Iemand ervaring met hernia operatie?

Mijn vriend word geopereerd aan hernia.

Wie heeft er ervaring mee.

Hoelang duurt het voor je weer kan zorgen voor je kind enz?

Ik weet niet hoelang ik vrij moet nemen van mn werk, zodat hij niet alleen thuis is met de kids.

Hij ligt in ieder geval een week in het ziekenhuis, maar wat daarna, kan ie dan al lopen. Kan ik ze al alleen thuis laten?

Ik ben ook geopereerd aan een hernia alweer 4 jaar geleden, maar ik weet nog dat ik echt de eerste 6 tot 8 weken niet zwaar mocht tillen. En gewoon kalm aan doen wel blijven bewegen maar op tijd je rust nemen

lopen kan je vrij snel na de operatie (je kan ook lopend het zh uit), maar je mag inderdaad niet belasten de eerste weken.

Op de kinderen passen, veel van de grond op rapen etc dat kan en mag gewoon echt nog niet. (al ligt het ook aan de leeftijd van de kids natuurlijk, maar ik zou het niet doen denk ik)

Ik ben ongeveer 4 of 5 jaar geleden geopereerd aan een 3 voudige hernia, ik was een lopend wrak, en mijn arts vond het wonderbaarlijk dat ik nog kon lopen. Mijn zenuwen in de rug waren door de hernia vrijwel helemaal kapot door het schuren. ( En dan geloven ze je 3 jaar lang niet in een adner ziekenhuis).



Maar wat het herstel betreft, Ik ben geloof ik op woensdag geopereerd en zaterdags mocht ik naar huis. Lopen kon ik meteen, zelfs beter dan voor de operatie ( had verlammingsverschijnselen aan mijn hele rechterkant.) Mocht niet tot heel licht tillen de eerst 6 tot 8 weken. Geen huishoudelijke handelingen doen zoals stofzuigen dweilen, en ramen lappen. Mocht niet bukken vooral niet voorover. En pas na 10 weken kon ik weer door de knieen heen buigen zonder moeite.



Kan wel aanraden om ook echt de adviezen van de dokter op te volgen, kennis van mij had zoiets van ow ik ken alles alweer, en dat was een week na de operatie, en die heeft het terug gekregen in een ergere vorm dan voorheen.





Het ligt er ook aan wat voor operatie het wordt. Een traditionele of laparoscopisch (of zoiets, dan krijg je geen operatiesnee maar doen ze het zoals bij een kijkoperatie). Zelf het ik 2 maal een traditionele gehad, je moet het inderdaad in het begin rustig aan doen en vooral niet tillen en belasten. Ik ben na 6 weken weer gaan werken voor halve dagen.

@Tamara30 wrote:

Ik ben ongeveer 4 of 5 jaar geleden geopereerd aan een 3 voudige hernia, ik was een lopend wrak, en mijn arts vond het wonderbaarlijk dat ik nog kon lopen. Mijn zenuwen in de rug waren door de hernia vrijwel helemaal kapot door het schuren. ( En dan geloven ze je 3 jaar lang niet in een adner ziekenhuis).



Maar wat het herstel betreft, Ik ben geloof ik op woensdag geopereerd en zaterdags mocht ik naar huis. Lopen kon ik meteen, zelfs beter dan voor de operatie ( had verlammingsverschijnselen aan mijn hele rechterkant.) Mocht niet tot heel licht tillen de eerst 6 tot 8 weken. Geen huishoudelijke handelingen doen zoals stofzuigen dweilen, en ramen lappen. Mocht niet bukken vooral niet voorover. En pas na 10 weken kon ik weer door de knieen heen buigen zonder moeite.



Kan wel aanraden om ook echt de adviezen van de dokter op te volgen, kennis van mij had zoiets van ow ik ken alles alweer, en dat was een week na de operatie, en die heeft het terug gekregen in een ergere vorm dan voorheen.









Zelfde verhaal hier, dat was in mei 2005. Mocht zelfs de kleine niet oppakken, in bed leggen e.d. Dat was redelijk “onhandig”. Hier is al die weken een “oppas” voor me in huis geweest … MAAAAAAAAAAAAR ik kon wel dansen van geluk dat de pijn weg was NA de operatie.

@Tamara30 wrote:

Ik ben ongeveer 4 of 5 jaar geleden geopereerd aan een 3 voudige hernia, ik was een lopend wrak, en mijn arts vond het wonderbaarlijk dat ik nog kon lopen. Mijn zenuwen in de rug waren door de hernia vrijwel helemaal kapot door het schuren. ( En dan geloven ze je 3 jaar lang niet in een adner ziekenhuis).



Maar wat het herstel betreft, Ik ben geloof ik op woensdag geopereerd en zaterdags mocht ik naar huis. Lopen kon ik meteen, zelfs beter dan voor de operatie ( had verlammingsverschijnselen aan mijn hele rechterkant.) Mocht niet tot heel licht tillen de eerst 6 tot 8 weken. Geen huishoudelijke handelingen doen zoals stofzuigen dweilen, en ramen lappen. Mocht niet bukken vooral niet voorover. En pas na 10 weken kon ik weer door de knieen heen buigen zonder moeite.



Kan wel aanraden om ook echt de adviezen van de dokter op te volgen, kennis van mij had zoiets van ow ik ken alles alweer, en dat was een week na de operatie, en die heeft het terug gekregen in een ergere vorm dan voorheen.









Ik sluit mij bij ditzelfde verhaal aan, bij mij was het ongeveer hetzelfde. Ik heb er vijf maanden mee doorgelopen. Daarna (februari 2005, blijkbaar was 2005 een slecht jaar voor hernia’s) raakte ik aan de linkerkant verlamd, kon niet meer plassen en kon richting het ziekenhuis, waar ik op zaterdagochtend met een in allereil opgetrommeld OK-team werd geopereerd, maar ze wilden niet meer tot maandag wachten. Ik ben daarna 3 maanden thuis gebleven en ben toen weer voor halve dagen gaan werken. Eerst zes weken zoveel mogelijk liggen, niet tillen, enzovoort (handig als je een kind van vijf maanden oud hebt). Daarna mocht ik naar de fysio, oefeningen doen enzovoort.