iets wat hopenlijk nooit gebeurdt...

iets waar je hopenlijk nooit iets mee te maken krijgt…

maar toch wilde ik het even met jullie delen







********************************************************



PROJECT 25: ATTENTIE VOOR PREVENTIE




Elk jaar worden in Nederland honderden kinderen vermist gemeld. Sommigen lopen weg, anderen worden meegenomen door familieleden, en soms wordt een kind ontvoerd door onbekenden. Door kinderen te leren wat ze moeten doen in mogelijk gevaarlijke situaties is veel leed te voorkomen. Daarom introduceert Vermist in het kader van 25 mei, de Internationale Dag van de Vermiste Kinderen, ‘Project 25: attentie voor preventie’.



Inhoud dossier Project 25:

  • 25 preventietips
  • Hoe bespreek ik veiligheid met mijn kinderen?
  • Zelfverdediging



    Op 21 juli 1999 keert de 7-jarige Chanel-Naomi Eleveld na het spelen in een zandbak niet meer terug naar huis. Na drie weken onzekerheid wordt haar lichaam gevonden onder het huis van buurman Jan S. Voor een twaalfjarig meisje uit Lomm liep het in januari 2007 beter af. Een bestelbusje ging naast het meisje rijden. De bijrijder zei dat hij het meisje wel even naar school zou brengen. Toen zij hier niet op in ging greep hij haar rugzak en probeerde haar te laten stoppen. Het meisje sloeg de man op zijn arm, waarna hij losliet. Door haar kordate optreden kwam ze met de schrik vrij.



    Het is belangrijk dat kinderen weten wie ze kunnen vertrouwen en wat ze moeten doen wanneer ze te maken krijgen met mensen die ze niet kunnen vertrouwen; zowel thuis, op internet, op school als buitenshuis.



    Preventie

    Praten met kinderen over veiligheid en gevaren helpt ze de juiste beslissingen nemen in mogelijk gevaarlijke situaties. Doe mee aan ‘Project 25’ en neem op 25 mei 25 minuten om onze 25 preventietips door te nemen, het kan levens redden!



    25 PREVENTIETIPS



    THUIS
  1. Leer je kinderen hun volledige naam, adres en telefoonnummer van thuis. Zorg ervoor dat ze jouw volledige naam ook kennen.
  2. Zorg dat je kinderen weten hoe ze je kunnen bereiken op het werk en op je mobieltje. 3. Leer je kinderen hoe en wanneer te bellen met 112.
  3. Zorg ervoor dat je kinderen een vertrouwde volwassene kunnen bellen als er een noodgeval is of als ze bang zijn.
  4. Gebied kinderen om de deur op slot te houden en niet te openen wanneer ze alleen thuis zijn. Stel regels op voor het ontvangen van bezoekers wanneer je niet thuis bent en voor hoe ze de telefoon moeten opnemen.
  5. Kies oppassen met zorg. Haal referenties van familie, vrienden en buren. Wanneer je een oppas hebt gekozen, kom dan eens onverwacht thuis om te kijken hoe het met de kinderen gaat. Vraag ook je kinderen wat ze vinden van de oppas en luister goed naar hun antwoord.



    OP INTERNET
  6. Leer het internet kennen. Hoe meer je weet over hoe het Web werkt, hoe beter je je kinderen kunt leren over de mogelijke gevaren van internet.
  7. Plaats de familiecomputer in een gezinsruimte, liever dan in de slaapkamer van het kind. Hoe ook de tijd die ze online doorbrengen en de websites die ze bezoeken in de gaten.
  8. Gebruik ‘privacy instellingen’ op sociale netwerk-websites om contact met onbekende gebruikers te beperken.
  9. Zorg ervoor dat de gebruikersnaam (screen name) niet teveel verraadt over je kind.



    OP SCHOOL
  10. Zet de naam van je kinderen niet op kleding, rugzakken, broodbakjes, fiets, etc. Wanneer de naam van de kinderen zichtbaar is, kan iemand met kwade bedoelingen ze aanspreken met hun voornaam.
  11. Herinner je kinderen eraan om steeds samen met een vriend(in) naar school te lopen of fietsen.
  12. Loop de route van en naar school met je kinderen en wijs herkenningspunten en veilige plekken aan waar ze naartoe kunnen wanneer ze worden gevolgd of hulp nodig hebben. Als je kind de bus naar school neemt, bezoek dan de bushalte met je kinderen zodat ze precies weten welke bus ze moeten nemen.



    BUITEN
  13. Loop met je kinderen door de buurt en vertel ze welke huizen ze mogen bezoeken zonder jou.
  14. Zeg tegen je kinderen om jou erbij te halen wanneer ze een gevaarlijk object of een gevaarlijke situatie tegenkomen.
  15. Leer je kinderen om jouw toestemming te vragen voor ze het huis verlaten.
  16. Herinner je kinderen eraan om buiten niet alleen te gaan wandelen of spelen.
  17. Leer je kinderen om geen enkel voertuig te benaderen, leeg of niet, behalve als ze de eigenaar kennen en in het gezelschap zijn van een vertrouwde volwassene.
  18. Help je kinderen eraan te herinneren dat het oke is om NEE te zeggen tegen dingen die ze bang, ongemakkelijk of verward maken.
  19. Leg je kinderen uit dat ze niet in de buurt mogen komen van water (zwembaden etc.) zonder toezicht van een volwassene. Alle zwembaden die je kinderen bezoeken moeten onder het toezicht staan van een badmeester. Als je thuis een zwembad hebt, praat dan over wanneer ze erin mogen zwemmen en onder wiens supervisie.
  20. Bedenk “Wat te doen wanneer…” situaties en vraag je kinderen hoe ze zouden reageren. Bijvoorbeeld: “Wat zou je doen als je van je fiets valt? Wie zou je om hulp vragen?”
  21. Bepaal tijdens gezinsuitjes een centraal gelegen ontmoetingspunt dat makkelijk te vinden en herkennen is, voor het geval je elkaar kwijtraakt.
  22. Leer je kinderen om het meteen aan je te laten weten wanneer hun plannen wijzigen. 24. Leer je kinderen hoe ze hulp kunnen vinden in pretparken, sportstadiums, winkelcentra en andere openbare plaatsen. Leer ze daarnaast ook aan wie het veilig is om om hulp te vragen, zoals politieagenten, bewakers en winkelpersoneel met naambordjes.
  23. Oefen veiligheidsmaatregelen zodat ze de tweede natuur worden voor je kinderen. Je wil je kinderen niet bangmaken, maar het is belangrijk dat ze zich bewust zijn van mogelijke gevaren, zodat ze voorbereid zijn om dat soort situaties te vermijden, of er met zelfvertrouwen mee om te gaan.









    HOE PRAAT IK MET MIJN KIND OVER VEILIGHEID?



    Wanneer je met kinderen praat over veiligheid, is het belangrijk om het onderwerp positief te benaderen, maak ze niet bang. Dat betekent dat je hun zelfvertrouwen en zelfwaarde moet versterken. Dat kan je doen door de volgende zaken in acht te nemen:



    Wees voorbereid

    Neem tijd om de 25 preventietips door te nemen voordat je gaat praten met je kinderen. Zo ben je beter voorbereid om kalm te praten over veiligheid.



    Houd de leeftijd van je kind in gedachten

    Praat met je kind op zijn of haar niveau, neem daarbij hun leeftijd en denkniveau in acht. Bijvoorbeeld; een gemiddelde vierjarige zal niet alle informatie van een lange uitleg onthouden. Simpele plaatjes en spelletjes zijn geschikt om hun aandacht te behouden.



    Grijp kansen

    Wacht niet op “het juiste moment” om met je kinderen te praten, haal het beste uit alledaagse momenten. Een ontspannen maaltijd met het gezin is een prima moment om met kinderen te praten over veiligheid, vooral als hun favoriete gerecht op tafel staat. Een autoritje naar school is ook een goede tijd om met ze te praten.



    Wees open

    Moedig je kinderen aan om open te praten over hun zorgen en vragen. Laat ze merken dat je geeft om wat er met hen gebeurt door duidelijke regels te stellen, maar schrijf ze niet de wet voor en geef geen kritiek.





    Houd het leuk

    Veiligheid is een serieus onderwerp, maar dat betekent niet dat het praten erover een nare ervaring moet zijn. Zing liedjes, vertel verhaaltjes, speel spelletjes en praat met ze op een manier die hen veilig en geliefd doet voelen. Je versterkt de boodschap als je consequent bent in je aanpak.







    http://www.dagvandevermistekinderen.nl/html/project25.html

dit vind ik een hele goeie zaak… :thumbup: :thumbup:



ik kan me nog herinneren toen ik 3 jaar was ik ook bijna was meegenomen door een vreemde man…ik speelde op de stoep en hij zat in een auto ,hij deed de deur van de auto los en vroeg of ik een snoepje wou hebben…nou dat moest je mij geen twee x zeggen en ik wou net het snoepje aannemen toen mijn broer die 4 jaar ouder is me wegtrok bij de auto…



godzijdank dat hij er was op dat moment…

Hele goeie zaak :thumbup:



Goed om het zo eens op een rijtje te zien. Met mijn oudste heb ik het er eigenlijk nog nooit echt over gehad. Hij is “gelukkig” voorzichtig aangelegd, maar dit opent mijn ogen iig. We gaan bijna op vakantie. Goed moment om er eens aandacht aan te besteden.



Hij wordt idd ineens zo groot, al heb ik er nogal moeite mee hem los te latenm hij zal toch echt wel een keer alleen naar een vriendje willen :? Nu moet mama nog durven. Maar als hij goed is ingelicht gaat dat misschien een stuk beter.



Ik ga dit stukje bewaren!

Heel goed!



Het valt me op dat steeds meer mensen inderdaad de naam van hun kind op een shirt zetten. Ik durf dat zelf niet, om de bovenstaande reden!

@deetje wrote:

Hele goeie zaak :thumbup:



Ik ga dit stukje bewaren!




Yep, ik ook! Ik heb het al gekopieerd naar Word en in mijn documenten opgeslagen. Mijn kinderen zijn nu nog te klein om het met ze over deze gevaren te hebben, maar ik zal er over een paar jaar zeker iets aan hebben! Dankjewel voor het plaatsen!

Heel nuttig dit project!! Ja helaas heb je gekken rond lopen dat je je kinderen hier voor moet beschermen.

Thanks, heb de tekst even ge"copy-paste" en ga hem binnenkort eens goed lezen.

Bedankt!



Maar het blijft moeilijk hoor met zoveel perversiteit in de wereld.



14. Loop met je kinderen door de buurt en vertel ze welke huizen ze mogen bezoeken zonder jou.



Misschien is de vader van dat vriendje, waarvan ik de moeder en het vriendje wel ken, niet helemaal te vertrouwen…



Ik doe mijn best om mijn kind te beschermen, maar mocht mijn kind iets overkomen, word ik de 2e Marianne Bachmeier!! :twisted: