Ik slik sinds een week Methyldopa tegen een hoge bloeddruk. Ik vroeg me af of er anderen zijn met ervaring met dit middel? Bijwerkingen? Is het een middel dat langzaam maar zeker weer afgebouwd kan worden of zou ik dit de hele zwangerschap door moeten blijven slikken? Ik las ergens dat borstvoeding niet aangeraden wordt zo lang dit middel geslikt wordt, dat zou ik jammer vinden!
Alle ervaringsverhalen zijn welkom!
Ik gebruik het ook (2 stuks per dag)… De vrouw van de baas van A.r.n.o. (vat je 'm nog :mrgreen: ) gebruikt het ook en geeft gewoon borstvoeding. Ze heeft ze ook van de gyn gekregen tijdens de zwangerschap.
Ik zal idd ook eens gaan informeren hoe dat zit met BV en methyldopa :think:
Ik hoop dat je bloeddruk gauw naar beneden gaat.
Oooh, ik heb overigens geen bijwerkingen ondervonden.
Thanks ICL, ik zit nu op 3 tabletten per dag. Had jij dat ook eerst? Ben je al aan het afbouwen? Ja, ik snap de puntjes tussen de letters (geloof ik :lol:).
Dat zou mooi zijn als borstvoeding gewoon mag. Ik wil er geen heisa van maken, wat niet kan dat kan niet , maar ik zou het wel jammer vinden als ik het niet eens zou mogen proberen…
Ik had pas aan het eind van mijn zwangerschap last van een hoge bloeddruk. Ik kreeg toen ook methyldopa en ik had daar wel bijwerkingen van. Ik had dan het ene moment een heel hoge bloeddruk en het volgende moment was mijn bloeddruk echt heel laag. Zo kon mijn bloeddruk 160/110 zijn en het volgende moment 80/60 (binnen één minuut). Als mijn bloeddruk dan ineens zo snel daalde voelde ik me echt goed beroerd. Ik ben zo meerdere keren (bijna) onderuit gegaan. Na de keizersnede moest ik het eigenlijk blijven slikken maar dit heb ik niet gedaan. Ik voelde me een stuk beroerder door die medicijnen dan door de hoge bloeddruk.
Ben er mee begonnen, toen ik bij 3 weken zwangerschap (in juli) ineens een veel te hoge bloeddruk had (onderdruk van tegen de 100). Eerst 1 tablet en vervolgens 2 tabletten, omdat de bloeddruk veel te hoog bleef. Overigens was m’n bloeddruk toen de miskraam achter de rug was, meteen weer goed. Deze zwangerschap lijkt het redelijk goed te gaan; ik hou ook zelf m’n bloeddruk in de gaten, heb een Omron meter. 's Ochtends heb ik zelfs vaak een bloeddruk van ongeveer 105/65 :shock:. Zit er wel eens over te denken om (in overleg) af te bouwen, maar heb zoiets van: beter een iets lagere bloeddruk met medicijnen, dan het risico dat 'ie weer veel te hoog wordt zonder.
Ik zal ook eens aan de gyn vragen of je BV mag geven met methyldopa. Zou het nl. heel erg vinden als dat niet kan.
Wat is een Omron-meter? Een merknaam voor een bloeddrukmeter?
Ik meet thuis niet meer, ik werd er helemaal naar van als ie zo hoog was.
Hmmm purpled82, klinkt niet echt prettig! Raar zeg dat het zo snel kan wisselen. Is het niet zo dat je altijd 3 minuten moet wachten tussen de ene en de andere meting? Bij mij zit er ook verschil in hoor, ik snap er geen hout van dat dat zo snel kan… en in het ziekenhuis is het elke keer ongeveer hetzelfde.
Omron is idd een merk voor bloeddrukmeters. Ze worden vaak ook door professionals gebruikt.
Ik heb trouwens even gegoogled of methyldopa tijdens BV mag worden gebruikt en… dat mag!!
Zie http://www.efarma.nl/PAGES/winap.asp?ID=1413&Method=infotekst voor meer info.
Ja, hier vanaf 33 weken geslikt. De bijwerkingen die ik had waren met name licht gevoel in mijn hoofd en duizelingen. Mijn bloeddruk was met deze medicatie netjes en werd niet ineens te laag ofzo. Dus de duizelingen waren echt een bijwerking.
Ik hoopte dat ik ook weer mocht stoppen met de medicatie, maar daar was geen sprake van. Zeker niet als je verder zwanger bent, want de kans dat dan de bloeddruk stijgt, is dan sowieso al aanwezig.
Na de bevalling mocht ik resoluut stoppen met de medicatie. Ik had de eerste week nog wel een verhoogde bloeddruk, maar dat zakte vanzelf af. Heb dus ook geen idee of dat in samenwerking met bv kan, ik heb gewoon bv kunnen geven.
Succes. Ik hoop dat alles voorspoedig mag gaan.
Gelukkig ICL! Dat is hartstikke goed nieuws!
Dank je Pe voor je reactie. Ik merk ook wel wat hoor in m’n hoofd, kan het niet goed omschrijven. Hoeveel pillen slikte je per dag?
Ik zit ‘pas’ in de 16e week dus ik hoop wel dat ik iets mag afbouwen, maar goed dat hoor ik vanzelf wel…
ik heb het zoals ik in je andere topic al vertelde ook gebruikt en vond het een heftig middel…met véél vervelende bijwerkingen
Het is echter niet gezegd, dat iedereen die bijwerkingen krijgt…
@purpled82 wrote:
Ik had pas aan het eind van mijn zwangerschap last van een hoge bloeddruk. Ik kreeg toen ook methyldopa en ik had daar wel bijwerkingen van. Ik had dan het ene moment een heel hoge bloeddruk en het volgende moment was mijn bloeddruk echt heel laag. Zo kon mijn bloeddruk 160/110 zijn en het volgende moment 80/60 (binnen één minuut). Als mijn bloeddruk dan ineens zo snel daalde voelde ik me echt goed beroerd. Ik ben zo meerdere keren (bijna) onderuit gegaan. Na de keizersnede moest ik het eigenlijk blijven slikken maar dit heb ik niet gedaan. Ik voelde me een stuk beroerder door die medicijnen dan door de hoge bloeddruk.
Wat grappig om te lezen, ik had precies hetzelfde, man ik dacht soms dat ik het loodje ging leggen, verschrikkelijk. Deze zwangerschap krijgen ze me met nog geen 10 paarden aan die klote zooi. Dan maar een hoge bloeddruk! :snooty:
@Gemmama wrote:
@purpled82 wrote:Ik had pas aan het eind van mijn zwangerschap last van een hoge bloeddruk. Ik kreeg toen ook methyldopa en ik had daar wel bijwerkingen van. Ik had dan het ene moment een heel hoge bloeddruk en het volgende moment was mijn bloeddruk echt heel laag. Zo kon mijn bloeddruk 160/110 zijn en het volgende moment 80/60 (binnen één minuut). Als mijn bloeddruk dan ineens zo snel daalde voelde ik me echt goed beroerd. Ik ben zo meerdere keren (bijna) onderuit gegaan. Na de keizersnede moest ik het eigenlijk blijven slikken maar dit heb ik niet gedaan. Ik voelde me een stuk beroerder door die medicijnen dan door de hoge bloeddruk.
Wat grappig om te lezen, ik had precies hetzelfde, man ik dacht soms dat ik het loodje ging leggen, verschrikkelijk. Deze zwangerschap krijgen ze me met nog geen 10 paarden aan die klote zooi. Dan maar een hoge bloeddruk! :snooty:
Wat grappig. Ik dacht al even dat ik de enige was die zoiets raars had :lol: Mocht ik ooit nog eens zwanger worden dan zoeken ze maar een ander middel want dit ga ik echt niet meer gebruiken. Van die hoge bloeddruk had ik helemaal geen last namelijk.
@purpled82 wrote:
@Gemmama wrote:@purpled82 wrote:Ik had pas aan het eind van mijn zwangerschap last van een hoge bloeddruk. Ik kreeg toen ook methyldopa en ik had daar wel bijwerkingen van. Ik had dan het ene moment een heel hoge bloeddruk en het volgende moment was mijn bloeddruk echt heel laag. Zo kon mijn bloeddruk 160/110 zijn en het volgende moment 80/60 (binnen één minuut). Als mijn bloeddruk dan ineens zo snel daalde voelde ik me echt goed beroerd. Ik ben zo meerdere keren (bijna) onderuit gegaan. Na de keizersnede moest ik het eigenlijk blijven slikken maar dit heb ik niet gedaan. Ik voelde me een stuk beroerder door die medicijnen dan door de hoge bloeddruk.
Wat grappig. Ik dacht al even dat ik de enige was die zoiets raars had :lol: Mocht ik ooit nog eens zwanger worden dan zoeken ze maar een ander middel want dit ga ik echt niet meer gebruiken. Van die hoge bloeddruk had ik helemaal geen last namelijk.
Hier idem dito en ik was er echt van overtuigd dat ook het kindje er geen last van had, ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen maar dat voelde ik gewoon, maar nee ze bleven maar zeuren over een te klein kindje en bla bla bla. Nica werd met 38 weken spontaan geboren en woog 4050 gram!!! Toen dacht ik: Zie je wel!!
Ik heb nu vooraf een aantal keren mijn bloeddruk laten meten bij de huisarts en die heeft nu ook gezegd dat mijn bloeddruk gewoon heel makkelijk schommelt, hij kan nu te hoog zijn en over een uur normaal. Ik ga dit zeker meenemen naar de VK binnenkort en mijn eigen gevoel volgen!