Iets afpakken door de juf

@poeizie wrote:

diana ik vind het niet heftig

je moet begrijpen dat kinderen aan bepaalde dingen heel veel waarde hechten

tuurlijk een juf heeft heel veel aan haar hoofd als ze 20 a 30 kinderen onder haar hoede heeft maar dat betekend wel dat ze ook moet kunnen handelen als een volwassene die weet hoe je om moet gaan met dit soort dingen

idd een speciaal plekje een la oid waar je dat soort dingen in bewaard zodat je het niet kwijt kunt raken

en als het dan kwijt raakt dan moet ze niet op die manier reageren

maar excuses aanbieden

wat ik had gezegt : "sorry … ik kan je armbandje niet vinden… vind je het goed dat ik er nog een keer goed naar zoek? dan kan jij nu lekker naar huis en als ik het dan gevonden heb dan krijg je het weer terug …goed?

en niet hup ga nu maar weg het was toch niks

ik vind dat pedagogisch niet verantwoord… of heb ik dat mis

ook al heb je geen kinderen

je krijgt er toch de opleiding naar of niet dan?

dan leer je toch over verschillende omgangs normen en over hoe kinderen kunnen reageren

en misschien rollen spellen hoe om te gaan in bepaalde situaties?

tenminste dat zie ik zo voor me

als ik bekijk tov mijn opleiding tot verzorgende

daar moet ik ook leren omgaan met verschillende mensen en begeleiden in hun leerprocessen om te gaan met hun ziekte etc

maar correct me if i’m wrong :wink:

Ik zie het precies zo !

Het ligt denk ook aan het karakter misschien wel, ook al heb je er een opleiding voor gehad, dan nog is niet iedereen capabel genoeg… :?

Kijk maar in ons eigen vak, verzorgende, is daar iedere zuster aardig en lief ??? nee zeker niet, helaas…

nee dat is waar wat je zegt… het ligt idd ook aan het karakter

maar goed dan word daar ook wel over geklaagd

daar heb je als zuster ook mee te maken

maar goed ik word op mijn werk ook omschreven als iemand met engelen geduld dus dat is mijn karakterstrek :mrgreen:

@poeizie wrote:

nee dat is waar wat je zegt… het ligt idd ook aan het karakter

maar goed dan word daar ook wel over geklaagd

daar heb je als zuster ook mee te maken

maar goed ik word op mijn werk ook omschreven als iemand met engelen geduld dus dat is mijn karakterstrek :mrgreen:

Hier idem :wink:

Ik merk wel dat mensen vrij rustig zijn bij mij, GELUKKIG!

maar als je soms ziet hoe mensen wakker gemaakt worden voor een nat bed :roll: tja daar zou ik ook boos om worden.

heel abrupt, hup de dekens eraf en begin maar met sjorren en dat nog hart praten ook pffffffffffffffff

Geduld is een schone zaak :mrgreen: :thumbup:

Wat fijn dat jullie zo’n engelengeduld hebben. Dat is voor de mensen met die jullie werken natuurlijk een zegen.

En al hebben jullie honderd keer gelijk dat ze de situatie verkeerd heeft aangepakt en je dat als een echte professional niet kunt maken… toch vind ik fouten maken ook heel menselijk.

Voor mijn gevoel is alles nu wel gezegd en kunnen we dit topic verder laten rusten.

@Diana wrote:

Wat fijn dat jullie zo’n engelengeduld hebben. Dat is voor de mensen met die jullie werken natuurlijk een zegen.

En al hebben jullie honderd keer gelijk dat ze de situatie verkeerd heeft aangepakt en je dat als een echte professional niet kunt maken… toch vind ik fouten maken ook heel menselijk.

Voor mijn gevoel is alles nu wel gezegd en kunnen we dit topic verder laten rusten.

Nou ja zeg :roll:

is het jou topic dan :think:

Oo, ik heb ook wel eens iets afgepakt van een kind dat naderhand kapot of kwijt was :oops: Heel vervelend ja, vond ik ook. Maar een ramp, nee hoor. Kom op; een kind moet ook gewoon leren dat het niet met spullen mag spelen op school. En ik pak echt niets iets af zonder te waarschuwen, maar als ik het dan nog een keer zie dan pak ik het wel af. En als het dan kapot gaat, vind ik dat heel jammer voor het kind, maar helaas…En dan mag een steentje/takje/dopje/fluitje/toeter :mrgreen: of wat dan ook voor een kind dan heel belangrijk zijn, in de klas mag er niet mee gespeeld worden. Dus thuis laten of in de tas doen. En ik ben helemaal geen heel strenge juf hoor, maar wel consequent :wink:

Maar ik vraag me af HOE kan iets kapot zijn of kwijt dan heb jij dat toch gedaan :think:

Dat je iets afpakt ok, dat is normaal als ze niet luisteren, maar hoe kan het kwijt of kapot zijn dat vind dan weer zo raar :eh:

ja dat vind ik ook heel raar… dan had je aan mij een hele slechte

je pakt iets af van een kind omdat het ermee zit te spelen en daardoor niet oplet tijdens de les… OKE

maar dan maak je het kapot of kwijt (wel eens waar perongeluk)

dat vind ik gewoon niet kunnen

als jou Rijbewijs word ingenomen door een agent dan verwacht je toch ook dat hij er zorg voor draagd en hem niet kwijt raakt of perongeluk in de versnipperraar laat vallen

dan word je toch ook boos en verdrietig

en zo’n frutsel/prulding is net zo belangrijk voor zo’n kind als jou rijbewijs

Ik leg het in mijn la en ja, prullen gaan soms erg snel kapot. En soms raken dingen in de klas kwijt, raar maar waar. Ik ben er om onderwijs te geven en niet om op prullaria van de kinderen te letten. Ik snap overigens echt niet waarom ouders toch zoveel rommel meegeven naar school. Ik zou een dagtaak hebben aan alle beesies, smileys, wkbandjes, knikkers van de HEMA, pokemons enz enz. Als ouder weet je toch ook dat je kind daar niet van af kan blijven? Laat dat alsjeblieft thuis, dan kan er niks kapot gaan of kwijtraken!

OF etuis volgepropt met allerlei gelpennen, gummetjes, liniaaltjes. En dan piepen als er een gummetje kwijt is…Verwacht je nu echt dat een leerkracht daar allemaal op kan letten??? Overigens zou ik we sorry zeggen tegen een kind en uitleggen dat ik het heel vervelend vind, maar verder niet hoor. Ik heb er in al die 14 jaar dat ik in het onderwijs ook nog nooit een ouder over gehad eigenlijk. Het is ook iets dat ik altijd meteen op de eerste ouderavond vertel.

@poeizie wrote:

ja dat vind ik ook heel raar… dan had je aan mij een hele slechte

je pakt iets af van een kind omdat het ermee zit te spelen en daardoor niet oplet tijdens de les… OKE

maar dan maak je het kapot of kwijt (wel eens waar perongeluk)

dat vind ik gewoon niet kunnen

als jou Rijbewijs word ingenomen door een agent dan verwacht je toch ook dat hij er zorg voor draagd en hem niet kwijt raakt of perongeluk in de versnipperraar laat vallen

dan word je toch ook boos en verdrietig

en zo’n frutsel/prulding is net zo belangrijk voor zo’n kind als jou rijbewijs

Maar waarom neemt een kind die dingen mee naar school?? En we hebben het hier niet over een kindje van 4 dat net naar school gaat, maar over een kind in groep 3 of 4… Van mij mogen die prullen gewoon niet mee naar school, en als je ze toch meeneemt wil ik ze niet zien. Zie ik ze toch dan neem ik ze in en mag je ze 's middags ophalen. En als het kapot is, helaas pindakaas… Ik vertel dit uitgebreid in het begin van het jaar, dus de kinderen weten precies waar ze aan toe zijn. Mijn rijbewijs zou ik overigens ook het liefst thuislaten, maar die moet ik dan weer van de agenten meenemen… Als ik aan een kind vraag of ze iets mee willen nemen voor school, dan zal ik daar ook heel goed voor zorgen, maar spullen die eigenlijk niet eens mee mogen niet hoor. En ik ben toch echt bang dat dit voor de meeste juffen zal gelden. Dus gewoon thuislaten die prullen, is mijn advies!

nee hier mag tygo ook niet iets meenemen naar het kdv

maar denk dat het vast wel eens een keer gaat voorkomen dat ie toch iets in zijn zakken steekt en meeneemt

en knikkers mogen ze toch wel mee nemen om mee op het schoolplein te spelen? of is dat ook niet meer

wat streng :shock:

Van mij mogen ze op de speelplaats echt met alles spelen; gogo’s, knikkers, pokemonplaatjes,voetbalplaatjes ruilen enz, enz. maaaaaaaaaaaar…ik wil ze in de klas niet meer zien. En ik zal ze echt niet meteen afpakken als ze ze in hun tas ofzo willen doen, maar ik wil ze gewoon niet in mijn les. Dat leidt gewoon veel te veel af. En ik heb daar eerlijk gezegd nooit problemen mee, de kinderen en ouders vinden deze afspraak prima. Maar soms probeert een kind het toch en dan pak ik het af. En als ik dan net met een groepje kinderen aan de instructietafel een moeilijke som aan het behandelen ben of met mijn handen vol met verfkwasten sta dan ga ik echt niet alles stilleggen om voor deze knikker een goed plekje te zoeken. Nee, dan leg ik hem in mijn la en mogen ze hem 's middags halen. En 9 van de 10 keer ligt hij daar nog keurig, maar daar liggen ook de sleutels van de kinderen die op de fiets zijn en mijn plakplaatjes, gummen, extra vullingen, rode pennen enz. Dus er is een kansje dat hij stuk gaat of kwijt is. En dat vind ik dus zoals gezegd jammer maar helaas. En we hebben het niet over een kdv, mijn dochter sleept daar het liefst ook alles mee naar toe en daar moet het zelfs meteen in haar kastje of tas, maar over een groep 3-4 waar kinderen toch echt zitten om iets te leren.

@mamaartje wrote:

Van mij mogen ze op de speelplaats echt met alles spelen; gogo’s, knikkers, pokemonplaatjes,voetbalplaatjes ruilen enz, enz. maaaaaaaaaaaar…ik wil ze in de klas niet meer zien. En ik zal ze echt niet meteen afpakken als ze ze in hun tas ofzo willen doen, maar ik wil ze gewoon niet in mijn les. Dat leidt gewoon veel te veel af. En ik heb daar eerlijk gezegd nooit problemen mee, de kinderen en ouders vinden deze afspraak prima. Maar soms probeert een kind het toch en dan pak ik het af. En als ik dan net met een groepje kinderen aan de instructietafel een moeilijke som aan het behandelen ben of met mijn handen vol met verfkwasten sta dan ga ik echt niet alles stilleggen om voor deze knikker een goed plekje te zoeken. Nee, dan leg ik hem in mijn la en mogen ze hem 's middags halen. En 9 van de 10 keer ligt hij daar nog keurig, maar daar liggen ook de sleutels van de kinderen die op de fiets zijn en mijn plakplaatjes, gummen, extra vullingen, rode pennen enz. Dus er is een kansje dat hij stuk gaat of kwijt is. En dat vind ik dus zoals gezegd jammer maar helaas. En we hebben het niet over een kdv, mijn dochter sleept daar het liefst ook alles mee naar toe en daar moet het zelfs meteen in haar kastje of tas, maar over een groep 3-4 waar kinderen toch echt zitten om iets te leren.

Ik ook hoor.

Laatst een kind die uitgebreid ging spelen met little petshop toestanden …

tot 3x aan toe gewaarschuwd dat ik het zou innemen als het nog een keer boven tafel kwam onder

werktijd. En ja, dus de 4e keer afgepakt.

Ben trouwens nog nooit wat kwijt geraakt… maar ik vind het echt omgekeerde wereld.

Ik moet mijn les stilleggen om een kind dat speelt onder lestijd. Het is een onderbreking,

lastig voor kinderen die net geconcentreerd luisteren, ik moet het laatste deel weer

opnieuw gaan uitleggen. Nadat ik eerst natuurlijk weer die 6 lln die altijd snel zijn

afgeleid eerst weer goed bij de les te krijgen (letterlijk en figuurlijk).

Het kost dus kostbare effectieve leertijd! Ik verwacht eigenlijk dat ouders zeggen tegen

het kind dat het dan maar niet moet spelen onder leertijd, niet dat ze boos worden op de

leerkracht.

Waar ik het wel mee eens ben, is dat het de toon is die de muziek maakt. Juf kan het

ook op een pedagogische manier oplossen. Maar hee, zelfs juffen zijn mensen :wink: (en moeten fouten ook kunnen toegeven)

@Diana wrote:

Hallo allemaal,

Ik ben zelf ook juf en als ik dit lees dan denk ik toch wel waar gaat het hier nou om? Tuurlijk is het niet ok dat de juf spullen van een kind kwijt raakt en haar opmerking aan het eind is niet bepaald handig, maar werkelijk! als ik hierover ouders op de stoep zou krijgen zou ik stiekem toch wel denken: Moet dit nou echt?

Je bent als leerkracht de hele dag in de weer voor een groep van 20 tot 30 kinderen. Je doet je best om de kinderen zo goed mogelijk te begeleiden en zoveel mogelijk op hun behoeftes in te gaan. Je hebt echter niet voor elk kind evenveel tijd en aandacht als de ouders thuis. Hierdoor zie je soms niet dat een kind ergens mee zit. Die juf had het waarschijnlijk erg druk en vond het armbandje niet zo belangrijk. Dat is misschien fout maar ik begrijp haar heel goed.

Nou ja, ik denk altijd ik heb zelf geen kinderen dus misschien dat ik dit soort dingen daarom niet begrijp.

Goh, wat weinig inlevingsvermogen :shock:.

Ik sta er echt van te kijken dat een juf op deze manier reageert. Het gaat er helemaal niet om dat het kind evenveel aandacht moet krijgen als thuis. De juf is iets kwijtgeraakt wat van een leerling is en daar hoort ze op een goede manier mee om te gaan. Normen en waarden bijbrengen en zelf het goede voorbeeld geven is toch echt wel een taak van een juf.

En dat het kind het niet had mogen meenemen, vind ik helemaal niet relevant in deze issue.

Gezien de heftige reacties die ik krijg naar aanleiding van dit stukje heb ik me vast niet goed uitgedrukt.

Ik heb het geschreven vanuit het gevoel dat je als leerkracht soms erg weinig ruimte hebt om fouten te maken. Als het mij zou overkomen zou ik me zeker verontschuldigen en ik denk trouwens ook niet dat ik op die manier met kinderen om ga.

Ik doe er in mijn werk juist keihard mijn best voor om er voor alle kinderen te zijn en het maakt me soms verdrietig dat er dan toch erg veel gewicht wordt gelegd op de fouten die ik wel maak. Zoals opmerkingen die onbedoeld iemand kwetsen.

Misschien heb ik deze situatie teveel met mijn eigen situatie vergeleken maar daar komt mijn opmerking dus vandaan.

Zo heel wat reacties erbij in dit topic.

Ik vind dat een juf gewoon met respect om dient te gaan met spullen van een kind of jij het nou een prul vind of niet.

Mijn kinderen mogen van mij eigenlijk niks mee naar school nemen, maar een armbandje daar zag ik niet zoveel kwaad in zeg maar.

Dat ze het kwijtraakt kan ik op zich ook nog inkomen, maar de reactie vond ik gewoon nergens op slaan.

Fijn dan een ander voor jou bepaald dat iets een prul is :hand: