iemand wel eens iets laten logen?

Wij hebben een kast op een erflijst staan… oma wilde het maar geregeld hebben… :frowning: Nou zijn we wel vooruit aan het denken, met name omdat mijn man eigelijk die kast in ons huis niet zag zitten.

Ik heb voorgesteld hem tegen die tijd in huis te halen zoals beloofd aan oma en hem dan te laten logen.

We kunnen hem daarna dan opnieuw afwerken bijvoorbeeld met een olie.



Het is een massief donkereiken kast, echt zo’n kleur uit de jaren 80.

De kast zelf is gelukkig niet log of ouderwets, maar redelijk strak.



Maar heeft iemand ervaring met het laten logen van een meubelstuk? wat waren de kosten en hoe lang was je het meubel kwijt.

Tips waar we op moeten letten?

Hi,



Mijn moeder heeft 15 jaar geleden haar meubels laten logen, dus qua prijs kan ik je niet helpen, was nog in de guldentijd (oh wacht, zet ik er gewoon een euroteken voor :slight_smile: )

Maar ervaringen zijn positief, de meubels staan nog steeds, zien er goed uit (heb geen foto’s helaas) en inderdaad niet echt ouderwets.

Ik heb een adres van iemand die dat doet, maar die zit in Gilze Rijen, das een beetje uit de buurt.

Adressen kunnen we vast wel vinden in de buurt, maar ik hoopte idd ook een beetje op prijservaringen en hoe het er nu, na een poos uitziet, dat het niet vies gelig verkleurd ofzo… hoewel dat natuurlijk afhangt van de afwerking erna.

wij hebben dat zelf gedaan… maar donker eiken licht krijgen is heeeeeel erg moeilijk…



(mijn vader is meubelmaker/timmerman :wink: )



prijs weet ik helaas niet…



hoeken is het moeilijkste met logen…

Logen is wat anders dan meubels afbijten :wink:



Afbijten is idd rete moeilijk, daarom wil ik er nu niet zelf aan beginnen.



Logen is dat ze het complete meubel in een bad met vloeistof doen wat de verf zeepachtig maakt en daarna kan de verf er met een hogedrukreiniger zo worden afgespoten. Je meubel is dan weer net zo kaal als dat het net gemaakt was.

Hoekjes en naden… ornamenten en versierselen. alllles word schoon.



Logen kan dus ook niet zelf, chemisch afbijten kan wel zelf, maar is echt wat anders.

:oops:



in dat geval… geen ervaring… ik zal het vanavond wel eens navragen (als ik eraan denk…)

Ik heb er zelf geen ervaring mee, dus ik weet niet wat het kost en hoe lang je de meubels kwijt bent. Ik weet wel dat mijn schoonouders hun donkere eetkamerstoelen en een houten kist hebben laten logen. Dat is erg mooi geworden. Ze hebben het jaren geleden laten doen, de meubels zijn nog steeds mooi van kleur. Het is niet verkleurd.

Ik heb ca. 13 jaar geleden een donker eiken kast laten logen. Dat kostte toen 500 gulden (kast, twee deuren, twee laatjes, bovenplank, twee voeten en vier planken in kast). Ik was heel blij met het resultaat en dat ben ik nog steeds.

ik heb geen flauw idee wat het kost

wij hebben 3 jaar geleden een kast laten logen althans mn schoonvader

was nog een mooie oude kast van hun en die heeft dat geregeld

duurd wel heel lang voordat het droog is weer de kast heeft een hele tijd muf geroken maargoed wij hebben hem zo neergezet en niks meer aan gedaan gewoon blank gelaten zonder olie of iets dergelijks ben dr blij mee iig

Dat klinkt als een vergelijkbare kast als die wij dus krijgen.



Een onderkast met 2 deuren en 2 lades en 1 plank en een bovenkast met 2 vitrinedeuren en 1 plank.



Ben inmiddels een beetje aan het rondbellen geweest en ik heb vernomen dat ik rekening moet houden met 200 a 225 euro. Dat is omgerekend met jou 500 gulden.

Do-able dus en de kast is het zeker waard.

Heb jij dat adres in Gilze Rijen, want dat is bij mij in de buurt