Iemand een tip voor straf

Heeft iemand misschien een tip voor een alternatief van de strafstoel voor een 3 jaar 8mnd jong kindje. De strafstoel deert er niet meer zo het luisteren wordt steeds minder en ze sleept haar zus erin mee helaas :frowning:

hier werkt de gang prima, en anders straffen als geen tv kijken, geen toetje, speelgoed tijdelijk afpakken enz.

Op de gang of in de bijkeuken staan (of een andere ruimte), iig afgezonderd van de rest.

Hier werkt de hoek, een stoel of een strafmatje in bijv de woonkamer ook niet, maar even afzonderen op de gang echt wel.

Hier bij negatief gedrag consequent de gang. Maar ook hier probeert de oudste de jongste mee te nemen in negatief gedrag. Mijn grootste tip naast consequent blijven; probeer de nadruk te leggen op belonen ipv op straffen. Dus de jongste bijvoorbeeld complimenteren, oudste gaat dat gedrag dan nadoen om ook jouw aandacht te krijgen. Vergeet niet, negatieve aandacht is ook aandacht, en aandacht is zo belangrijk voor die kleintjes dat willen ze continue. Kleine dingen negeren, bij grensoverschrijdend gedrag de gang op en zo veel mogelijk naar het positieve gedrag kijken en dat ook consequent benoemen (zo wat ben jij goed aan het eten).

Ik hoop dat je er wat mee kan! ;)!

Inderdaad proberen net als bovenstaande reactie.

En overdreven complimenteren. Ik doe het hier soms al, hoewel het nergens op slaat want de jongste doet nog niks fout in principe. Maar als de oudste dan vervelend doet, dan zeg ik tegen de jongste:’ Wauw, wat ligt jij ontzéttend lief te spelen.’ En dan weet hij niet hoe snel hij in mijn armen moet springen en vragen of hij ook lief aan het spelen is. En dan kan ik hem uitleggen dat ik niet fijn vond wat hij deed en hij dus lekker in zijn speelhoekje moet gaan spelen, of iets dergelijks.

Hoi,

Bedankt allemaal voor de reacties. Bij ons staat de strafstoel eigenlijk al afgezonderd echt leuk vindt ze het niet want ze moet alleen de gang op maar een kwartier later ofzo vertoont ze weer het foutieve gedrag of wat anders dan denk ik helpt het wel. Ze vraagt momenteel heel veel negatieve aandacht en de jongste is zeker geen heilig boontje hoor die doet al behoorlijk stoute dingen zoals het konijnenhok open maken terwijl ze dondersgoed weet dt het niet mag.

Ik neem alle tips zeker te harte nogmaals bedankt :wink:

Ik denk dat het alleen maar erger wordt als je ‘ergere’ straffen gaat bedenken. Kijk eens naar waar dat gedrag vandaan komt, of er een tijdstip is waarop ze vervelend gedrag vertoont. Is het misschien aandacht zoeken, of gebeurd het standaard als ze moe is?

In dit artikel staat een hoop over de nadelen van straffen en hoe je het anders kunt aanpakken, zo doen wij het hier thuis; http://www.kiind.nl/articles/188/Het_breken_van_de_weerbarstige_kinderwil.html

idd lune!!

een consultatiebureau kan hierin ook heel veel fijne en goede tips geven! ook kunnen zij vertellen hoe het soms bij een kind is of het helpen verplaatsen in je kind…

Sluit me helemaal aan bij Lune; niet straffen. Negatieve aandacht vragen is juist dát: aandacht vragen. Er is iets anders aan de hand en ik denk dat het de moeite waard is om daar achter te komen.

Ik heb een boek van de psycholoog Gordon die hier ook een andere kijk op heeft; het kind vertellen wat zijn gedrag met jou doet, welk gevoel jij er bij krijgt en ook wat het gevolg is van zijn gedrag (bijvoorbeeld; nu heeft je zusje pijn, of nu is de vloer vies, of de vaas kapot) en dan samen kijken hoe je het weer op kunt lossen.

Daarnaast proberen er achter te komen waarom het kind gedrag vertoont waar jij last van hebt en hier iets aan doen.

Ik vind het wel een mooie methode, lukt niet altijd, maar is wel positief.