën inzitten en c dat je er voldoende van binnen krijgt om er ziek van te worden.
Maar dat is mijn mening hoor! Er zijn genoeg vrouwen die daar heeeeel streng in zijn. Je moet doen waar jij je goed bij voelt.
Hallo Teun
ik heb er eigenlijk nog nooit over nagedacht. We halen wel eens een schepijsje bij de plaatselijke ijssalon, ook heb ik laatst een softijsje gegeten. Niks aan de hand. Je kunt natuurlijk altijd de pech hebben dat je er diarree van krijgt, maar misschien is de een daar gevoeliger voor dan de ander???
Met mate zou ik zeggen en wat Marlous ook zegt, doen waarbij je je goed voelt.
Ligt idd aan de schoonmaak van de apparaten. Het is toch een vers melkprodukt softijs (verpakt etc is natuurlijk minder relevant) en een goeie schoonmaak is dan echt belangrijk. Ik kocht het bv liever bij de Mac idd dan bij een vaag wazig frituurkotje ergens in de middle of nowhere. Maar een heleboel VK’s zullen je er tegenwoordig niet eens meer voor waarschuwen.
Ja ik heb het ook gelezen en eet het daarom ook niet, misschien overdreven, misschien niet. Softijs wordt afgeraden, schepijs en voorverpakt ijs niet.
ik eet het wel gewoon hoor.
ik eet het niet wekelijks en als ik het haal doe ik het bij ons in de wijk bij de friettent.die tent staat heel goed aangeschreven en vertrouw ik ook wel.
@Marlous79 wrote:
Nog nooit over gehoord, ik denk dat het wel meevalt. Anders kun je ook echt nergens meer uit eten ofzo. Ik eet alleen dingen met een hoog risico niet dus rauw vlees / rauwe vis / rauw ei (jammer van de sushi ).
Kaas lust ik niet dat scheelt
En verder niet. Vind het soms een beetje doorschieten…want het gaat om de kans dat het a. een slechte hygiene is, b dat er ook daadwerkelijk schadelijke bacterieën inzitten en c dat je er voldoende van binnen krijgt om er ziek van te worden.
Maar dat is mijn mening hoor! Er zijn genoeg vrouwen die daar heeeeel streng in zijn. Je moet doen waar jij je goed bij voelt.
Same here! Behalve dan dat ik wel kaas lust
Ik heb er geen moment bij nagedacht, doe dat waar jij je goed bij voelt. Als je het een (te groot) risico vind, zou ik 't laten
Volgens mij staat de Mac erom bekend dat het daar wel kan omdat de machines veelvuldig worden gebruikt, er strenge regels opgevolgd moeten worden en er geen resten langdurig in blijven zitten.
Er zullen ongetwijfeld ook andere verhalen bestaan, maar ik vond dit logisch overkomen.
In kleine friettenten bijvoorbeeld worden softijsjes en milkshakes veel minder gemaakt met een hoger risico op besmetting.
Ik heb beide zwangerschappen heerlijk genoten van een milkshake of mcflurry op zijn tijd
Nog nooit van gehoord!! Het lijkt mij toch dat het dan ook voor andere (melk)producten geldt die door een machine gaan? :think:
Maar echt… ik eet vaak ijs. Vooral heeeeeeeeeeeeel veel waterijs dan
Toevallig onlangs meerdere keren een milkshake gedronken. Gekocht, maar ook zelfgemaakt.
Ik zou het gewoon eens aan de vk vragen.
ik werd er deze zwangerschap van Seth op gewezen dat softijs en milkshakes enzo niet mochten vanwegen de kans op samonella
bij Luna en Odin had ik daar nooit van gehoord
Dat zal waarschijnlijk bij iedere vk anders zijn, ik ben weer voor het eerst geweest en er niks over gehoord.
ja het meisje waar ik van had gelezen had haar vk ook gebeld, en die had ook gezegd het gewoon kon…
ik doe gewoon lekker zoals ik het nu doe, gewoon van grote bedrijven wel lekker ijs eten en van kleine zaakjes niet…
gelukkig vind ik waterijs nog veel lekkerder…
Voor alle zekerheid eet ik alleen voorverpakt ijs, zoals een Magnum. Schepijs en softijd e.d. eet ik niet.
Ik heb wel al twee keer schepijs gegeten bij een goed tentje in de Jordaan. Maar ik lees net in de huisartsen handleiding dat ze tegen zwangere vrouwen moeten zeggen dat softijs niet mag. Voor de zekerheid ga ik toch maar over op voorverpakt…
Ik wist het voor mijn zwangerschap al en heb geen hap softijs genomen. Was echt afzien soms in de zomer vorig jaar want ben echt dol op softijs!
Siem reed dan met 1,5 week al mee door de macdrive :lol: :drool:
Maar ik wou geen risico nemen. Ik wist dat het niet goed kon zijn en was erg bang dat ik er wel ziek van zou worden of mijn baby.
Whoops! Ik ben net terug van vakantie en heb elke dag Italiaans ijs gegeten. Ik heb er verder nooit bij stil gestaan dat het schadelijk kan zijn. Donderdag maar ff met vk overleggen… :?
maar schepijs en voorverpakt ijs mag wel.
Gaat er meer om dat er in een softijsmachine bacterien kunnen zitten door slechte schoonmaak.
Oh ok, dan is er verder niets aan de hand! 8)
Even een mental note dan maken dat ik geen softijs moet gaan eten!