Iemand verstand van catering/drank feest?

Kan iemand me miss helpen?



Wij hebben een offerte gekregen voor een thuisfeest voor 80 personen door een Cateraar, en daar stond dit bij over de drank:



Bier per vat van 30 liter kost € 65,00 en 50 liter € 89,00.

Frisdrank per liter € 2,00.

Rode wijn, witte wijn en rosé per fles € 6,00. Moezel € 5,00 per fles.



alleen euh…ja. Deze prijsindicaties zeggen mij dus he-le-maal niks!

Is er iemand die er kaas van kan maken en mij kan helpen een schatting te maken van het totaalbedrag?



Alvast bedankt!

hoi,



mijn eerste ingeving zegt, ga alleen voor het eten en haal zelf de drank ?

vindt het qua prijs best duur, maar ligt er natuurlijk aan wat je ervoor krijgt.

als het inclusief personeel is wat schenkt of uitdeelt dan weer niet :?

We laten het hele feest door de cateraar regelen, omdat we ons wel een béétje ‘luxe’ wilden permitteren en we ons ook nergens meer zorgen over hoeven te maken :slight_smile:



We hebben idd wel overwogen om gewoon naar de groothandel te gaan, maar in principe betalen we niets wat niet gebruikt wordt nu.



We vergelijken het ook met de kosten van grote locaties, dus dan valt het weer erg mee :slight_smile: Aangezien sommigen per glás een normale horecaprijs hanteren en een glaasje cola dus net zoveel kost als nu een hele fles :wink:

Je kunt bij de meeste drankenhandels alles wat over is terugbrengen, dus dat is niet echt een voordeel ten opzichte van catering. Maar hoort bij de prijs die je nu typte ook de personeelskosten? Dus 1 fles cola kost 2 euro. Dat is dan 0,40 euro per glas inclusief het glas, het inschenken, ophalen en afwassen? Of komen die kosten er nog bij?

Bediening zit er niet bij, dat regelen we zelf. De rest is idd inclusief.



Moet er wel bij zeggen, het gaat om een trouwfeest, dus het mag wel íets kosten. Mijn vraag is ook niet of het duur is of niet, maar of iemand me toevallig kan helpen met schatten :slight_smile:

Vind het ook best prijzig, maar goed dat is je vraag niet.



Wordt er door de 80 mensen veel alcohol gedronken?

Zou bijv. dan 4 keer 30 liter bier doen. Als je er dan 1 niet opmaakt kun je die teruggeven, bij 2 x 50 heb je al vlug dat je de 2e niet helemaal op krijgt.

Dat is dan 4 x 65 euro is 260



Fris; bijv 10 x cola, 10 x cola light, 6 x spa. 8 x 7up en 8 x sinas??

Weet niet wat er gedronken wordt, maar dan zit je aan 84 euro.



Van iedere wijn soort 6 flessen is 140.



Bij elkaar zit je dan op: 485 euro.

Thanks :slight_smile:



Ik heb nu, talentvol als ik ben (ahum) eens uitgerekend wat de kosten zouden zijn als íedereen de hele avond alleen maar bier zou drinken (3,5 drankje p/u), of wijn, of fris:



100% Bier (5 vaten 50L) = 453 euro

100% wijn (160 flessen/6 gl) = 1120 euro

100% fris (224 flessen/ 5 gl) = 448 euro



Wijn is het duurst, dus als ik 1000 euro schat, zou ik ruim moeten zitten. Toch?

Eerst wat ik bedenk ik ook, haal de drank zelf! Ken je iemand met een eigen bedrijf die een pasje heeft van de Sligro ofzo? Daar kan je vaak ook volle onaangebroken flessen weer terugbrengen. dit hebben wij voor ons trouwen ook zo gedaan. Overigens ben ik alweer vergeten wat dat heeft gekost.

We hebben zelf een pasje :slight_smile:



Ik weet dat dat nog goedkoper is, maar we willen de stress niet van alles zelf regelen.



Deze cateraar brengt álles mee, van statafels met bekleding tot zelfs de bloemen en de taart (alhoewel ik die laatste twee liever zelf regel denk ik…)

O, ik lees nu dat je het niet zelf wil inkopen.



Okay, kijk dan of de cateraar b.v. 2 grote vaten bier kan leveren en verder vaatjes van 10 liter. Dan blijf je niet met een groot aangebroken vat zitten.

Het is een stuk goedkoper dan horeca prijzen, dus ik denk dat het zo wel redelijk is.

Hoeveel je nodig hebt hangt ook af van hoe lang duurt het feest, wat voor weer zal het zijn (heet weer --> meer drank). Verwacht je 50%/50% mannen vrouwen? Mannen drinken in de regel eerder bier, vrouwen eerder wijn.

Ik zou altijd ruim laten komen, zeker als je onaangebroken zaken kan terugzenden.



Persoonlijk zou ik nog 2 offertes laten opstellen. Dan kan je de voorgestelde hoeveelheden vergelijken alsmede de prijzen.

Hoihoi, dat van die kleinere vaatjes is wel een goed idee. Al las ik ook ergens dat biervaten wel opnieuw gebruikt zouden kunnen worden oid.



Andere cateraars heb ik niet gesproken, maar we zijn wel op 2 locaties geweest, en de totaalkosten daar schelen respectievelijk 1300 en bijna 2000 euro met dit :shock:

Moet er wel bij zeggen dat deze cateraar een ‘bekende’ is, dus ik zou niet snel voor een andere cateraar kiezen…



Bijna iedereen is inderdaad met partners uitgenodigd, dus de verdeling man/vrouw zal ongeveer gelijk zijn. Ik verwacht wel dat er een vrij grote groep zal zijn die niet de hele avond blijft, of misschien zelfs maar ‘even’ komt.

@Lily2006 wrote:

Thanks :slight_smile:



Ik heb nu, talentvol als ik ben (ahum) eens uitgerekend wat de kosten zouden zijn als íedereen de hele avond alleen maar bier zou drinken (3,5 drankje p/u), of wijn, of fris:



100% Bier (5 vaten 50L) = 453 euro

100% wijn (160 flessen/6 gl) = 1120 euro

100% fris (224 flessen/ 5 gl) = 448 euro



Wijn is het duurst, dus als ik 1000 euro schat, zou ik ruim moeten zitten. Toch?




Ik denk dat je ongeveer op 500,- aan drank uit gaat komen.



STEL dat dat helft van de aanwezigen bier drinkt: dan moet je al flinke drinkers hebben om twee fusten leeg te drinken van 50 liter. (Ik zou dan ook beginnen met 1 fust van 50 liter aan te sluiten en daarna - afhankelijk van wanneer het op is - kiezen om met 20 of 30 liter te gaan werken of nogmaals 50 liter).

2x 50 liter = 178,-



STEL dat van de overige 40 bezoekers 30 mensen wijndrinkers zijn: die moeten al behoorlijk hun best doen om 48 flessen wijn leeg te drinken (ik vind jouw schatting van 160 flessen voor 80 mensen vrij veel, gemiddeld 2 flessen wijn per persoon?).

48x 6,- = 288,-



Als de overige 10 bezoekers fris drinken en gezamenlijk 20 liter fris drinken dan kost dat 40,-



Samen 506,-.



Kun je hier iets mee? Ik gok dat je nog lager uitkomt. Ligt er ook wel een beetje aan hoe het personeel met drank uitschenken omgaat (een goeie tapper kan zo 5 tot 10% meer uit een fust tappen dan een onervaren tapper en als je glas steeds -ongevraagd- wordt vervangen door een ober voor een nieuwe als je 'm nog maar amper leeg hebt dan verbruik je ook wat meer dan wanneer gasten zelf drank moeten halen bij een bar oid)



Drank wordt doorgaans veeeeeel te hoog ingeschat door de meeste mensen. Ik heb redelijk wat ervaring met drank inkopen :wink: doorgaans voor gezelschappen met zware drinkers :shifty:

Ben niet zo goed in berekenen met dit soort dingen, lijkt mij zoiezo afhankelijk van je publiek (rustig aan, of forse drinkers) en hoeveel glazen er uit een fles/vat gaan.



Als ik zo kijk, denk ik dat Drella al redelijk in de buurt zou komen,

en dus zou jij met 1000euro inderdaad goed ruim moeten zitten :slight_smile: kan 't alleen maar meevallen.