Mijn dochter geeft volgende week haar eerste partijtje en ik ben nu druk aan het denken hoe ik de kinderen (5 meisjes/2 jongens) thuis bezig kan houden. Het is van 12 tot half 4.
Heb al het volgende bedacht
12.00-12.30 kinderen verzamelen en naar huis lopen en jassen uitdoen en zo (is iets van 10 minuten lopen) :
12.30-13.00 pannenkoeken eten (zijn dan al gebakken)
Daarna denk ik aan de volgende dingen :
stoelendans
verstoppertje
knutselen schilderij maken /fotlolijst versieren
cakejes versieren
puzzels maken/kleuren
ballonnen door de kamer gooien en zo lang mogelijk in de lucht houden
ik denk dat ieder ding de kinderen iets van 15 minuten bezighoudt kado’s ook een kwartiertje, plasspauzes, drinken en zo en ze zullen natuurlijk ook gewoon gaan spelen,.
Heeft iemand nog wat andere ideeen want ik heb graag wat dingen achter de hand,
Verstoppertje zou ik niet doen als je niet wil dat er 5-6-7 door het hele huis razen.
Hier heb ik vorig jaar t-shirts en textielstiften gekocht (bij de action) en dat was een enorme hit. Ook omdat ze zo iets mee naar huis konden nemen.
Ik zou sowieso iets van een dvd achter de hand houden, is ook lekker even een rustmomentje.
En misschien leuk om er nog een soort van thema-achtig iets aan te verbinden als ‘rode draad’?
naar buiten, is mijn tip!
Mijn zoon is in december jarig, dus ook niet echt het beste weer, maar alle twee feestjes een speurtocht-achtig iets gedaan. Nou vind ik zelf speurtochten leuk om uit te zetten, en is mijn zoon er dol op, maar ik vind het ook echt fijn als ze even buiten kunnen uitrazen.
verder liepen de twee feestjes totaal anders: bij de eerste dacht ik dat ik heel veel spelletjes achter de hand had, maar hun spanningsboog was toen zo kort, dat het programma na de speurtocht echt in no time erdoor heen was. Dit jaar had ik naar mijn idee minder ideetjes, maar ben ik aan heel veel niet toegekomen. Ik had dit jaar een poppenkast als leiddraad door het feestje, dat werkte wel goed .iets met een heks, en die heks gaf dan opdrachten om een verrassing te kunnen winnen, en die verrassing zat in een zakje die ze daarna nog konden kleuren. zo was er af en toe een rustmomentje voor de poppenkast, en daarna konden ze weer los.
concrete ideeen voor spelletjes:
snoep-memory (bekertjes op de kop en in paartjes van twee er snoepjes onder verstoppen. Wie 2 dezelfde heeft mag ze hebben/opeten)
blindemannetje (iemand blinddoek om, rest loopt rond, en degene met blinddoek moet voelen wie ie tegenkomt)
koekhappen (of iets van een snoepje of zo in een bak water, ook leuk)
Ik merkte op Indy’s vijfde verjaardag dat ze vooral lekker wilden spelen :think: Wel actief een bordje geverfd en chocoladefondue gedaan, maar ze hadden meer plezier in de circustent die ik daarna opgezet had…
Bedankt voor de tips! Ga vooral door.
t-shirts versieren, speurtocht (heb nog wat chocolademunten van sinterklaas over), blindemannetje, koekhappen en snoepmemory komen ook op mijn lijstje. Filmpjes hebben we genoeg en ze zullen ook wel gewoon willen spelen. Ook hebben we een kleine speeltuin om de hoek
Lekker daarheen gaan! Doe ik meestal ook (ik plan de speurtocht erom heen) en het is altijd een succes De ekeer dat ik het niet inplande vroegen ze bij spelletje nr x moeten we nog meer spelletjes doen? Mogen we niet naar de speeltuin?
Wij gaan een speurtocht doen. Ik had niet zoveel zin en energie om er zelf een te bedenken en heb nu een ‘speurtochtkit’ online besteld - het thema en de verhaallijn zijn al bedacht en de routemarkering, ‘diploma’s’ en alle bijbehorende artikelen zaten in de verpakking. Afhankelijk van de route die we uitstippelen zou het ruim een uur moeten duren. Lees hier speeltuin, misschien ook wel leuk om daar onderweg even te stoppen.
Thuis doen we nog de kadootjes en cakejes versieren en dan zit het feest er wel weer op denk ik…
Op de 5e verjaardag van de oudste hebben we ook een poosje disco gedaan. Ik had een paar van die discolampen en een discobal geleend, de gordijnen dicht en manlief had een cd’tje gebrand. Hierop stonden liedjes als hokey-cokey, tsjoe tsjoe wa etc. Even googlen voor de bijbehorende danspasjes, die uit je hoofd leren, zodat je het de kinderen kunt voordoen en huppekee gaan. Voor alle kindjes hadden we de cd ook gebrand, die kregen ze als cadeautje mee naar huis.
Afgelopen keer hebben we ook genkutseld, ze hebben allemaal een stokpaardje gemaakt. Manlief had voo alle kinderen een lat afgezaagd en 2 paardenhoofden uitgeknipt. Ik had vlechtstroken, stukjes stof, foamfiguurtjes, wol, stiften etc. op tafel staan, wat lijm en scharen erbij en ze hebben heerlijk zitten knutselen. Daarna de paardenhoofden aan elkaar en op de stok geniet. Toen hebben we buiten een stokpaardenrace gehouden. Ze vonden het allemaal erg leuk. Uiteraard gingen de stokpaardjes mee naar huis!
Het is achter de rug en de eregast ligt heerlijk te slapen.
Wat hebben we gedaan:
naar huis lopen (het was god zij dank droog)
pannenkoeken eten/spelen
kado’s uitgepakt
spelen
vlieger versierd (dank je Mandy D. voor de tip!)
spelen totdat de laatste meisjes ook klaar waren met de vliegers
appeltaart/schatkistje eten
spelen
en een kwartier voor einde een filmpje aangezet omdat mijn dochter moe begon te worden
Had graag met ze naar buiten gewild maar het was echt rotweer.
Mijn dochter vond het heel leuk en de andere kinderen ook.
@fiep klophout wrote:
concrete ideeen voor spelletjes:
snoep-memory (bekertjes op de kop en in paartjes van twee er snoepjes onder verstoppen. Wie 2 dezelfde heeft mag ze hebben/opeten)
blindemannetje (iemand blinddoek om, rest loopt rond, en degene met blinddoek moet voelen wie ie tegenkomt)
koekhappen (of iets van een snoepje of zo in een bak water, ook leuk)
Wat een leuke ideeen.
Sopje het klinkt als een leuke verjaardag. En ik ben wel benieuwd waar je blanco vlieger koopt.
Vlieger streepje planet en dan het gebruikelijke ervoor en erachter.