Iemand ervaring met preventief fraxiperine spuiten?

De gynaecoloog heeft besloten om ivm factor v leiden (stollingsmutatie in het bloed) vanaf week 30 t/m de kraamperiode preventief fraxiperine te laten spuiten.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben bijvoorbeeld benieuwd of borstvoeding een bezwaar is en of er gevaar is op kleine bloedinkjes? Moet ik ergens op letten, dingen laten of juist wel doen? Alle ervaringsverhalen zijn welkom!

Ja hier!



Alleen heb ik (ik heb ook factorV leiden én factor VIII heterozygoot) omdat ik al 2 keer een trombose had gehad vanaf poitieve test tot einde zwangerschap spuiten!



Ja er zijn bijwerkingen zoals kleine bloedingen (die zich vooral rondom de injectieplekken voordoen).

Het spuiten in de buik (want daar moet je spuiten) vond ik soms best heftig.



Ik had problemen met de fraxiparine, maar dan meer door overgevoeligheid voor de vloeistof waarin het opgelost is, kreeg enorme jeuk, toen ben ik op een ander middel gezet (ook spuiten) met een ander oplosmiddel erin.



Na de bevalling ging ik al heel snel over op orale anti-stolling maar zelfs daarmee heb ik alsnog 9 weken BV mogen geven (via sonde want mijn dochter is ernstig pre- en dysmatuur geboren)

Dank je wel voor je reactie Mamy!



Heb je trombose gekregen door een eerdere zwangerschap (toen je misschien nog niet wist dat je deze stollingsmutaties hebt?) Zo is het namelijk bij m’n zus (en daardoor ook bij mij) aan het licht gekomen.



Waarom mag je niet in het been spuiten, he bah!



Fijn dat je alsnog BV mocht geven (was dat de reden waarom je overging op orale anti-stolling?) Dat je dochtertje pre- en dysmatuur geboren is, heeft dat ook te maken gehad met het stollingsverhaal?



Als ik te veel vraag moet je het maar negeren hoor!



Ik lees nou dat dat spul fraxipArine heet :oops: vandaar dat ik er zo weinig over kon vinden…

Allereerst je laatste vraag: ja het is fraxipArine ja!



En dan de rest maar even:



nee ik heb tot 2 keer toe een spontane trombose gekregen waarbij de eerste heel misschien kwam door de pil (echter ik was daar al 3 weken mee gestopt toen)

Mijn eerste zwangerschap lag toen al (probleemloos overigens) 14 maanden achter me.



Het is pas NA mijn tweede trombose onderzocht en dus aan het licht gekomen, mijn zus weigert tot op heden zich te laten onderzoeken net als mijn moeder dus of het in de familie zit weet ik niet helaas!

:?



Waarom het niet in je been mag? Ik weet het oprecht niet meer, maar er wás een reden dat het me verboden werd, dus hup in je buik(vel) maar met die naald, elke dag weer.



Ik ging (weer) over op orale anti-stolling omdat ik voor mijn zwangerschap ook al orale anti-stolling gebruikte. Vooralsnog zal ik dat de rest van mijn leven elke dag moeten slikken.



De pre- en dysmaturiteit heeft MISSCHIEN te maken gehad met het stollingsverhaal. Ik had al heel vroeg in de zwangerschap zwangerschapsvergiftiging (bij 16 weken al, ook al vind je hierover in de literatuur weinig en daardoor dus ook niet onderkend door de artsen). Hierdoor zou een vroeggeboorte voor de hand kunnen liggen.

Ik heb echter toestemming gegeven voor onderzoek op mijn placenta en daar waren duidelijk infarcten in te zien (bloedpropjes) dus tja…



Ik hou het op de zwangerschapsvergiftiging eigenlijk, maar heb wel besloten niet wéér zwanger te willen worden hoor toen ik hoorde van die infarctueuze placenta.



Enneh: vragen staat vrij hoor, zolang ik antwoorden heb kan je ze krijgen (hetzij hier, hetzij via pb) :smiley: :mrgreen:

Hoi,

Ik heb ook gespoten met antistolling tijdens mijn eerste zwangerschap en nu weer. met fragmin. idd preventief ook. vanaf week 6 tm 6 weken na de bevalling. Pff. vind t heel lang!

mag gelukkig ook in mn benen spuiten,w ant buik vind ik niet prettig. Ik moet spuiten omdat ik in het verleden trombose heb gehad en idd ook stollingsafwijking heb (factor V leiden, heterozygoot).

Naast de soms pijnlijke prikjes en wat blauwe plekjes heb ik geen last gehad van t een of ander.

Volgens mij is de kans op bloedingen niet groter en heeft t geen effect op de bevalling. Fragmin is iig kortwerkend.

Tijdens de 6 weken na de bevalling spuiten heb ik ook gewoon BV gegeven. Onze kleine man kreeg alleen al vanaf dag 1 extra vit. k. ipv wat later. verder ook gene bijzonderheden dus.

Is dit een beetje een antwoord op je vragen?

succes met spuiten!

gr, tiene

Tiene, bedankt voor je antwoord, het klinkt behoorlijk hoopgevend! De prikjes dag in dag uit lijken mij ook vervelend maar goed, voor die kleine doen we alles!



Mamy, meid wat een verhaal! En wat een wonder dat je eerste zwangerschap zo goed gegaan is! Een lichaam zit maar raar in elkaar!

Over zwangerschapsvergifteging gesproken, ik krijg (nu al met 16 weken) medicijnen (Methyldopa) tegen de hoge bloeddruk. Er zaten namelijk al spoortjes eiwit in m’n urine… Zou er een verband zijn tussen factor V en hoge bloeddruk?

@Tulpje wrote:

Tiene, bedankt voor je antwoord, het klinkt behoorlijk hoopgevend! De prikjes dag in dag uit lijken mij ook vervelend maar goed, voor die kleine doen we alles!



Mamy, meid wat een verhaal! En wat een wonder dat je eerste zwangerschap zo goed gegaan is! Een lichaam zit maar raar in elkaar!

Over zwangerschapsvergifteging gesproken, ik krijg (nu al met 16 weken) medicijnen (Methyldopa) tegen de hoge bloeddruk. Er zaten namelijk al spoortjes eiwit in m’n urine… Zou er een verband zijn tussen factor V en hoge bloeddruk?




methyldopa! dat was het, heb ik dus ook geslikt ivm een hoge bloeddruk…dat vond ik pas erg…écht hoor een stuk heftiger dan die hele fraxiparine spuiten.

Niet om je bang te maken hoor, maar mijn lijf reageerde er zo heftig op dat ik regelmatig flauw van viel :frowning:



Hou jezelf en je gezondheid en die van de uk goed in de gaten meis, en trek bij het kleinste spoortje twijfel heel hard aan de bel!

@Tulpje wrote:

Zou er een verband zijn tussen factor V en hoge bloeddruk?


Dit is eigenlijk een vraag voor je gyneacoloog, maar als verpleegkundige denk ik meteen dat het wel logisch is áls er een verband zou zijn. Een hogere stolling van het bloed maakt het bloed stroperiger geeft een hogere bloeddruk.



Mocht je het echt heel moeilijk vinden om zelf fraxiparine te spuiten dan kun je ook je partner of iemand in je omgeving vragen het te doen, misschien een buurvrouw die er geen moeite mee heeft? En als het echt, echt niet zou lukken dan kun je hiervoor bij je arts eens om wijkverpleging vragen, wij hebben namelijk vaker mensen in zorg puur voor fraxiparine spuiten.

Hier ook vanaf het moment dat ik zwanger was tot 6 weken na de bevalling moeten spuiten. Gewoon in mijn buik. En als dat niet meer ging, mocht ik ook in mijn been of bil (mocht ook al van het begin hoor, maar ik vond in mijn buik makkelijker).



Hier geen hoge bloeddruk of andere problemen gehad.

Af en toe wel eens een bloedplekje na het prikken of een blauwe plek, maar verder niets.

en er zijn echt alternatieven op methyldopa in de zwangerschap :slight_smile:

ik kreeg er een psychose van :eh: wat een onwijze troep was dat voor mij!!!

ik slikte nifedipine…en dat gebruik ik nu al jaren!



volgende zwangerschap mocht die er komen moet ik ook spuiten

of misschien ascal ofzo…maar dat hoor ik nog.

Hoi meid,





Ik zal ook even wat neer zetten hier…





Klinkt allemaal erg, klinkt eng, maar het resultaat is :inlove: :inlove: :inlove: .



Ik heb een autoimuunziekte (APS) en dat is een stollingsziekte. Juli 2006 zijn ze hier achter gekomen na 3 mk’s en toen is met de reumatoloog afgesproken dat ik in ieder geval ascal 80 moest gaan gebruiken. Puur als voorzorg voor “mocht ik zwanger worden, dan…” en ascal 80 is een relatief onschuldig medicijn.



Een jaar later ben ik nog niet zwanger. Beetje aan het klungelen met mijn cyclus, enz… In aug. 2007 heb ik met de gyn afgesproken dat ik uit voorzorg Fragmin zou gaan spuiten. Mocht ik zwanger worden dan was er een grotere kans dat het goed zou gaan. Dus ik was toen nog NIET zwanger. Dus de spuiten opgehaald en met zweet in mijn handen mezelf prikken… (Fragmin 2500IE) Eerst met een ijsklontje de plek “verdoven” en later zonder ijsklontje :wink: . Ik mocht in de benen of in de buik prikken. In de benen kon ik helemaal niet tegen en in de buik vond ik het geen probleem. Ik wist waar ik het voor deed en dat maakt het prikken een stuk makkelijker.



In dec werd ik zwanger. Vanaf toen is mijn bloed elke 4 weken gecontroleerd. Omdat Fragmin ook een bloedverdunner is, moeten de trombo’s goed gecontroleerd worden, die mogen niet te laag uitkomen. En met mijn ziekte had ik een verhoogde kans op zwangerschapsvergiftiging. Gelukkig ging dat bij mij allemaal goed.

Rond week 34 van de zwangerschap is de dosis Fragmin verhoogd naar 5000IE en moest ik stoppen met de ascal. (Fragmin is een kortwerkende bloedverdunner en Ascal een langwerkende bloedverdunner) Als ik zou bevallen, moest ik niet leegbloeden natuurlijk.



Op 28 augustus (met 38+6 weken) ben ik bevallen en toen moest ik nog 6 weken Fragmin 5000IE doorspuiten.



Nu krijg ik nog wel ascal maar dat heeft ook een andere reden.



En het resultaat zie je in mijn avatar… :inlove:

Borstvoeding is geen bezwaar, wel heb je kans dat de bv niet goed op gang kan komen… Wordt er niet bij verteld, maar staat wel in de bijsluiters en als je info op internet opzoekt over dat medicijn.



Kleine bloedinkjes heb je er eigenlijk niet van, alleen kun je blauwe plekken krijgen op de spuitplekken.



Elke dag op ongeveer hetzelfde tijdstip spuiten.





Verder hoef je niets te laten of juist wel te doen…





Veel succes! :-*