iemand ervaringen met AMOD?

Hallo dames,



Heeft er iemand ervaringen met AMOD?

Ambulante Multidiciplinaire Observatie Diagnostiek…een hele mond vol maar het is mij met klem aangeraden door het consultatiebureau.

Eigenlijk hebben ze me dit twee jaar geleden al aangeraden maar ben ik er niet op in gegaan.

Het zit zo: Als vanaf de geboorte is mijn zoontje overgevoelig voor prikkels en harde geluiden. Hij huilde veel en 's nachts heeft hij tot zijn 2,5 jaar heel onrustig geslapen.

Hij is nu bijna 4,5 jaar en de problemen zijn eigenlijk alleen maar toegenomen. Hieronder enkele trekjes van ons zoontje:

  • wil alles beter kunnen
  • wil niet afsteken bij anderen
  • kijkt altijd eerst de kat uit de boom
  • kan zich slecht alleen vermaken
  • vraagt continuw aandacht
  • is erg druk in zijn hoofd, weet 's avonds echt niet meer wat hij die dag gedaan heeft
  • kan niet stilzitten
  • springt van de hak op de tak
  • wil in alles zijn zin doordrijven, consequent zijn heeft helemaal geen zin want hij gaat gewoon door.
  • luistert erg slecht, strafhoekje helpt ook niet
  • clownesk gedrag, vooral bij visite of andere kindjes
  • zeer luidruchtig



    Wij weten zelft echt niet meer hoe we met hem om moeten gaan, het lijkt wel of alles langs hem heen gaat.

    Als ik hem probeer uit te leggen waarom hij iets niet moet doen dan lijkt het wel of hij overal jeuk krijgt. Hij antwoord vervolgens: mama ik wil ranja.



    Hij kan ook heel erg lief zijn en aanhankelijk, vooral op de momenten als hij alleen met mij is. Hij heeft nog een zusje van 8 maand oud. Hij is helemaal dol op haar maar ook erg jaloers op haar. Hij eist continue de aandacht op als ze wakker is.



    We worden moe en prikkelbaar en hebben het gevoel dat we hem de hele dag moeten corrigeren.



    Wie heeft hetzelfde met haar kindje?



    Het is een heel verhaal maar ik ben het even kwijt.



    Conny

Conny,



Ik ken het niet maar ik Zou zeggen volg je gevoel. Als je zelf ook denkt dat dit onderzoek nodig is, dan moet je het doen.

Als ik je verhaal zo lees dan lijkt het me fijn dat je in elk geval hulp krijgt want het lijkt me lastig als je kind zo te lezen ook niet lekker in zijn vel zit.



Ik wil je verhaal niet bagataliseren(zeg ik dat goed zo :think: ) maar een hoop dingen van je herken ik wel in ons zoontje dus zal wellicht ook wel bij de leeftijd horen maar wellicht wat minder extreem dan ze bij jullie voorkomen.



Succes in elk geval en laat je nog wat weten?



natas

Ik zou zeker die diagnostiek laten doen, dan kunnen ze je vervolgens gericht ondersteunen in hoe je met hem om moet gaan.

Het klinkt eerlijk gezegd richting een vorm van autisme of iets dergelijks. Lichte vorm dan hè? En daar zijn echt wel handvatten voor voor ouders.

Bedankt voor jullie reacties.



Natas, inderdaad hebben andere kindjes ook wel trekjes van het gedrag wat ik omschrijf maar die van mij vertoon dit gedrag bijna de hele dag.

Ik kijk soms vreemd op als hij een keer mooi zit te spelen, die momenten zijn er maar heel weinig. Natuurlijk prijs ik hem daarvoor en laat hem merken dat ik dat heel fijn vind.



Ik heb ons gisteren aangemeld bij Bureau Jeugdzorg (AMOD gaat via dit bureau) en mijn verhaal gedaan. Nu krijgen we papieren in huis met lijsten die we in moeten vullen over zijn gedrag en daarna krijgen we een intake gesprek, een soort screening.



groetjes conny

Succes! :thumbup:

Ik herken echt heel veel van wat je schrijft in Peter.



ook dat stukje van jeuk krijgen als je iets vraagt van hem en uitleg geeft en dan doodleuk iets zeggen, vertellen of vragen wat er totaaaal niet mee te maken heeft.



Peter kan uit zijn plaat gaan van geurtjes en dramt door.

Dingen die hij wil moeten echt meteen.

Zo kan hij zeggen " ik wil rode saus" en dan zeg ik… ja Peter, als ik klaar ben met Niek d’r bord, krijg jij rode saus… waarop hij zegt " ik wil rode saus… rode saus… rode saus… wanneer krijg ik nou rode saus, ik wil rode saus… en dat gaat dan door tot je daadwerkelijk actie onderneemt.

Als ik wel eens uitval met " jaaaah Peter, nu weten we het wel" reageert hij ook weer door te wiebelen en doen alsof hij idd echt jeuk heeft en dan roept hij ineens " kijk daar mama, er ligt nog paprika op t aanrecht" om maar wat te noemen.



Wij zijn nu al enige tijd bezig met allerlei onderzoeken en vooralsnog lijkt hij ten dele hoog intelligent en ten dele juist niet. Vertoond hij trekjes die horen bij ADHD en trekjes die wijzen op Asperger.

Hij heeft in elk geval een ontwikkelingsstoornis en lijkt ook een autisme spectrum stoornis te hebben. Maar in welke gradatie en hoe precies… daar zijn we nog meer bezig.



Vind het wel moeilijk, hij vreet in zijn eentje aandacht voor 5…

Maar tegelijkertijd is hij ook een lievie en een knuffelkont.



Succes in elk geval.

Hee Cell,



Wat je allemaal zegt over Peter, heeft Jarno ook.

Hij heeft ook totaal geen geduld en hij denkt echt dat hij de baas is in huis.

Ik moet bijna op mijn tenen lopen maar dat laat ik niet gebeuren.



We hebben vorige week de invulpapieren ingevuld en teruggestuurd.

De school moest ook het een en ander invullen.

Daarop kwam ook naar voren dat hij erg druk, aanwezig, bazig is. Ontzettend veel aandacht vraagt en geen seconde stil kan zitten. Hyperactief noemen ze het. Hij lijkt een bovengemiddelde leerling en hij heeft een heel goed ontwikkeld ruimtelijk inzicht.



Ik hoop zo dat wij in aanmerking komen voor dat hele AMOD gebeuren want dan kunnen ze me raad en tips geven over hoe ik met hem om moet gaan.



Ik zal hier laten weten hoe het gaat allemaal



tot snel.



Conny