Iemand ervaring met het verven van een bankhoes?

Onze dure trendhopper bank uit 2007 ziet er na 5 jaar en intensief gebruik door 4 kinderen niet meer uit… understatement of the year…

Ik irriteer me helemaal suf aan dat ding en dus… zijn we bezig de banken te vervangen.



Nu zijn die 4 kinderen nog niet klaar met hun intensieve gebruik en ga ik nog aan de slag als gastouder ook. Dus we wilden graag een bank met wasbare hoezen. Het is een jong gebruikte Karlstad bank van Ikea geworden… moeten we nog wel kijken voor nog 1, want we hebben wel 2 banken nodig. Maar goed, first things first.



De hoes die eromheen zit is niet helemaal onze smaak, dus nu dachten we… kopen voor 49 euro een effen witte hoes bij Ikea en dan verven… maar iemand zoiets al es gedaan? moet ik ergens op letten, hoeveel verf gebruik je enz…

Poeh, dat is niet zo eenvoudig.

Je kunt zo’n hoes wel verven maar het is nogal een oppervlakte en risico of dat het echt goed egaal gaat pakken.

Daarnaast is het voornaam te weten van welk materiaal de hoes gemaakt is, dan kun je al beter inschatten hoe de verf pakt en ook bijvoorbeeld welk garen (stiksel) gebruikt is, vaak wil het voorkomen dat die niet of juist heel hard pakt.



Maar persoonlijk heb ik verder geen ervaring met het verven van zulke grote lappen stof.

Het is gewoon naturel katoen… onze wasmachine kan 7 kilo hebben en ik zou het evt in etappes kunnen doen… de kussenhoezen los van de bankhoes zelf…



Ben inmiddels wel aan het googlen geweest en het word wel meer gedaan… men zegt dan wel… de stiksels voor lief nemen en royaal zijn met de verf… dus 2 of 3 pakjes afhankelijk van de hoeveelheid stof…



:think:

Mijn zus heeft het gedaan.



Wil wel vragen hoe zij dat gedaan heeft.

Een vriendin van mij heeft het gedaan en die is niet tevreden met dylon.

De hoezen hebben verschillende tinten gekregen. Ook kregen sommige een groene gloed.

Dit waren dezelfde hoezen van ikea.

Let ook goed op de batchnummers op de doosjes als je ze koopt.

Ja ik heb dat gedaan.

Het lastigste vond ik dat je het behoorlijk heet moet wassen of spoelen (dat weet ik even niet meer) en dat hij daar dus wat van krimpt.

Hier dus iets teveel…

Hij past nog wel maar aan de onderkant krijg ik hem er niet goed meer omheen.

De kleur is wel prima geworden.

Nou op hoop van zegen…



Het is trouwen bij nader inzien een ektorp bank geworden… we hebben letterlijk een karlstad gekocht, 4 dagen uitgeprobeert en toen weer te koop gezet… verkocht met 40 euro winst :mrgreen:



En nu dus een ektorp 2 en 3 zits en ik ben van de 3 zits nu de hoezen aan het verven… ik heb Dylon velvet black gehaald, en het zit er in as we speak.



Ik hoop dat het op de kleur van de hoezen (idemo beige) zo pakt dat het wat grijs bruinig word… evt een groene gloed mag ook.



Ben heel benieuwd, zou mooi zijn als we dan voor pakweg 30 euro aan verf, “nieuwe” hoezen hebben.



Overigens staat er niets op over heet wassen :think: Er staat 40 graden en daarna nog een keer op 40 graden. Tip van mijn moeder om bij de spoelsessie een flinke scheut azijn te gooien, dit schijnt de kleur te fixeren en losse resten juist goed uit te spoelen… when i’m done dan zal ik er foto’s van maken…

Dat van de azijn dat klopt inderdaad, dat is om de kleur vast te houden. Mijn moeder deed dat vroeger altijd met donkere wasgoed.

Ik zou dat dan wel nadien ook met elke wasbeurt doen, dan blijft de kleur langer mooi.

Iemand schreef over de groene gloed.

Maar dan heeft ze geen witte hoezen van ikea geverfd, maar ws beige hoezen.



Op de verpakking staat namelijk duidelijk dat kleuren mengen en dat als je beige hoezen hebt (wat aanverwant is aan geel) en die gaat verven met blauw of zwart, dat dit dan groenig word. Gewoon kleuren leer dus.



Onze hoezen waren Idemo Beige, en dan vrij donker beige en na het verven met zwart zijn ze nu Petrol donkergrijs geworden. Maar wij vinden het niet storen, het past wel in ons interieur en het is behoorlijk egaal van kleur geworden, op een strook van 1 rugkussen na, die is wat meer beige doorslaand nog. Al met al vinden wij het geslaagd genoeg om de komende maanden te laten zitten (tot we andere hoezen bij gaan kopen)

Ik heb een vraag, ik heb blauwe bank hoezen die ik darkbrown of olijfgroen wil verven. Zou de kleur wel pakken?

Verf al jaren de hoezen van de ektorp bank… stop alle hoezen van de kussens in de machine… dylon erbij en draaien maar… daarna de bankhoes zelf… dylon erbij… en klaar! Heel handig

Maar idd niet alle stoffen pakken de kleur goed … en als je stof al een kleur heeft word.het zowieso een compleet andere kleur als dat je in gedachten had! Bij sommige hoezen zit een biesrand… deze blijft gewoon wit… geeft een extra leuk effect vind ik zelf…

Maar ja… Ik denk maar zo… een dylon proberen kost je misschien een 20 a 30 euro voor de hele hoes en wie weet Misschien is het super leuk… anders dan verwacht… Maar wel leuk! Een nieuwe hoes kopen kan altijd nog… je bent dan alleen minimaal het 5 a 6 voudige kwijt!
Niet geschoten altijd mis toch😉